22-10-2020 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 5.a Oannaam - Moasje Swimdiploma minima
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 22 oktober 2020 een motie aangenomen met betrekking tot zwemlessen voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen. De raad erkent het belang van zwemvaardigheid, vooral in een waterrijke omgeving, en wijst op de financiële barrières voor sommige ouders om hun kinderen een zwemdiploma te laten behalen. De motie verzoekt het college om zwembaden en burgers proactief te informeren over beschikbare subsidies en fondsen voor zwemlessen en -abonnementen. Daarnaast wordt gevraagd om niet alleen het behalen van zwemdiploma A, maar ook B te stimuleren en om zwemmen op te nemen in het bewegingsonderwijs. Deze maatregelen moeten worden geïntegreerd in het armoedebeleid van de gemeente. De motie werd aangenomen met 25 stemmen voor en 1 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 22 oktober 2020 in motie oannommen mei betrekking ta swimlessen foar bern út gesinnen mei in leech ynkommen. De ried erkent it belang fan swimfeardichheid, benammen yn in wetterrike omjouwing, en wizet op de finansjele barriêres foar in pear âlders om harren bern in swimdiploma te heljen. De motie freget it kolleezje om swimbaden en boargers proaktif te ynformearjen oer beskikbere subsydzjes en fondsen foar swimlessen en -abonneminten. Dêrneist wurdt frege om net allinnich it heljen fan swimdiploma A, mar ek B te stimulearjen en om swimmen op te nimmen yn it bewegingsûnderwiis. Dizze maatregels moatte yntegrearre wurde yn it earmoedbelied fan de gemeente. De motie waard oannommen mei 25 stimmen foar en 1 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Moasje nei oanlieding fan agendapunt nû. 5 yn de riedsgearkomste fan 22 oktober 2020
Samenvatting: De motie richt zich op het bevorderen van zwemvaardigheid onder kinderen in de gemeente Noardeast-Fryslân, met speciale aandacht voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen. De motie benadrukt het belang van zwemvaardigheid in een waterrijke omgeving en stelt dat niet alle ouders de financiële middelen hebben om zwemlessen te bekostigen. Het college wordt verzocht om zwembaden en burgers proactief te informeren over beschikbare subsidies en fondsen. Daarnaast wordt voorgesteld om het behalen van zowel het A- als B-diploma te stimuleren en zwemmen op te nemen in het bewegingsonderwijs als onderdeel van het armoedebeleid.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het identificeert het probleem, biedt een oplossing en wijst op bestaande middelen zoals subsidies en fondsen. Echter, het zou baat hebben bij meer concrete details over hoe de voorgestelde acties uitgevoerd moeten worden.
Rol van de Raad
De raad speelt een beslissende rol door de motie goed te keuren en het college te verzoeken de voorgestelde acties uit te voeren. De raad fungeert als beleidsmaker en toezichthouder.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de prioritering van zwemvaardigheid binnen het gemeentelijk beleid, vooral in relatie tot armoedebestrijding en onderwijs. Er moet worden besloten hoeveel middelen en aandacht hieraan worden besteed.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel de doelen duidelijk zijn, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan verduidelijking gebruiken.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college op te dragen de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie vermeldt participatie door het informeren van burgers en zwembaden, maar er is geen specifieke strategie voor burgerparticipatie in de besluitvorming of uitvoering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het bevorderen van zwemvaardigheid kan bijdragen aan sociale duurzaamheid door de veiligheid en gezondheid van kinderen te verbeteren.
Financiële Gevolgen
De motie erkent dat er financiële implicaties zijn, vooral voor gezinnen met een laag inkomen. Er wordt echter niet gespecificeerd hoe deze kosten worden gedekt, behalve door te verwijzen naar bestaande subsidies en fondsen. Verdere financiële planning en dekking zouden nuttig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Swimdiploma Minima Swimfeardichheden Finansjele stipe Swimbaden Subsydzjes Ynformearjen Bewegingsûnderwiis Earmoede belied Swimmen stimulearjeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Moasje nei oanlieding fan agendapunt nû. 5 yn de riedsgearkomste fan 22 oktober 2020 - Swimdiploma minima
Samenvatting: De motie richt zich op het bevorderen van zwemvaardigheid onder kinderen in de gemeente Noardeast-Fryslân, met name voor gezinnen met lage inkomens. Het benadrukt het belang van zwemvaardigheid in een waterrijke omgeving en erkent de financiële barrières voor sommige ouders om zwemlessen te bekostigen. De motie verzoekt het college om zwembaden en burgers proactief te informeren over beschikbare subsidies en fondsen, en om het behalen van zowel A- als B-diploma's te stimuleren. Daarnaast wordt voorgesteld om zwemmen op te nemen in het bewegingsonderwijs en dit beleid te integreren in het armoedebeleid.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het identificeert het probleem, biedt oplossingen en wijst op bestaande middelen zoals subsidies en fondsen. Echter, het mist specifieke details over hoe de voorgestelde maatregelen precies geïmplementeerd zullen worden.
Rol van de Raad
De raad speelt een beslissende rol door de motie goed te keuren en het college te verzoeken de voorgestelde acties uit te voeren. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering en effectiviteit van de maatregelen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde maatregelen willen ondersteunen, wat kan betekenen dat er prioriteit wordt gegeven aan zwemvaardigheid binnen het armoedebeleid. Dit kan ook invloed hebben op budgettaire beslissingen en prioriteiten binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en een gedetailleerd plan voor realisatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en meetbaarheid kunnen beter worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
Participatie
De motie benadrukt het belang van proactieve communicatie met burgers en zwembaden, maar specificeert niet hoe participatie van de gemeenschap verder wordt bevorderd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie, hoewel het bevorderen van zwemvaardigheid bijdraagt aan sociale duurzaamheid door de veiligheid en gezondheid van kinderen te verbeteren.
Financiële Gevolgen
De motie erkent dat er financiële implicaties zijn, zoals de kosten voor zwemlessen en abonnementen. Het stelt voor om bestaande subsidies en fondsen te gebruiken, maar geeft geen gedetailleerd financieel plan of dekking aan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Swimdiploma Minima Swimbaden Finansjele stipe Subsydzjes Swimmen Bern Earmoede belied Bewegingsûnderwiis Wetterrike gebietenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening
Voorz.a. Van Der Aar
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 3 Mededelingen
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijsten raadsbijeenkomsten d.d. 1 en 8 oktober 2020
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 5 Vaststellen startnotitie Integraal & Kindgericht armoedebeleid
Gemeente Noardeast-Fryslân zet in op kindgericht armoedebeleid
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met een nieuwe startnotitie voor een integraal en kindgericht armoedebeleid, genaamd 'Leven in plaats van overleven'. Het doel is om armoede en sociale uitsluiting te verminderen, met speciale aandacht voor kinderen. Het nieuwe beleidskader moet binnen de huidige financiële middelen worden uitgevoerd en wordt begin 2021 verwacht.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 8 oktober werd de startnotitie voor het nieuwe armoedebeleid besproken. De notitie, ontwikkeld in samenwerking met ervaringsdeskundigen en beleidsadviseurs, dient als basis voor toekomstige beleidsvorming en meedenksessies. De raad stemde in met de notitie, waarbij het belang van een kindgerichte aanpak en de betrokkenheid van ervaringsdeskundigen werd benadrukt.Mevrouw Akkerman van de FNP sprak haar steun uit voor de notitie en benadrukte het belang van inspraakmomenten. "Het taboe op armoede is groot, en het is belangrijk dat we dit doorbreken," aldus Akkerman. Ze pleitte voor een jongere werkgroep om beter inzicht te krijgen in de behoeften van deze groep.
De discussie richtte zich ook op het belang van zwemvaardigheid voor kinderen. Mevrouw Akkerman diende een motie in om de gemeente te vragen proactief te informeren over beschikbare subsidies en fondsen voor zwemdiploma's. "Niet alle ouders hebben de financiële middelen om hun kinderen een zwemdiploma te laten halen," stelde ze.
Mevrouw Wiebinga van Gemeentebelangen prees de volledigheid van de notitie en benadrukte de noodzaak van betrokkenheid van ervaringsdeskundigen. "Ervaringsdeskundigen begrijpen de situatie beter en kunnen effectiever helpen," zei ze. Ze wees ook op de noodzaak van snelle interventie om problemen te voorkomen.
De heer Lammering van de Fractie Groenen Noordoost Friesland vroeg om meetbare resultaten van het beleid. "Een fantastisch plan, maar we moeten ook zien wat het oplevert," benadrukte hij. Hij vroeg de wethouder of de gemeente zich had aangesloten bij een initiatief voor schuldhulpverlening, wat bevestigend werd beantwoord.
Mevrouw Klinkenberg van Actief Links Lokaal sprak haar steun uit voor de notitie en vroeg aandacht voor het Jeugd Educatiefonds. "Kinderen die in armoede leven, presteren minder goed op school. Het Jeugd Educatiefonds kan hierbij helpen," stelde ze.
De VVD, vertegenwoordigd door mevrouw Ferwerda, vroeg of de gevolgen van de coronacrisis in de notitie worden meegenomen. De wethouder verzekerde dat de situatie nauwlettend wordt gemonitord.
De stemming over de motie van de FNP resulteerde in een meerderheid voor het voorstel, waarmee de gemeente een stap dichterbij een effectiever armoedebeleid is gekomen.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân heeft een startnotitie opgesteld voor een nieuw integraal en kindgericht armoedebeleid, genaamd 'Leven in plaats van overleven'. Deze notitie, ontwikkeld in samenwerking met ervaringsdeskundigen en beleidsadviseurs, dient als basis voor toekomstige beleidsvorming en meedenksessies. Het doel is om armoede en sociale uitsluiting te verminderen, met speciale aandacht voor kinderen. De raad heeft ingestemd met de startnotitie en besloten dat het nieuwe beleidskader binnen de huidige financiële middelen moet worden uitgevoerd. Het oude beleidskader voldeed niet meer vanwege bestuurlijke veranderingen en een gebrek aan integraliteit en kindgerichtheid. Het nieuwe beleidskader, dat begin 2021 wordt verwacht, zal zich richten op concrete acties en plannen om de armoedeproblematiek effectief aan te pakken.
Gemeente Noardeast-Fryslân set yn op berngerjocht earmoedbelied.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei in nije startnotysje foar in yntegraal en berngerjocht earmoedbelied, neamd 'Libje yn plak fan oerlibjen'. It doel is om earmoed en sosjale útsluting te fermeitsjen, mei bysûndere oandacht foar bern. It nije beliedskader moat binnen de hjoeddeistige finansjele middels útfierd wurde en wurdt begjin 2021 ferwachte.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 8 oktober waard de startnotysje foar it nije earmoedbelied besprutsen. De notysje, ûntwikkele yn gearwurking mei ûnderfiningsdeskundigen en beliedsadviseurs, tsjintwurdiget de basis foar takomstich beliedsfoarming en meitinssessjes. De ried stimde yn mei de notysje, dêr't it belang fan in berngerjochte oanpak en de belutsenheid fan ûnderfiningsdeskundigen benadrukt waard.Frou Akkerman fan de FNP joech har stipe oan de notysje en benadrukte it belang fan ynspraakmominten. "It taboe op earmoed is grut, en it is wichtich dat wy dit trochbrekke," sa sei Akkerman. Se pleite foar in jongere wurkgroep om better ynsjoch te krijen yn de behoeften fan dizze groep.
De diskusje rjochte har ek op it belang fan swimfeardichheid foar bern. Frou Akkerman diende in motyf yn om de gemeente te freegjen om proaktive ynformaasje te jaan oer beskikbere subsydzjes en fondsen foar swimdiploma's. "Net alle âlders hawwe de finansjele middels om harren bern in swimdiploma te litten helje," stelde se.
Frou Wiebinga fan Gemeentebelangen prees de folsleinens fan de notysje en benadrukte de needsaak fan belutsenheid fan ûnderfiningsdeskundigen. "Ûnderfiningsdeskundigen begripe de situaasje better en kinne effektiver helpe," sa sei se. Se wiisde ek op de needsaak fan fluch yngripen om problemen te foarkommen.
De hear Lammering fan de Fraksje Groenen Noordoost Fryslân frege om meibere resultaten fan it belied. "In fantastysk plan, mar wy moatte ek sjen wat it oplevert," benadrukte er. Hy frege de wethâlder oft de gemeente him oansletten hie by in ynisjatyf foar skuldhulpferliening, wat befestigjend beäntwurde waard.
Frou Klinkenberg fan Actief Links Lokaal joech har stipe oan de notysje en frege omtinken foar it Jeugd Educatiefonds. "Bern dy't yn earmoed libje, presteare minder goed op skoalle. It Jeugd Educatiefonds kin hjirby helpe," stelde se.
De VVD, fertsjintwurdige troch frou Ferwerda, frege oft de gefolgen fan de coronakrisis yn de notysje meinaam wurde. De wethâlder fersekere dat de situaasje neifolge wurdt.
De stimming oer de motyf fan de FNP resultearre yn in mearderheid foar it foarstel, wêrmei't de gemeente in stap tichterby in effektiver earmoedbelied kaam is.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân hat in startnotysje opsteld foar nij yntegraal en berngerjocht earmoedbelied, neamd 'Libje yn plak fan oerlibjen'. Dizze notysje, ûntwikkele yn gearwurking mei ûnderfiningsdeskundigen en beliedsadviseurs, tsjintwurdich as basis foar takomstich beliedsfoarming en meitinssessjes. It doel is om earmoed en sosjale útsluting te fermeitsjen, mei bysûndere omtinken foar bern. De ried hat ynstimd mei de startnotysje en besletten dat it nije beliedskader binnen de hjoeddeiske finansjele middels útfierd wurde moat. It âlde beliedskader foldie net mear fanwege bestjoerlike feroaringen en in gebrek oan yntegraliteit en berngerjochtens. It nije beliedskader, dat begjin 2021 ferwachte wurdt, sil him rjochtsje op konkrete aksjes en plannen om de earmoedproblematyk effektyf oan te pakken.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Startnotitie Integraal & Kindgericht Armoedebeleid
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Startnotitie Integraal & Kindgericht Armoedebeleid". Het voorstel richt zich op het ontwikkelen van een nieuw armoedebeleid in de gemeente Noardeast-Fryslân, dat integraal en kindgericht is. Het doel is om armoede en sociale uitsluiting te bestrijden door samen te werken met ervaringsdeskundigen en maatschappelijke partners. De startnotitie dient als basis voor verdere beleidsontwikkeling en meedenksessies, waarbij input van diverse stakeholders wordt verzameld. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de startnotitie en een keuze te maken over de financiële kaders voor de uitvoering van het beleid.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een duidelijke structuur biedt voor de ontwikkeling van het nieuwe armoedebeleid. Het bevat informatie over de betrokken partijen, de thema’s die besproken zullen worden, en de financiële kaders. Echter, specifieke details over de implementatie en evaluatie van het beleid ontbreken nog.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de startnotitie en het vaststellen van de financiële kaders voor het nieuwe armoedebeleid. De raad moet ook betrokken blijven bij het proces door deel te nemen aan de meedenksessies en het uiteindelijke beleidskader goed te keuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen drie financiële opties voor de uitvoering van het nieuwe beleid: bezuinigen op de huidige middelen, het beleid uitvoeren binnen de huidige middelen, of extra middelen beschikbaar stellen. Het college adviseert optie 2, uitvoering binnen de huidige middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat specifieke meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van het beleid hangt af van de verdere uitwerking in het actieprogramma.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de startnotitie en de financiële kaders vast te stellen, waarbij optie 2 wordt aanbevolen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van ervaringsdeskundigen, maatschappelijke partners, en inwoners in het beleidsvormingsproces. Er worden meedenksessies georganiseerd om input te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar het aanpakken van armoede kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden geschetst met een overzicht van de beschikbare middelen voor de komende jaren. Er wordt geen begrotingswijziging voorgesteld, en het beleid moet binnen de huidige middelen worden uitgevoerd, tenzij de raad besluit extra middelen beschikbaar te stellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Armoedebeleid Startnotitie Kindgericht Sociale uitsluiting Ervaringsdeskundigen Beleidskader Meedenksessies Schuldhulpverlening Platform ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
R. Slijver
J.g. Kramer
L. Akkerman
L. Akkerman
J.g. Kramer
B.h. Wijbenga
J.g. Kramer
B.h. Wijbenga
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
D. Ferwerda - VVD
J.g. Kramer
D. Kooistra - CDA
J.g. Kramer
E. Vellinga
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
L. Akkerman
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
D. Ferwerda - VVD
J.g. Kramer
D. Kooistra - CDA
J.g. Kramer
E. Vellinga
J.g. Kramer
L. Akkerman
J.g. Kramer
D. Ferwerda - VVD
J.g. Kramer
L. Akkerman
J.g. Kramer
J.g. Kramer
R. Slijver
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
B.h. Wijbenga
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
D. Ferwerda - VVD
J.g. Kramer
D. Kooistra - CDA
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
00:07:37 - 00:09:12 - 00:13:25 - 00:17:09 - 00:17:15 - 00:19:32 - 00:22:22 - 00:24:07 - 00:27:28 - 00:29:28 - 00:37:46 - 00:39:41 - 00:41:07 - 00:42:16 - 00:43:34 - 00:44:08 - 00:45:10 - 00:45:49 - 00:46:21 - 00:46:39 - 00:46:48 - 00:47:28 - 00:47:40 - 00:50:21 - 00:50:48 - 00:51:21 - 00:52:40 - 00:56:16 - 00:57:03 - 00:57:24 - 00:57:36 - 00:58:44
J. Talsma -
Agendapunt 6 Vaststellen Plan van Aanpak Groen- en bomenstructuurplan en Biodiversiteitsplan
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van een Groen- en Bomenstructuurplan (GSP) en een Biodiversiteitsplan. Sinds de gemeentelijke herindeling in 2019 is er nog geen geharmoniseerd groenbeleid ontwikkeld, terwijl biodiversiteit een steeds belangrijker thema wordt. De gemeenteraad heeft eerder een startnotitie Biodiversiteit goedgekeurd, waarin de noodzaak voor een geharmoniseerd beleid wordt benadrukt. Het voorgestelde plan van aanpak, dat door de procesgroep Biodiversiteit is opgesteld, moet leiden tot de ontwikkeling van deze plannen met behulp van externe bureaus. De plannen zijn essentieel voor een duurzame inrichting van de openbare ruimte en het vergroten van de biodiversiteit. Het niet uitvoeren van deze plannen zou leiden tot het niet behalen van doelen uit de coalitie- en raadsagenda's en een gebrek aan duidelijkheid en strategie op het gebied van groen en biodiversiteit. De financiële aspecten van het plan zijn afhankelijk van de toekenning van een provinciale subsidie. Er wordt voorgesteld om de financiële gevolgen hiervan in een tussentijdse rapportage te verwerken. De betrokkenheid van de Mienskip en andere belanghebbenden is cruciaal voor het succes van de plannen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan in Groen- en Beamstruktuerplan (GSP) en in Biodiversiteitsplan. Nei de gemeentlike herynjouwing yn 2019 is der noch gjin harmonisearre grienbelied ûntwikkele, wylst biodiversiteit in wichtiger tema wurdt. De gemeenteried hat earder in startnotysje Biodiversiteit goedkard, dêr't de need foar in harmonisearre belied benadrukt wurdt. It foarstelde oanpakplan, dat troch de prosesgroep Biodiversiteit is opsteld, moat liede ta de ûntwikkeling fan dizze plannen mei help fan eksterne buro's. De plannen binne essensjeel foar in duorsume ynrjochting fan de iepenbiere romte en it fergrutsjen fan de biodiversiteit. It net útfieren fan dizze plannen soe liede ta it net heljen fan doelen út de koalysje- en riedsagen en in gebrek oan dúdlikheid en strategy op it mêd fan grien en biodiversiteit. De finansjele aspekten fan it plan binne ôfhinklik fan de takinning fan in provinsjale subsydzje. It wurdt foarsteld om de finansjele gefolgen hjirfan yn in tuskenrapportaazje te ferwurkjen. De belutsenheid fan de Mienskip en oare belanghawwenden is kritysk foar it sukses fan de plannen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Groen- en Bomenstructuurplan en Biodiversiteitsplan" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om een geharmoniseerd beleid te ontwikkelen voor groenbeheer en biodiversiteit, na de gemeentelijke herindeling in 2019. Het plan van aanpak, opgesteld door de procesgroep Biodiversiteit, wordt aan de gemeenteraad voorgelegd ter vaststelling. Externe bureaus zullen worden ingeschakeld voor de uitvoering, waarbij participatie van de gemeenschap centraal staat. Het plan is een stap richting een duurzame gemeente en moet leiden tot een visie en strategie voor groen en biodiversiteit.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting, een plan van aanpak, en benoemt de noodzaak en voordelen van het plan. Er is echter enige onduidelijkheid over de financiële dekking, afhankelijk van de toekenning van provinciale subsidie.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om het plan van aanpak vast te stellen en toezicht te houden op de uitvoering ervan. De raad moet ook beslissen over de financiële aspecten, afhankelijk van de subsidie-uitkomst.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belang van biodiversiteit en een geharmoniseerd groenbeleid onderschrijven en bereid zijn om hier middelen voor vrij te maken, zelfs als de subsidie niet wordt toegekend.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van subsidie kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het plan van aanpak vast te stellen en de financiële gevolgen van de subsidie-uitkomst te verwerken in de rapportage.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie van de Mienskip en andere belanghebbenden. Er wordt een dialoog met de samenleving voorgesteld, wat essentieel is voor de uitvoering van het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderwerp van het voorstel. Het plan richt zich op het vergroten van biodiversiteit en het ontwikkelen van een duurzame groenstructuur.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn afhankelijk van de toekenning van een provinciale subsidie. Er is €50.000 gereserveerd vanuit het Fonds duurzaamheidsprojecten, maar verdere dekking is onduidelijk zonder de subsidie. De raad moet de financiële impact beoordelen zodra er duidelijkheid is over de subsidie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Groen- en Bomenstructuurplan Biodiversiteitsplan Biodiversiteit Harmonisatie Duurzaamheid Externe bureaus Mienskip Klimaatverandering Provinciale subsidie ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J. Dekkema - ChristenUnie
J.g. Kramer
W. Van Der Veen
J.g. Kramer
B. Visser
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
L. Akkerman
J.g. Kramer
R. Slijver
J.g. Kramer
E. Hanemaaijer
J.g. Kramer
J. Dekkema - ChristenUnie
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
L. Akkerman
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
J.g. Kramer
E. Hanemaaijer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
E. Hanemaaijer
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
E. Hanemaaijer
J.g. Kramer
W. Van Der Veen -
B. Visser -
J.m. Klinkenberg -
R. Slijver -
Agendapunt 7 Gewijzigde vaststelling Bestemmingsplan 'Ternaarderwei 54, Wierum'
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de gewijzigde vaststelling van het bestemmingsplan voor de locatie Ternaarderwei 54 in Wierum, waar Loonbedrijf O. de Graaf zich wil vestigen. Het bedrijf was voorheen gevestigd op Ternaarderwei 27, maar deze locatie was planologisch en milieutechnisch ongeschikt. Het nieuwe bestemmingsplan maakt de uitbreiding van het bedrijfserf en de verbreding van activiteiten, zoals opslag en handel in compost, mogelijk. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode. Drie ambtshalve wijzigingen worden voorgesteld: uitsluiting van opslag van anorganische meststoffen, toevoeging van de definitie 'loonbedrijf', en het verwijderen van de koppeling met agrarische bedrijfsvoering. Een exploitatieovereenkomst is gesloten, waardoor een exploitatieplan niet nodig is. Het voorstel ondersteunt programmadoelen zoals ruimtelijke kwaliteit en toekomstbestendige bedrijvigheid.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet de feroare fêststelling fan it bestimmingsplan foar de lokaasje Ternaarderwei 54 yn Wierum, dêr't Loonbedriuw O. de Graaf him settele wol. It bedriuw wie earder fêstige op Ternaarderwei 27, mar dizze lokaasje wie planologysk en miljeutechnysk ûngeskikt. It nije bestimmingsplan makket de útwreiding fan it bedriuwserf en de ferbreding fan aktiviteiten, lykas opslach en hannel yn kompost, mooglik. Der binne gjin beswieren yntsjinne yn 'e ynsjochperioade. Trije amtshalve feroarings wurde foarsteld: útsluting fan opslach fan anorganyske meststoffen, tafoeging fan de definysje 'loonbedriuw', en it fuortheljen fan de keppeling mei agraryske bedriuwsútfiering. In eksploitaasjeoerienkomst is ôfsletten, wêrtroch in eksploitaasjepan net nedich is. It foarstel stipe programmadoelen lykas romtelike kwaliteit en takomstbestindige bedriuwichheid.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Gewijzigde vaststelling bestemmingsplan 'Ternaarderwei 54, Wierum'". Het loonbedrijf O. de Graaf wil verhuizen van Ternaarderwei 27 naar Ternaarderwei 54 in Wierum, omdat de huidige locatie planologisch en milieutechnisch ongeschikt is. Het nieuwe bestemmingsplan maakt deze verhuizing mogelijk en omvat een uitbreiding van het bedrijfserf en een verbreding van de bedrijfsactiviteiten met opslag en handel in compost. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, en er zijn enkele ambtshalve wijzigingen doorgevoerd. Een exploitatieovereenkomst verzekert het kostenverhaal, waardoor geen exploitatieplan nodig is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het behandelt de planologische, milieutechnische en verkeerstechnische aspecten van de verhuizing en de uitbreiding van het bedrijf. Het bevat ook informatie over de exploitatieovereenkomst en de ambtshalve wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan gewijzigd vaststellen en beslissen dat er geen exploitatieplan nodig is, aangezien het kostenverhaal anderszins is verzekerd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de verhuizing en uitbreiding van het loonbedrijf, rekening houdend met de planologische en milieutechnische overwegingen en de impact op de omgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is wettelijk vooroverleg gevoerd en het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen, maar er zijn geen zienswijzen ingediend. De communicatie verloopt volgens wettelijke vereisten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op een toekomstbestendige en milieutechnisch geschikte locatie voor het bedrijf.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedekt door een exploitatieovereenkomst, waardoor er geen extra kosten voor de gemeente zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Loonbedrijf O. de Graaf Ternaarderwei 54, Wierum Bedrijfsverplaatsing Milieutechnisch Bedrijfsactiviteiten Exploitatieovereenkomst Ruimtelijke ordening Landschappelijke inpassing Archeologisch onderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
Agendapunt 8 Benoemen leden Raad van Toezicht Elan Onderwijsgroep
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de benoeming, herbenoeming en het ontslag van leden van de Raad van Toezicht van de Elan Onderwijsgroep. De raad heeft besloten om mevrouw W. Scholten-Kluitenberg en de heer R.J. Admiraal te benoemen als nieuwe leden, de heer J.W. van Beem en de heer J. Bokma voor een tweede termijn te herbenoemen, en de heer G.F.E. Rauch ontslag te verlenen. Deze beslissingen zijn genomen op basis van de statuten en het convenant van de Elan Onderwijsgroep, waarbij de gemeenteraden in het werkgebied een marginale toetsing uitvoeren. Er zijn geen financiële consequenties voor de gemeente en de Elan Onderwijsgroep wordt geïnformeerd over het besluit.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de beneaming, herbeneaming en it ûntslach fan leden fan de Ried fan Tafersjoch fan de Elan Onderwijsgroep. De ried hat besletten om frou W. Scholten-Kluitenberg en de hear R.J. Admiraal te beneamen as nije leden, de hear J.W. van Beem en de hear J. Bokma foar in twadde termyn te herbeneamen, en de hear G.F.E. Rauch ûntslach te ferlienen. Dizze beslúten binne nommen op basis fan de statuten en it konvenant fan de Elan Onderwijsgroep, dêr't de gemeenterieden yn it wurkgebiet in marginale tastimming útfiere. Der binne gjin finansjele gefolgen foar de gemeente en de Elan Onderwijsgroep wurdt ynformearre oer it beslút.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming, herbenoeming en ontslag leden Raad van Toezicht Elan Onderwijsgroep". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om in te stemmen met de benoeming van twee nieuwe leden, de herbenoeming van twee zittende leden en het ontslag van één lid van de Raad van Toezicht van de Elan Onderwijsgroep. Dit is in lijn met de statuten en het convenant van de Elan Onderwijsgroep, waarbij de gemeenteraden in het werkgebied betrokken worden bij dergelijke beslissingen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de namen van de betrokken personen en de te nemen beslissingen vermeldt. Het bevat ook de motivering en de wettelijke basis voor de beslissingen. Er zijn geen financiële consequenties, wat ook duidelijk wordt vermeld.
Rol van de raad bij het voorstel:
De rol van de raad is om toezicht te houden en te beslissen over de benoeming, herbenoeming en ontslag van leden van de Raad van Toezicht van de Elan Onderwijsgroep. De raad moet de voordracht goedkeuren of afwijzen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze is beperkt, aangezien de voordracht als bindend wordt beschouwd. De raad kan de voordracht in zijn geheel accepteren of afwijzen, maar niet wijzigen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar niet meetbaar, acceptabel of realistisch in de zin van SMART-criteria, omdat het een formele procedure betreft zonder specifieke doelstellingen of meetbare uitkomsten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde benoemingen, herbenoemingen en het ontslag goed te keuren of af te wijzen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit proces, aangezien het een interne bestuurlijke aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om bestuurlijke benoemingen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals expliciet vermeld in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Elan Onderwijsgroep Raad van Toezicht Benoeming Herbenoeming Ontslag Marginale toetsing Statuten Voordracht Toezicht Wet op het Primair OnderwijsVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
Agendapunt 9 Goedkeuren begroting 2020 Elan Onderwijsgroep
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 22 oktober 2020 besloten de begroting voor 2020 van de Elan Onderwijsgroep goed te keuren. Deze goedkeuring is gebaseerd op artikel 48 van de Wet op het Primair Onderwijs en is noodzakelijk om te voldoen aan wettelijke vereisten. De begroting, die geen financiële gevolgen heeft voor de gemeente, werd aangepast vanwege de coronacrisis en na overleg met de betrokken gemeenten Leeuwarden en Waadhoeke. De begroting toont een stabiele financiële positie en voldoet aan de eisen van de Inspectie van het Onderwijs. Het saldo van de begroting is € 0,00. De Elan Onderwijsgroep wordt geïnformeerd over het besluit van de raad.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 22 oktober 2020 besletten om de begroting foar 2020 fan de Elan Onderwijsgroep goed te keuren. Dizze goedkuring is basearre op artikel 48 fan de Wet op it Primêr Ûnderwiis en is needsaaklik om te foldwaan oan wetlike easken. De begroting, dy't gjin finansjele gefolgen hat foar de gemeente, is oanpast fanwege de coronakrisis en nei oerlis mei de belutsen gemeenten Ljouwert en Waadhoeke. De begroting toant in stabile finansjele posysje en foldocht oan de easken fan de Ynspeksje fan it Ûnderwiis. It saldo fan de begroting is € 0,00. De Elan Onderwijsgroep wurdt ynformearre oer it beslút fan de ried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2020 openbaar onderwijs Elan Onderwijsgroep". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om de begroting van de Elan Onderwijsgroep voor 2020 goed te keuren. De begroting is aangepast vanwege de coronacrisis en vertragingen in de procedure. De goedkeuring is gebaseerd op artikel 48 van de Wet op het Primair Onderwijs. De begroting toont een stabiele financiële positie zonder saldo, en voldoet aan de eisen voor primair onderwijs. De raad heeft beperkte toetsingsbevoegdheid en kan goedkeuring alleen onthouden bij strijd met de wet of het algemeen belang.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de begroting, de wettelijke basis voor goedkeuring, en de rol van de gemeenteraad. Het biedt voldoende context over de financiële positie van de Elan Onderwijsgroep.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de begroting goed te keuren, waarbij de toetsing beperkt is tot strijdigheid met de wet of het algemeen belang. De raad bewaakt hiermee de financiële positie van het schoolbestuur.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, gezien de marginale toetsingsrol van de raad. De raad moet beslissen of de begroting voldoet aan de wettelijke en financiële eisen zonder in detail te treden over de inhoudelijke bestedingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de goedkeuring van de begroting. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begroting van de Elan Onderwijsgroep voor 2020 goed te keuren.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van andere belanghebbenden buiten de betrokken gemeenten en de Elan Onderwijsgroep zelf.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De begroting heeft geen financiële consequenties voor de gemeente Noardeast-Fryslân. De begroting sluit met een saldo van € 0,00, en er is geen sprake van extra dekking die nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Elan Onderwijsgroep Begroting 2020 Openbaar onderwijs Coronacrisis Wet op het Primair Onderwijs Financiële positie Toezicht Gemeenten Leeuwarden en Waadhoeke Instandhouding scholen JaarrekeningVerfijning van de zoekopdracht: