04-06-2020 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 3 Mededelingen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst raadsbijeenkomst d.d. 20 mei 2020
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5 Voorkeurstracé fietspad Súd Ie
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de goedkeuring van een voorkeurstracé voor het fietspad Súd Ie, dat een ontbrekende schakel vormt in het regionale fietsroutenetwerk tussen Oostmahorn en Dokkum. Ingenieursbureau Arcadis heeft een gedetailleerd tracéonderzoek uitgevoerd en een voorkeurstracé voorgesteld. De gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met dit tracé en de bijbehorende aankoopstrategie voor grondverwerving. Dit project maakt deel uit van het programma 'Verbinding rond Súd Ie' en wordt gefinancierd door het Waddenfonds en de provincie. Het doel is om de toeristische en recreatieve voorzieningen in de regio te verbeteren en de werkgelegenheid te stimuleren. Het niet uitvoeren van het project zou leiden tot een lager recreatief rendement en het terugvloeien van de toegekende financiering. De raad heeft op 4 juni 2020 ingestemd met het voorstel.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de goedkarring fan in foarkarstracé foar it fytspead Súd Ie, dat in ûntbrekkende skeakel foarmet yn it regionale fytsrûtenetwurk tusken Eastmahorn en Dokkum. Yngenieursburo Arcadis hat in detaillearre traseeûndersyk útfierd en in foarkarstracé foarsteld. De gemeenteried wurdt frege akkoart te gean mei dit trasee en de byhearrende oankeapstrategy foar grûnferwerving. Dit projekt makket diel út fan it programma 'Ferbining rûn Súd Ie' en wurdt finansierd troch it Waadfûns en de provinsje. It doel is om de toeristyske en rekreative foarsjennings yn de regio te ferbetterjen en de wurkgelegenheid te stimulearjen. It net útfieren fan it projekt soe liede ta in leger rekreatyf rendemint en it weromfloeien fan de takende finansiering. De ried hat op 4 juny 2020 ynstimd mei it foarstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft raadsvoorstel 202/Z266622-2020, dat gaat over de aanleg van een toeristisch fietspad langs de Sud Ie. Het plan is ontwikkeld door een projectgroep en gepresenteerd door Arcadis. Het doel is om een fietspad aan te leggen dat toerisme bevordert. Echter, er is weerstand van grondeigenaren, die niet zijn geraadpleegd en bezorgd zijn over de impact op hun land en investeringen. Tijdens een informatiebijeenkomst werden kritische vragen gesteld, wat wijst op een gebrek aan draagvlak onder betrokkenen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt onvolledig, vooral in termen van stakeholderbetrokkenheid en het adresseren van bezwaren van grondeigenaren. Er is een discrepantie tussen de gepresenteerde draagvlakbeoordeling en de daadwerkelijke reacties van betrokkenen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen, rekening houdend met de belangen van alle betrokken partijen, en beslissen of het plan doorgang kan vinden in de huidige vorm of dat aanpassingen nodig zijn.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het bevorderen van toerisme en het beschermen van de belangen van lokale grondeigenaren. Er moet een balans worden gevonden tussen economische ontwikkeling en eigendomsrechten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn inconsistenties in de communicatie over draagvlak en de betrokkenheid van stakeholders.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het voorstel in de huidige vorm wordt goedgekeurd, wordt aangepast om meer rekening te houden met de bezwaren van grondeigenaren, of wordt afgewezen.
Participatie:
Het voorstel lijkt te falen in adequate participatie van alle stakeholders, met name de grondeigenaren die direct worden beïnvloed.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in termen van milieueffecten van het fietspad en de impact op lokale landbouw.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen voor grondeigenaren zijn significant, gezien hun investeringen en het verlies van land. Het voorstel geeft geen duidelijke dekking voor deze kosten, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toeristisch fietspad Sud Ie Percelen weiland Wytze Hoeksma Projectgroep Arcadis Informatie bijeenkomst Beleidskader Stakeholders ReactienotaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorkeurstracé fietspad Súd Ie". Het doel is om een ontbrekende schakel in het regionale fietsroutenetwerk te realiseren tussen Oostmahorn en Dokkum. Ingenieursbureau Arcadis heeft een voorkeurstracé geadviseerd na uitgebreid onderzoek en overleg met stakeholders. De gemeenteraad moet akkoord gaan met dit tracé en de bijbehorende aankoopstrategie om de grondverwerving te starten. Dit project maakt deel uit van het bredere programma ‘Verbinding rond Súd Ie’ en wordt gefinancierd door het Waddenfonds en de provincie. Het fietspad zal toerisme bevorderen en economische voordelen bieden voor de regio.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van het project, de noodzaak ervan, en de stappen die moeten worden genomen. Er zijn bijlagen met aanvullende informatie, zoals het rapport van Arcadis en de aankoopstrategie.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het voorkeurstracé en de aankoopstrategie. Dit is essentieel voor de voortgang van het project en de tijdige realisatie van de fietsroute.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze het voorgestelde tracé en de aankoopstrategie willen goedkeuren. Dit omvat ook de beslissing om de benodigde grond aan te kopen en de betrokken grondeigenaren en pachters schadeloos te stellen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen en de stappen die moeten worden genomen. Het is tijdgebonden, gezien de noodzaak om tijdig te beginnen met de grondverwerving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met het voorkeurstracé en de aankoopstrategie, zoals geadviseerd door Arcadis.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van verkennende gesprekken met grondeigenaren en een digitale informatiebijeenkomst met stakeholders. Vragen en antwoorden zijn gedocumenteerd in een reactienota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het project bijdraagt aan recreatieve en toeristische ontwikkeling in een natuurlijk landschap, wat kan leiden tot een duurzame economische impuls voor de regio.
Financiële Gevolgen:
De financiële aspecten vallen binnen het kader van eerdere raadsbesluiten en subsidies van het Waddenfonds en de provincie. Er is geen specifieke begrotingswijziging nodig, en de financiering lijkt gedekt te zijn door de toegekende subsidies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietspad Súd Ie Arcadis Grondverwerving Oostmahorn Dokkum Waddenfonds Recreatieve fietsroute Tracéonderzoek Aankoopstrategie Vaarroute Súd IeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "Tracé 5a schrappen" en betreft een wijziging van het besluitpunt over het voorkeurstracé voor het fietspad Súd Ie. Het voorstel is om tracé 5a te schrappen en de middelen in te zetten voor tracé 5b, dat meer waarde toevoegt aan het fietspad door de verbinding met toeristische en cultuurhistorische locaties zoals het dorp Oostrum en de steenfabriek. Dit tracé biedt ook een betere aansluiting op het fietsknopenpunt. Het amendement is ingediend door B. Wijbenga van Gemeentebelangen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de reden voor het schrappen van tracé 5a en de voordelen van tracé 5b uiteenzet. Echter, meer gedetailleerde informatie over de kosten en de exacte impact op de gebruikerservaring zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het wijzigen van het voorkeurstracé door tracé 5a te schrappen en de middelen te heralloceren naar tracé 5b.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van het oorspronkelijke tracé 5a of het volgen van het amendement om tracé 5b te prioriteren. Dit omvat overwegingen over toerisme, cultuurhistorie, en de efficiëntie van middelengebruik.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke tijdlijn voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwegingen tussen de tracés zijn subjectief en kunnen verder onderbouwd worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen of niet, wat bepaalt of tracé 5a wordt geschrapt ten gunste van tracé 5b.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de keuze voor een fietspad kan impliciet bijdragen aan duurzame mobiliteit.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel suggereert dat de financiële middelen voor tracé 5a worden hergebruikt voor tracé 5b, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van de kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tracé 5a Fietspad Súd Ie Ingenieursbureau Arcadis Traject 5b Oostrum Steenfabriek Toeristische cultuurhistorische beleving Fietsknopenpunt Grondaankopen Openbare weg gebruiksvriendelijkerVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Tracé 5a schrappen" en betreft een wijziging van het besluitpunt over het voorkeurstracé voor het fietspad Súd Ie. Het voorstel is om tracé 5a te schrappen omdat het volgens de indieners geen toegevoegde waarde heeft en extra grondaankopen vereist. In plaats daarvan wordt voorgesteld om te investeren in tracé 5b, dat meer bijdraagt aan de toeristische en cultuurhistorische waarde van het gebied en beter aansluit op het fietsknooppuntensysteem. De vrijgekomen financiële middelen kunnen worden gebruikt om de openbare weg gebruiksvriendelijker te maken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de redenen voor het schrappen van tracé 5a en de voordelen van tracé 5b uiteenzet. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde financiële onderbouwing en een analyse van de impact op de betrokken belanghebbenden.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de wijziging van het voorkeurstracé door het schrappen van tracé 5a en het investeren in tracé 5b. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren of afwijzen van dit amendement.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van het oorspronkelijke tracé 5a of het volgen van het amendement om te investeren in tracé 5b. Dit omvat overwegingen over toerisme, cultuurhistorie, financiële efficiëntie en verkeersveiligheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details zouden de haalbaarheid kunnen verduidelijken.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen of afgewezen. Dit besluit bepaalt of tracé 5a wordt geschrapt en de middelen naar tracé 5b gaan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het verbeteren van fietsinfrastructuur kan bijdragen aan duurzame mobiliteit.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel suggereert dat de financiële middelen voor tracé 5a kunnen worden herbestemd naar tracé 5b, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking. Meer informatie hierover zou nuttig zijn voor een weloverwogen besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tracé 5a Fietspad Súd Ie Ingenieursbureau Arcadis Traject 5b Oostrum Steenfabriek Toeristische cultuurhistorische beleving Fietsknopenpunt Grondaankopen Openbare weg gebruiksvriendelijkerVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
Inspreker Raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
L. Vellinga - wethouder
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
B. Koonstra - FNP
J. Dekkema - ChristenUnie
A. Van Der Aar -
Agendapunt 5.a 2020 06 04 Motie Verwerven gronden fietsroute Sud Ie
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van 4 juni 2020 van de gemeente Noardeast-Fryslân is een motie besproken en aangenomen met betrekking tot de verwerving van gronden voor de fietsroute Súd Ie. De raad constateert dat er gronden van agrariërs nodig zijn voor de realisatie van de fietsroute. Er is van mening dat agrariërs voldoende grond moeten behouden om aan mestquota te voldoen en dat het draagvlak voor grondafstand kan worden vergroot door vervangende gronden aan te bieden. De motie roept het college op om actief te onderzoeken en te bemiddelen of verworven gronden elders kunnen worden gecompenseerd. De motie is ingediend door meerdere partijen en aangenomen met 28 stemmen voor en 1 stem tegen.
Samenvatting
Tidens de riedsgearkomste fan 4 juny 2020 fan de gemeente Noardeast-Fryslân is in moasje besprutsen en oannommen mei betrekking ta de oankeap fan grûn foar de fytsrûte Súd Ie. De ried konstatearret dat der grûn fan boeren nedich is foar de realisaasje fan de fytsrûte. Der is fan miening dat boeren genôch grûn behâlde moatte om oan mestkwota te foldwaan en dat it draachflak foar grûnôfstân fergrutte wurde kin troch ferfangende grûn oan te bieden. De moasje ropt it kolleezje op om aktyf te ûndersykjen en te bemiddeljen oft oankocht grûn oars kompensearre wurde kin. De moasje is yntsjinne troch meardere partijen en oannommen mei 28 stimmen foar en 1 stim tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Art. 49 RvO - Verwerven gronden voorkeurstracé fietspad Súd Ie
Samenvatting: De motie betreft het verwerven van gronden voor de aanleg van een fietsroute langs het Súd Ie. De raad constateert dat agrariërs grond moeten afstaan voor dit project, maar benadrukt dat zij voldoende grond moeten behouden om aan mestquota te voldoen. De motie stelt dat het draagvlak voor grondafstand kan worden vergroot door vervangende gronden aan te bieden. Het college wordt opgeroepen om actief te onderzoeken en te bemiddelen of verworven gronden elders kunnen worden gecompenseerd. De motie is ingediend door meerdere partijen en aangenomen met een meerderheid van stemmen.
Volledigheid van het Voorstel
De motie is redelijk volledig in de zin dat het de noodzaak van grondverwerving en de belangen van agrariërs adresseert. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor hoe de compensatie van gronden precies zal worden uitgevoerd.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college op te roepen tot actie en om te zorgen dat de belangen van agrariërs worden meegenomen in de besluitvorming over de aanleg van de fietsroute.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de aanleg van de fietsroute met de voorgestelde compensatiemaatregelen of het zoeken naar alternatieve oplossingen die mogelijk minder impact hebben op agrariërs.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare criteria, een tijdsbestek en een gedetailleerd plan voor uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het vinden van vervangende gronden is onzeker.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college op te roepen de voorgestelde acties uit te voeren, namelijk het onderzoeken en bemiddelen voor grondcompensatie.
Participatie
De motie impliceert participatie door agrariërs door hen vervangende gronden aan te bieden, maar er is geen expliciete vermelding van bredere participatieprocessen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar de aanleg van een fietsroute kan bijdragen aan duurzame mobiliteit.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietsroute Súd Ie Gronden verwerven Agrariërs Mestquota Draagvlak Vervangende gronden Compensatie College Bemiddelen Motie aangenomenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Verwerven gronden voorkeurstracé fietspad Súd Ie". Het betreft een voorstel van de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om bij de realisatie van de fietsroute Súd Ie de benodigde gronden van agrariërs te verwerven. De motie benadrukt het belang van het behoud van voldoende grond voor agrariërs om aan mestquota te voldoen en stelt voor om het draagvlak voor grondafstand te vergroten door vervangende gronden aan te bieden. Het college wordt opgeroepen om actief te onderzoeken en te bemiddelen bij de compensatie van verworven gronden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de noodzaak van grondverwerving en de zorgen van agrariërs adresseert. Echter, details over de specifieke locaties voor compensatiegronden en de financiële implicaties ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad speelt een beslissende rol door het college op te roepen om actie te ondernemen en de motie te steunen. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering van de motie.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de motie, die agrariërs compenseert, of alternatieve benaderingen voor grondverwerving. Er moet ook een balans worden gevonden tussen infrastructuurontwikkeling en agrarische belangen.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
De motie is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden kader. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het vinden van vervangende gronden is onzeker.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college op te dragen de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie impliceert participatie door agrariërs via compensatievoorstellen, maar er is geen expliciete strategie voor bredere publieke betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien de aanleg van fietspaden bijdraagt aan milieuvriendelijke mobiliteit. Echter, de motie richt zich niet expliciet op duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
De motie vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er is een impliciete noodzaak voor budgettering voor grondcompensatie, maar details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietsroute Súd Ie Gronden verwerven Agrariërs Mestquota Vervangende gronden Compensatie College Beraadslaging Draagvlak Motie aangenomenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
00:59:13 - 00:59:22 - 01:02:34 - 01:02:56 - 01:03:19 - 01:03:57 - 01:06:29 - 01:06:42 - 01:15:49 - 01:16:19 - 01:16:29 - 01:17:26 - 01:17:53 - 01:18:06 - 01:18:24 - 01:19:18 - 01:20:01 - 01:20:42 - 01:21:50 - 01:22:18 - 01:22:36 - 01:23:09 - 01:24:36 - 01:24:57 - 01:25:15 - 01:25:22 - 01:25:39 - 01:26:05 - 01:26:23 - 01:28:45
W.A. Van Der Bent -
B. Koonstra - FNP
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J. Dekkema - ChristenUnie
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 6 Vaststellen bestemmingsplan Reparatieplan Dokkum Regiostad
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het "Reparatieplan Dokkum Regiostad" door de gemeente Noardeast-Fryslân. Dit plan is een aanvulling op het bestemmingsplan Dokkum Regiostad uit 2018 en is bedoeld om enkele omissies en gewenste aanpassingen door te voeren. Belangrijke wijzigingen omvatten het corrigeren van de planverbeelding en planregels, het opnemen van onherroepelijke vergunningen en ruimtelijke ontwikkelingen, en het actualiseren van de lijst van karakteristieke panden. Een herinventarisatie heeft plaatsgevonden om panden, adressen en lijsten op elkaar af te stemmen, waarbij unieke BAG-nummers zijn gebruikt om consistentie te waarborgen. Het plan voorziet ook in aanpassingen van de regeling voor karakteristieke panden, waarbij sloop onder bepaalde omstandigheden mogelijk is. Rijksmonumenten worden niet langer apart vermeld in het bestemmingsplan, omdat ze al beschermd zijn onder de Erfgoedwet. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn vier zienswijzen ingediend, die zijn behandeld in een reactienota. Het doel van het plan is het behouden en versterken van een aantrekkelijke en toekomstbestendige woon- en leefomgeving. Na vaststelling zal het plan opnieuw ter inzage worden gelegd en eigenaren van karakteristieke panden worden geïnformeerd over de waarde van hun pand.
Samenvatting
It riedsfoarstel giet oer it fêststellen fan it "Reparaasjeplan Dokkum Regiostad" troch de gemeente Noardeast-Fryslân. Dit plan is in oanfolling op it bestimmingsplan Dokkum Regiostad út 2018 en is bedoeld om inkele omissys en winske oanpassings troch te fieren. Belangrike wizigings omfetsje it korrizjearjen fan de planferbylding en planregels, it opnimmen fan ûnherroepelike fergunnings en romtlike ûntwikkelings, en it aktualisearjen fan de list fan karakteristike pannen. In herynventarisaasje hat plakfûn om pannen, adressen en listen op elkoar ôf te stimmen, wêrby't unike BAG-nûmers brûkt binne om konsistinsje te garandearjen. It plan foarsjocht ek yn oanpassings fan de regeling foar karakteristike pannen, wêrby't sloopen ûnder bepaalde omstannichheden mooglik is. Ryksmonuminten wurde net langer apart fermeld yn it bestimmingsplan, om't se al beskerme binne ûnder de Erfgoedwet. It ûntwerpbestimmingsplan hat ter ynsjen lein en der binne fjouwer sjenswizen yntsjinne, dy't behannele binne yn in reaksjenota. It doel fan it plan is it behâlden en fersterkjen fan in oantreklike en takomstbestindige wen- en leefomjouwing. Nei fêststelling sil it plan op 'e nij ter ynsjen lein wurde en eigeners fan karakteristike pannen wurde ynformearre oer de wearde fan harren pan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Reparatieplan Dokkum Regiostad". Het plan beoogt om omissies en onvolkomenheden in het bestemmingsplan Dokkum Regiostad uit 2018 te herstellen. Dit omvat het actualiseren van de planologische situatie van vergunningen die inmiddels onherroepelijk zijn, en het verbeteren van de kwaliteit door karakteristieke panden te koppelen aan unieke BAG-nummers. Het plan zorgt ervoor dat panden, adressen en lijsten in overeenstemming zijn, en introduceert een regeling voor uitzonderingen op sloopverboden van karakteristieke panden. Het bestemmingsplan blijft de basis voor ruimtelijke regels in Dokkum, met dit reparatieplan als aanvulling.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de noodzakelijke aanpassingen en omissies in het bestemmingsplan en biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen. Er zijn echter geen financiële aspecten genoemd, wat een lacune kan zijn als er kosten verbonden zijn aan de implementatie.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde wijzigingen en het reparatieplan vaststellen. Dit omvat het goedkeuren van de reactienota op zienswijzen en het aanpassen van de aanwijzing van karakteristieke panden.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de aanpassing van de regels voor karakteristieke panden, inclusief de voorwaarden waaronder sloop kan worden toegestaan. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral in het behoud van cultureel erfgoed versus stedelijke ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen, vooral op het gebied van financiële implicaties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het reparatieplan vast te stellen, inclusief de wijzigingen in de regels en verbeelding, en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het ontwerpbestemmingsplan ter inzage heeft gelegen en dat er zienswijzen zijn ingediend en beantwoord. Er is echter beperkte informatie over bredere participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het behoud van karakteristieke panden indirect bijdraagt aan duurzame ontwikkeling door het behoud van cultureel erfgoed.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel, wat een belangrijk aspect is dat mogelijk verder moet worden onderzocht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Dokkum Regiostad Karakteristieke panden Reparatieplan Herinventarisatie BAG-nummer Planverbeelding Zienswijzen Rijksmonumenten Bouwtechnisch rapport Ruimtelijke kwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
Inspreker Raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W. Van Der Veen
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 7 Besluitvorming Dorpen- en Wijkenfonds
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de subsidieregeling voor het dorpen- en wijkenbudget. De raad heeft besloten geen wensen of bedenkingen in te dienen tegen deze regeling. De regeling is onderdeel van het programma "Mienskip", dat streeft naar meer zelforganisatie en eigen verantwoordelijkheid van inwoners. Een procesgroep, bestaande uit raadsleden en ondersteund door de griffier, heeft de regeling voorbereid. Er is een bijeenkomst georganiseerd waarbij dorpsbelangen en wijkraden hun zienswijzen konden geven, wat resulteerde in een aangepaste concept-subsidieregeling. De uiteindelijke vaststelling van de regeling ligt bij het college van Noardeast-Fryslân. De regeling zal in oktober 2021 geëvalueerd worden. In de begroting van 2020 is al budget opgenomen voor deze subsidieregeling.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de subsydzjeregeling foar it doarpen- en wykebudzjet. De ried hat besletten gjin winsken of beswieren yn te tsjinjen tsjin dizze regeling. De regeling is ûnderdiel fan it programma "Mienskip", dat stribbet nei mear selsorganisaasje en eigen ferantwurdlikens fan ynwenners. In prosesgroep, besteande út riedsleden en stipe troch de griffier, hat de regeling taret. Der is in gearkomste organisearre wêrby't doarpsbelangen en wykrieden harren miening jaan koene, wat resultearre yn in oanpast konsept-subsydzjeregeling. De úteinlike fêststelling fan de regeling leit by it kolleezje fan Noardeast-Fryslân. De regeling sil yn oktober 2021 evaluearre wurde. Yn de begrutting fan 2020 is al budzjet opnaam foar dizze subsydzjeregeling.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Subsidieregeling dorpen- en wijkenbudget" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om een subsidieregeling vast te stellen die dorpen en wijken ondersteunt in hun leefbaarheid. De raad heeft geen wensen of bedenkingen ingediend, wat betekent dat het college de regeling kan vaststellen. De regeling is ontwikkeld door een procesgroep en er is participatie geweest van dorpsbelangen en wijkraden. De regeling maakt deel uit van het programma "Mienskip", dat zelforganisatie en eigen verantwoordelijkheid van inwoners bevordert. De regeling zal in 2021 geëvalueerd worden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van het proces, de betrokkenheid van belanghebbenden, en de stappen die zijn genomen om tot de regeling te komen.
Rol van de Raad:
De raad heeft een adviserende rol en kan wensen en bedenkingen indienen. In dit geval heeft de raad besloten geen wensen en bedenkingen in te dienen, waardoor het college de regeling kan vaststellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij wensen en bedenkingen willen indienen over de subsidieregeling. Dit kan invloed hebben op de vaststelling en implementatie van de regeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifieke doelen en een tijdlijn voor evaluatie bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij wensen en bedenkingen willen indienen. In dit geval heeft de raad besloten dit niet te doen.
Participatie:
Er is sprake van participatie, aangezien dorpsbelangen en wijkraden zijn betrokken bij het opstellen van de regeling en hun zienswijzen hebben kunnen indienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen, aangezien het budget voor de subsidieregeling al is opgenomen in de begroting van 2020. De dekking is dus al geregeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieregeling Dorpen- en wijkenbudget Procesgroep Zienswijze Leefbaarheid Inwoners Zelforganisatie Evaluatie Communicatie ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. de Graaf - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg -
L. Sijtsma - CDA
J. Dekkema - ChristenUnie
B.H. Wijbenga -
K.C. Merkus -
P. de Graaf - wethouder
Agendapunt 8 Beleidsuitgangspuntennotitie gladheidsbestrijding
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de harmonisatie van het gladheidsbestrijdingsbeleid. De samenleving stelt steeds hogere eisen aan gladheidsbestrijding, met nadruk op veiligheid, doorstroming en bereikbaarheid, ook onder winterse omstandigheden. Daarnaast worden wegbeheerders vaker aansprakelijk gesteld voor weggebreken. De beleidsuitgangspuntennotitie biedt inzicht in mogelijke scenario's voor gladheidsbestrijding. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het scenario "Huidige situatie", dat binnen de huidige financiële exploitatie past. Dit scenario zorgt voor een geharmoniseerde aanpak in de voormalige gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. Het besluit is maatschappelijk geaccepteerd, duurzaam, effectief en doelmatig. Communicatie over de wijzigingen in het strooibeleid, zoals de overstap naar de nat strooi methode en het niet meer strooien van alle wegen, is essentieel. Deze veranderingen worden gecommuniceerd via social media, de gemeentelijke website, lokale kranten en dorpsbelangen. Het raadsbesluit werd op 4 juni 2020 goedgekeurd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de harmonisaasje fan it glêdensbestridingsbelied. De mienskip stelt hieltyd hegere easken oan glêdensbestriding, mei klam op feiligens, trochstreaming en berikberens, ek ûnder winterse omstannichheden. Derneist wurde weibehearders faker oanspraaklik steld foar wegebrekken. De beliedsútgongspuntennotysje biedt ynsjoch yn mooglike senario's foar glêdensbestriding. De ried wurdt frege yn te stimmen mei it senario "Hjoeddeistige situaasje", dat binnen de hjoeddeistige finansjele eksploitaasje past. Dit senario soarget foar in harmonisearre oanpak yn de eardere gemeenten Dongeradiel, Ferwerderadiel en Kollumerlân c.a. It beslút is maatskiplik akseptearre, duorsum, effektyf en doelmjittich. Kommunikaasje oer de wizigingen yn it struiibelied, lykas de oerstap nei de wiete struiimetoaden en it net mear struien fan alle wegen, is essinsjeel. Dizze feroarings wurde kommunisearre fia sosjale media, de gemeentlike webside, lokale kranten en doarpsbelangen. It riedsbeslút waard op 4 juny 2020 goedkard.
-
O.b.v. amendement aangepast Raadsvoorstel Beleidsuitgangspuntennotitie gladheidsbestrijding.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gladheidsbestrijding Harmonisatie Veiligheid Juridificering Zorgplicht Exploitatie Strooibeleid Communicatie Wegenbeheer AansprakelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
02:09:43 - 02:11:29 - 02:12:57 - 02:13:33 - 02:14:43 - 02:15:39 - 02:16:31 - 02:17:05 - 02:17:52 - 02:19:00 - 02:19:47 - 02:20:00 - 02:20:08 - 02:20:16 - 02:20:20 - 02:22:19 - 02:22:23 - 02:22:41 - 02:22:58 - 02:23:20 - 02:24:13 - 02:24:46 - 02:24:54 - 02:25:59 - 02:26:09 - 02:26:51 - 02:27:14 - 02:27:38 - 02:27:58 - 02:28:12
A.J. Soepboer -
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Agendapunt 8.1 Amendemint saltbakken glêdens
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Sâltbakken glêdensbestriding" en betreft de harmonisatie van de gladheidsbestrijding in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het voorstel houdt in dat dorpen die al deelnemen aan het project met zoutbakken, deze mogelijkheid behouden. De inhoud van de zoutbakken kan worden gebruikt voor het strooien van wegen en stoepen waar de gemeente niet kan komen. De verantwoordelijkheid ligt bij de dorpen zelf, met begeleiding van een dorpscoördinator. De kosten worden gedekt uit het Dorpen- en Wijkenfonds.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de huidige situatie beschrijft, de betrokken partijen benoemt en de financiële dekking aangeeft. Echter, meer details over de implementatie en evaluatie zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het amendement en daarmee de harmonisatie van de gladheidsbestrijding in de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de huidige situatie met lokale betrokkenheid en verantwoordelijkheid, of het centraliseren van de gladheidsbestrijding.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de dorpscoördinatorrol is niet gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het amendement al dan niet aan te nemen, wat in dit geval is gebeurd met een meerderheid van stemmen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt lokale participatie door dorpen de verantwoordelijkheid te geven voor hun eigen gladheidsbestrijding.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar lokale betrokkenheid kan bijdragen aan duurzamere gemeenschapsoplossingen.
Financiële Gevolgen:
De kosten worden gedekt uit het Dorpen- en Wijkenfonds, wat aangeeft dat er financiële middelen beschikbaar zijn zonder extra belasting voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gladheidsbestrijding Zoutbakken Dorpen Beleidsuitgangspuntennotitie Dongeradiel Doarpekoördinator Doarpe- en wikefûns Harmonisatie Verantwoording KostenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Sâltbakken glêdensbestriding" en betreft de harmonisatie van gladheidsbestrijding in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het voorstel beoogt de huidige situatie te handhaven waarbij dorpen die al deelnemen aan het gebruik van zoutbakken, dit kunnen blijven doen. De inhoud van deze zoutbakken kan door de dorpen zelf worden gebruikt om wegen en stoepen te strooien waar de gemeente niet komt. De verantwoordelijkheid ligt bij de dorpen, met ondersteuning van een dorpscoördinator. De kosten worden gedekt uit het Dorpen- en Wijkenfonds.
Oordeel over volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de exacte kosten en de langetermijnimpact van het gebruik van zout op het milieu.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het amendement en de bijbehorende beleidsuitgangspunten voor gladheidsbestrijding.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen centralisatie van gladheidsbestrijding of het behouden van de huidige, gedecentraliseerde aanpak waarbij dorpen zelf verantwoordelijkheid dragen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatiecriteria. Er zijn geen grote inconsequenties, maar de milieu-impact is niet volledig behandeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het amendement al dan niet goed te keuren, wat in dit geval al is gebeurd met een meerderheid van stemmen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door dorpen zelf verantwoordelijkheid te geven voor gladheidsbestrijding, met ondersteuning van een dorpscoördinator.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het gebruik van zout kan milieueffecten hebben die niet zijn behandeld in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De kosten worden gedekt uit het Dorpen- en Wijkenfonds, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse van de totale kosten of besparingen op lange termijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gladheidsbestrijding Zoutbakken Dorpen Beleidsuitgangspuntennotitie Dongeradiel Doarpekoördinator Doarpe- en wikefûns Harmonisatie Verantwoording KostenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 9 Jaarverslag 2019 en begroting 2021 Hûs en Hiem
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het jaarverslag 2019 en de begroting 2021 van Hûs en Hiem. Het financieel jaarverslag 2019 toont een positief resultaat en een toename van het aantal adviesaanvragen en planbehandelingen ten opzichte van 2018. De gemiddelde opbrengst per aanvraag is echter gedaald door een verschuiving van nieuwbouw naar verbouw. De ontwerpbegroting 2021 houdt rekening met onzekerheden zoals de invoering van de Omgevingswet en de impact van de COVID-19 pandemie op de bouwsector. Ondanks deze onzekerheden wordt een neutraal financieel resultaat verwacht. De raad besluit het jaarverslag en de conceptbegroting voor kennisgeving aan te nemen zonder zienswijzen in te dienen. De advisering van Hûs en Hiem draagt bij aan het programma Wenjen en Omjouwing, met als doel de ruimtelijke kwaliteit en cultuurhistorische waarden te versterken.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer it jierferslach 2019 en de begrutting 2021 fan Hûs en Hiem. It finansjeel jierferslach 2019 lit in posityf resultaat sjen en in taname fan it tal advysoanfragen en planbehannelingen yn ferliking mei 2018. De gemiddelde opbringst per oanfraach is lykwols sakke troch in ferskowing fan nijbou nei ferbou. De ûntwerpbegrutting 2021 hâldt rekken mei ûnwissichheden lykas de ynfiering fan de Omjouwingswet en de ynfloed fan de COVID-19 pandemy op de bouwsektor. Nettsjinsteande dizze ûnwissichheden wurdt in neutraal finansjeel resultaat ferwachte. De ried beslút it jierferslach en de konseptbegrutting foar kennisjouwing oan te nimmen sûnder beswieren yn te tsjinjen. De advisearring fan Hûs en Hiem draacht by oan it programma Wenjen en Omjouwing, mei as doel de romtlike kwaliteit en kultuerhistoaryske wearden te fersterkjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Jaarverslag 2019 en begroting 2021 Hûs en Hiem". Het jaarverslag van 2019 toont een financieel gezonde organisatie met een lichte toename in het aantal adviesaanvragen en planbehandelingen. De ontwerpbegroting voor 2021 houdt rekening met onzekerheden door de uitgestelde Omgevingswet en de COVID-19 pandemie. De raad wordt gevraagd het jaarverslag en de begroting voor kennisgeving aan te nemen zonder zienswijzen in te dienen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het zowel het jaarverslag als de begroting omvat, inclusief relevante financiële gegevens en contextuele informatie over externe factoren zoals de Omgevingswet en COVID-19.
Rol van de Raad:
De raad heeft een adviserende rol en wordt gevraagd het jaarverslag en de begroting voor kennisgeving aan te nemen zonder verdere actie of zienswijzen.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen directe politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk informatief is en geen beleidswijzigingen of financiële beslissingen vereist.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, maar biedt wel duidelijke financiële gegevens en context. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het jaarverslag 2019 en de conceptbegroting 2021 van Hûs en Hiem voor kennisgeving aan te nemen zonder zienswijzen in te dienen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie in dit voorstel, aangezien het voornamelijk een informatief karakter heeft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen voor de gemeente verwacht, aangezien de begroting een neutraal resultaat voorspelt. De financiële gezondheid van Hûs en Hiem wordt als positief beoordeeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hûs en Hiem Financieel jaarverslag 2019 Ontwerpbegroting 2021 Adviesaanvragen Omgevingswet Ruimtelijke kwaliteit Bouwsector Personeelskosten Adviescommissie Cultuurhistorische waardenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 9.a Niet aangenomen - Motie PvdA GROEN nof ELP-NEF FNP: Bestrijding processierups
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 4 juni 2020 een motie besproken over de bestrijding van de processierups. De motie, ingediend door de PvdA en andere partijen, stelde voor om nestkastjes te plaatsen om natuurlijke vijanden van de rups te stimuleren, zoals in de gemeente Achtkarspelen succesvol is gedaan. De raad benadrukte dat chemische bestrijdingsmiddelen vermeden moeten worden en vroeg de procesgroep Biodiversiteit om advies over milieuvriendelijke bestrijdingsmethoden. Ondanks de argumenten werd de motie niet aangenomen, met 8 stemmen voor en 21 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 4 juny 2020 in moasje besprutsen oer de bestriding fan de prosessierûp. De moasje, yntsjinne troch de PvdA en oare partijen, stelde foar om nêstkasjes te pleatsen om natuerlike fijannen fan de rûp te stimulearjen, lykas yn de gemeente Achtkarspelen suksesfol dien is. De ried beklamme dat gemyske bestridingsmiddels foarkommen wurde moatte en frege de prosesgroep Biodiversiteit om advys oer miljeufreonlike bestridingsmetoaden. Nettsjinsteande de arguminten waard de moasje net oannommen, mei 8 stimmen foar en 21 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Bestrijding processierups" en is ingediend door de raad van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het voorstel richt zich op het bestrijden van de processierups op een milieuvriendelijke manier, door het stimuleren van natuurlijke vijanden zoals koolmeesjes via het plaatsen van nestkastjes. De motie benadrukt dat chemische bestrijdingsmiddelen vermeden moeten worden en vraagt de procesgroep Biodiversiteit om advies over milieuvriendelijke bestrijdingsmethoden. Hoewel de processierups momenteel geen groot probleem is in de gemeente, wordt verwacht dat dit in de toekomst kan veranderen. De motie werd niet aangenomen, met 8 stemmen voor en 21 tegen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van het probleem, de voorgestelde oplossing en de overwegingen. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de kosten en de praktische uitvoering van het plaatsen van nestkastjes.
Rol van de raad:
De raad speelt een adviserende en besluitvormende rol. Ze overweegt de motie en stemt over de voorgestelde maatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende bestrijdingsmethoden voor de processierups, waarbij de voorkeur uitgaat naar milieuvriendelijke opties. Er is ook een keuze tussen proactief handelen of wachten tot het probleem groter wordt.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en een realistische inschatting van de uitvoerbaarheid.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde milieuvriendelijke aanpak willen ondersteunen of niet. In dit geval is de motie niet aangenomen.
Participatie:
De motie verwijst naar positieve reacties van bewoners in een andere gemeente, maar er is geen directe participatie van de lokale gemeenschap in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien de nadruk op milieuvriendelijke bestrijdingsmethoden en het vermijden van chemische middelen.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor de kosten van de voorgestelde maatregelen, zoals het plaatsen van nestkastjes.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Processierups Bestrijding Nestkastjes Biodiversiteit Natuurlijke vijanden Eikenbomen Chemische bestrijdingsmiddelen Koolmeesjes Plaktape AchtkarspelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Bestrijding processierups" en richt zich op het stimuleren van natuurlijke vijanden van de processierups binnen de gemeente Noardeast-Fryslân. De motie stelt voor om nestkastjes te plaatsen om de biodiversiteit te bevorderen en de processierups op een milieuvriendelijke manier te bestrijden. Het initiatief is geïnspireerd door de positieve ontvangst van een vergelijkbaar project in de gemeente Achtkarspelen. De motie verzoekt het college om geen chemische bestrijdingsmiddelen te gebruiken en vraagt de procesgroep Biodiversiteit om advies over milieuvriendelijke bestrijdingsmethoden.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van het probleem en de voorgestelde oplossing. Het biedt een duidelijke richting voor milieuvriendelijke bestrijding en verwijst naar een succesvol voorbeeld in een andere gemeente. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de praktische uitvoering en kosten.
Rol van de raad:
De raad speelt een adviserende en besluitvormende rol. De motie is een verzoek aan het college om specifieke acties te ondernemen en om advies in te winnen bij de procesgroep Biodiversiteit.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende bestrijdingsmethoden voor de processierups, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan milieuvriendelijke opties zoals nestkastjes. Er is ook een keuze om al dan niet chemische bestrijdingsmiddelen toe te staan.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en een realistische inschatting van de uitvoerbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en effectiviteit van nestkastjes worden niet onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen om milieuvriendelijke bestrijdingsmethoden te bevorderen en chemische middelen te vermijden. De motie is echter niet aangenomen.
Participatie:
De motie verwijst naar positieve participatie van bewoners in Achtkarspelen, maar er is geen specifiek plan voor participatie binnen Noardeast-Fryslân.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien de focus op milieuvriendelijke bestrijdingsmethoden en het bevorderen van biodiversiteit.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden voor een volledig begrip van de impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Processierups Bestrijding Nestkastjes Biodiversiteit Natuurlijke vijanden Eikenbomen Chemische bestrijdingsmiddelen Koolmeesjes Plaktape MilieuvriendelijkVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Akkerman
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Akkerman
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W. Van Der Veen -
Agendapunt 9.b.1 Niet aangenomen - Motie ELP-NEF, ALL, GROEN nof, PvdA: Gedwongen verhuizing sportverenigingen en camping Harddraverspark
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 4 juni 2020 een motie besproken over de gedwongen verhuizing van sportverenigingen en een camping in het Harddraverspark. De motie uitte zorgen over het gebrek aan betrokkenheid van het huidige college bij eerdere afspraken en de ontoereikendheid van het budget voor sportverplaatsing. Er werd kritiek geuit op de plannen voor een kostbaar kunsttuin- en wandelparkproject, dat volgens de indieners niet realistisch is en onvoldoende draagvlak heeft. De motie verzocht het college om te stoppen met de nieuwe plannen en terug te keren naar eerdere voorstellen, en om te garanderen dat er geen verplichte sportverplaatsingen zullen plaatsvinden. De motie werd ingediend door J. Talsma (ELP-NEF) en gesteund door vier raadsleden, maar werd met 25 tegenstemmen niet aangenomen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 4 juny 2020 in moasje besprutsen oer de twongen ferhuzing fan sportferienings en in camping yn it Harddraverspark. De moasje útspruts soargen oer it gebrek oan belutsenens fan it hjoeddeiske kolleezje by eardere ôfspraken en de net foldwaande budzjet foar sportferpleatsing. Der waard krityk útsprutsen op de plannen foar in kostber keunsttún- en kuierparkprojekt, dat neffens de yntsjinners net realistysk is en net genôch draachflak hat. De moasje frege it kolleezje om te stopjen mei de nije plannen en werom te gean nei eardere foarstellen, en om te garandearjen dat der gjin ferplichte sportferpleatsingen plakfine sille. De moasje waard yntsjinne troch J. Talsma (ELP-NEF) en stipe troch fjouwer riedsleden, mar waard mei 25 tsjinsten net oannommen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Gedwongen verhuizing sportverenigingen en camping Harddraverspark". Het betreft een verzoek aan het college van de gemeente Noardeast-Fryslân om te stoppen met de ontwikkeling van nieuwe plannen voor het Harddraverspark die geen draagvlak hebben bij betrokken partijen zoals sportverenigingen en de camping. De motie roept op om terug te keren naar eerdere plannen die zijn ontwikkeld tijdens de Nije Pleats Sessies en vraagt om transparantie over de reeds gemaakte kosten. Tevens wordt verzocht om te bevestigen dat er geen verplichte verplaatsing van sportclubs zal plaatsvinden.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen van de betrokken partijen en het formuleren van duidelijke verzoeken aan het college. Echter, het biedt geen gedetailleerde alternatieven of oplossingen voor de gesignaleerde problemen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen over de motie en daarmee richting te geven aan het beleid van het college met betrekking tot de plannen voor het Harddraverspark.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het steunen van de huidige plannen van het college of het terugkeren naar eerdere plannen met meer draagvlak. Dit omvat ook de keuze om al dan niet te investeren in de voorgestelde ontwikkelingen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in zijn verzoeken, zoals het stoppen van de huidige plannen en het presenteren van alternatieven. Echter, de haalbaarheid en tijdsgebondenheid zijn minder duidelijk. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de motie mist concrete stappen voor implementatie.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie steunt of verwerpt. In dit geval is de motie niet aangenomen.
Participatie:
De motie benadrukt het gebrek aan participatie en draagvlak bij de ontwikkeling van de huidige plannen en roept op tot meer betrokkenheid van de raad, sportclubs, inwoners en andere gebruikers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in de motie, maar de financiële haalbaarheid en impact op de gemeenschap kunnen indirect als duurzaamheidskwesties worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
De motie wijst op een beperkt budget voor sportverplaatsing en de hoge kosten van de voorgestelde plannen (15 tot 30 miljoen euro). Er wordt geen specifieke dekking voor deze kosten genoemd, en de motie vraagt om inzicht in de reeds gemaakte kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harddraverspark Sportverenigingen Camping Wethouder Draagvlak Economische crisis Kunsttuin Wandelpark Nije Pleats Sessies InkomstenbronVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Gedwongen verhuizing sportverenigingen en camping Harddraverspark". Het betreft een verzoek aan het college van de gemeente Noardeast-Fryslân om te stoppen met de huidige plannen voor het Harddraverspark, die geen rekening houden met eerdere afspraken en onvoldoende draagvlak hebben. De motie benadrukt dat er geen verplichte verplaatsing van sportverenigingen mag plaatsvinden en vraagt om terug te keren naar de oorspronkelijke plannen die zijn ontwikkeld tijdens de Nije Pleats Sessies. Daarnaast wordt gevraagd om transparantie over de reeds gemaakte kosten en om de oorspronkelijke plannen als serieuze optie te presenteren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen van de indieners, maar mist gedetailleerde financiële analyses en concrete alternatieven voor de huidige plannen.
Rol van de raad:
De raad moet de motie beoordelen en beslissen of zij het college wil verzoeken om de huidige plannen te herzien en terug te keren naar eerdere voorstellen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het steunen van de huidige plannen van het college of het terugkeren naar eerdere plannen met mogelijk meer draagvlak. Dit omvat ook de keuze om al dan niet in te stemmen met gedwongen verplaatsingen van sportverenigingen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen specifieke deadlines of meetbare doelen opgenomen. Er zijn ook inconsistenties, zoals het ontbreken van een gedetailleerd financieel plan.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie steunt en het college verzoekt om de huidige plannen te herzien.
Participatie:
De motie benadrukt het gebrek aan participatie en draagvlak bij de huidige plannen en vraagt om meer betrokkenheid van sportclubs, inwoners en andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in de motie, maar kan impliciet een rol spelen in de discussie over de ontwikkeling van het park.
Financiële gevolgen:
De motie wijst op de hoge kosten van de huidige plannen (15 tot 30 miljoen euro) en het beperkte budget voor sportverplaatsing. Er wordt gevraagd om inzicht in de reeds gemaakte kosten, maar er is geen gedetailleerd financieel plan of dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harddraverspark Sportverenigingen Camping Wethouder Draagvlak Economische crisis Kunsttuin Wandelpark Nije Pleats Sessies InkomstenbronVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
L. Akkerman
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
02:47:19 - 02:49:03 - 02:49:22 - 02:49:30 - 02:50:16 - 02:50:37 - 02:53:21 - 02:53:36 - 02:55:02 - 02:55:34 - 02:56:09 - 02:57:31 - 02:58:30 - 02:58:53 - 03:00:11 - 03:00:51 - 03:03:00 - 03:03:08 - 03:05:30 - 03:05:54 - 03:09:23 - 03:11:44 - 03:13:13 - 03:13:43 - 03:14:14 - 03:14:33 - 03:14:34 - 03:14:46 - 03:15:06 - 03:15:17 - 03:15:29 - 03:16:07 - 03:16:43 - 03:17:03 - 03:17:23 - 03:17:25
L. Akkerman -
W. Van Der Veen -
Agendapunt 9.b.2 Niet aangenomen - Motie van wantrouwen
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 4 juni 2020 een motie van wantrouwen besproken tegen wethouder Van Esch. De motie werd ingediend vanwege de slechte communicatie en minachting van betrokken partijen bij het project sportverplaatsing. De wethouder zou zich niet houden aan eerdere raadsbesluiten en weigert in gesprek te gaan met belanghebbenden, ondanks toezeggingen. De motie werd ingediend door J. Talsma van ELP-NEF en gesteund door vier raadsleden, maar werd met 25 stemmen tegen verworpen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 4 juny 2020 in moasje fan wantrouwen besprutsen tsjin wethâlder Van Esch. De moasje waard yntsjinne fanwegen de minne kommunikaasje en minachting fan belutsen partijen by it projekt sportferpleatsing. De wethâlder soe him net hâlde oan eardere riedsbesluten en wegeret yn petear te gean mei belanghawwenden, nettsjinsteande tasizzingen. De moasje waard yntsjinne troch J. Talsma fan ELP-NEF en stipe troch fjouwer riedsleden, mar waard mei 25 stimmen tsjin fersmiten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft de titel "Motie van wantrouwen" en is ingediend door J. Talsma (ELP-NEF) tijdens de vergadering van de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân op 4 juni 2020. De motie uit kritiek op wethouder Van Esch vanwege zijn gebrek aan communicatie en minachting voor betrokken partijen in het project sportverplaatsing. De motie stelt dat de wethouder zich niet houdt aan raadsbrede besluiten en eerdere toezeggingen om in gesprek te gaan met belanghebbenden. De motie roept op tot het opzeggen van het vertrouwen in de wethouder.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is duidelijk in haar kritiek en de redenen voor het wantrouwen, maar biedt geen concrete oplossingen of alternatieven voor de huidige situatie. Het richt zich voornamelijk op het gebrek aan communicatie en respect voor eerdere besluiten.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over het al dan niet aannemen van de motie van wantrouwen. Dit is een belangrijke politieke beslissing die invloed kan hebben op de samenstelling van het college van burgemeester en wethouders.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het vertrouwen in de wethouder willen opzeggen, wat kan leiden tot politieke instabiliteit of veranderingen in het college. Dit vereist een afweging van de ernst van de beschuldigingen en de mogelijke gevolgen van het aannemen van de motie.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het biedt geen specifieke acties of tijdlijnen voor verbetering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete stappen voor de toekomst.
Besluit van de Raad:
De raad heeft besloten de motie niet aan te nemen, met 25 stemmen tegen en 4 stemmen voor.
Participatie:
De motie benadrukt het gebrek aan participatie en communicatie met belanghebbenden, maar biedt geen plan om dit te verbeteren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de communicatie en besluitvorming van de wethouder.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie van wantrouwen Wethouder Van Esch Sportverplaatsing Communicatieproblemen Betrokken partijen Harddraverspark Minachting Toezeggingen Ontwerppartijen VertrouwensbreukVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Motie van wantrouwen" en is ingediend door J. Talsma (ELP-NEF) tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân op 4 juni 2020. De motie uit kritiek op wethouder Van Esch vanwege zijn gebrek aan communicatie en minachting voor betrokken partijen in het project sportverplaatsing. De wethouder negeert raadsbrede besluiten en eerdere toezeggingen om met belanghebbenden te overleggen. De motie stelt dat de wethouder geen verbetering toont in zijn communicatie en besluitvorming, en vraagt om het vertrouwen in hem op te zeggen. De motie werd niet aangenomen met 4 stemmen voor en 25 tegen.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is duidelijk in haar kritiek en de redenen voor het wantrouwen, maar biedt geen concrete alternatieven of oplossingen voor de geschetste problemen. Het richt zich voornamelijk op het gebrek aan communicatie en respect voor eerdere besluiten.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om toezicht te houden op het college van burgemeester en wethouders en kan ingrijpen als zij vinden dat een wethouder niet naar behoren functioneert. In dit geval beoordeelt de raad het functioneren van wethouder Van Esch.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het vertrouwen in de wethouder willen opzeggen, wat een sterke politieke boodschap zou zijn. Dit kan gevolgen hebben voor de stabiliteit van het college en de voortgang van het project.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen concrete doelen of tijdlijnen opgenomen. De motie is meer een uiting van onvrede dan een plan van aanpak.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het vertrouwen in de wethouder willen opzeggen. In dit geval heeft de meerderheid van de raad tegen de motie gestemd, waardoor het vertrouwen in de wethouder behouden blijft.
Participatie:
De motie benadrukt het gebrek aan participatie en communicatie met belanghebbenden, wat een belangrijk kritiekpunt is. Er wordt echter niet aangegeven hoe participatie verbeterd kan worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen centraal thema te zijn in deze kwestie.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de communicatie en besluitvorming van de wethouder.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie van wantrouwen Wethouder Van Esch Sportverplaatsing Communicatie Betrokken partijen Minachting Harddraverspark Toezeggingen Ontwerppartijen BelanghebbendenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Van Esch
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
03:25:20 - 03:25:26 - 03:25:34 - 03:25:44 - 03:26:05 - 03:29:44 - 03:30:03 - 03:30:13 - 03:30:33 - 03:30:56 - 03:31:11 - 03:31:31 - 03:31:49 - 03:31:57 - 03:32:04 - 03:34:39 - 03:35:44 - 03:36:12 - 03:36:20 - 03:38:15 - 03:39:41 - 03:39:50 - 03:39:55 - 03:40:07 - 03:40:11 - 03:40:17 - 03:40:25 - 03:40:35 - 03:40:54 - 03:41:00 - 03:41:19