24-09-2020 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 5.1 Niet aangenomen - ap. 5-1 Amendement wensen en bedenkingen Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050 - GROEN nof, PvdA
-
1 - Niet aangenomen - ap. 5-1 Amendement wensen en bedenkingen Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050 - GROEN nof.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddenagenda 2050 Waddenzee Klimaatverandering Fossiele grondstoffen Beheerautoriteit Energieclusters Ecologisch Economisch Natuurgebied VogelgebiedVerfijning van de zoekopdracht:
-
Niet aangenomen - ap. 5-1 Amendement wensen en bedenkingen Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050 - GROEN nof.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddenagenda 2050 Waddenzee Klimaatverandering Fossiele grondstoffen Beheerautoriteit Energieclusters Ecologisch Economisch Natuurgebied VogelgebiedVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.2 Aangenomen - ap. 5-2 Amendement wensen en bedenkingen Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050 - S!N, ALL
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddenzee Klimaatverandering Natuurgebieden Hoofddoelstelling Voorzorgsprincipe Vogel- en habitatrichtlijnrapportage Kennislacunes Maatregelenprogramma Ontwerp-Agenda WaddennatuurVerfijning van de zoekopdracht:
-
Aangenomen - ap. 5-2 Amendement wensen en bedenkingen Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050 - SN, ALL.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddenzee Ontwerp-Agenda Klimaatverandering Natuurgebieden Hoofddoelstelling Voorzorgsprincipe Vogel- en habitatrichtlijnrapportage Kennislacunes Maatregelenprogramma WaddennatuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.3 Aangenomen - ap. 5-3 Amendement Waddenagenda Agrarisch gebied - CDA, ALL, VVD, GBNF
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddengebied 2050 Binnendijks gebied Agrarisch gebied Pootaardappelteelt Akkerbouwsector Economische ontwikkeling Flora en fauna Voedselvoorziening Cultuurhistorische waarden LeefbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddengebied 2050 Binnendijks gebied Agrarisch gebied Pootaardappelteelt Akkerbouwsector Economische ontwikkeling Flora en fauna Voedselvoorziening Cultuurhistorische waarden LeefbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.4 Aangenomen - ap. 5-4 Amendement Waddenagenda Zoet-zout - CDA, ALL, VVD, GBNF
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddenzee Zilte teelten Verzilting Natura 2000 Holwerd aan Zee Pootaardappelteelt Zoet-zout overgangen Natuurlijke dynamiek Pilots WerelderfgoedVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddengebied 2050 Zoet-zout overgangen Zilte teelten Verzilting Natura 2000 Holwerd aan Zee Pootaardappelteelt Natuurlijke dynamiek Pilots BufferzonesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.5 Aangenomen - ap. 5-5 Amendemint Waadaginda Fiskerij - FNP, VVD, GBNF
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddengebied 2050 Garnalefiskerij Fiskers Boaiemberoering Byfangst Ekonomyske wearde Maatskiplike wearde Kultuerwearde Swalkôffal WrâlderfguodVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddengebied 2050 Garnalefiskerij Fiskers Boaiemberoering Byfangst Ekonomyske wearde Maatskiplike wearde Kultuerwearde Swalkôffal BeropsgarnalefiskersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.6 Aangenomen - ap. 5-6 Amendemint Waadaginda Enerzjyoergong - FNP, VVD
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Enerzjyoergong Wynmûnen Sinneparken Fryske RES-opjefte Klaaigrûn Koalysjeakkoart Provinsjale bestjoersakkoart Klusterjen Enerzjyopjefte Bestjoerlik draachflakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Enerzjyoergong Wynmûnen Sinneparken Fryske RES-opjefte Klaaigrûn Koalysjeakkoart Provinsjale bestjoersakkoart Klusterjen Enerzjyopjefte Bestjoerlik draachflakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.7 Aangenomen - ap. 5-7 Amendement Zomerpolders
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zomerpolders Cultuurhistorische kernwaarde Waddengebied 2050 Agrarische bestemming Verkweldering Beheersverordening Waddenzee Basiskaart Erfgoed Kwelders Ontwerp-AgendaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zomerpolders Cultuurhistorische kernwaarde Waddengebied 2050 Agrarische bestemming Verkweldering Beheersverordening Waddenzee Basiskaart Erfgoed VVD PvdAVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3 Mededelingen
J.g. Kramer
A.j. Soepboer
J.g. Kramer
P. De Graaf
J.g. Kramer
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst raadsbijeenkomst d.d. 10 september 2020
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 5 Agenda voor het Waddengebied 2050
Gemeente Noardeast-Fryslân Debatteert Heftig over Waddengebied 2050**
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft in een levendig debat de Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050 besproken. Het voorstel, dat geen wettelijke verplichtingen met zich meebrengt, maar wel als bestuurlijke verklaring dient, riep uiteenlopende reacties op.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van 24 september 2020 stond de Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050 centraal. Het college van burgemeester en wethouders adviseerde de raad om geen wensen of bedenkingen te uiten over de agenda, die de doelen van rijk, provincies en gemeenten voor het Waddengebied op elkaar moet afstemmen. Toch dienden verschillende raadsleden amendementen in, waarin zij hun zorgen en wensen kenbaar maakten.Mevrouw Schuiling van LTO Noord benadrukte het belang van de agrarische sector in het gebied. "Zilte teelt is een niche en zal dat ook blijven," waarschuwde ze. Ze riep de raad op om de agrarische bestemming van het binnendijkse gebied te behouden en wees op de bedreigingen van verzilting door gaswinning en andere factoren.
De discussie werd verder aangezwengeld door insprekers zoals mevrouw Roos, die namens de eigenaren en pachters van het buitendijkse gebied sprak. Zij pleitte voor het behoud van de zomerpolders als cultuurhistorisch erfgoed en waarschuwde voor de gevolgen van verkweldering. "De zomerpolders zijn essentieel voor de agrarische sector en de veiligheid van het achterland," aldus Roos.
De raadsleden waren verdeeld. Het CDA en de VVD dienden amendementen in om de agrarische belangen te beschermen, terwijl GroenLinks en de PvdA zich zorgen maakten over de ecologische impact en de gaswinning onder de Waddenzee. "We moeten de balans tussen ecologie en economie bewaken," stelde de VVD.
De FNP benadrukte het belang van de visserij en riep op tot overleg met de vissers. "De visserij is niet alleen economisch, maar ook cultureel van grote waarde," aldus de FNP.
Na een lange avond van discussies en stemmingen werden verschillende amendementen aangenomen, waaronder die over het behoud van de agrarische bestemming en de zomerpolders. Het college zal deze wensen en bedenkingen doorsturen naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Het debat toonde aan dat de toekomst van het Waddengebied de gemoederen flink bezighoudt in Noardeast-Fryslân. De raad blijft verdeeld over hoe de balans tussen economische ontwikkeling en ecologische bescherming het beste kan worden gewaarborgd.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de instemming met de Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050. Het college heeft de raad geïnformeerd over de voortgang en de procedure van de Agenda, en er is een verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om in te stemmen met de Agenda. Het college adviseert de raad om geen wensen of bedenkingen te uiten. De Agenda is bedoeld om de doelen van rijk, provincies en gemeenten voor het Waddengebied op elkaar af te stemmen en is geen wettelijk instrument, maar een bestuurlijke verklaring. De raad heeft echter via amendementen enkele wensen en bedenkingen kenbaar gemaakt, waaronder het behoud van het agrarische karakter van het binnendijkse gebied, het afwachten van evaluaties van zilte teelten, overleg met garnalenvissers, en het opstellen van beleid en maatregelenprogramma's voor de Waddenzee en klimaatverandering. De raad heeft deze wensen en bedenkingen in zijn vergadering van 24 september 2020 vastgesteld.
Gemeente Noardeast-Fryslân Debattearret Krêftich oer Waadgebiet 2050
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat yn in libbich debat de ûntwerp-aginda foar it Waadgebiet 2050 besprutsen. It foarstel, dat gjin wettelike ferplichtingen meibringt, mar wol as bestjoerlike ferklearring tsjinst, rôp ferskillende reaksjes op.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsfergadering fan 24 septimber 2020 stie it Ûntwerp-Aginda foar it Waadgebiet 2050 sintraal. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders advisearre de ried om gjin winsken of betinkings út te sprekken oer de aginda, dy't de doelen fan ryk, provinsjes en gemeenten foar it Waadgebiet op elkoar ôfstimme moat. Doch dienen ferskate riedsleden amindeminten yn, dêr't hja har soargen en winsken kenber makken.Frou Schuiling fan LTO Noard benadrukke it belang fan de agraryske sektor yn it gebiet. "Sâlte teelt is in nisje en sil dat ek bliuwe," warskôge se. Se roan de ried op om de agraryske bestimming fan it binnendykse gebiet te behâlden en wiisde op de bedrigingen fan fersilting troch gaswinning en oare faktoren.
De diskusje waard fierder oanwakkerd troch ynsprekkers lykas frou Roos, dy't namens de eigeners en pachters fan it buitendykse gebiet spruts. Sy pleite foar it behâld fan de simmerpolders as kultuerhistoarysk erfgoed en warskôge foar de gefolgen fan ferkweldering. "De simmerpolders binne essensjeel foar de agraryske sektor en de feiligens fan it efterlân," sa Roos.
De riedsleden wiene ferdield. It CDA en de VVD dienen amindeminten yn om de agraryske belangen te beskermjen, wylst GroenLinks en de PvdA har soargen makken oer de ekologyske ympakt en de gaswinning ûnder de Waadsee. "Wy moatte it evenwicht tusken ekology en ekonomy bewake," stelde de VVD.
De FNP benadrukke it belang fan de fiskerij en roan op ta oerlis mei de fiskers. "De fiskerij is net allinnich ekonomysk, mar ek kultureel fan grutte wearde," sa de FNP.
Nei in lange jûn fan diskusjes en stimmingen waarden ferskate amindeminten oannommen, ûnder oaren dy oer it behâld fan de agraryske bestimming en de simmerpolders. It kolleezje sil dizze winsken en betinkings trochstjoere nei it ministearje fan Ynfrastruktuer en Wettersaat.
It debat toande oan dat de takomst fan it Waadgebiet de gemoederen flink besiket yn Noardeast-Fryslân. De ried bliuwt ferdield oer hoe't it evenwicht tusken ekonomyske ûntwikkeling en ekologyske beskerming it bêste wierborgje wurde kin.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de ynstimming mei de Ûntwerp-Aginda foar it Waadgebiet 2050. It kolleezje hat de ried ynformearre oer de foargean en de proseduere fan de Aginda, en der is in fersyk fan it ministearje fan Ynfrastruktuer en Wettersaat om yn te stimmen mei de Aginda. It kolleezje advisearret de ried om gjin winsken of betinkingen út te sprekken. De Aginda is bedoeld om de doelen fan ryk, provinsjes en gemeenten foar it Waadgebiet op elkoar ôf te stimmen en is gjin wettelik ynstel, mar in bestjoerlike ferklearring. De ried hat lykwols troch amendeminten inkele winsken en betinkingen kenber makke, lykas it behâld fan it agraryske karakter fan it binnendykse gebiet, it ôfwachtsjen fan evaluaasjes fan sylte teelten, oerlis mei garnalefiskers, en it opstelle fan belied en maatregelprogramma's foar it Waadsee en klimaatferoaring. De ried hat dizze winsken en betinkingen fêststeld yn syn gearkomste fan 24 septimber 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Agenda voor het Waddengebied". Het voorstel betreft de instemming van de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân met de Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050. Deze agenda is ontwikkeld in samenwerking met diverse overheden en organisaties en heeft als doel de bescherming en ontwikkeling van het Waddengebied te waarborgen. Het college adviseert de raad om geen wensen of bedenkingen kenbaar te maken, hoewel de raad uiteindelijk besluit om via amendementen specifieke wensen en bedenkingen te uiten. De agenda richt zich op integrale gebiedsontwikkeling, waarbij duurzaamheid, natuurbehoud en economische ontwikkeling centraal staan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een uitgebreide achtergrond biedt over de totstandkoming van de Agenda en de betrokkenheid van verschillende partijen. Het bevat ook specifieke amendementen die de raad wil toevoegen, wat duidt op een grondige evaluatie van de inhoud.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om wensen en bedenkingen kenbaar te maken over de Ontwerp-Agenda voor het Waddengebied 2050. De raad heeft de mogelijkheid om via amendementen invloed uit te oefenen op de uiteindelijke inhoud van de Agenda.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemt met de Agenda zonder wensen of bedenkingen, zoals het college adviseert, of dat ze specifieke amendementen willen toevoegen. Deze keuzes hebben betrekking op de bescherming van agrarische gebieden, de energietransitie, en het behoud van cultuurhistorische waarden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de openheid voor amendementen suggereert dat er ruimte is voor verbetering.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de Agenda en welke amendementen ze willen toevoegen om hun wensen en bedenkingen te uiten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat er veel aandacht is besteed aan participatie, met betrokkenheid van diverse overheden en een internetconsultatie voor belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor de energietransitie en klimaatverandering als belangrijke thema's binnen de Agenda.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen genoemd in het voorstel, en er is geen informatie over hoe eventuele kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddengebied Agenda Omgevingswet Uitvoeringsprogramma Natura 2000 Klimaatverandering Enerzjyoergong (energietransitie) Zilte teelten Garnalefiskerij (garnalenvisserij) Cultuurhistorisch erfgoedVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.g. Kramer
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
Inspreker Raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Inspreker Raad
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.g. Kramer
B. Koonstra - FNP
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.g. Kramer
A.r. Van Der Aar
Inspreker Raad
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.g. Kramer
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Inspreker Raad
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Inspreker Raad
J.g. Kramer
L. Sytsma
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
B. Koonstra - FNP
J.g. Kramer
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.g. Kramer
J. Dekkema - ChristenUnie
J.g. Kramer
A.r. Van Der Aar
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
P.l. Braaksma
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
J.e. Boerema
B. Koonstra - FNP
J.g. Kramer
J.e. Boerema
J.g. Kramer
A.r. Van Der Aar
J.g. Kramer
A.r. Van Der Aar
J.g. Kramer
J.e. Boerema
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
J.e. Boerema
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
J.e. Boerema
J.g. Kramer
J.g. Kramer
L. Sytsma
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
B. Koonstra - FNP
J.m. Klinkenberg
B. Koonstra - FNP
J.g. Kramer
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
L. Sytsma
J.g. Kramer
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
A.r. Van Der Aar
A.r. Van Der Aar
J.g. Kramer
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.g. Kramer
B. Koonstra - FNP
J.g. Kramer
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.g. Kramer
J. Dekkema - ChristenUnie
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
J. Dekkema - ChristenUnie
J. Talsma
J.g. Kramer
J. Dekkema - ChristenUnie
J.g. Kramer
B. Koonstra - FNP
J.g. Kramer
J. Dekkema - ChristenUnie
J.g. Kramer
A.r. Van Der Aar
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
B. Koonstra - FNP
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
J.g. Kramer
B. Koonstra - FNP
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J. Talsma
J.g. Kramer
J.e. Boerema
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
J.e. Boerema
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
R. Slijver
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
00:04:26 - 00:10:13 - 00:11:49 - 00:13:54 - 00:13:56 - 00:14:30 - 00:15:26 - 00:16:02 - 00:17:06 - 00:18:58 - 00:19:29 - 00:27:56 - 00:29:48 - 00:30:36 - 00:33:02 - 00:44:43 - 00:49:47 - 00:52:08 - 00:54:43 - 00:58:35 - 01:02:47 - 01:08:18 - 01:08:37 - 01:11:36 - 01:16:28 - 01:18:56 - 01:27:20 - 01:27:57 - 01:28:12 - 01:28:57 - 01:29:12 - 01:29:37 - 01:29:47 - 01:31:08 - 01:31:32 - 01:37:46 - 01:39:30 - 01:44:27 - 01:45:35 - 01:46:02 - 01:46:57 - 01:47:17 - 01:47:33 - 01:49:02 - 01:49:51 - 01:50:10 - 01:50:16 - 01:51:08 - 01:52:22 - 01:54:21 - 01:56:09 - 01:56:34 - 01:56:41 - 01:56:42 - 01:56:52 - 01:56:56 - 01:57:14 - 01:58:00 - 01:59:02 - 01:59:26 - 01:59:35 - 02:00:46 - 02:01:15 - 02:08:44 - 02:09:46 - 02:10:35
R. Slijver -
Agendapunt 7 Beleidskader en uitgangspunten Tegenprestatie binnen de Participatiewet
Gemeente Noardeast-Fryslân stelt nieuw beleidskader Participatiewet vast
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met een nieuw beleidskader voor de 'tegenprestatie' binnen de Participatiewet. Dit kader moet professionals meer ruimte geven voor maatwerk, zonder extra financiële middelen. Het doel: meer maatschappelijke participatie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 24 september 2020 werd het nieuwe beleidskader voor de 'tegenprestatie' binnen de Participatiewet besproken en goedgekeurd. Het voorstel, dat als beladen wordt ervaren, moet meer richting geven aan de uitvoering van de wet en professionals de mogelijkheid bieden om maatwerk te leveren. Dit alles zonder extra financiële middelen, maar met als doel meer maatschappelijke participatie te realiseren.De heer Lammering van Groen NOF opende het debat met een trotse terugblik op de totstandkoming van het beleidskader. "Iedereen moet kunnen meedoen in de samenleving, ongeacht beperkingen," benadrukte hij. Hij prees de samenwerking met ambtenaren en raadsleden, en bedankte specifiek wethouder De Vries voor de ruimte om het voorstel uit te werken.
Mevrouw Klinkenberg van Actief Links Lokaal uitte haar zorgen over de Participatiewet, die volgens haar "behoorlijk heeft gefaald". Toch steunde haar fractie het voorstel, vooral omdat maatwerk centraal staat. "We blijven hameren op vertrouwen in degenen die hiervoor in aanmerking komen," aldus Klinkenberg.
Ook mevrouw Wijwinga van Gemeentebelangen sprak haar steun uit. "Het is goed dat met dit beleid de uitvoering gestalte krijgt," zei ze. Ze benadrukte het belang van maatwerk en de rol van test- en trainingsformules om competenties en interesses van deelnemers te benutten.
De VVD, vertegenwoordigd door mevrouw Ferwerda, stelde vragen over mogelijke verdringing op de arbeidsmarkt. Na verduidelijking van de wethouder kon de fractie het voorstel steunen.
De heer De Jager van de ChristenUnie en mevrouw Sluiver van de Fractie Sim spraken hun waardering uit voor het maatwerk dat het beleidskader mogelijk maakt. "Het is niet meer alleen koekjes inpakken, maar echt maatwerk leveren," aldus Sluiver.
Wethouder De Vries sloot het debat af met lof voor de betrokkenheid van raadsleden en ambtenaren. "Dit is echt een feestje van jullie," zei hij. Hij benadrukte dat het belangrijk is om de positieve intenties van het beleidskader in de uitvoering te laten landen.
Het voorstel werd uiteindelijk met een meerderheid van stemmen aangenomen. De gemeente Noardeast-Fryslân zet hiermee een stap richting meer inclusieve maatschappelijke participatie, met maatwerk als sleutelwoord.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het vaststellen van een beleidskader voor de 'tegenprestatie' binnen de Participatiewet. Dit onderwerp wordt als beladen ervaren en gemeenten hanteren verschillende benaderingen. Er was behoefte aan meer richting vanuit de raad en de uitvoeringsorganisatie, omdat de huidige verordening te weinig houvast biedt. Het nieuwe beleidskader biedt professionals de mogelijkheid om maatwerk te leveren, rekening houdend met individuele omstandigheden en de doelen van de Participatiewet. Dit kader ondersteunt het programmadoel 'Meer maatschappelijke participatie' zonder extra financiële middelen te vereisen. Het beleid is ter inspraak voorgelegd aan de Participatieraad Sociaal Domein. De raad heeft ingestemd met het beleidskader tijdens de vergadering op 24 september 2020.
Gemeente Noardeast-Fryslân stelt nij beliedskader Participatiewet fêst
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei in nij beliedskader foar de 'tsjinstprestaasje' binnen de Participatiewet. Dit kader moat professionals mear romte jaan foar maatwurk, sûnder ekstra finansjele middels. It doel: mear maatskiplike partisipaasje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering op 24 septimber 2020 waard it nije beliedskader foar de 'tsjinstprestaasje' binnen de Participatiewet besprutsen en goedkard. It foarstel, dat as laden ûnderfûn wurdt, moat mear rjochting jaan oan de útfiering fan de wet en professionals de mooglikheid biede om maatwurk te leverjen. Dit allegear sûnder ekstra finansjele middels, mar mei as doel mear maatskiplike partisipaasje te realisearjen.De hear Lammering fan Groen NOF iepene it debat mei in grutsk weromkiken op de ta stân komming fan it beliedskader. "Eltsenien moat meidwaan kinne yn 'e mienskip, ûngeacht beheiningen," benadrukke er. Hy prees de gearwurking mei amtneren en riedsleden, en tankte spesifyk wethâlder De Vries foar de romte om it foarstel út te wurkjen.
Frou Klinkenberg fan Actief Links Lokaal út har soargen oer de Participatiewet, dy't neffens har "behoorlik faald hat". Doch stipe har fraksje it foarstel, benammen om't maatwurk sintraal stiet. "Wy bliuwe hamerje op betrouwen yn degenen dy't hjirfoar yn oanmerking komme," sa sei Klinkenberg.
Ek frou Wijwinga fan Gemeentebelangen spruts har stipe út. "It is goed dat mei dit belied de útfiering gestalte krijt," sa sei se. Se benadrukke it belang fan maatwurk en de rol fan test- en trainingsformules om kompetinsjes en ynteresse fan dielnimmers te benutten.
De VVD, fertsjintwurdige troch frou Ferwerda, stelde fragen oer mooglike ferdringing op de arbeidsmerk. Nei ferdúdliking fan de wethâlder koe de fraksje it foarstel stypje.
De hear De Jager fan de ChristenUnie en frou Sluiver fan de Fraksje Sim spruts harren waardering út foar it maatwurk dat it beliedskader mooglik makket. "It is net mear allinnich koekjes ynpakke, mar echt maatwurk leverje," sa sei Sluiver.
Wethâlder De Vries sloot it debat ôf mei loft foar de belutsenheid fan riedsleden en amtneren. "Dit is echt in feest fan jimme," sa sei er. Hy benadrukke dat it wichtich is om de posityf yntinsjes fan it beliedskader yn de útfiering te litten lânjen.
It foarstel waard úteinlik mei in mearderheid fan stimmen oannommen. De gemeente Noardeast-Fryslân set hjirmei in stap rjochting mear ynkluzyf maatskiplike partisipaasje, mei maatwurk as slachwurd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan in beliedskader foar de 'tsjinstprestaasje' binnen de Participatiewet. Dit ûnderwerp wurdt as laden ûnderfûn en gemeenten hantearje ferskillende benaderings. Der wie behoefte oan mear rjochting fanút de ried en de útfieringsorganisaasje, omdat de hjoeddeistige feroardening te min hâldfêst biedt. It nije beliedskader jout professionals de mooglikheid om maatwurk te leverjen, rekken hâldend mei yndividuele omstannichheden en de doelen fan de Participatiewet. Dit kader stipelet it programmadoel 'Mear maatskiplike partisipaasje' sûnder ekstra finansjele middels te easkjen. It belied is ter ynspraak foarlein oan de Participatieraad Sociaal Domein. De ried hat ynstimd mei it beliedskader tiidens de gearkomste op 24 septimber 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Beleidskader en uitgangspunten Tegenprestatie". Het richt zich op het vaststellen van een beleidskader voor de tegenprestatie binnen de Participatiewet in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om meer richting en houvast te bieden aan de uitvoering van de tegenprestatie, rekening houdend met de individuele omstandigheden van burgers. Het beleidskader is ontwikkeld in samenwerking met raadsleden en professionals en vereist geen extra financiële middelen. Het is bedoeld om de maatschappelijke participatie te bevorderen en de doelen van de Participatiewet te dienen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijk beleidskader en uitgangspunten biedt voor de uitvoering van de tegenprestatie. Het bevat ook input van de Participatieraad Sociaal Domein.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol door in te stemmen met het beleidskader en de uitgangspunten, waarmee zij richting geeft aan de uitvoering van de tegenprestatie binnen de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorgestelde beleidskader, dat meer flexibiliteit en maatwerk in de uitvoering mogelijk maakt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bieden van houvast en flexibiliteit, maar het ontbreken van concrete meetbare doelen kan een punt van aandacht zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het beleidskader en de uitgangspunten zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel is voorgelegd aan de Participatieraad Sociaal Domein voor inspraak, wat wijst op betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen extra financiële middelen nodig voor de uitvoering van het beleid, wat betekent dat er geen directe financiële gevolgen zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tegenprestatie Participatiewet Beleidskader Maatschappelijke participatie Uitvoeringsorganisatie Maatwerk Project Meedoen! Participatieraad Sociaal Domein Verordening Inkomen en gebiedsteamsVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
B.h. Wijbenga
J.g. Kramer
D. Ferwerda - VVD
J.g. Kramer
K. de Jager - ChristenUnie
J.g. Kramer
R. Slijver
L. Akkerman
J.g. Kramer
D. Kooistra - CDA
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.m. Klinkenberg -
B.h. Wijbenga -
D. Ferwerda - VVD
K. de Jager - ChristenUnie
R. Slijver -
L. Akkerman -
D. Kooistra - CDA
J.d. De Vries -
Agendapunt 8 Concept regio advies windpark Ten Noorden van de Waddeneilanden
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een regioadvies voor de aanlanding van het net van het windpark Ten noorden van de Waddeneilanden, dat in samenwerking met Tennet en het Rijk wordt uitgebreid met 700 megawatt aan vermogen. De ingebruikname van het windpark is gepland voor 2026, en de aansluiting op het hoogspanningsnet moet dan gereed zijn. Het Rijk wil in oktober 2020 een voorkeurstracé vaststellen, waarvoor een Integrale Effectanalyse (IEA) is opgesteld. Lokale overheden zijn gevraagd een regioadvies te geven, dat de minister van Economische Zaken zal meenemen in de besluitvorming. De raad van Noardeast-Fryslân stemt in met het regioadvies, dat gezamenlijk met andere regiopartijen is opgesteld. Er zijn diverse informatiebijeenkomsten georganiseerd en de betrokkenheid van de gemeenteraad is gewaarborgd door eerdere informatievoorziening en bespreking van het concept-regioadvies. Het regioadvies moet uiterlijk september 2020 aan het Rijk worden kenbaar gemaakt.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op in regioadvys foar de oanlanding fan it net fan it wynpark Ten noarden fan de Waadeilannen, dat yn gearwurking mei Tennet en it Ryk útwreide wurdt mei 700 megawatt oan fermeogen. De yngebrûknimme fan it wynpark is pland foar 2026, en de oansluting op it hegespanningsnet moat dan klear wêze. It Ryk wol yn oktober 2020 in foarkarstrase fêststelle, dêrfoar is in Integrale Effectanalyse (IEA) opsteld. Lokale oerheden binne frege in regioadvys te jaan, dat de minister fan Ekonomyske Saken mei nimme sil yn de beslútvorming. De ried fan Noardeast-Fryslân stimt yn mei it regioadvys, dat sûntemiid mei oare regiopartijen opsteld is. Der binne ferskate ynformaasjebijienkomsten organisearre en de belutsenheid fan de gemeenteried is wierborgge troch eardere ynformaasjefoarsjenning en besprek fan it konsept-regioadvys. It regioadvys moat yn elk gefal foar septimber 2020 oan it Ryk bekend makke wurde.
-
Raadsvoorstel Regioadvies aanlanding net windpark Ten Noorden van de Waddeneilanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Regioadvies aanlanding net windpark TNW". Het Rijk en Tennet werken aan de uitbreiding van het windpark ten noorden van de Waddeneilanden met 700 megawatt, gepland voor 2026. Voor de aansluiting op het hoogspanningsnet moet een voorkeurstracé worden vastgesteld. De minister van Economische Zaken zal dit tracé in oktober 2020 kiezen, met input van een regioadvies van lokale overheden. De raad van Noardeast-Fryslân stemt in met het regioadvies, dat mede is gebaseerd op de Integrale Effectanalyse en reacties uit de regio.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van het proces, de betrokken partijen en de stappen die zijn ondernomen om tot een regioadvies te komen. Echter, specifieke details over de inhoud van het regioadvies zelf worden niet uitgebreid besproken.
Rol van de Raad:
De raad van Noardeast-Fryslân heeft de rol om in te stemmen met het regioadvies dat aan het Rijk wordt voorgelegd. Dit advies is een belangrijke input voor de minister van Economische Zaken bij het bepalen van het voorkeurstracé.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het regioadvies, dat invloed heeft op de keuze van het tracé voor de netaansluiting. Dit kan gevolgen hebben voor lokale belangen, zoals archeologische en landschappelijke waarden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen, behalve de deadline voor het regioadvies. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn, maar de specificiteit van het regioadvies ontbreekt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het regioadvies zoals voorgesteld door burgemeester en wethouders.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het organiseren van informatiebijeenkomsten en het betrekken van de regio bij het adviesproces. Er is ruimte gegeven voor reacties op de Integrale Effectanalyse.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel betrekking heeft op de uitbreiding van windenergie, een duurzame energiebron.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente vermeld in het voorstel. Het voorstel geeft aan dat er geen begrotingswijziging nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Windpark Tennet Routekaart windenergie Noordzee Hoogspanningsnet Integrale Effectanalyse Rijksinpassingsplan Omgevingswet Eemshaven TracéalternatievenVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
Agendapunt 9 Vaststelling bestemmingsplan ‘Ee-Tibsterwei 1’
Nieuwe Bedrijfswoning en Landbouwactiviteiten op Tibsterwei 1 Krijgen Groen Licht
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met het bestemmingsplan voor Tibsterwei 1, waarmee de weg vrij is voor de bouw van een bedrijfswoning en de stalling en onderhoud van landbouwmachines. Het plan belooft een positieve impuls voor het woon- en leefklimaat in de regio.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan "Ee - Tibsterwei 1" in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het college besloot op 23 juni 2020 om het ontwerpbestemmingsplan in procedure te brengen. Het plan lag ter inzage van 2 juli tot 12 augustus 2020, waarbij geen zienswijzen werden ingediend. Het bestemmingsplan maakt het mogelijk om op de locatie Tibsterwei 1 een bedrijfswoning te realiseren en landbouwmachines te stallen en onderhouden, wat een positieve invloed heeft op het woon- en leefklimaat. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat de kosten door de initiatiefnemer worden gedragen en er een planschadeovereenkomst is gesloten. De raad wordt geadviseerd het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen. Het besluit wordt gepubliceerd en belanghebbenden kunnen eventueel beroep aantekenen.
Nije Bedriuwswenning en Lanbouaktiviteiten op Tibsterwei 1 Krije Grienljocht
De ried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei it bestimmingsplan foar Tibsterwei 1, wêrtroch't de wei frij is foar de bou fan in bedriuws wenning en de stalling en ûnderhâld fan lânboumasines. It plan belooft in positive ympuls foar it wen- en libbensklimaat yn de regio.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet de fêststelling fan it bestimmingsplan "Ee - Tibsterwei 1" yn de gemeente Noardeast-Fryslân. It kolleezje besleat op 23 juny 2020 om it ûntwerpbestimmingsplan yn proseduere te bringen. It plan lei ter ynseach fan 2 july oant 12 augustus 2020, wêrby gjin sichtwizen yntsjinne binne. It bestemmingsplan makket it mooglik om op de lokaasje Tibsterwei 1 in bedriuwswenning te realisearjen en lânboumasines te stallen en ûnderhâlden, wat in posityf effekt hat op it wen- en libbensklimaat. Der is gjin exploitatieplan nedich, om't de kosten troch de ynitiatyfnimmer dragen wurde en der in planskadeoerienkomst is ôfsletten. De ried wurdt oanrêden it bestemmingsplan ûnwizige fêst te stellen. It beslút wurdt publisearre en belânbinnenden kinne eventueel berop yntekenje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan 'Ee - Tibsterwei 1'". Het bestemmingsplan maakt het mogelijk om een bedrijfswoning te realiseren in een loods aan de Tibsterwei 1 te Ee, en om landbouwmachines te stallen en te onderhouden. Het plan is in lijn met de wens om de bedrijfsactiviteiten te verminderen, wat het woon- en leefklimaat ten goede komt. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, en er is geen exploitatieplan nodig vanwege een bestaande planschadeovereenkomst. De raad wordt geadviseerd het plan ongewijzigd vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie over de procedure, de inhoud van het bestemmingsplan, en de juridische en financiële aspecten.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap in de procedure om het plan juridisch bindend te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan, die een bedrijfswoning en het stallen van landbouwmachines mogelijk maken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan "Ee - Tibsterwei 1" vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is een participatieproces geweest waarbij het plan ter inzage heeft gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat kan duiden op een gebrek aan bezwaren of betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar de vermindering van bedrijfsactiviteiten kan indirect bijdragen aan een beter woon- en leefklimaat.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de procedurekosten door de initiatiefnemer worden gedragen en er een planschadeovereenkomst is gesloten. Er is geen exploitatieplan nodig, wat verdere kostenbesparingen oplevert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan "Ee - Tibsterwei 1" Bedrijfswoning Landbouwmachines Planschadeovereenkomst Terinzagelegging Stedenbouwkundig Woonbestemming Milieucategorieën Exploitatieplan OverlegpartnersVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 9.a Niet aangenomen - Motie Lachgasverbod - GROEN nof, GBNF, PvdA
Gemeenteraad Noardeast-Fryslân wijst lachgasverbod af
Ondanks de toenemende zorgen over de populariteit en schadelijke effecten van lachgas, heeft de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân een motie voor een lokaal lachgasverbod verworpen. Met 5 stemmen voor en 20 tegen, blijft de gemeente voorlopig zonder specifiek beleid tegen deze partydrug.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 24 september 2020 werd een motie besproken die het college verzocht om plannen te ontwikkelen voor een lachgasverbod en voorlichtingscampagnes te organiseren. De motie kwam voort uit zorgen over de gezondheidsrisico's van lachgasgebruik en de impact ervan op het milieu, aangezien lachgas een sterk broeikasgas is.Raadslid Breeuwsma opende het debat met een pleidooi voor actie: "55 gemeentes hebben al initiatieven genomen. We moeten nu al beginnen met plannen maken en initiatieven nemen." Hij benadrukte de urgentie van het probleem en riep op tot lokale maatregelen.
Echter, niet alle raadsleden waren overtuigd van de noodzaak voor een lokaal verbod. Mevrouw Klinkenberg van de VVD stelde: "Onze fractie heeft eerder aangegeven dat het wat ons betreft wachten is op de landelijke aanpak." Ze verwees naar een wetsvoorstel van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport dat in de maak is en dat naar verwachting op 1 januari 2021 in werking zal treden.
De discussie werd verder bemoeilijkt door technische details in de motie, zoals een verwijzing naar de klimaatimpact van lachgas. Raadslid Lammering bood aan om deze passage te schrappen in de hoop meer steun te krijgen, maar dit bleek onvoldoende om de stemming te keren.
De fractie van de ChristenUnie, vertegenwoordigd door de heer Dekkema, gaf aan te twijfelen: "Je kon je wel afvragen of als wij hier een motie aannemen, of die dan sneller in werking treedt dan de wetgeving in de Tweede Kamer." Uiteindelijk besloot de fractie het landelijke beleid af te wachten.
Ondanks de afwijzing van de motie, blijft het onderwerp hoog op de agenda staan. De gemeenteraad vertrouwt erop dat het landelijke verbod op lachgas, dat in januari 2021 van kracht moet worden, voldoende handvatten biedt voor handhaving en regulering. Tot die tijd blijft het wachten op Den Haag.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 24 september 2020 een motie besproken over het invoeren van een lachgasverbod. De motie werd ingediend vanwege de toenemende populariteit van lachgas als partydrug en de schadelijke gevolgen ervan voor zowel gebruikers als de samenleving. Daarnaast is lachgas een sterk broeikasgas. De motie verzocht het college om plannen te ontwikkelen voor een lachgasverbod en om voorlichtingscampagnes te organiseren. De motie werd echter niet aangenomen, met 5 stemmen voor en 20 tegen.
Gemeenteried Noardeast-Fryslân wiest lachgasferbod ôf
Yn spyt fan de tanimmende soargen oer de populariteit en skadelike effekten fan lachgas, hat de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân in motyf foar in lokaal lachgasferbod ôfwêzen. Mei 5 stimmen foar en 20 tsjin, bliuwt de gemeente foarlopich sûnder spesifyk belied tsjin dizze partydrug.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 24 septimber 2020 waard in motie besprutsen dy it kolleezje frege om plannen te ûntwikkeljen foar in lachgasferbod en foarljochtingskampanjes te organisearjen. De motie kaam út soargen oer de sûnensrisko's fan lachgasgebrûk en de ympakt derfan op it miljeu, om't lachgas in sterk broeikasgas is.Riedslid Breeuwsma iepene it debat mei in pleitfoar aksje: "55 gemeenten hawwe al ynisjativen nommen. Wy moatte no al begjinne mei plannen meitsjen en ynisjativen nimme." Hy benadrukke de urginsje fan it probleem en ropt op ta lokale maatregels.
Lykwols, net alle riedsleden wiene oertsjûge fan de needsaak foar in lokaal ferbod. Frou Klinkenberg fan de VVD sei: "Us fraksje hat earder oanjûn dat it wat ús oanbelanget ôfwachtsje is op de lanlike oanpak." Se ferwiisde nei in wetsfoarstel fan it ministerie fan Folksgezûnens, Wolwêzen en Sport dat yn 'e maak is en nei ferwachting op 1 jannewaris 2021 fan krêft wurdt.
De diskusje waard fierder bemoeilike troch technyske details yn de motie, lykas in ferwizing nei de klimaatympakt fan lachgas. Riedslid Lammering stelde foar om dizze passaazje te skrassen yn 'e hoop mear stipe te krijen, mar dit bliuw ûnvoldwaan om de stimming te kearen.
De fraksje fan de ChristenUnie, fertsjintwurdige troch de hear Dekkema, joech oan te twifeljen: "Je koe je wol ôffreegje oft as wy hjir in motie oannimme, oft dy dan earder fan krêft wurdt as de wetjouwing yn de Twadde Keamer." Uteinlik besleat de fraksje it lanlike belied ôf te wachtsjen.
Nettsjinsteande de ôfwizing fan de motie, bliuwt it ûnderwerp heech op 'e aginda stean. De gemeenteried fertrouwe derop dat it lanlike ferbod op lachgas, dat yn jannewaris 2021 fan krêft wurde moat, genôch hannen en fuotten biedt foar hânfetting en regulering. Oant dy tiid bliuwt it ôfwachtsjen op Den Haach.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 24 septimber 2020 in motie besprutsen oer it ynfieren fan in lachgasferbod. De motie waard yntsjinne fanwege de tanimmende populariteit fan lachgas as partydrug en de skadelike gefolgen dêrfan foar beide bruikers en de mienskip. Dêrneist is lachgas in sterk broeikasgas. De motie frege it kolleezje om plannen te ûntwikkeljen foar in lachgasferbod en om foarljochtingskampanjes te organisearjen. De motie waard lykwols net oannommen, mei 5 stimmen foar en 20 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Lachgasverbod
Samenvatting: De motie, ingediend door J. Lammering namens GROEN nof, GB, PvdA, roept het college van de gemeente Noardeast-Fryslân op om initiatieven te nemen voor een lachgasverbod. Dit komt voort uit de toenemende populariteit en schadelijke gevolgen van lachgasgebruik, zowel voor individuen als de samenleving. De motie benadrukt ook de milieu-impact van lachgas als broeikasgas. Het college wordt verzocht om een voorstel voor een lachgasverbod in de nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening (APV) voor te leggen en om voorlichtingscampagnes te organiseren. De motie werd echter niet aangenomen, met 5 stemmen voor en 20 tegen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problematiek rondom lachgasgebruik en de noodzaak voor gemeentelijke actie. Het bevat concrete verzoeken aan het college, zoals het ontwikkelen van een verbod en het organiseren van voorlichtingscampagnes.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om het college te verzoeken actie te ondernemen en om te beslissen over de opname van een lachgasverbod in de APV. De raad moet ook de voorgestelde maatregelen beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of ze proactief willen optreden tegen lachgasgebruik door een lokaal verbod in te stellen, of dat ze wachten op een landelijke aanpak. Dit vraagt om een afweging tussen lokale autonomie en landelijke uniformiteit.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door het al dan niet instellen van een verbod), en tijdgebonden (zo snel mogelijk). Echter, het is minder specifiek over hoe de voorlichtingscampagnes eruit moeten zien en hoe de effectiviteit ervan gemeten wordt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en realistische tijdlijn zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken om een lachgasverbod in de APV op te nemen en om voorlichtingscampagnes te organiseren. In dit geval is de motie niet aangenomen.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders in het proces van het ontwikkelen van het verbod of de voorlichtingscampagnes.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in de motie, gezien de nadruk op de milieu-impact van lachgas als broeikasgas.
Financiële gevolgen
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt zou moeten worden in een concreet voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lachgasverbod Schadelijke gevolgen Partydrug Broeikasgas Milieudefensie Voorlichtingscampagnes APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Onderwijs Jeugdwerk KlimaatopwarmingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Lachgasverbod
Samenvatting: De motie, ingediend door J. Lammering namens GROEN nof, GB, PvdA, roept het college van de gemeente Noardeast-Fryslân op om initiatieven te nemen voor een lachgasverbod. Dit verzoek komt voort uit de toenemende populariteit en schadelijke gevolgen van lachgasgebruik, zowel voor individuen als de samenleving. De motie benadrukt ook de milieu-impact van lachgas als broeikasgas. Het college wordt gevraagd om plannen te ontwikkelen voor een verbod in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en om voorlichtingscampagnes te organiseren in onderwijs en jeugdwerk. De motie werd echter niet aangenomen met 5 stemmen voor en 20 tegen.
Volledigheid van het Voorstel
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problematiek rondom lachgasgebruik en de noodzaak voor een lokaal verbod. Het bevat concrete verzoeken aan het college, zoals het ontwikkelen van plannen en het organiseren van voorlichtingscampagnes. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering en handhaving van het voorgestelde verbod.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om te debatteren over de motie en te beslissen of het college moet worden verzocht om actie te ondernemen richting een lachgasverbod. De raad heeft de motie uiteindelijk verworpen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van een lokaal lachgasverbod of het afwachten van een landelijke aanpak. Dit omvat ook de keuze om al dan niet te investeren in voorlichtingscampagnes.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is deels SMART:
- Specifiek: Ja, het vraagt om een lachgasverbod en voorlichtingscampagnes.
- Meetbaar: Nee, er zijn geen meetbare doelen of tijdlijnen.
- Acceptabel: Dit is subjectief en afhankelijk van politieke voorkeuren.
- Realistisch: Ja, maar afhankelijk van lokale middelen en prioriteiten.
- Tijdgebonden: Nee, er is geen specifieke tijdlijn genoemd.
Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete details over de uitvoering.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken om een lachgasverbod te ontwikkelen en voorlichtingscampagnes te organiseren. De motie werd niet aangenomen.
Participatie
De motie vermeldt participatie in de vorm van voorlichtingscampagnes binnen onderwijs en jeugdwerk, maar er is geen verdere participatie van burgers of andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien lachgas een sterk broeikasgas is. De motie benadrukt de milieu-impact van lachgas.
Financiële Gevolgen
De motie specificeert geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het ontwikkelen van een verbod en voorlichtingscampagnes kan financiële implicaties hebben, maar deze worden niet besproken in de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lachgasverbod Lachgas Schadelijke gevolgen Broeikasgas Klimaat Voorlichtingscampagnes Onderwijs Jeugdwerk APV (Algemene Plaatselijke Verordening) MilieudefensieVerfijning van de zoekopdracht: