04-02-2021 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. de Graaf - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 00 Verzoek om interpellatie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg -
J. Talsma -
Agendapunt 1 Opening
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. de Graaf - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
Agendapunt 3 Mededelingen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.D. De Vries -
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst raadsbijeenkomst d.d. 21 januari 2021
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5 Verzoek kwijtschelding lening stichting Doarp en Bedriuw Fryslân (DBF)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het kwijtschelden van een lening aan de stichting DBF, die zich richt op het herbestemmen van panden ter bevordering van de leefbaarheid en economie op het platteland. DBF heeft in 2007 een investering gedaan in een pand in Blije, met als doel de exploitatie rendabel te maken door een combinatie van winkel, cafetaria en café. Na het vertrek van huurders in 2018 en het uitblijven van nieuwe huurders, heeft DBF besloten het pand te splitsen in een woning en een huiskamercafé. DBF heeft de gemeente gevraagd om af te zien van de 5% winstafdracht en het restant van de lening van € 15.000 kwijt te schelden, gezien hun aanzienlijke investeringen in het pand. De gemeente stemt in met een begrotingswijziging om de lening van € 15.600 ten laste van de algemene reserve 2020 en € 1.400 als begrotingswijziging in 2021 kwijt te schelden. Dit besluit ondersteunt de leefbaarheid van het dorp en biedt DBF financiële ruimte voor andere doeleinden. Er is echter een risico op precedentwerking voor andere partijen met leningen van de gemeente.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer it kwytskolden fan in liening oan de stichting DBF, dy't him rjochtet op it herbestimmen fan pannen foar it befoarderjen fan de leefberens en ekonomy op it plattelân. DBF hat yn 2007 in ynvestearring dien yn in pân yn Blije, mei as doel de eksploitaasje rendabel te meitsjen troch in kombinaasje fan winkel, kafetaria en kafee. Nei it fuortgean fan hierders yn 2018 en it útbliuwen fan nije hierders, hat DBF besletten it pân te splitsen yn in wenning en in húskeamerkafee. DBF hat de gemeente frege om ôf te sjen fan de 5% winstôfdracht en it restant fan de liening fan € 15.000 kwyt te skelden, sjoen harren grutte ynvestearrings yn it pân. De gemeente stimt yn mei in begruttingswiziging om de liening fan € 15.600 ten laste fan de algemiene reserve 2020 en € 1.400 as begruttingswiziging yn 2021 kwyt te skelden. Dit beslút stipet de leefberens fan it doarp en biedt DBF finansjele romte foar oare doelen. Der is lykwols in risiko op presedintwurking foar oare partijen mei lieningen fan de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verzoek kwijtschelding lening stichting DBF". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om in te stemmen met een begrotingswijziging om een lening van € 15.600 aan de stichting DBF kwijt te schelden. DBF heeft sinds 2007 geïnvesteerd in een pand in Blije om de leefbaarheid te verbeteren. Vanwege financiële uitdagingen en nieuwe investeringen vraagt DBF om kwijtschelding van de lening om de lasten te verlichten en verdere investeringen mogelijk te maken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde achtergrond van de situatie, de financiële implicaties en de argumenten voor en tegen de kwijtschelding. Echter, het zou baat hebben bij meer informatie over mogelijke alternatieven en de lange termijn impact.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de begrotingswijziging en de kwijtschelding van de lening. Dit omvat het afwegen van de financiële risico's en de voordelen voor de gemeenschap.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen financiële verantwoordelijkheid en het ondersteunen van lokale leefbaarheidsprojecten. Er is ook de overweging van precedentwerking voor toekomstige verzoeken om kwijtschelding.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden doelen en specifieke criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de lange termijn effecten zijn onzeker.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de begrotingswijziging en de kwijtschelding van de lening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met de dorpencoördinator en dorpsbelang, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het behoud en herbestemming van panden kan als duurzaam worden beschouwd.
Financiële Gevolgen:
De kwijtschelding kost de gemeente € 17.000, waarvan € 15.600 ten laste van de algemene reserve 2020 komt. Het voorstel geeft aan hoe dit financieel wordt gedekt, maar benadrukt ook het risico van precedentwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting DBF Kwijtschelding lening Leefbaarheid Investering Vastgoed Winstafdracht Subsidie Dorpscafé Blije Algemene reserve PrecedentwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 6 Kaderbrief 2022-2025 Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de Kaderbrief 2022-2025 van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF). De VRF heeft op 4 december 2020 de kaderbrief naar de Friese gemeenteraden gestuurd, met het verzoek om uiterlijk 4 februari 2021 eventuele zienswijzen in te dienen. De kaderbrief is budgetneutraal, maar vanwege de onzekere impact van de coronacrisis en andere ontwikkelingen, zoals de Omgevingswet en de Wet normalisering rechtspositie ambtenaar (Wnra), wordt voorgesteld een zienswijze in te dienen. De raad besluit kennis te nemen van de kaderbrief en een zienswijze in te dienen via een bijgevoegde reactiebrief. De kaderbrief schetst ontwikkelingen op het gebied van gezondheid, brandweerzorg, crisisbeheersing en organisatie, en benadrukt de financiële onzekerheden die hiermee gepaard gaan. De financiële impact van de beleidsmatige ontwikkelingen is nog niet volledig inzichtelijk, maar de kaderbrief lijkt positief door een voordeel op autonome ontwikkelingen. De gemeente Noardeast-Fryslân wil de stijging van de bijdrage aan de VRF minimaliseren en stelt voor om een separaat voorstel te doen voor het op peil brengen van de egalisatiereserve. De gemeentelijke afdelingen Meidwaan & Soarch en Bedriuwsfiering zijn betrokken bij dit onderwerp.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de Kaderbrief 2022-2025 fan de Feiligensregio Fryslân (VRF). De VRF hat op 4 desimber 2020 de kaderbrief nei de Fryske gemeenterieden stjoerd, mei it fersyk om uterlik 4 febrewaris 2021 eventuele sjenswizen yn te tsjinjen. De kaderbrief is budzjetneutraal, mar fanwegen de ûnwisse ynfloed fan de coronakrisis en oare ûntwikkelings, lykas de Omjouwingswet en de Wet normalisearring rjochtsposysje amtner (Wnra), wurdt foarsteld in sjenswize yn te tsjinjen. De ried beslút kennis te nimmen fan de kaderbrief en in sjenswize yn te tsjinjen fia in byfoege reaksjebrief. De kaderbrief sketst ûntwikkelings op it mêd fan sûnens, brânwachtsoarch, krisisbehearsking en organisaasje, en beklammet de finansjele ûnwissichheden dy't hjirmei mank geane. De finansjele ynfloed fan de beliedsmjittige ûntwikkelings is noch net folslein ynsichtlik, mar de kaderbrief liket posityf troch in foardiel op autonome ûntwikkelings. De gemeente Noardeast-Fryslân wol de stiging fan de bydrage oan de VRF minimalisearje en stelt foar om in apart foarstel te dwaan foar it op peil bringen fan de egalisaasjereserve. De gemeentlike ôfdielings Meidwaan & Soarch en Bedriuwsfiering binne belutsen by dit ûnderwerp.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kaderbrief 2022-2025 Veiligheidsregio Fryslân". Het voorstel betreft de kaderbrief van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) voor de periode 2022-2025, waarin de VRF de ontwikkelingen schetst die invloed kunnen hebben op de realisatie of financiering van beleidsplannen. De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân wordt gevraagd om uiterlijk 4 februari 2021 een zienswijze in te dienen. De kaderbrief is budgetneutraal, maar door de coronacrisis en andere landelijke ontwikkelingen zijn er onzekerheden over de financiële gevolgen. De raad besluit kennis te nemen van de kaderbrief en een zienswijze in te dienen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste ontwikkelingen en onzekerheden beschrijft die van invloed kunnen zijn op de VRF en de gemeentelijke financiën. Echter, de financiële gevolgen van sommige beleidsmatige ontwikkelingen zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de kaderbrief en een zienswijze in te dienen. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de besluitvorming van de VRF.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze en of zij aanvullende opmerkingen of bezwaren heeft ten aanzien van de kaderbrief.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat veel financiële gevolgen nog onzeker zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheden maken het moeilijk om specifieke en meetbare doelen te formuleren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de kaderbrief en een zienswijze in te dienen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de gemeentelijke afdelingen Meidwaan & Soarch en Bedriuwsfiering betrokken zijn, maar er is geen uitgebreide informatie over bredere participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een speerpunt, maar de inspanningen staan vanwege corona op een lager pitje. Het blijft echter een relevant onderwerp binnen de bestaande middelen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn deels onzeker, vooral door de coronacrisis en landelijke ontwikkelingen zoals de Omgevingswet. De kaderbrief is budgetneutraal, maar er wordt een hogere bijdrage van Noardeast-Fryslân aan de VRF verwacht. De financiële effecten worden verder uitgewerkt in de conceptbegroting die in maart 2021 wordt verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Kaderbrief 2022-2025 Corona-crisis Omgevingswet Rijksvaccinatieprogramma Prenataal huisbezoek Forensische zorg Toekomstbestendige brandweerzorg Crisisbeheersing Digitale dienstverleningVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 6.a Motie vreemd GBNF - Totaalplan verkoop gemeentehuis Kollum
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 4 februari 2021 een motie aangenomen over de verkoop van het gemeentehuis in Kollum. Het college had de verkoop aan Fotocadeau gegund, maar de voorzieningenrechter heeft bepaald dat deze beslissing moet worden ingetrokken en dat er een nieuwe openbare verkoopprocedure moet worden georganiseerd. De motie roept het college op om de verkoop uit te stellen en een totaalplan voor te leggen aan de raad. Dit plan moet onder andere de verkoop van het gemeentehuis, de verplaatsing van de gemeentewerf en de toekomst van een loketfunctie omvatten. Verder moet er een goed bidbook worden samengesteld, mag tussentijdse verhuur de verkoopprijs niet negatief beïnvloeden, moet er gebruik worden gemaakt van expertise in het vermarkten van dergelijke objecten, en mogen er geen beperkingen bij de verkoop worden opgelegd, zodat ook wonen mogelijk is. De motie werd unaniem aangenomen met 28 stemmen voor.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 4 febrewaris 2021 in moasje oannommen oer de ferkeap fan it gemeentehûs yn Kollum. It kolleezje hie de ferkeap oan Fotocadeau gund, mar de foarsjenningenrjochter hat bepaald dat dizze beslút ynlutsen wurde moat en dat der in nije iepenbiere ferkeapproseduere organisearre wurde moat. De moasje ropt it kolleezje op om de ferkeap út te stellen en in totaalplan foar te lizzen oan de ried. Dit plan moat ûnder oare de ferkeap fan it gemeentehûs, de ferpleatsing fan de gemeentewurdf en de takomst fan in loketfunksje omfetsje. Fierder moat der in goed bidbook gearstald wurde, mei tuskentiidske ferhier de ferkeappriis net negatyf beynfloedzje, moat der gebrûk makke wurde fan ekspertize yn it ferkeapjen fan sokke objekten, en meie der gjin beheining by de ferkeap oplein wurde, sadat ek wenjen mooglik is. De moasje waard unanym oannommen mei 28 stimmen foar.
-
Getekende Motie vreemd - GBNF - Totaalplan verkoop gemeentehuis Kollum - It Beslút 4-2-2021.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Totaalplan verkoop gemeentehuis Kollum". Het betreft een verzoek aan het college van de gemeente Noardeast-Fryslân om de verkoop van het gemeentehuis in Kollum uit te stellen. Dit uitstel is bedoeld om de raad een totaalplan voor te leggen dat de verkoop van het gemeentehuis, de verplaatsing van de gemeentewerf en de toekomst van een loketfunctie omvat. De motie roept ook op tot het samenstellen van een bidbook, het inschakelen van een ervaren bedrijf voor vermarkting, en het openstellen van de verkoopmogelijkheden, inclusief wonen.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijke stappen en voorwaarden schetst voor de verkoopprocedure. Het vraagt om een totaalplan en geeft specifieke richtlijnen voor de verkoop en eventuele verhuur.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moet het college aansturen om een totaalplan te ontwikkelen en de verkoopprocedure zorgvuldig te herzien.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de voorwaarden waaronder het gemeentehuis verkocht wordt, inclusief de vraag of wonen een optie moet zijn. Ook moet de raad bepalen hoe de verhuur en verkoopprocedure vormgegeven worden.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde acties (bijvoorbeeld het opstellen van een bidbook). Echter, er ontbreken specifieke tijdsgebonden elementen, zoals deadlines voor het totaalplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college op te dragen de verkoop uit te stellen en een totaalplan te ontwikkelen.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in de motie, maar kan relevant zijn bij de herbestemming van het gemeentehuis.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het uitstel en de herziening van de verkoopprocedure kunnen echter financiële implicaties hebben, zoals kosten voor het inschakelen van externe expertise.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentehuis Kollum Verkoopprocedure Voorzieningenrechter Openbare verkoop Totaalplan Verplaatsing gemeentewerf Loketfunctie Bidbook Tussentijdse verhuur Vermarkten objectenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Totaalplan verkoop gemeentehuis Kollum". Het betreft een verzoek aan het college van de gemeente Noardeast-Fryslân om de verkoop van het gemeentehuis in Kollum uit te stellen. Dit uitstel is bedoeld om de raad een totaalplan voor te leggen dat de verkoop van het gemeentehuis, de verplaatsing van de gemeentewerf en de toekomst van een loketfunctie omvat. De motie roept ook op tot het samenstellen van een bidbook, het inschakelen van een ervaren bedrijf voor vermarkting, en het openstellen van de verkoopmogelijkheden, inclusief wonen.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijke stappen en voorwaarden schetst voor de verkoopprocedure. Het vraagt om een totaalplan en geeft specifieke richtlijnen voor de verkoop en eventuele verhuur.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moet het college aansturen om een totaalplan te ontwikkelen en de verkoopprocedure zorgvuldig te herzien.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de voorwaarden waaronder het gemeentehuis verkocht wordt, inclusief de vraag of wonen een optie moet zijn. Ook moet de raad bepalen hoe de verhuur en verkoopprocedure vormgegeven worden.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde acties (bijvoorbeeld het opstellen van een bidbook). Echter, er ontbreken specifieke tijdsgebonden elementen, zoals deadlines voor het totaalplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college op te dragen de verkoop uit te stellen en een totaalplan te ontwikkelen.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in de motie, maar kan relevant zijn bij de herbestemming van het gemeentehuis.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het uitstel en de herziening van de verkoopprocedure kunnen echter financiële implicaties hebben, zoals kosten voor het inschakelen van externe expertise.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentehuis Kollum Verkoopprocedure Voorzieningenrechter Openbare verkoop Totaalplan Verplaatsing gemeentewerf Loketfunctie Bidbook Tussentijdse verhuur Vermarkten objectenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sytsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sytsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
01:11:07 - 01:11:50 - 01:12:56 - 01:13:55 - 01:14:13 - 01:16:17 - 01:18:56 - 01:19:53 - 01:20:03 - 01:21:13 - 01:22:07 - 01:23:46 - 01:26:13 - 01:26:58 - 01:27:05 - 01:27:09 - 01:27:24 - 01:35:48 - 01:37:21 - 01:39:51 - 01:41:42 - 01:42:27 - 01:42:57 - 01:44:21 - 01:44:44 - 01:45:27 - 01:45:36 - 01:46:14 - 01:46:56 - 01:48:35 - 01:49:39 - 01:55:07 - 01:55:45 - 01:56:00 - 01:56:27 - 01:56:56 - 01:57:48 - 01:58:09 - 01:59:15 - 01:59:49 - 02:00:02 - 02:00:11 - 02:00:53 - 02:01:13 - 02:01:26 - 02:07:34 - 02:08:52 - 02:09:08 - 02:09:21 - 02:12:18
E. Hanemaaijer -
S.K. Dijkstra - Griffier
Agendapunt 6.b Motie vreemd ELP-NEF - Opzeggen vertrouwen
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 4 februari 2021 een motie besproken over het opzeggen van het vertrouwen in wethouder Berends. De motie werd ingediend vanwege onvrede over de manier waarop de wethouder de verkoop van het gemeentehuis in Kollum heeft afgehandeld. Er waren zorgen over het niet verstrekken van juiste en tijdige informatie aan de raad, en het bewust achterhouden van cruciale informatie tijdens een rechtszaak. De motie benadrukte het belang van vertrouwen in de wethouder en zijn verantwoordelijkheid om integer te handelen. Ondanks deze zorgen werd de motie niet aangenomen, met 2 stemmen voor en 26 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 4 febrewaris 2021 in moasje besprutsen oer it opseinen fan it fertrouwen yn wethâlder Berends. De moasje waard yntsjinne fanwegen ûnfrede oer de wize wêrop de wethâlder de ferkeap fan it gemeentehûs yn Kollum ôfhandele hat. Der wiene soargen oer it net jaan fan krekte en tydige ynformaasje oan de ried, en it bewust efterhâlden fan krúsjale ynformaasje tidens in rjochtsaak. De moasje beklamme it belang fan fertrouwen yn de wethâlder en syn ferantwurdlikens om ynteger te hanneljen. Nettsjinsteande dizze soargen waard de moasje net oannommen, mei 2 stimmen foar en 26 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft de titel "Opzeggen vertrouwen" en is ingediend door J. Talsma (ELP-NEF). De motie betreft het opzeggen van het vertrouwen in wethouder Berends van de gemeente Noardeast-Fryslân. De aanleiding is de verkoop van het gemeentehuis in Kollum, waarbij de wethouder volgens de indiener niet de juiste informatie heeft verstrekt en toezeggingen niet is nagekomen. De motie stelt dat de wethouder cruciale informatie heeft achtergehouden, wat het vertrouwen van de raad en de inwoners in de politiek heeft geschaad. De motie werd niet aangenomen, met 2 stemmen voor en 26 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is duidelijk in haar overwegingen en conclusies, maar mist specifieke details over de juridische kwesties en de exacte aard van de informatie die niet is verstrekt. Dit kan de volledigheid enigszins beperken.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op het college van burgemeester en wethouders en om te beslissen over het vertrouwen in individuele wethouders. In dit geval moest de raad beslissen of het vertrouwen in wethouder Berends moest worden opgezegd.
Politieke keuzes:
De raad moest kiezen tussen het steunen van de motie, wat zou leiden tot een vertrouwensbreuk met de wethouder, of het afwijzen van de motie, wat zou betekenen dat de wethouder zijn functie kon behouden.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie had baat kunnen hebben bij meer concrete voorbeelden van de beweerde tekortkomingen.
Besluit van de raad:
De raad besloot de motie niet aan te nemen, met een meerderheid van 26 tegenstemmen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op bestuurlijke integriteit en vertrouwen.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen, aangezien het primair gaat om een kwestie van vertrouwen en bestuurlijke verantwoordelijkheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wethouder Berends Vertrouwen Verkoop gemeentehuis Kollum Juridische problemen Informatievoorziening Rechtszaak WOB-verzoek Integriteit Politiek vertrouwen Motie stemmingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Opzeggen vertrouwen
Samenvatting: De motie, ingediend door J. Talsma van ELP-NEF, roept op tot het opzeggen van het vertrouwen in wethouder Berends van de gemeente Noardeast-Fryslân. De aanleiding is de verkoop van het gemeentehuis in Kollum, waarbij de wethouder volgens de indieners niet de juiste informatie heeft verstrekt en toezeggingen niet is nagekomen. De motie stelt dat de wethouder cruciale informatie heeft achtergehouden, wat het vertrouwen van de inwoners in de politiek heeft geschaad. De motie werd echter niet aangenomen, met 2 stemmen voor en 26 tegen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is duidelijk in haar bewoordingen en onderbouwt de redenen voor het opzeggen van het vertrouwen in de wethouder. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of vervolgstappen na het opzeggen van het vertrouwen.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om te beslissen over het al dan niet aannemen van de motie. De raad moet de argumenten afwegen en een oordeel vellen over het vertrouwen in de wethouder.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het steunen van de motie, wat zou leiden tot een politieke crisis en mogelijk het aftreden van de wethouder, of het afwijzen van de motie, wat betekent dat de wethouder kan aanblijven ondanks de geuite kritiek.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke vervolgstappen of consequenties beschreven voor het geval de motie zou worden aangenomen.
Besluit van de Raad
De raad heeft besloten de motie niet aan te nemen, met een meerderheid van 26 tegen 2 stemmen.
Participatie
De motie zelf zegt weinig over participatie, maar impliceert dat er een gebrek aan transparantie en communicatie was met de raad en mogelijk de inwoners.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op bestuurlijke integriteit en vertrouwen.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op bestuurlijke en juridische kwesties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wethouder Berends Vertrouwen Informatie Rechtszaak WOB-verzoek Gemeentehuis Kollum Rechter Proces Fouten InwonersvertrouwenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sytsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar -
B. Koonstra - FNP
J.M. Klinkenberg -
R. Slijver -
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
L. Sytsma - CDA
Agendapunt 7 Beschikbaar stellen investeringskrediet aanschaf audiovisuele (AV) apparatuur
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de aanschaf van nieuwe audiovisuele (AV) apparatuur voor de vergaderzalen van de gemeentehuizen. De huidige apparatuur is verouderd en ondersteunt niet het hybride vergaderen, wat door COVID-19 steeds belangrijker is geworden. De raad heeft besloten een investeringskrediet van € 156.000 beschikbaar te stellen voor de aanschaf van deze apparatuur in 2021. De kosten worden gedekt binnen de samenwerkingsbegroting, en de derde begrotingswijziging van 2021 wordt vastgesteld. De investering is bedoeld om de digitale dienstverlening te optimaliseren en hybride werken te faciliteren, wat aansluit bij de bezuinigingstaakstelling en het projectplan Hybride werken. De kapitaalslasten van € 25.300 per jaar worden gedekt binnen het bestaande ICT-budget. Zodra de nieuwe apparatuur wordt ingevoerd, zal hierover gecommuniceerd worden met de belanghebbenden.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de oanskaf fan nije audiovisuële (AV) apparatuer foar de gearkomsteromten fan de gemeentehuzen. De hjoeddeiske apparatuer is ferâldere en stipet net it hybride gearkommen, wat troch COVID-19 hieltyd wichtiger wurden is. De ried hat besletten in ynvestearringskredyt fan € 156.000 beskikber te stellen foar de oanskaf fan dizze apparatuer yn 2021. De kosten wurde dekt binnen de gearwurkingsbegrutting, en de tredde begruttingswiziging fan 2021 wurdt fêststeld. De ynvestearring is bedoeld om de digitale tsjinstferliening te optimalisearjen en hybride wurkjen te fasilitearjen, wat oanslút by de besunigingsopjefte en it projektplan Hybride wurkjen. De kapitaallêsten fan € 25.300 per jier wurde dekt binnen it besteande ICT-budzjet. Sadree't de nije apparatuer ynfierd wurdt, sil hjir oer kommunisearre wurde mei de belanghawwenden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanschaf audiovisuele (AV)-apparatuur" voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om verouderde AV-apparatuur in vergaderzalen te vervangen, zodat zowel interne als externe deelnemers digitaal kunnen deelnemen aan vergaderingen. Dit is mede ingegeven door de toename van digitaal vergaderen door COVID-19. De investering van €156.000 moet de vergaderinfrastructuur verbeteren en hybride werken ondersteunen, wat aansluit bij de bezuinigingstaakstelling en het projectplan Hybride werken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een financiële onderbouwing en een besluitvormingsproces. Echter, meer details over de technische specificaties van de apparatuur en een tijdlijn voor implementatie zouden de volledigheid verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het investeringskrediet en het vaststellen van de begrotingswijziging. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële middelen en het waarborgen van de strategische doelen van de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze willen investeren in de modernisering van de AV-apparatuur, wat een stap is richting toekomstbestendig en hybride werken. Dit kan invloed hebben op de prioritering van andere projecten binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar qua financiële aspecten, maar mist een duidelijke tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de implementatie zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het investeringskrediet van €156.000 goed te keuren en de derde begrotingswijziging van 2021 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er gecommuniceerd zal worden met belanghebbenden zodra de nieuwe AV-apparatuur wordt ingevoerd, maar geeft geen details over participatie in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op efficiëntie en toekomstbestendigheid van de vergaderinfrastructuur.
Financiële Gevolgen:
De investering bedraagt €156.000, met een jaarlijkse afschrijving van €22.300 en een rentelast van €3.000. De totale structurele last van €25.300 wordt gedekt binnen de bestaande budgetten van de samenwerkingsbegroting, waardoor er geen extra financiële druk ontstaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Audiovisuele (AV)-apparatuur Digitaal vergaderen COVID-19 Hybride werken Investering Begrotingswijziging Digitale infrastructuur Thuiswerken Vergaderzalen FlexfactorVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sytsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sytsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sytsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
02:26:47 - 02:27:58 - 02:28:35 - 02:29:41 - 02:29:47 - 02:30:04 - 02:30:40 - 02:30:56 - 02:31:23 - 02:34:15 - 02:39:48 - 02:40:24 - 02:40:35 - 02:40:43 - 02:40:47 - 02:40:58 - 02:42:09 - 02:42:41 - 02:43:21 - 02:43:33 - 02:44:22 - 02:45:33 - 02:45:46 - 02:45:51 - 02:46:20 - 02:47:10 - 02:47:24 - 02:47:35 - 02:48:05
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 9 Vaststellen startnotitie Nota Kapitaalgoederen
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van een startnotitie voor een nieuwe nota kapitaalgoederen. Deze nota moet vóór de behandeling van de perspectiefnota 2022 aan de raad worden aangeboden en richt zich op het maken van beleidskeuzes voor het onderhoudsniveau van kapitaalgoederen. De financiële consequenties hiervan worden meegenomen in de begroting van 2022. Het doel is om de vastgestelde onderhoudskwaliteit te realiseren door het kapitaalgoederenbeheer te verbeteren en te beheren volgens landelijke normen. De startnotitie beschrijft het proces en de betrokkenheid van de raad. Er zijn verschillende contactmomenten gepland om de raad te betrekken bij het kapitaalgoederenbeheer. Het besluit om de startnotitie vast te stellen is genomen tijdens de raadsvergadering op 4 februari 2021.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer it fêststellen fan in startnotysje foar in nije nota kapitaalguod. Dizze nota moat foar de behanneling fan de perspektyfnota 2022 oan de ried oanbean wurde en rjochtet him op it meitsjen fan beliedskeuzes foar it ûnderhâldsnivo fan kapitaalguod. De finansjele konsekwinsjes hjirfan wurde meinommen yn de begrutting fan 2022. It doel is om de fêststelde ûnderhâldskwaliteit te realisearjen troch it kapitaalguodbehear te ferbetterjen en te behearjen neffens lanlike noarmen. De startnotysje beskriuwt it proses en de belutsenens fan de ried. Der binne ferskate kontaktmominten pland om de ried te belûken by it kapitaalguodbehear. It beslút om de startnotysje fêst te stellen is nommen tidens de riedsgearkomste op 4 febrewaris 2021.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Startnotitie nota kapitaalgoederen". Het voorstel betreft de vaststelling van een startnotitie voor de ontwikkeling van een nieuwe nota kapitaalgoederen, die vóór de behandeling van de perspectiefnota 2022 aan de raad moet worden aangeboden. Deze nota zal beleidskeuzes bevatten over het onderhoudsniveau van kapitaalgoederen, met financiële consequenties die in de begroting van 2022 worden opgenomen. De startnotitie beschrijft het proces voor de totstandkoming van de nota en de betrokkenheid van de raad.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de noodzaak, het proces en de betrokkenheid van de raad beschrijft. Echter, specifieke details over de inhoud van de toekomstige nota en de exacte financiële implicaties ontbreken nog.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de startnotitie vast te stellen en later keuzes te maken over het onderhoudsniveau van kapitaalgoederen. De raad wordt betrokken bij verschillende contactmomenten om input te geven en beslissingen te nemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over het gewenste onderhoudsniveau van kapitaalgoederen, wat invloed heeft op de financiële middelen die hiervoor worden vrijgemaakt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details over de financiële dekking zijn nog niet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de startnotitie vast te stellen, waarmee het proces voor de ontwikkeling van de nota kapitaalgoederen wordt gestart.
Participatie:
Het voorstel vermeldt verschillende contactmomenten met de raad, maar er is geen specifieke informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden of het publiek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet een rol spelen in de keuzes over onderhoudsniveaus en beheer van kapitaalgoederen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn afhankelijk van het gekozen onderhoudsniveau. Het voorstel geeft aan dat de financiële consequenties in de begroting van 2022 worden opgenomen, maar biedt geen gedetailleerde informatie over hoe deze worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kapitaalgoederen Onderhoudsniveau Begroting 2022 Onderhoudskwaliteit Beheerplannen Financiële consequenties Startnotitie Zwerfafval Kwaliteitsscenario Openbare ruimteVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 9.a Moasje frjemd FNP - Mei-inoar op de barrikaden foar earlike ferdieling Gemeentefûns
Samenvatting
Op 4 februari 2021 heeft de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân een motie aangenomen waarin zorgen worden geuit over de dreigende korting op het Gemeentefonds voor Friese gemeenten. Deze korting kan leiden tot financiële tekorten, waardoor gemeenten moeite hebben om hun begroting sluitend te krijgen. Veel gemeenten hebben al belastingen verhoogd en bezuinigd op leefbaarheid, cultuur, verenigingsleven en sport, wat de inwoners hard treft. De raad verzoekt het college om zich uit te spreken tegen de herverdeling van het Gemeentefonds en samen met andere Friese gemeenten in verzet te komen. De motie is ingediend door meerdere partijen en met 28 stemmen voor aangenomen.
Samenvatting
Op 4 febrewaris 2021 hat de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân in moasje oannommen wêryn soargen útsprutsen wurde oer de drigende koarting op it Gemeentefûns foar Fryske gemeenten. Dizze koarting kin liede ta finansjele tekoarten, wêrtroch't gemeenten muoite hawwe om harren begrutting slútend te krijen. In protte gemeenten hawwe al belestingen ferhege en besunige op leefberens, kultuer, ferieningslibben en sport, wat de ynwenners hurd rekket. De ried freget it kolleezje om him út te sprekken tsjin de herferdieling fan it Gemeentefûns en mei oare Fryske gemeenten yn ferset te kommen. De moasje is yntsjinne troch meardere partijen en mei 28 stimmen foar oannommen.
-
210318 Kolleezjebrief oan ried - Antwurd op Moasje Mei-inoar op de barrikaden foar earlike ferdieling Gemeentefûns.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Antwurd op Moasje Mei-inoar op de barrikaden foar earlike ferdieling Gemeentefûns." Het voorstel betreft een reactie op een eerder aangenomen motie waarin de gemeenteraad het college oproept om zich uit te spreken tegen de herverdeling van het Gemeentefonds. Het college werkt samen met andere Friese gemeenten en de Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) om een gezamenlijk standpunt te formuleren en externe expertise in te schakelen om de nadelige effecten van de herverdeling te begrijpen. Het doel is om de zorgen over de herverdeling kenbaar te maken en te streven naar een eerlijke verdeling van het fonds.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de stappen beschrijft die zijn ondernomen en de samenwerking met andere gemeenten en organisaties. Het biedt echter geen gedetailleerd plan van aanpak of tijdlijn voor de verdere stappen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het college te ondersteunen in het uitspreken van zorgen over de herverdeling van het Gemeentefonds en om via partijlijnen deze zorgen verder te verspreiden. De raad heeft al de verklaring 'raden in Verzet' ondertekend.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het college blijven steunen in hun verzet tegen de herverdeling en of ze verdere politieke druk willen uitoefenen via hun partijkanalen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vaagheid kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het college blijven steunen in hun verzet en of ze verdere stappen willen ondernemen om de herverdeling te beïnvloeden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt samenwerking met andere gemeenten en de VFG, maar er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de financiële verdeling van het Gemeentefonds.
Financiële gevolgen:
Het voorstel wijst op mogelijke negatieve financiële gevolgen voor de gemeente door de herverdeling, maar biedt geen specifieke cijfers of dekkingsvoorstellen. Het wachten is op de actualisatie van de herverdeling op basis van de cijfers van 2019 om een beter beeld te krijgen van de impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herijking Gemeentefûns Ferdieling Fryske gemeenten Ferset Mienskiplik stânpunt Eksterne ekspertise Sosjale struktuer Weefflaters Raden in VerzetVerfijning van de zoekopdracht:
-
Moasje frjemd - FNP - Mei-inoar op de barrikaden foar earlike ferdieling Gemeentefûns.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Mei-inoar op de barrikaden foar earlike ferdieling Gemeentefûns". De motie roept op tot verzet tegen de herverdeling van het Gemeentefonds, die een aanzienlijke korting op de bijdrage voor de meeste Friese gemeenten met zich meebrengt. Dit fonds is cruciaal voor de gemeentelijke begroting, en de voorgestelde herverdeling kan leiden tot belastingverhogingen en bezuinigingen op essentiële diensten. De motie verzoekt het college om samen met andere Friese gemeenten en de Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) actie te ondernemen tegen deze plannen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de problemen schetst die de herverdeling van het Gemeentefonds met zich meebrengt en concrete acties voorstelt. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse of alternatieve oplossingen.
Rol van de raad:
De raad speelt een actieve rol door het college te verzoeken om stelling te nemen tegen de herverdeling en samen te werken met andere gemeenten om deze plannen tegen te gaan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze zich willen verzetten tegen de herverdeling van het Gemeentefonds en hoe ze dit verzet willen vormgeven. Dit kan politieke implicaties hebben, zowel lokaal als in bredere regionale en nationale contexten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde acties is onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college opdracht geven om actie te ondernemen tegen de herverdeling van het Gemeentefonds.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke vormen van participatie van inwoners of andere belanghebbenden, maar benadrukt wel de impact op de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar de voorgestelde bezuinigingen kunnen indirect invloed hebben op duurzame initiatieven binnen de gemeente.
Financiële gevolgen:
De motie wijst op de financiële gevolgen van de herverdeling, zoals mogelijke belastingverhogingen en bezuinigingen, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor deze gevolgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentefûns Koarting Begrutting Fryske gemeenten Kompensaasje Belestingen Leefberens Herijking Ferset MoasjeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Tekene Moasje frjemd - FNP - Mei-inoar op de barrikaden foar earlike ferdieling Gemeentefûns - It Beslút 4-2-2021.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Mei-inoar op de barrikaden foar earlike ferdieling Gemeentefûns". De motie roept op tot verzet tegen de herverdeling van het Gemeentefonds, die een aanzienlijke korting op de bijdrage voor de meeste Friese gemeenten met zich meebrengt. Dit fonds is cruciaal voor de gemeentelijke begroting, en de voorgestelde herverdeling kan leiden tot belastingverhogingen en bezuinigingen op essentiële diensten. De motie verzoekt het college om samen met andere Friese gemeenten en de Vereniging van Friese Gemeenten (VFG) actie te ondernemen tegen deze plannen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de problemen schetst die de herverdeling van het Gemeentefonds met zich meebrengt en concrete acties voorstelt. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse of alternatieve oplossingen.
Rol van de raad:
De raad speelt een actieve rol door het college te verzoeken om stelling te nemen tegen de herverdeling en samen te werken met andere gemeenten om deze plannen tegen te gaan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze zich willen verzetten tegen de herverdeling van het Gemeentefonds en hoe ze dit verzet willen vormgeven. Dit kan politieke implicaties hebben, zowel lokaal als in bredere regionale en nationale contexten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde acties is onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college opdracht geven om actie te ondernemen tegen de herverdeling van het Gemeentefonds.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke vormen van participatie van inwoners of andere belanghebbenden, maar benadrukt wel de impact op de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar de voorgestelde bezuinigingen kunnen indirect invloed hebben op duurzame initiatieven binnen de gemeente.
Financiële gevolgen:
De motie wijst op de financiële gevolgen van de herverdeling, zoals mogelijke belastingverhogingen en bezuinigingen, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor deze gevolgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentefûns Koarting Begrutting Fryske gemeenten Kompensaasje Belestingen Leefberens Herijking Ferset MoasjeVerfijning van de zoekopdracht: