31-03-2021 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer -
J.M. Klinkenberg -
J.D. De Vries -
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
B.H. Wijbenga -
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Toren - Adjunct-griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Toren - Adjunct-griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Toren - Adjunct-griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Toren - Adjunct-griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Toren - Adjunct-griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Toren - Adjunct-griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Toren - Adjunct-griffier
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
00:14:48 - 00:15:32 - 00:15:53 - 00:17:04 - 00:17:42 - 00:18:03 - 00:18:50 - 00:19:03 - 00:19:39 - 00:19:49 - 00:20:00 - 00:20:33 - 00:20:56 - 00:21:05 - 00:21:14 - 00:21:36 - 00:24:35 - 00:24:44 - 00:24:55 - 00:25:18 - 00:25:30 - 00:25:48 - 00:25:53 - 00:26:01 - 00:30:55 - 00:33:52 - 00:34:07 - 00:34:11 - 00:34:16 - 00:34:58 - 00:35:09 - 00:36:00 - 00:36:17 - 00:36:23 - 00:38:30 - 00:39:01 - 00:39:12 - 00:39:38 - 00:40:22
Agendapunt 3 Mededelingen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst 18 maart 2021
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5 Overdracht eigendom tennisbanen Burdaard
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de overdracht van twee gemeentelijke tennisbanen in Burdaard aan Tennisvereniging Burdaard (TV Burdaard). De gemeente Noardeast-Fryslân is volgens het 'buitensportaccommodatiebeleid' niet verantwoordelijk voor het onderhoud en eigendom van tennisbanen, en daarom wordt voorgesteld de banen over te dragen aan de lokale vereniging. TV Burdaard wil de banen alleen overnemen als deze in goede staat verkeren, omdat de vereniging de kosten voor een opknapbeurt niet kan dragen. De gemeente stelt voor de banen op te knappen en de kosten van circa € 10.000, inclusief notariële kosten, te dekken uit de herindelingsvergoeding. Na de overdracht zal de vereniging verantwoordelijk zijn voor het onderhoud. De financiële effecten van deze overdracht worden verwerkt in de 9e begrotingswijziging van 2021. Het voorstel wordt ondersteund door de besturen van TV Burdaard en MFC 'Het Spectrum'.
Samenvatting
It riedsfoarstel giet oer de oerdracht fan twa gemeentlike tennisbanen yn Burdaard oan Tennisferiening Burdaard (TV Burdaard). De gemeente Noardeast-Fryslân is neffens it 'bûtensportakkommodaasjebelied' net ferantwurdlik foar it ûnderhâld en eigendom fan tennisbanen, en dêrom wurdt foarsteld de banen oer te dragen oan de lokale feriening. TV Burdaard wol de banen allinnich oernimme as dizze yn goede steat ferkeare, om't de feriening de kosten foar in opknapbeurt net drage kin. De gemeente stelt foar de banen op te knappen en de kosten fan sa'n € 10.000, ynklusyf notariële kosten, te dekken út de herindielingsfergoeding. Nei de oerdracht sil de feriening ferantwurdlik wêze foar it ûnderhâld. De finansjele effekten fan dizze oerdracht wurde ferwurke yn de 9e begruttingswiziging fan 2021. It foarstel wurdt stipe troch de bestjoeren fan TV Burdaard en MFC 'It Spectrum'.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Overdracht tennisbanen Burdaard
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Overdracht tennisbanen Burdaard". De gemeente Noardeast-Fryslân wil de eigendom van twee tennisbanen in Burdaard overdragen aan Tennisvereniging Burdaard (TV Burdaard). De gemeente is volgens het 'buitensportaccommodatiebeleid' niet verantwoordelijk voor het onderhoud van tennisbanen. TV Burdaard wil de banen alleen overnemen als deze in goede staat zijn. Daarom stelt de gemeente voor om de banen eerst op te knappen. De kosten voor de opknapbeurt en de notariële overdracht worden gedekt door de herindelingsvergoeding.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van de situatie, de financiële implicaties en de beleidsmatige achtergrond.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de eigendomsoverdracht en de financiële dekking van de opknapkosten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de overdracht en de bijbehorende financiële lasten. Dit omvat het afwegen van de beleidsregel dat verenigingen zelf verantwoordelijk zijn voor hun accommodaties tegen de financiële steun die nodig is om de banen in goede staat over te dragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de eigendomsoverdracht en de financiële dekking van de opknapkosten.
Participatie:
Er is overleg geweest met de besturen van TV Burdaard en MFC 'Het Spectrum Burdaard', wat wijst op betrokkenheid van lokale belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een eenmalige afboeking van de boekwaarde (€ 57.454) en opknapkosten (€ 10.000), gedekt door de herindelingsvergoeding. Vanaf 2022 levert de vrijval van afschrijvings- en subsidielasten een positief effect op het begrotingsresultaat op van € 3.724 per jaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tennisbanen Burdaard TV Burdaard Eigendomsoverdracht Onderhoud Opknapkosten Herindelingsvergoeding MFC ‘Het Spectrum’ Financiële effecten BuitensportaccommodatiebeleidVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 6 Vaststellen verordening stimuleringslening DOM (Particuliere woningverbetering beschermde dorpsgezichten Ee, Holwerd, Metslawier en Paesens-Moddergat)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het opnieuw vaststellen van de Verordening Stimuleringslening voor particuliere woningverbetering in de beschermde dorpsgezichten Ee, Holwerd, Metslawier en Paesens-Moddergat. Dit is noodzakelijk omdat de vorige verordening per 1 januari 2021 is vervallen. De verordening maakt het mogelijk om goedkope leningen te verstrekken voor woningverbetering, met een beschikbaar budget van ongeveer € 280.000. De regeling is een voortzetting van het succesvolle DOM1-project en wordt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021 van kracht. Het doel is om de dorpen aantrekkelijk te houden voor bewoners, ondernemers en toeristen. De verordening bevat specifieke voorwaarden en procedures voor het aanvragen en toewijzen van de leningen, en het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om deze toe te kennen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer it op 'e nij fêststellen fan de Feroardering Stimulearringsliening foar partikuliere wenningferbettering yn de beskerme doarpsgesichten Ee, Holwert, Metslawier en Peazens-Moddergat. Dit is nedich om't de foarige feroardering op 1 jannewaris 2021 ferrûn is. De feroardering makket it mooglik om goedkeape lieningen te ferlienen foar wenningferbettering, mei in beskikber budzjet fan sa'n € 280.000. De regeling is in fuortsetting fan it súksesfolle DOM1-projekt en wurdt mei weromwurkjende krêft fan 1 jannewaris 2021 ôf fan krêft. It doel is om de doarpen oantreklik te hâlden foar ynwenners, ûndernimmers en toeristen. De feroardering befettet spesifike betingsten en prosedueres foar it oanfreegjen en tawizen fan de lieningen, en it kolleezje fan boargemaster en wethâlders is foechhawwend om dizze ta te kennen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen verordening Stimuleringslening (Particuliere woningverbetering voor de beschermde dorpsgezichten Ee, Holwerd, Metslawier en Paesens-Moddergat)." Het voorstel beoogt de verordening voor stimuleringsleningen opnieuw vast te stellen, zodat particuliere woningverbeteringen in de beschermde dorpsgezichten van Ee, Holwerd, Metslawier en Paesens-Moddergat kunnen worden gefinancierd. Dit is noodzakelijk omdat de vorige verordening is vervallen. Er is nog een budget van €280.000 beschikbaar voor goedkope leningen, mede gefinancierd door de provincie Fryslân. Het vaststellen van de verordening is een administratieve handeling om het budget veilig te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de achtergrond, financiële aspecten, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd.
Rol van de raad:
De raad moet de verordening opnieuw vaststellen om de voortzetting van de stimuleringsleningen mogelijk te maken. Dit is een administratieve handeling die ervoor zorgt dat het beschikbare budget kan worden benut.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de verordening willen vaststellen om de woningverbeteringen te blijven ondersteunen. Dit kan invloed hebben op de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van de dorpsgezichten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening opnieuw vast te stellen, zodat de stimuleringsleningen kunnen worden voortgezet.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel woningverbetering indirect kan bijdragen aan duurzamere woningen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen nieuwe financiële gevolgen, aangezien het budget al in 2013 is vastgesteld en gelijkelijk is verdeeld tussen de gemeente en de provincie. Het voorstel zorgt ervoor dat het resterende budget van €280.000 kan worden benut.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stimuleringslening Particuliere woningverbetering Beschermde dorpsgezichten Dongeradeel Provincie Fryslân Budget DOM-project Subsidies SVn (Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten) BouwkredietVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 7 Stadsontwikkelingsmaatschappij Dokkum
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de oprichting van een Stadsontwikkelingsmaatschappij (SOM) voor Dokkum, met als doel de verbetering van het gevelaanzicht en de leefomgeving in het Beschermd Stadsgezicht Dokkum. De raad heeft besloten een budget van € 1.462.000 beschikbaar te stellen vanuit de reserve Ontwikkelfonds en een nieuwe reserve "Leningen SOM" van € 290.000 in te stellen voor de jaarlijkse kosten van leningen. Het voorstel omvat subsidies en leningen voor gevelverbetering en herinrichting van de openbare ruimte. De SOM is tot stand gekomen in samenwerking met lokale inwoners en ondernemers. De leningen worden beheerd door de Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) en zijn bedoeld om pandeigenaren te stimuleren hun panden op te knappen. De totale kosten van de leningen worden geraamd op € 257.500, met een afboekingsrisico van € 32.500. Het voorstel is goedgekeurd tijdens de raadsvergadering op 31 maart 2021.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de oprjochting fan in Stedsûntwikkelingsmaatskippij (SOM) foar Dokkum, mei as doel de ferbettering fan it geveloanblik en de leefomjouwing yn it Beskerme Stedsbyld Dokkum. De ried hat besletten in budzjet fan € 1.462.000 beskikber te stellen út de reserve Untwikkelfûns en in nije reserve "Lieningen SOM" fan € 290.000 yn te stellen foar de jierlikse kosten fan lieningen. It foarstel omfiemet subsydzjes en lieningen foar gevelferbettering en werinrjochting fan de iepenbiere romte. De SOM is ta stân kommen yn gearwurking mei lokale ynwenners en ûndernimmers. De lieningen wurde beheard troch de Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) en binne bedoeld om pandeigeners te stimulearjen harren pannen op te knappen. De totale kosten fan de lieningen wurde rûsd op € 257.500, mei in ôfboekingsrisiko fan € 32.500. It foarstel is goedkard tidens de riedsgearkomste op 31 maart 2021.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de oprichting van de Stadsontwikkelingsmaatschappij Dokkum (SOM) met een begrotingswijziging. Het doel is het verbeteren van het gevelaanzicht van panden binnen het Beschermd Stadsgezicht Dokkum, wat bijdraagt aan een aantrekkelijker woon-, werk- en leefklimaat. Er wordt een budget van €1.462.000 beschikbaar gesteld vanuit de reserve Ontwikkelfonds en een nieuwe reserve "Leningen SOM" van €290.000 ingesteld. Subsidies en leningen worden aangeboden voor gevelverbetering en herinrichting van de openbare ruimte. De kaders zijn in samenspraak met de Mienskip uitgewerkt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat financiële details, participatie-informatie en een duidelijke structuur voor de uitvoering. Echter, meer gedetailleerde informatie over de verwachte resultaten en evaluatiecriteria zou de volledigheid verbeteren.
Rol van de raad:
De raad moet het budget goedkeuren, de nieuwe reserve instellen en de bijbehorende verordeningen vaststellen. De raad speelt een cruciale rol in het faciliteren van de financiële en juridische kaders voor de SOM.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen en de prioritering van stadsontwikkeling versus andere gemeentelijke behoeften. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van financiële risico's die de gemeente bereid is te nemen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële risico's en de impact op lange termijn zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het budget en de nieuwe reserve goed te keuren en de verordeningen vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met de Mienskip, inclusief inwoners, ondernemers en historische verenigingen. Dit toont een sterke betrokkenheid van lokale belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien de focus op het behoud en de verbetering van het historische stadsgezicht, maar wordt niet expliciet genoemd als een kernonderdeel van het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, met een totaalbudget van €1.462.000 en een nieuwe reserve van €290.000. De dekking komt uit de reserve Ontwikkelfonds. Er zijn risico's verbonden aan de leningen, maar deze worden deels gemitigeerd door de structuur van een revolverend fonds.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stadsontwikkelingsmaatschappij Dokkum (SOM) Beschermd Stadsgezicht Dokkum Gevelverbetering Subsidie Stimuleringslening Mienskip Cultuurhistorische waarden Openbare ruimte Revolverend fonds BeoordelingscommissieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "SOM (Stads Ontwikkelingsmaatschappij)" en is ingediend naar aanleiding van agendapunt nr. 6 in de raadsvergadering van 7 november 2019. De motie constateert dat de Stads Ontwikkelingsmaatschappij (SOM) niet is opgenomen in de begroting van 2020 en verder, terwijl het noodzakelijk is voor het opknappen en behouden van monumentale gevels in de binnenstad van Dokkum. Bewoners en ondernemers zijn bereid te investeren, maar er is behoefte aan duidelijk beleid en financiële kaders. De motie roept het college op om voor de Perspectiefnota 2021 een raadsvoorstel met kaders en beleid voor de SOM te presenteren en dekking te vinden in de begroting van 2021 en verder.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de noodzaak voor de SOM en de betrokkenheid van bewoners en ondernemers. Echter, het mist specifieke details over de exacte financiële implicaties en de concrete stappen die nodig zijn om de SOM te implementeren.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college op te roepen tot actie en om te zorgen voor de vaststelling van beleid en financiële kaders voor de SOM. De raad moet ook beslissen over de goedkeuring van de uiteindelijke voorstellen die door het college worden gepresenteerd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan het behoud van monumentale gevels in Dokkum en hoe ze de benodigde middelen willen vrijmaken binnen de begroting. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid van bewoners en ondernemers in het proces.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat, behalve de deadline voor het raadsvoorstel. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan detail over de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college op te dragen om de gevraagde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie erkent de bereidheid van bewoners en ondernemers om te investeren, maar geeft geen gedetailleerd plan voor hun participatie in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het behoud van monumentale gevels kan als een duurzaamheidsmaatregel worden gezien, aangezien het bijdraagt aan het behoud van cultureel erfgoed.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om duidelijkheid over de financiële kaders en dekking in de begroting van 2021 en verder, maar geeft geen specifieke financiële details of hoe deze gedekt zullen worden. Het is aan het college om deze details uit te werken in het raadsvoorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stads Ontwikkelingsmaatschappij (SOM) Monumentale gevels Binnenstad van Dokkum Begroting 2020 Perspectiefnota 2021 Beleid en kaders Financiële kaders Bewoners en ondernemers Investeren Opknappen en behoudenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
J.J. Vander Tol -
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J. Talsma -
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 8 Spoedaanvraag Campus Kollum
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een spoedaanvraag voor de Campus Kollum vanwege een onverwachte groei in het aantal leerlingen, wat leidt tot een huisvestingsprobleem. Het voorstel omvat het tijdelijk gebruik van het voormalige Lauwerscollege voor extra onderwijshuisvesting. De raad wordt gevraagd om een investeringskrediet van maximaal € 480.000 goed te keuren voor de renovatie van dit gebouw, met een jaarlijkse last van € 57.000 over een periode van 10 jaar. De gemeentebegroting van 2021 zal worden aangepast om deze kosten te dekken. Het voormalige Lauwerscollege biedt voldoende ruimte en is een kosteneffectief alternatief voor het huren van tijdelijke units. De renovatie moet voor 1 augustus 2021 voltooid zijn om tijdig in de huisvestingsbehoefte te voorzien. Het voorstel benadrukt de wettelijke zorgplicht van de gemeente om adequate onderwijshuisvesting te bieden en de noodzaak om snel te handelen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer in driuwende oanfraach foar de Campus Kollum fanwegen in ûnferwachte groei yn it tal learlingen, wat liedt ta in húsfestingsprobleem. It foarstel omfiemet it tydlik gebrûk fan it eardere Lauwerskolleezje foar ekstra ûnderwiishúsfesting. De ried wurdt frege om in ynvestearringskredyt fan maksimaal € 480.000 goed te karren foar de renovaasje fan dit gebou, mei in jierlikse lêst fan € 57.000 oer in perioade fan 10 jier. De gemeentebegroting fan 2021 sil oanpast wurde om dizze kosten te dekken. It eardere Lauwerskolleezje biedt genôch romte en is in kosteneffektyf alternatyf foar it hieren fan tydlike ienheden. De renovaasje moat foar 1 augustus 2021 foltôge wêze om op 'e tiid yn 'e húsfestingsbehoefte te foarsjen. It foarstel beklammet de wetlike soarchplicht fan de gemeente om adekwate ûnderwiishúsfesting te bieden en de needsaak om gau te hanneljen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel/amendement/motie:
Titel en Samenvatting:
Titel: Spoedaanvraag Campus Kollum
Samenvatting: Het voorstel betreft een spoedaanvraag voor extra onderwijshuisvesting voor de Campus Kollum vanwege een onverwachte stijging in het aantal leerlingen. Het college stelt voor om een deel van het voormalige Lauwerscollege te renoveren voor tijdelijk gebruik. De raad wordt gevraagd om een investeringskrediet van €480.000 goed te keuren voor de renovatie en de gemeentebegroting dienovereenkomstig aan te passen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, financiële implicaties, en alternatieven duidelijk uiteenzet. Het bevat gedetailleerde informatie over de huidige situatie, prognoses, en de voorgestelde oplossing.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het investeringskrediet en de bijbehorende begrotingswijziging. Hoewel het college bevoegd is om te beslissen, wordt de raad betrokken vanwege de financiële impact.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van de renovatie van het Lauwerscollege of het zoeken naar alternatieve oplossingen zoals het huren van noodlokalen, wat duurder is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen, tijdlijnen en financiële details bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het investeringskrediet van €480.000 goed te keuren en de begroting aan te passen.
Participatie:
Er is overleg geweest met het bestuur van de Campus Kollum, maar er is geen verdere participatie van andere belanghebbenden vermeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de renovatie kan implicaties hebben voor energiegebruik en milieu, afhankelijk van de gekozen materialen en technieken.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een eenmalige investering van €480.000 met een jaarlijkse last van €57.000 over 10 jaar. De dekking komt uit de gemeentebegroting, die hiervoor wordt aangepast.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Campus Kollum Lauwerscollege Huisvestingsprobleem Leerlingenaantal Spoedaanvraag Tijdelijke huisvesting Renovatie Investering Prognoses OnderwijshuisvestingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer -
Agendapunt 8.a Niet aangenomen - Motie vreemd S!N - Happy Stones
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân besprak op 31 maart 2021 een motie over het fenomeen "Happy Stones". Dit initiatief, waarbij inwoners versierde stenen achterlaten op mooie plekken om de vinder een glimlach te bezorgen, wint aan populariteit in de gemeente. De motie benadrukte dat het zoeken naar deze stenen mensen in beweging brengt, creativiteit stimuleert en geluksmomenten creëert. Het voorstel was om het college te verzoeken stenen beschikbaar te stellen, zodat inwoners gemakkelijk kunnen deelnemen. De motie werd ingediend door M. van der Meij (S!N) en gesteund door S!N en ALL, maar werd niet aangenomen, met 5 stemmen voor en 23 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân bespruts op 31 maart 2021 in moasje oer it fenomeen "Happy Stones". Dit inisjatyf, wêrby't ynwenners fersierde stiennen efterlitte op moaie plakken om de fynster in glimk te besoargjen, wint oan populariteit yn de gemeente. De moasje beklamme dat it sykjen nei dizze stiennen minsken yn beweging bringt, kreativiteit stimulearret en geloksmominten kreëarret. It foarstel wie om it kolleezje te freegjen stiennen beskikber te stellen, sadat ynwenners maklik kinne meidwaan. De moasje waard yntsjinne troch M. van der Meij (S!N) en stipe troch S!N en ALL, mar waard net oannommen, mei 5 stimmen foar en 23 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Happy Stones
Samenvatting: De motie stelt voor dat de gemeente Noardeast-Fryslân stenen ter beschikking stelt aan inwoners om deel te nemen aan het fenomeen Happy Stones. Dit initiatief moedigt mensen aan om versierde stenen op mooie plekken achter te laten, wat de creativiteit en fysieke activiteit bevordert en geluksmomenten creëert voor de vinders. De motie werd ingediend door M. van der Meij (S!N) en gesteund door S!N en ALL, maar werd niet aangenomen door de meerderheid van de raad.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het beschikbaar stellen van stenen. Het biedt echter geen gedetailleerd plan over de uitvoering, kosten of betrokkenheid van de gemeenschap, waardoor het niet volledig is.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om te beslissen over de goedkeuring van de motie en om te bepalen of het college de gevraagde actie moet ondernemen.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of ze het initiatief willen ondersteunen dat gericht is op het bevorderen van creativiteit en beweging in de gemeenschap. Dit vraagt om een afweging tussen het belang van sociale initiatieven en de prioritering van gemeentelijke middelen.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke details over de uitvoering, zoals hoeveel stenen beschikbaar worden gesteld, hoe de distributie plaatsvindt, en binnen welke tijdsperiode.
Besluit van de raad
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken om stenen ter beschikking te stellen voor het Happy Stones-initiatief. In dit geval is de motie niet aangenomen.
Participatie
De motie impliceert participatie door inwoners, maar biedt geen concreet plan voor hoe deze participatie wordt gefaciliteerd of gestimuleerd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie. Het gebruik van stenen kan echter milieuvriendelijk zijn, afhankelijk van de herkomst en verwerking van de stenen.
Financiële gevolgen
De motie geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Er is geen informatie over de kosten van het beschikbaar stellen van stenen of de budgettaire impact op de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Happy Stones inwoners creativiteit beweging conditie glimlach stenen geluksmomentje college laagdrempeligVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Happy Stones
Samenvatting: De motie betreft het fenomeen "Happy Stones" in de gemeente Noardeast-Fryslân. Dit initiatief moedigt inwoners aan om versierde stenen op mooie plekken achter te laten, wat bijdraagt aan beweging, creativiteit en geluksmomenten voor de vinders. De motie verzoekt het college om stenen beschikbaar te stellen, zodat inwoners laagdrempelig kunnen deelnemen aan deze activiteit. De motie werd ingediend door M. van der Meij (S!N) en gesteund door S!N en ALL, maar werd niet aangenomen door de meerderheid van de raad.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het beschikbaar stellen van stenen. Het biedt echter weinig detail over de uitvoering, zoals de logistiek van het verstrekken van stenen of de kosten die hiermee gemoeid zijn.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om te beslissen over de goedkeuring van de motie. In dit geval heeft de raad de motie verworpen, wat betekent dat het college niet wordt verzocht om actie te ondernemen.
Politieke keuzes
De politieke keuzes betreffen de prioritering van middelen en aandacht voor een relatief kleinschalig en informeel initiatief zoals Happy Stones. De raad moet afwegen of dit initiatief voldoende waarde toevoegt aan de gemeenschap om gemeentelijke middelen in te zetten.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke details over hoeveel stenen beschikbaar gesteld zouden moeten worden, hoe dit georganiseerd zou worden, en binnen welke tijdsperiode.
Besluit van de raad
De raad heeft besloten de motie niet aan te nemen, wat betekent dat er geen verdere actie wordt ondernomen door het college om stenen beschikbaar te stellen.
Participatie
De motie impliceert participatie door inwoners door hen aan te moedigen deel te nemen aan het Happy Stones-initiatief. Er is echter geen specifiek plan voor hoe participatie verder gestimuleerd of georganiseerd zou worden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie. Het initiatief zelf heeft een beperkte impact op duurzaamheid, tenzij er specifieke maatregelen worden genomen om bijvoorbeeld milieuvriendelijke verf of lokaal gewonnen stenen te gebruiken.
Financiële gevolgen
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het ontbreken van een financiële paragraaf is een tekortkoming in de volledigheid van de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Happy Stones Inwoners Creativiteit Beweging Conditie Geluksmomentje Stenen College Vergadering GlimlachVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.M. Klinkenberg
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.M. Klinkenberg
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
F. Breeuwsma - FNP
B.H. Wijbenga
F. Breeuwsma - FNP
J.J. Vander Tol
F. Breeuwsma - FNP
J.J. Vander Tol
F. Breeuwsma - FNP
D. Ferwerda - VVD
F. Breeuwsma - FNP
T. Berends
F. Breeuwsma - FNP
B. Koonstra - FNP
F. Breeuwsma - FNP
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
T. Toren - Adjunct-griffier
F. Breeuwsma - FNP
T. Toren - Adjunct-griffier
F. Breeuwsma - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
B.H. Wijbenga -
D. Ferwerda - VVD
T. Berends -
B. Koonstra - FNP
Agendapunt 8.b Niet aangenomen - Motie vreemd PvdA - Gaswinning Ternaard
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 31 maart 2021 een motie besproken over gaswinning bij Ternaard. De motie stelde dat het kabinet geen onomkeerbare stappen mag zetten voor nieuwe mijnbouwactiviteiten, zoals gaswinning onder de Waddenzee, totdat een onderzoek naar de effecten op de Waddenzee is afgerond en besproken. De raad constateerde dat de gemeente tegen gaswinning vanuit Ternaard is en dat de Minister van Economische Zaken en Klimaat heeft toegezegd een onderzoek te laten uitvoeren. De indieners van de motie riepen het college op om bij het ministerie aan te dringen geen vergunningen te verlenen totdat het onderzoek is besproken en om als gemeente geen onnodige kosten te maken. De motie werd ingediend door G. Schaafstal (PvdA) en de ChristenUnie, maar werd niet aangenomen, met 6 stemmen voor en 22 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 31 maart 2021 in moasje besprutsen oer gaswinning by Ternaard. De moasje stelde dat it kabinet gjin ûnomkearbere stappen sette mei foar nije mynbouaktiviteiten, lykas gaswinning ûnder de Waadsee, oant in ûndersyk nei de effekten op de Waadsee ôfrûne en besprutsen is. De ried konstatearre dat de gemeente tsjin gaswinning út Ternaard is en dat de Minister fan Ekonomyske Saken en Klimaat tasein hat in ûndersyk út te fieren. De yntsjinners fan de moasje rôpen it kolleezje op om by it ministearje oan te trunen gjin fergunningen te ferlienen oant it ûndersyk besprutsen is en om as gemeente gjin ûnnedige kosten te meitsjen. De moasje waard yntsjinne troch G. Schaafstal (PvdA) en de ChristenUnie, mar waard net oannommen, mei 6 stimmen foar en 22 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Gaswinning Ternaard
Samenvatting: De motie, ingediend door de PvdA en CU, roept het college van B&W van Noardeast-Fryslân op om bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) aan te dringen geen onomkeerbare stappen te zetten in de vergunningsverlening voor gaswinning vanuit Ternaard. Dit totdat het aangekondigde onderzoek door het Delta Programma naar de effecten op de Waddenzee is besproken met de Tweede Kamer. De motie benadrukt dat de gemeente geen activiteiten moet ondernemen die mogelijk overbodig worden door de uitkomsten van het onderzoek, en geen onnodige kosten moet maken.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in de context van de gemeentelijke rol en de bredere politieke discussie over gaswinning. Het verwijst naar relevante besluiten en toezeggingen, zoals de motie in de Tweede Kamer en de toezegging van de Minister van EZK. Echter, het biedt geen gedetailleerde analyse van de mogelijke gevolgen van gaswinning of de specifieke inhoud van het Delta Programma-onderzoek.
Rol van de Raad
De raad heeft een adviserende rol in deze kwestie, aangezien de uiteindelijke beslissing over gaswinning en vergunningverlening bij de Rijksoverheid ligt. De raad kan echter wel invloed uitoefenen door standpunten in te nemen en deze kenbaar te maken aan hogere overheden.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de motie steunt om druk uit te oefenen op het Ministerie van EZK om geen onomkeerbare stappen te zetten. Dit is een keuze tussen het volgen van een voorzichtige benadering in afwachting van onderzoek, of het accepteren van de voortgang van de vergunningsprocedure.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden in de zin dat het vraagt om uitstel van beslissingen tot na het onderzoek. Het is echter minder meetbaar en realistisch, omdat het succes afhankelijk is van de bereidheid van het Ministerie van EZK om de oproep van de gemeente te volgen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij de motie aanneemt of verwerpt. In dit geval is de motie niet aangenomen, met 6 stemmen voor en 22 tegen.
Participatie
De motie zelf zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de interactie tussen de gemeente en het Ministerie van EZK.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in deze motie, gezien de zorgen over de effecten van gaswinning op de Waddenzee en de bredere context van klimaatverandering en klimaatadaptatie.
Financiële Gevolgen
De motie roept op om geen onnodige kosten te maken in afwachting van het onderzoek. Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd, maar het impliceert dat er besparingen kunnen zijn door het vermijden van overbodige activiteiten en kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gaswinning Ternaard Ministerie van Economische Zaken (EZK) Waddenzee Mijnbouwactiviteiten Vergunningsverlening Delta Programma Gebiedsagenda 2050 Klimaatsverandering Klimaatadaptie Tweede KamerVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Gaswinning Ternaard
Samenvatting: De motie roept het college van B&W van de gemeente Noardeast-Fryslân op om bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) aan te dringen geen onomkeerbare stappen te zetten in de vergunningsverlening voor gaswinning vanuit Ternaard, totdat het aangekondigde onderzoek door het Delta Programma is besproken met de Tweede Kamer. De motie benadrukt dat de gemeente geen activiteiten moet ondernemen die mogelijk overbodig of ongewenst zijn op basis van de onderzoeksresultaten, en geen onnodige kosten moet maken met betrekking tot de gaswinning. De motie werd ingediend door G. Schaafstal (PvdA) en de ChristenUnie, maar werd niet aangenomen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat de raad van het college verwacht en welke stappen er moeten worden ondernomen. Het verwijst naar relevante context, zoals de motie in de Tweede Kamer en het aangekondigde onderzoek door het Delta Programma.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is adviserend, aangezien de uiteindelijke beslissing over de gaswinning en vergunningsverlening bij de Rijksoverheid ligt. De raad kan echter wel zijn standpunt kenbaar maken en druk uitoefenen op het college om bepaalde acties te ondernemen of juist na te laten.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen of zij het college wil aanmoedigen om actief te lobbyen tegen de vergunningsverlening voor gaswinning in Ternaard en om te wachten op de resultaten van het Delta Programma-onderzoek. Dit is een keuze tussen proactief handelen tegen gaswinning of het volgen van een meer afwachtende houding.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de acties die het college moet ondernemen (of juist niet ondernemen). Het is tijdgebonden in de zin dat het wacht op de resultaten van het Delta Programma-onderzoek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of zij de motie steunt en het college opdraagt om de voorgestelde acties te ondernemen. In dit geval is de motie niet aangenomen, wat betekent dat de raad heeft besloten de voorgestelde acties niet te ondersteunen.
Participatie
De motie zelf zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de interactie tussen de gemeente en het Ministerie van EZK.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in deze motie, aangezien het gaat om de milieueffecten van gaswinning onder de Waddenzee en de bredere context van klimaatverandering en klimaatadaptatie.
Financiële gevolgen
De motie roept op om geen onnodige kosten te maken met betrekking tot de gaswinning in Ternaard, zowel in termen van financiële middelen als ambtelijke inzet. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe eventuele kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gaswinning Ternaard Ministerie van Economische Zaken (EZK) Waddenzee Mijnbouwactiviteiten Vergunningsverlening Delta Programma Gebiedsagenda 2050 Klimaatsverandering Klimaatadaptie Tweede KamerVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Toren - Adjunct-griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer -
J.M. Klinkenberg -
A. Van Der Aar -
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
W. Van Der Veen -
R. Slijver -
T. Toren - Adjunct-griffier
Agendapunt 8.c Niet aangenomen - Motie vreemd ELP-NEF - Moties vreemd altijd toestaan op de agenda
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân besprak op 31 maart 2021 een motie over het altijd toestaan van moties vreemd op de agenda. De indieners, waaronder J. Talsma van ELP-NEF, stelden dat raadsleden te allen tijde de mogelijkheid moeten hebben om belangrijke punten via moties vreemd aan de agenda toe te voegen. De motie verzocht de voorzitter om geen stemming meer te vragen over dergelijke moties en ze altijd toe te voegen op verzoek van een raadslid. De motie werd gesteund door ELP-NEF, VVD en PvdA, maar werd met 22 tegen 6 stemmen verworpen door de overige partijen, waaronder CDA, FNP en CU.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân bespruts op 31 maart 2021 in moasje oer it altyd tastean fan moasjes frjemd op de aginda. De yntsjinners, wêrûnder J. Talsma fan ELP-NEF, stelden dat riedsleden altyd de mooglikheid hawwe moatte om wichtige punten fia moasjes frjemd oan de aginda ta te foegjen. De moasje frege de foarsitter om gjin stim mear te freegjen oer sokke moasjes en se altyd ta te foegjen op fersyk fan in riedslid. De moasje waard stipe troch ELP-NEF, VVD en PvdA, mar waard mei 22 tsjin 6 stimmen fersmiten troch de oare partijen, wêrûnder CDA, FNP en CU.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Moties vreemd altijd toestaan op de agenda." De motie stelt voor dat raadsleden altijd de mogelijkheid moeten hebben om een motie vreemd aan de agenda toe te voegen zonder dat hierover gestemd hoeft te worden. Dit zou voorkomen dat politieke overwegingen de mogelijkheid beperken om belangrijke punten te bespreken.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en duidelijk in haar intentie, maar mist gedetailleerde argumentatie of voorbeelden die de noodzaak van deze verandering onderbouwen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij de procedure voor het toevoegen van moties vreemd aan de agenda willen wijzigen, zoals voorgesteld in de motie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige procedure, waarbij gestemd wordt over het toevoegen van moties vreemd, of het aannemen van de motie die voorstelt om deze altijd toe te voegen op verzoek van een raadslid.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in haar doelstelling, maar mist tijdsgebonden elementen en een duidelijke beschrijving van de implementatie. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de motie kan leiden tot een overvolle agenda zonder duidelijke prioritering.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen of verwerpen. In dit geval is de motie verworpen.
Participatie:
De motie zelf zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen, en er is geen indicatie dat er kosten of dekking nodig zijn voor de voorgestelde wijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Moties vreemd Agenda Raadslid Voorzitter Stemming Politiek Vergadering Beraadslaging Toestaan IngediendVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Moties vreemd altijd toestaan op de agenda". Het voorstel beoogt dat raadsleden te allen tijde de mogelijkheid moeten hebben om een motie vreemd aan de agenda toe te voegen zonder dat hierover gestemd hoeft te worden. Dit zou ervoor zorgen dat belangrijke punten voor raadsleden altijd besproken kunnen worden, ongeacht politieke overwegingen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en duidelijk in zijn intentie, maar mist gedetailleerde argumentatie en overwegingen over de mogelijke gevolgen van het altijd toestaan van moties vreemd op de agenda.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorstel om moties vreemd altijd toe te staan zonder stemming. Dit vraagt om een afweging van de voor- en nadelen van een dergelijke procedurele wijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige procedure, waarbij gestemd wordt over het toevoegen van moties vreemd, of het wijzigen van de procedure om deze altijd toe te staan. Dit kan invloed hebben op de dynamiek en efficiëntie van raadsvergaderingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Het biedt geen concrete criteria of voorwaarden voor het toevoegen van moties vreemd, wat kan leiden tot inconsistenties in de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aanneemt of verwerpt. In dit geval is de motie verworpen met 6 stemmen voor en 22 tegen.
Participatie:
De motie zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het toevoegen van moties vreemd aan de agenda.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in deze motie, aangezien het een procedurele kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden, aangezien het een procedurele wijziging betreft zonder directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J. Talsma
F. Breeuwsma - FNP
J. Talsma
F. Breeuwsma - FNP
J.M. Klinkenberg
F. Breeuwsma - FNP
J. Talsma
F. Breeuwsma - FNP
J.M. Klinkenberg
F. Breeuwsma - FNP
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.M. Klinkenberg
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
F. Breeuwsma - FNP
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
F. Breeuwsma - FNP
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
D. Ferwerda - VVD
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
F. Breeuwsma - FNP
R. Slijver
F. Breeuwsma - FNP
K. de Jager - ChristenUnie
F. Breeuwsma - FNP
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
F. Breeuwsma - FNP
B. Koonstra - FNP
F. Breeuwsma - FNP
L. Sytsma - CDA
F. Breeuwsma - FNP
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
F. Breeuwsma - FNP
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
F. Breeuwsma - FNP
J.M. Klinkenberg
F. Breeuwsma - FNP
R. Slijver
F. Breeuwsma - FNP
R. Slijver
F. Breeuwsma - FNP
J. Talsma
F. Breeuwsma - FNP
T. Toren - Adjunct-griffier
F. Breeuwsma - FNP
F. Breeuwsma - FNP
02:29:35 - 02:29:40 - 02:29:52 - 02:30:16 - 02:30:22 - 02:30:37 - 02:31:42 - 02:32:27 - 02:32:36 - 02:33:23 - 02:34:09 - 02:34:14 - 02:34:46 - 02:37:22 - 02:38:30 - 02:39:14 - 02:39:42 - 02:40:33 - 02:41:59 - 02:42:35 - 02:43:22 - 02:43:55 - 02:44:10 - 02:44:30 - 02:44:36 - 02:45:13 - 02:46:03 - 02:48:15