05-03-2020 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3 Mededelingen
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst raadsbijeenkomst d.d. 6 februari 2020
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 6 Subsidie s.v. de Lauwers
Gemeente Noardeast-Fryslân kent subsidie toe aan sportvereniging 'de Lauwers'
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft besloten om een subsidie van € 35.000 toe te kennen aan sportvereniging 'de Lauwers' voor de verbouwing en verduurzaming van hun sportcomplex 't Meertenust' in Munnekezijl. Dit besluit werd genomen ondanks zorgen over precedentwerking en het ontbreken van een geharmoniseerd subsidiebeleid voor sportaccommodaties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 5 maart 2020 werd het voorstel besproken om sportvereniging 'de Lauwers' financieel te ondersteunen. De vereniging speelt een cruciale rol in de sport en leefbaarheid van de regio, maar beschikt over beperkte financiële middelen. Zonder de subsidie zou de renovatie van het verouderde en niet-duurzame sportcomplex niet mogelijk zijn.Hedman Velkeinde, vertegenwoordiger van de vereniging, benadrukte de noodzaak van de subsidie: "De accommodatie is totaal niet duurzaam en de renovatie is essentieel voor de leefbaarheid in de regio." Hij prees de inzet van de leden die al aanzienlijke bedragen hadden opgehaald via sponsoracties en een obligatielening.
De raadsleden spraken hun bewondering uit voor de inzet van de vereniging. "Het is verbazingwekkend hoe zo'n vereniging zich inzet voor de gemeenschap," aldus raadslid Braaksma. Toch waren er zorgen over de precedentwerking. Mevrouw Akkerman van de FNP stelde: "Het is niet gebruikelijk om geld van de gemeente in een sportcomplex te steken, maar de Lauwers heeft een belangrijke functie in de regio."
Wethouder De Vries erkende de zorgen over precedentwerking, maar benadrukte de unieke regiofunctie van de vereniging. "We moeten dit voorstel op zijn merites beoordelen," zei hij. De wethouder beloofde ook dat er gewerkt wordt aan een geharmoniseerd beleid voor sportaccommodaties.
Ondanks de zorgen stemde de meerderheid van de raad voor het voorstel. De ChristenUnie, die aanvankelijk twijfelde vanwege de precedentwerking, besloot uiteindelijk het voorstel te steunen. "We willen niet dat sportverenigingen de dupe worden van het ontbreken van beleid," verklaarde raadslid Vellinga.
Met de toegekende subsidie kan sportvereniging 'de Lauwers' nu beginnen aan de broodnodige renovatie van hun sportcomplex, waarmee ze hun belangrijke rol in de regio kunnen blijven vervullen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een subsidieverzoek van sportvereniging 'de Lauwers' voor een bijdrage van € 35.000. Deze subsidie is bedoeld voor de verbouwing en verduurzaming van het sportcomplex 't Meertenust' in Munnekezijl. De vereniging, die een belangrijke rol speelt in de sport en leefbaarheid van de regio, heeft beperkte financiële middelen en kan zonder deze subsidie de renovatie niet realiseren. Hoewel er nog geen geharmoniseerd beleid is voor subsidies aan sportaccommodaties, wordt voorgesteld de subsidie toe te kennen vanwege de belangrijke functie van de vereniging in de regio. De middelen worden gedekt uit de 'Algemene Reserve Vrij Besteedbaar'. Het besluit kan precedentwerking hebben voor toekomstige aanvragen, aangezien er geen budget beschikbaar is voor vergelijkbare toekomstige verzoeken. De gemeenteraad heeft op 5 maart 2020 besloten de subsidie toe te kennen en de 6e begrotingswijziging van 2020 vast te stellen.
Gemeente Noardeast-Fryslân kenet subsydzje ta oan sportferiening 'de Lauwers'.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat besletten om in subsydzje fan € 35.000 ta te kennen oan sportferiening 'de Lauwers' foar de ferbouwing en ferduorsumming fan har sportkompleks 't Meertenust' yn Munnekezijl. Dit beslút waard nommen ûndanks soargen oer presidintwurking en it ûntbrekken fan in harmonisearre subsydbeleid foar sportakkommodaasjes.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering op 5 maart 2020 waard it foarstel besprutsen om sportferiening 'de Lauwers' finansjeel te stypjen. De feriening spilet in krúsjale rol yn de sport en leefberens fan de regio, mar beskikt oer beheinde finansjele middels. Utsoander de subsydzje soe de renovaasje fan it âldere en net-duorsume sportkompleks net mooglik wêze.Hedman Velkeinde, fertegenwurdiger fan de feriening, benadrukte de needsaak fan de subsydzje: "De akkommodaasje is hielendal net duorsum en de renovaasje is essensjeel foar de leefberens yn de regio." Hy prees de ynset fan de leden dy't al aardige bedragen ophelle hiene troch sponsoraksjes en in obligaasjeliening.
De riedsleden sprutsen har bewûndering út foar de ynset fan de feriening. "It is ferbjusterjend hoe sa'n feriening har ynset foar de mienskip," sa sei riedslid Braaksma. Lykwols wiene der soargen oer de presedinsjewurking. Frou Akkerman fan de FNP sei: "It is net gewoan om jild fan de gemeente yn in sportkompleks te stekken, mar de Lauwers hat in wichtige funksje yn de regio."
Wethâlder De Vries erkende de soargen oer presedinsjewurking, mar benadrukte de unike regiofunksje fan de feriening. "Wy moatte dit foarstel op syn merites beoardielje," sa sei er. De wethâlder beloofde ek dat der wurke wurdt oan in harmonisearre belied foar sportakkommodaasjes.
Nettsjinsteande de soargen stimde de mearderheid fan de ried foar it foarstel. De ChristenUnie, dy't earst twivelde fanwegen de presedinsjewurking, besleat úteinlik it foarstel te stypjen. "Wy wolle net dat sportferienings it slachtoffer wurde fan it ûntbrekken fan belied," ferklearre riedslid Vellinga.
Mei de takende subsydzje kin sportferiening 'de Lauwers' no begjinne oan de needsaaklike renovaasje fan har sportkompleks, wêrmei't se har wichtige rol yn de regio fuortsette kinne.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet in subsydzjeferzoek fan sportferiening 'de Lauwers' foar in bydrage fan € 35.000. Dizze subsydzje is bedoeld foar de ferbouwing en ferduorsumming fan it sportkompleks 't Meertenust' yn Munnekezijl. De feriening, dy't in wichtige rol spilet yn de sport en leefberens fan de regio, hat beheinde finansjele middels en kin sûnder dizze subsydzje de renovaasje net realisearje. Alhoewol der noch gjin harmonisearre belied is foar subsydzjes oan sportakkommodaasjes, wurdt foarsteld de subsydzje ta te kennen fanwegen de wichtige funksje fan de feriening yn de regio. De middels wurde dekt út de 'Algemene Reserve Vrij Besteedbaar'. It beslút kin presedinsjewurking hawwe foar takomstige oanfragen, om't der gjin budzjet beskikber is foar fergelykbere takomstige ferzoeken. De gemeenteried hat op 5 maart 2020 besletten de subsydzje ta te kennen en de 6e begrotingswiziging fan 2020 fêst te stellen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en samenvatting:
- Titel: Subsidie s.v. de Lauwers
- Samenvatting: Het voorstel betreft een subsidieaanvraag van sportvereniging ‘de Lauwers’ voor € 35.000 om de verbouwing en verduurzaming van sportcomplex ’t Meertenust’ te Munnekezijl te financieren. De vereniging speelt een cruciale rol in de sport en leefbaarheid van de regio. De gemeente Noardeast-Fryslân heeft nog geen beleid voor subsidies aan sportaccommodaties, maar gezien de belangrijke functie van de vereniging wordt voorgesteld de subsidie te verstrekken en te dekken uit de Algemene Reserve Vrij Besteedbaar.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke motivering, financiële dekking en de urgentie van de situatie. Echter, het mist een gedetailleerd plan voor de verduurzaming en verbouwing.
3. Rol van de raad bij het voorstel:
- De raad moet beslissen over het al dan niet toekennen van de subsidie en het vaststellen van de bijbehorende begrotingswijziging.
4. Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
- De raad moet kiezen of zij afwijken van het huidige beleid door een uitzondering te maken voor deze subsidieaanvraag, wat mogelijk precedentwerking kan hebben.
5. Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
- Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het subsidiebedrag, maar mist concrete tijdlijnen (tijdgebonden) en specifieke doelen voor de verduurzaming (specifiek). Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar het ontbreken van een geharmoniseerd beleid kan voor verwarring zorgen.
6. Besluit dat de raad moet nemen:
- De raad moet besluiten om de subsidie van € 35.000 toe te kennen en de 6e begrotingswijziging van 2020 vast te stellen.
7. Participatie:
- Er wordt geen specifieke participatie van de gemeenschap of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
8. Duurzaamheid als relevant onderwerp:
- Ja, duurzaamheid is relevant aangezien een deel van de subsidie bedoeld is voor het verduurzamen van de sportaccommodatie.
9. Financiële gevolgen en dekking:
- De financiële gevolgen zijn een onttrekking van € 35.000 uit de Algemene Reserve. Er is geen specifiek budget voor toekomstige vergelijkbare aanvragen, wat kan leiden tot financiële uitdagingen bij toekomstige verzoeken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidie Sportvereniging ‘de Lauwers’ Verbouwing Verduurzaming Sportcomplex ’t Meertenust’ Munnekezijl Algemene Reserve Leefbaarheid Begrotingswijziging PrecedentwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
L. Akkerman
J.g. Kramer
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.g. Kramer
J.g. Kramer
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
E. Vellinga
J.g. Kramer
F. Reitsma-hazelhoff
J.g. Kramer
B. Visser
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
F. Reitsma-hazelhoff
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
F. Reitsma-hazelhoff
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
F. Reitsma-hazelhoff
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J. Talsma
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
J.d. De Vries
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
E. Vellinga
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
E. Vellinga
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
F. Reitsma-hazelhoff
J.g. Kramer
J.d. De Vries
J.g. Kramer
J.j. Vander Tol
J.j. Vander Tol
J.d. De Vries
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
00:03:36 - 00:06:25 - 00:08:12 - 00:09:05 - 00:11:00 - 00:11:08 - 00:12:34 - 00:13:51 - 00:14:41 - 00:16:51 - 00:17:28 - 00:18:04 - 00:18:52 - 00:19:02 - 00:20:20 - 00:20:30 - 00:20:44 - 00:21:13 - 00:23:57 - 00:26:29 - 00:26:50 - 00:27:52 - 00:28:16 - 00:29:10 - 00:30:44 - 00:31:37 - 00:32:56 - 00:33:10 - 00:34:20 - 00:34:36 - 00:35:14 - 00:35:29 - 00:35:46 - 00:37:15 - 00:39:41 - 00:41:08 - 00:41:39
Inspreker Raad -
L. Akkerman -
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
B. Visser -
Agendapunt 8.c Motie Pannakooi (GBNF, CDA, VVD, S!N, FNP, ALL, GROEN nof, CU, PvdA)
Pannakooi Dokkum: Gemeenteraad zoekt naar nieuwe locatie na rechterlijke uitspraak
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft unaniem besloten om op zoek te gaan naar een nieuwe locatie voor de pannakooi in de wijk Fûgellân, Dokkum. Dit besluit volgt op een rechterlijke uitspraak die de verwijdering van de kooi noodzakelijk maakte vanwege overlast voor omwonenden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 5 maart 2020 werd duidelijk dat de pannakooi een geliefde speelplek was voor de kinderen in de kinderrijke wijk Fûgellân. De beslissing om de kooi te verwijderen, ondanks eerdere maatregelen om de overlast te beperken, leidde tot veel emotie en discussie. De heer Hoekstra, inspreker namens de wijkraad, benadrukte het belang van de kooi voor de jeugd: "Het is mijn bandje. Ik neem je mij wel Waarom dat ik 08.15u toe had?"De gemeenteraad erkende de waarde van de pannakooi voor de wijk en nam een motie aan die het college oproept om, in overleg met de wijkraad, een vervangende locatie te zoeken. "We moeten op zoek naar een oplossing die recht doet aan de gebruikers van de kooi," aldus de heer Braaksma van Gemeentebelangen.
Wethouder Berends bood tijdens de vergadering zijn excuses aan voor de gebrekkige communicatie met de wijkraad en beloofde beterschap. "Wij gaan graag met de wijkraad in gesprek om op een goede manier uitvoering te geven aan deze motie," verklaarde hij.
De motie werd unaniem aangenomen, met 26 stemmen voor en geen tegenstemmen. De gemeenteraad hoopt hiermee een oplossing te vinden die zowel de jeugd als de omwonenden tevreden stelt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 5 maart 2020 een motie aangenomen over de pannakooi in de wijk Fûgellân te Dokkum. Na een rechterlijke uitspraak besloot het college de pannakooi te verwijderen vanwege overlast voor omwonenden, ondanks eerdere maatregelen. De raad erkent dat de wijk Fûgellân een grote en kinderrijke buurt is, waar de pannakooi veelvuldig en naar tevredenheid werd gebruikt. De verwijdering doet echter tekort aan degenen die de pannakooi correct gebruikten. De raad roept het college op om, in overleg met de wijkraad en na het verkrijgen van draagvlak, een vervangende locatie voor de pannakooi of vergelijkbare speelvoorzieningen te zoeken. De motie werd unaniem aangenomen met 26 stemmen voor en geen tegenstemmen.
Pannakooi Dokkum: Gemeenteried siket nei nije lokaasje nei rjochterlike útspraak
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ienriedich besletten om op syk te gean nei in nije lokaasje foar de pannakooi yn de wyk Fûgellân, Dokkum. Dit beslút komt nei oanlieding fan in rjochterlike útspraak dy't it ferwiderjen fan de kooi needsaaklik makke fanwege oerlêst foar omwenners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering fan 5 maart 2020 waard dúdlik dat de pannakooi in geliefde spylplak wie foar de bern yn de bernrike wyk Fûgellân. De beslissing om de kooi te ferwiderjen, ûndanks eardere maatregels om de oerlêst te beheinen, liede ta in soad emoasje en diskusje. De hear Hoekstra, ynsprekker namens de wykrêd, benadrukte it belang fan de kooi foar de jeugd: "It is myn bandje. Ik nim je mij wel Waarom dat ik 08.15u toe had?"De gemeenteried erkende de wearde fan de pannakooi foar de wyk en naam in motie oan dy't it kolleezje opropt om, yn oerlis mei de wykrêd, in ferfangende lokaasje te sykjen. "Wy moatte op syk nei in oplossing dy't rjocht docht oan de brûkers fan de kooi," sa sei de hear Braaksma fan Gemeentebelangen.
Wethâlder Berends boad tiidens de fergadering syn excuses oan foar de ûntbrekkende kommunikaasje mei de wykrêd en beloofde ferbettering. "Wy geane graach mei de wykrêd yn petear om op in goede manier útfier te jaan oan dizze motie," ferklearre er.
De motie waard ienstemmich oannommen, mei 26 stimmen foar en gjin tsjinstimmen. De gemeenteried hoopet hjirmei in oplossing te finen dy't sawol de jeugd as de omwenners tefreden stelt.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 5 maart 2020 in motie oannommen oer de pannakooi yn de wyk Fûgellân te Dokkum. Nei in rjochterlike útspraak hat it kolleezje besletten om de pannakooi te ferwiderjen fanwege oerlêst foar omwenners, ûndanks eardere maatregels. De ried erkent dat de wyk Fûgellân in grutte en bernrike buert is, dêr't de pannakooi faak en nei tefredenheid brûkt waard. De ferwidering docht lykwols ûnrjocht oan degenen dy't de pannakooi korrekt brûkten. De ried ropt it kolleezje op om, yn oerlis mei de wykried en nei it ferwinnen fan draachflak, in ferfongjende lokaasje foar de pannakooi of lyksoartige spylfoarsjennings te sykjen. De motie waard ienstimmich oannommen mei 26 stimmen foar en gjin tsjinstimmen.
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie: Pannakooi in Fûgellân, Dokkum
#Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Pannakooi
Samenvatting: De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie aangenomen om een oplossing te zoeken voor de verwijderde pannakooi in de wijk Fûgellân, Dokkum. De pannakooi werd verwijderd na een rechterlijke uitspraak vanwege overlast voor omwonenden. De motie benadrukt het belang van de pannakooi voor de kinderrijke wijk en roept het college op om samen met de wijkraad een nieuwe locatie te vinden voor de pannakooi of vergelijkbare speelvoorzieningen.
#Oordeel over de Volledigheid van het Voorstel
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de situatie en de behoeften van de wijk. Het erkent zowel de overlast voor omwonenden als de behoefte aan speelvoorzieningen voor kinderen. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor de uitvoering of specifieke criteria voor de nieuwe locatie.
#Rol van de Raad
De raad speelt een initiërende en besluitvormende rol door het college op te roepen om in overleg te gaan met de wijkraad. De raad heeft de motie unaniem aangenomen, wat de urgentie en het belang van het onderwerp onderstreept.
#Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen het balanceren van de belangen van omwonenden die overlast ervaren en de behoeften van de wijkbewoners die gebruik maken van de pannakooi. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de locatie en het type speelvoorziening dat wordt teruggeplaatst.
#SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doel om een vervangende locatie te vinden, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek voor uitvoering, en concrete stappen voor realisatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering is afhankelijk van het vinden van draagvlak binnen de wijkraad.
#Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college op te dragen in overleg te gaan met de wijkraad en een plan te ontwikkelen voor de herplaatsing van de pannakooi of vergelijkbare voorzieningen.
#Participatie
De motie benadrukt participatie door het college op te roepen om samen met de wijkraad draagvlak te vinden. Dit impliceert betrokkenheid van de gemeenschap bij het besluitvormingsproces.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn bij de keuze van materialen en locatie voor de nieuwe speelvoorziening.
#Financiële Gevolgen
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het is onduidelijk hoe de kosten voor herplaatsing worden gedekt, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de verdere uitwerking van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Pannakooi Fûgellân Overlast Kinderrijke woonwijken Voorziening Vervangende locatie Wijkraad Draagvlak Speelattributen HerplaatsingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Alternatief Voetbalkooi". Het betreft een oproep aan het college om in overleg met de wijkraad te treden over de (her)plaatsing van de voetbalkooi of vergelijkbare speelattributen, nadat de wijkraad draagvlak heeft gevonden. De voetbalkooi is inmiddels verwijderd, en er wordt gewerkt aan een alternatief, rekening houdend met de kosten en de coronamaatregelen. De raad wordt op de hoogte gehouden van de voortgang.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van proces en communicatie. Het beschrijft de stappen die zijn genomen en de geplande acties. Echter, details over mogelijke alternatieven en financiële dekking ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad heeft een toezichthoudende rol en wordt geïnformeerd over de voortgang. Ze moeten uiteindelijk beslissen over het goedkeuren van een alternatief en de bijbehorende financiering.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze prioriteit geven aan het herplaatsen van de voetbalkooi of een alternatief, en hoe ze dit willen financieren binnen de bestaande begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat er geen specifieke doelen of tijdlijnen voor het alternatief zijn vastgesteld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan detail over de financiering.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van een alternatief voor de voetbalkooi en de financiering daarvan.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door overleg met de wijkraad en communicatie met de buurt via sociale media en brieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de keuze van materialen en ontwerp van het nieuwe speelattribuut.
Financiële Gevolgen:
Er zijn kosten verbonden aan het alternatief, maar er is geen budget in de huidige begroting. Het voorstel geeft niet aan hoe deze kosten gedekt zullen worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voetbalkooi Wijkraad Alternatief Verwijdering Overleg Draagvlak Corona maatregelen Begroting Wethouder Berends FacebookpaginaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitvoeren motie pannakooi". Het betreft een motie waarin de gemeenteraad het college heeft opgeroepen om samen met de wijkraad van It Fûgellân te overleggen over het (her)plaatsen van een pannakooi of vergelijkbare speelattributen, met inachtneming van het draagvlak in de wijk. Door de coronamaatregelen kon het overleg met de wijkraad pas op 31 augustus 2020 plaatsvinden. Tijdens dit overleg zijn mogelijke locaties voor speelvoorzieningen besproken, maar er is nog geen definitieve keuze gemaakt. Het college heeft toegezegd de raad op de hoogte te houden van de voortgang.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de gegeven situatie. Het informeert de raad over de voortgang en de stappen die zijn ondernomen. Echter, er ontbreekt een concrete tijdlijn voor de volgende stappen en een duidelijk plan van aanpak.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op de uitvoering van de motie en om geïnformeerd te blijven over de voortgang. De raad kan ook aanvullende vragen stellen of richtlijnen geven indien nodig.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij tevreden is met de voortgang en de aanpak van het college. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioriteit en het budget voor de speelvoorzieningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vaagheid kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de huidige voortgang en aanpak, of dat zij aanvullende eisen of richtlijnen wil stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samen te werken met de wijkraad en rekening te houden met het draagvlak in de wijk. Dit is een positief aspect van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn bij de keuze van materialen en de locatie van de speelvoorzieningen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat nog moet worden uitgewerkt en gepresenteerd aan de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Pannakooi Wijkraad It Fûgellân Speelattributen Draagvlak Corona-maatregelen Overleg Locaties Speelvoorzieningen VoortgangVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Pannakooi
Samenvatting: De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie aangenomen om een oplossing te zoeken voor de verwijderde pannakooi in de wijk Fûgellân, Dokkum. De pannakooi werd verwijderd na een rechterlijke uitspraak vanwege overlast voor omwonenden. De raad erkent dat de wijk Fûgellân een grote, kinderrijke buurt is waar de pannakooi intensief werd gebruikt en in een behoefte voorzag. De motie roept het college op om samen met de wijkraad een nieuwe locatie te vinden voor de pannakooi of vergelijkbare speelvoorzieningen, nadat er draagvlak is gevonden binnen de gemeenschap.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de situatie en de stappen die moeten worden ondernomen. Het bevat constateringen, overwegingen en een duidelijke oproep aan het college. Echter, het mist specifieke details over hoe het draagvlak zal worden gemeten en wat de criteria zijn voor een nieuwe locatie.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om richting te geven aan het college door middel van deze motie. De raad heeft de verantwoordelijkheid om de belangen van de gemeenschap te behartigen en een oplossing te vinden voor de ontstane situatie.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige situatie zonder pannakooi of het zoeken naar een nieuwe locatie, wat mogelijk extra kosten en inspanningen met zich meebrengt. Er moet ook een balans worden gevonden tussen de behoeften van de kinderen en de overlast voor omwonenden.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doel om een nieuwe locatie te vinden, maar mist meetbare criteria en een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering hangt sterk af van de samenwerking met de wijkraad.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college op te dragen in overleg te gaan met de wijkraad om een nieuwe locatie voor de pannakooi te vinden.
Participatie
De motie benadrukt het belang van participatie door te stellen dat er draagvlak moet worden gevonden binnen de wijkraad voordat verdere stappen worden ondernomen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn bij de keuze van materialen en locatie voor de nieuwe pannakooi.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Het is aannemelijk dat er kosten verbonden zijn aan het herplaatsen van de pannakooi, maar deze worden niet gespecificeerd in de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Pannakooi Fûgellân Overlast Wijkraad Kinderrijke woonwijken Vervangende locatie Speelattributen Draagvlak Rechterlijke uitspraak VoorzieningVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.g. Kramer
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J. Talsma
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J. Talsma
J.g. Kramer
Inspreker Raad
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
J.g. Kramer
L. Sytsma
J.g. Kramer
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
B. Koonstra - FNP
B. Koonstra - FNP
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
T. Berends
J. Talsma
T. Berends
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
T. Berends
J. Talsma
J.g. Kramer
T. Berends
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
T. Berends
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
T. Berends
J.g. Kramer
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
T. Berends
J. Talsma
J.g. Kramer
T. Berends
J. Talsma
J.g. Kramer
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
T. Berends
J.g. Kramer
B. Koonstra - FNP
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
T. Berends
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
00:41:39 - 00:45:00 - 00:45:44 - 00:46:56 - 00:48:01 - 00:48:46 - 00:49:46 - 00:49:53 - 00:51:15 - 00:52:23 - 00:52:45 - 00:55:08 - 00:55:15 - 00:55:45 - 00:57:22 - 00:59:07 - 01:01:34 - 01:01:41 - 01:04:50 - 01:05:26 - 01:06:35 - 01:09:46 - 01:10:14 - 01:12:01 - 01:12:27 - 01:12:54 - 01:14:39 - 01:15:37 - 01:16:41 - 01:17:05 - 01:18:11 - 01:18:58 - 01:19:30 - 01:20:09 - 01:21:45 - 01:22:31 - 01:23:34 - 01:24:03
L. Sytsma -
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Agendapunt 5 Verkoop voormalig schoolgebouw Blije
Verkoop voormalig schoolgebouw Blije: Raad stemt in met plannen
De gemeenteraad heeft ingestemd met de verkoop van het voormalige schoolgebouw aan de Farrewei 18 in Blije. Het pand, dat al jaren leegstaat, zal via inschrijving worden verkocht. De bestemming wordt gewijzigd van "maatschappelijk" naar "wonen" om de verkoop te vergemakkelijken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om het voormalige schoolgebouw te verkopen uitgebreid besproken. Het gebouw, dat momenteel tijdelijk wordt gebruikt voor buitenschoolse activiteiten, heeft geen toekomst als school vanwege voldoende capaciteit elders. De gemeente wil het pand verkopen om onderhoudskosten te besparen en financiële verliezen te voorkomen. De marktwaarde is getaxeerd op €152.000 met de huidige bestemming en €175.000 als woning.De discussie in de raad verliep levendig. Meerdere raadsleden uitten hun zorgen over het gemeentelijk beleid rondom het verhuren en verkopen van panden. "Wat ons bevreemd is dat er een stuk staat dat het niet de kerntaak is van de gemeente om te verhuren," merkte de heer Talsma op. Hij vroeg om een raadsbrief waarin duidelijk wordt welke gebouwen wel en niet tot de kerntaken van de gemeente behoren.
De heer Klaver van het CDA sprak zijn steun uit voor het voorstel en benadrukte het belang van binnenstedelijk wonen. Mevrouw Ferwerda vroeg zich af of er al een koper in beeld was en of er overleg was geweest met de huidige gebruikers van het pand. "Er is inderdaad overleg geweest," bevestigde wethouder Berends. "De huidige gebruiker is op de hoogte dat de overeenkomst beëindigd zal worden als het gebouw verkocht wordt."
De discussie leidde ook tot vragen over andere leegstaande gebouwen in Blije, zoals de gymzaal. Mevrouw Ferwerda vroeg zich af of daar nog plannen voor waren. Wethouder Berends gaf aan dat dit voorstel specifiek over de school gaat, maar dat de situatie van de gymzaal nog bekeken wordt.
De heer Braaksma van Gemeentebelangen stelde voor om het gebouw te slopen en de grond als bouwkavels aan te bieden. "Het gebouw is niks meer, de grond wordt gekocht," zei hij. Wethouder Berends reageerde dat het pand eerst op de markt wordt gezet zoals het is, en dat sloop niet de eerste optie is.
Uiteindelijk stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel. Het pand zal via inschrijving worden verkocht, met de getaxeerde waarde als minimumprijs. De wijziging van het bestemmingsplan naar "wonen" moet de verkoop vergemakkelijken en bijdragen aan toekomstbestendig wonen in Blije.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de verkoop van een voormalig schoolgebouw aan de Farrewei 18 in Blije, dat niet langer in gebruik is en geen gemeentelijke functie meer heeft. Het gebouw is tijdelijk in gebruik voor buitenschoolse activiteiten, maar er zijn geen plannen voor hergebruik als school vanwege voldoende capaciteit elders. De gemeente wil het gebouw verkopen omdat het onderhoudskosten met zich meebrengt zonder inkomsten. De verkoop zal plaatsvinden via inschrijving, met de getaxeerde waarde als minimumprijs. Het bestemmingsplan zal worden gewijzigd van "maatschappelijk" naar "wonen" om de verkoop te vergemakkelijken. De raad heeft geen bezwaren tegen de verkoop en steunt de bestemmingswijziging. Het doel is om toekomstbestendig wonen te bevorderen en financiële verliezen te voorkomen. De marktwaarde van het pand is getaxeerd op €152.000 met de huidige bestemming en €175.000 als woning.
Ferkâlding fan âld skoallegebou Blije: Ried stimt yn mei plannen
De gemeenteried hat ynstimd mei de ferkeap fan it eardere skoallegebou oan de Farrewei 18 yn Blije. It gebou, dat al jierren leech stiet, sil fia ynskriuwing ferkeap wurde. De bestimming wurdt feroare fan "maatskiplik" nei "wenjen" om de ferkeap te fereasjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering waard it foarstel om it eardere skoallegebou te ferkeapjen útwreid besprutsen. It gebou, dat op dit stuit tydlik brûkt wurdt foar buitenskoalske aktiviteiten, hat gjin takomst as skoalle fanwegen genôch kapasiteit op oare plakken. De gemeente wol it gebou ferkeapje om ûnderhâldskosten te besparjen en finansjele ferliezen te foarkommen. De merkweardichheid is taksearre op €152.000 mei de hjoeddeistige bestimming en €175.000 as wenning.De diskusje yn de ried ferrûn libbenich. Ferskate riedsleden útten har soargen oer it gemeentlik belied om gebouwen te ferhieren en te ferkeapjen. "Wat ús fernuveret is dat der in stik stiet dat it net de kernetake is fan de gemeente om te ferhieren," neamde de hear Talsma. Hy frege om in riedsbrief dêr't dúdlik wurdt hokker gebouwen wol en net ta de kernetaken fan de gemeente hearre.
De hear Klaver fan it CDA stipe it foarstel en benadrukke it belang fan binnenstedlik wenjen. Frou Ferwerda frege har ôf oft der al in keaper yn byld wie en oft der oerlis west wie mei de hjoeddeistige brûkers fan it gebou. "Der is yndied oerlis west," befestige wethâlder Berends. "De hjoeddeistige brûker is op 'e hichte dat de oerienkomst beëinige wurde sil as it gebou ferkeapen wurdt."
De diskusje liede ek ta fragen oer oare leechsteande gebouwen yn Blije, lykas de sportseal. Frou Ferwerda frege har ôf oft der noch plannen foar wiene. Wethâlder Berends joech oan dat dit foarstel spesifiek oer de skoalle giet, mar dat de situaasje fan de sportseal noch beoardiele wurdt.
De hear Braaksma fan Gemeentebelangen stelde foar om it gebou te slopen en de grûn as boukavels oan te bieden. "It gebou is neat mear, de grûn wurdt keapke," sa sei er. Wethâlder Berends reagearre dat it gebou earst op 'e merk brocht wurdt sa't it is, en dat slopen net de earste opsje is.
Oan 'e ein stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel. It gebou sil fia ynskriuwing ferkeapje wurde, mei de taksearre wearde as minimumpriis. De feroaring fan it bestimmingsplan nei "wenjen" moat de ferkeap fergemakkelikje en bydrage oan takomstbestindich wenjen yn Blije.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet de ferkeap fan in earder skoallegebou oan de Farrewei 18 yn Blije, dat net mear yn gebrûk is en gjin gemeentlike funksje mear hat. It gebou wurdt tydlik brûkt foar buitenskoalske aktiviteiten, mar der binne gjin plannen foar hergebrûk as skoalle fanwegen genôch kapasiteit op oare plakken. De gemeente wol it gebou ferkeapje om't it ûnderhâldskosten meibringt sûnder ynkommsten. De ferkeap sil plakfine troch ynskriuwing, mei de taksearre wearde as minimumpriis. It bestimmingsplan sil feroare wurde fan "maatskiplik" nei "wenjen" om de ferkeap te fasilitearjen. De ried hat gjin beswieren tsjin de ferkeap en stipe de bestimmingswiziging. It doel is om takomstbestindich wenjen te befoarderjen en finansjele ferliezen te foarkommen. De merkwearde fan it gebou is taksearre op €152.000 mei de hjoeddeistige bestimming en €175.000 as wenning.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Verkopen voormalig schoolgebouw Blije
- Samenvatting: Het voorstel betreft de verkoop van een voormalig schoolgebouw in Blije, dat niet langer voor onderwijsdoeleinden wordt gebruikt. Het gebouw is tijdelijk in gebruik voor buitenschoolse activiteiten, maar er zijn geen plannen voor gemeentelijk gebruik. De verkoop is in lijn met het beleid om leegstaande gebouwen zonder gemeentelijke functie te verkopen. Het pand kan mogelijk worden omgezet naar woningbouw, waarvoor een bestemmingsplanwijziging nodig is. De verkoop moet minimaal de getaxeerde waarde opleveren om kosten te dekken en financieel verlies te voorkomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de huidige situatie, de reden voor verkoop, de financiële aspecten, en de procedure voor verkoop. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de participatie van de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Rol van de raad:
De raad moet besluiten of zij wensen en bedenkingen hebben tegen de verkoop en of zij positief staan tegenover de wijziging van het bestemmingsplan van "maatschappelijk" naar "wonen".
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de verkoop en de bestemmingsplanwijziging. Dit kan invloed hebben op de toekomstige ontwikkeling van Blije en de beschikbaarheid van voorzieningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van verkoopprijs en bestemmingsplanwijziging. Echter, er zijn geen concrete tijdsgebonden doelen genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de participatie van de gemeenschap is niet goed uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten geen wensen en bedenkingen te hebben tegen de verkoop en positief te staan tegenover de bestemmingsplanwijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe de gemeenschap betrokken is bij het besluitvormingsproces, wat een gemis is in termen van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, hoewel de herbestemming van het gebouw naar wonen een duurzame ontwikkeling kan bevorderen door het hergebruik van bestaande structuren.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De verkoop moet minimaal de getaxeerde waarde van € 152.000 (huidige bestemming) of € 175.000 (woningbestemming) opleveren om kosten te dekken en financieel verlies te voorkomen. Er is geen begrotingswijziging nodig, en de verkoopprijs moet boven de boekwaarde van € 109.846 liggen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schoolgebouw Blije Bestemmingsplanwijziging Woningbouw Leegstand Verkoop Boekwaarde Taxatie Marktwaarde Inschrijving Toekomstbestendig wonenVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
Onbekende spreker
J. Talsma
J.g. Kramer
F.j. Klaver
J.g. Kramer
J.j. Vander Tol
J.g. Kramer
D. Ferwerda - VVD
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
F. Breeuwsma - FNP
P.l. Braaksma
F. Breeuwsma - FNP
J.g. Kramer
F. Breeuwsma - FNP
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
F. Breeuwsma - FNP
J.g. Kramer
D. Ferwerda - VVD
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
T. Berends
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
T. Berends
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
T. Berends
J. Talsma
J.g. Kramer
T. Berends
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
T. Berends
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Onbekende spreker -
F.j. Klaver -
J.j. Vander Tol -
J.m. Klinkenberg -
Agendapunt 7 Herstructurering Bjirkehof/Kastanjehof Kollumerzwaag
Kollumerzwaag krijgt groen licht voor aanpak parkeer- en waterproblemen
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft unaniem ingestemd met een plan om de parkeer- en wateroverlastproblemen in het gebied Bjirkehof/Kastanjehof in Kollumerzwaag aan te pakken. Het project, dat een investering van € 195.000 vergt, wordt gefinancierd door bijdragen van woningcorporatie Thús Wonen en herallocatie van gemeentelijke middelen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de parkeer- en waterproblemen in het gebied Bjirkehof/Kastanjehof aan te pakken, uitvoerig besproken. Het plan omvat de aanleg van een regenwaterriool en de realisatie van 25 extra parkeerplaatsen. De investering van € 195.000 wordt gedekt door bijdragen van Thús Wonen en herallocatie van bestaande gemeentelijke middelen.De heer Talsma opende het debat met kritische vragen over de lange reactietijd van het college op eerder gestelde schriftelijke vragen. "Waarom heeft het zo lang geduurd om antwoorden te krijgen?" vroeg hij. Talsma benadrukte dat elke klacht serieus genomen moet worden, ongeacht het aantal. "Elke klacht is er één te veel," stelde hij.
Mevrouw Jouta van de FNP sprak haar vertrouwen uit in de samenwerking tussen de gemeente en Thús Wonen. "We hebben vertrouwen in de creatieve dekking voor het investeringskrediet," zei ze. Ze vroeg ook naar de afspraken met de provincie over woningbouw.
De heer Lammering van Groen Noordoost Friesland vroeg zich af of er alternatieve oplossingen waren overwogen voor de wateroverlast, naast de aanleg van een regenwaterriool. "Dit is een unieke kans om te kijken naar andere maatregelen," stelde hij.
Wethouder Van Esch reageerde op de vragen en benadrukte dat het plan een noodzakelijke stap is om de huidige problemen op te lossen. "We moeten dit oppakken en oplossen," zei hij. Hij erkende dat de communicatie over de vertraging in de beantwoording van vragen beter had gekund.
De heer Braaksma van Gemeentebelangen uitte zijn tevredenheid over de ontwikkeling, maar vroeg zich af waarom de parkeerproblemen niet eerder waren aangepakt. "Waarom zijn er geen afspraken gemaakt over parkeren op eigen terrein?" vroeg hij.
Ondanks de kritische vragen en opmerkingen stemde de raad unaniem in met het voorstel. De uitvoering van de plannen kan nu beginnen, wat een belangrijke stap is in het verbeteren van de leefbaarheid in het gebied. De wethouder bedankte de raad voor hun steun en benadrukte het belang van goede samenwerking met Thús Wonen en de betrokken inwoners.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de herstructurering van het gebied Bjirkehof/Kastanjehof in Kollumerzwaag, waar na sloop 30 nieuwe huurwoningen zijn gebouwd. Het gebied kampt met parkeerproblemen en wateroverlast. De gemeente Noardeast-Fryslân en woningcorporatie Thús Wonen hebben een plan ontwikkeld om deze problemen aan te pakken, inclusief de aanleg van een regenwaterriool en de realisatie van 25 parkeerplaatsen. De totale investering bedraagt € 195.000, gedekt door bijdragen van Thús Wonen en herallocatie van bestaande gemeentelijke middelen. De gemeenteraad heeft ingestemd met het voorstel en de benodigde begrotingswijziging, waardoor de uitvoering van de plannen kan beginnen. Het project sluit aan bij het gemeentelijk woonbeleid en de prestatieafspraken met Thús Wonen.
Kollumerzwaag krijt grien ljocht foar oanpak fan parkear- en wetterproblemen.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ienriedich ynstimd mei in plan om de parkear- en wetteroerlêstproblemen yn it gebiet Bjirkehof/Kastanjehof yn Kollumerzwaag oan te pakken. It projekt, dat in ynfestearring fan € 195.000 fereasket, wurdt finansierd troch bydragen fan wenningkorporaasje Thús Wonen en herallokaasje fan gemeentlike middels.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it foarstel om de parkear- en wetterproblemen yn it gebiet Bjirkehof/Kastanjehof oan te pakken, út en troch besprutsen. It plan behellet de oanlis fan in reinwetterriool en de realisaasje fan 25 ekstra parkearplakken. De ynfestearring fan € 195.000 wurdt dekt troch bydragen fan Thús Wonen en herallokaasje fan besteande gemeentlike middels.De hear Talsma iepene it debat mei krityske fragen oer de lange reaksjetiid fan it kolleezje op earder stelde skriftlike fragen. "Wêrom hat it sa lang duorre om antwurden te krijen?" frege er. Talsma benadrukte dat elke klacht serieus nommen wurde moat, ûngeacht it tal. "Elke klacht is der ien te folle," stelde er.
Frou Jouta fan de FNP spruts har betrouwen út yn de gearwurking tusken de gemeente en Thús Wonen. "Wy hawwe betrouwen yn de kreative dekking foar it ynfestearringskredyt," sei se. Se frege ek nei de ôfspraken mei de provinsje oer wenningbou.
De hear Lammering fan Groen Noordoost Fryslân frege him ôf oft der alternative oplossingen oerwoegen wiene foar de wetteroerlêst, neist de oanlis fan in reinwetterriool. "Dit is in unike kâns om te sjen nei oare maatregels," stelde er.
Wethâlder Van Esch reagearre op de fragen en benadrukte dat it plan in needsaaklike stap is om de hjoeddeiske problemen op te lossen. "Wy moatte dit oppakke en oplosse," sei er. Hy erkende dat de kommunikaasje oer de fertraging yn it beäntwurdzjen fan fragen better kinnen hie.
De hear Braaksma fan Gemeentebelangen út syn tefredenheid oer de ûntwikkeling, mar frege him ôf wêrom't de parkearproblemen net earder oanpakt wiene. "Wêrom binne der gjin ôfspraken makke oer parkearen op eigen terrein?" frege er.
Nettsjinsteande de krityske fragen en opmerkings stimde de ried ienriedich yn mei it foarstel. De útfiering fan de plannen kin no begjinne, wat in wichtige stap is yn it ferbetterjen fan de leefberens yn it gebiet. De wethâlder tankte de ried foar har stipe en benadrukte it belang fan goede gearwurking mei Thús Wonen en de belutsen ynwenners.
Samenvatting
It riedsfoarstel hat betrekking op de herstrukturaasje fan it gebiet Bjirkehof/Kastanjehof yn Kollumerzwaag, dêr't nei ôfbrutsen 30 nije hierwenningen boud binne. It gebiet hat te krijen mei parkearproblemen en wetteroerlêst. De gemeente Noardeast-Fryslân en wenningkorporaasje Thús Wonen hawwe in plan ûntwikkele om dizze problemen oan te pakken, ynklusyf de oanlis fan in reinwetterriool en de realisaasje fan 25 parkearplakken. De totale ynfestearring is € 195.000, dekt troch bydragen fan Thús Wonen en herallokaasje fan besteande gemeentlike middels. De gemeenteried hat ynstimd mei it foarstel en de nedige begrotingswiziging, wêrtroch't de útfiering fan de plannen begjinne kin. It projekt slút oan by it gemeentlik wenbeleid en de prestaasjeôfspraken mei Thús Wonen.
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
L.j. Jouta
J.g. Kramer
L.j. Jouta
J.g. Kramer
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
L.j. Jouta
J.g. Kramer
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
W. Van Der Veen
K. de Jager - ChristenUnie
J.g. Kramer
B. Visser
B. Visser
Dhr.e. Van Esch
J. Talsma
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
Dhr.e. Van Esch
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
Dhr.e. Van Esch
J.g. Kramer
Dhr.e. Van Esch
J.g. Kramer
P.l. Braaksma
J.g. Kramer
Dhr.e. Van Esch
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
L.j. Jouta
J.g. Kramer
Dhr.e. Van Esch
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
Dhr.e. Van Esch
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg -
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
W. Van Der Veen -
K. de Jager - ChristenUnie
Agendapunt 8 Voortgang huisvesting eigen organisatie en bestuur
Raadszaal in Bonifatiuskerk? Gemeente Noardeast-Fryslân Debatteert
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân overweegt een opmerkelijke verhuizing: de raadszaal zou mogelijk een plek kunnen krijgen in de historische Bonifatiuskerk. Tijdens een recent debat werden de voors en tegens van deze optie besproken, waarbij de raad uiteindelijk instemde met verder onderzoek naar deze mogelijkheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeente Noardeast-Fryslân is een levendig debat ontstaan over de toekomstige locatie van de raadszaal. Het college van burgemeester en wethouders heeft voorgesteld om de optie te onderzoeken om de raadszaal te verplaatsen naar de Bonifatiuskerk. Deze kerk ligt op korte afstand van de huidige gemeentelijke gebouwen en biedt mogelijkheden voor multifunctioneel gebruik.Tijdens het debat benadrukte de heer Talsma van de ELP dat zijn partij de voorkeur geeft aan een raadszaal binnen het gemeentehuis, maar hij erkende ook de charme van de kerk als locatie. "De kerk is echt mooi, maar we kunnen alleen steun geven als de gemeente eigenaar wordt van het pand," aldus Talsma.
De Partij van de Arbeid toonde zich aanvankelijk sceptisch, maar was onder de indruk van de presentatie van de architect. "Het is een bijzondere mooie ontwikkeling," zei een woordvoerder van de partij. "We zijn benieuwd naar de mening van het college over deze optie."
Het CDA gaf aan dat het nog te vroeg is om een definitieve keuze te maken en steunde het voorstel voor verder onderzoek. "We zitten nog in een onderzoeksfase," aldus een CDA-vertegenwoordiger. "Het is belangrijk dat we alle aspecten goed in beeld brengen."
De VVD-fractie, vertegenwoordigd door mevrouw Ferwerda, uitte haar zorgen over de financiële aspecten van het onderzoek. "We zijn nieuwsgierig naar wat de opdracht gaat zijn en wat het uiteindelijk gaat kosten," zei Ferwerda.
Mevrouw Klinkenberg benadrukte het belang van goede communicatie met de burgers over de financiële aspecten en de adviezen van de ondernemingsraad. "De wildste verhalen doen de ronde," waarschuwde ze. "Het is van groot belang dat we hierover duidelijk communiceren."
Wethouder Kramer reageerde op de vragen en opmerkingen vanuit de raad en benadrukte dat het college serieus werk maakt van het onderzoek. "We willen in juni een weloverwogen besluit nemen," zei Kramer. "Het is belangrijk dat we alle opties zorgvuldig overwegen."
Na een uitvoerig debat stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel om verder onderzoek te doen naar de mogelijkheid om de raadszaal in de Bonifatiuskerk te situeren. De uiteindelijke beslissing wordt in juni verwacht, wanneer de raad een definitief voorstel zal ontvangen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de centrale huisvesting van het ambtelijke apparaat en de positie van de raadszaal. De gemeenteraad heeft eerder besloten om zes aspecten verder uit te werken, waaronder de mogelijkheid om de raadszaal extern te situeren, specifiek in de Bonifatiuskerk. Het college is gestart met het onderzoek naar deze optie en stelt voor om de externe locatie alleen te richten op de Bonifatiuskerk, gezien de korte afstand tot gemeentelijke gebouwen en de mogelijkheden voor multifunctioneel gebruik. De raad moet kiezen tussen de interne optie (huidige Variant 3) en de externe optie (Bonifatiuskerk). Het college benadrukt dat de raadszaal idealiter in het gemeentehuis hoort te zijn, maar onderzoekt de externe optie verder. Financiële aspecten worden gedekt door de herindelingsvergoeding. De gemeenteraad zal uiterlijk 1 juni een voorstel ontvangen voor besluitvorming over de twee opties.
Raadsseal yn Bonifatiustsjerke? Gemeente Noardeast-Fryslân Debattearret
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân oerwaget in opmerklike ferhuzing: de riedseal soe mooglik in plak krije kinne yn de histoaryske Bonifatiustsjerke. Tidens in resint debat waarden de foar- en tsjinstanners fan dizze opsje besprutsen, wêrby't de ried úteinlik ynstimd hat mei fierder ûndersyk nei dizze mooglikheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de gemeente Noardeast-Fryslân is in libbenich debat ûntstien oer de takomstige lokaasje fan de riedseal. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat foarsteld om te ûndersykjen oft it mooglik is om de riedseal te ferpleatsen nei de Bonifatiustsjerke. Dizze tsjerke leit op koarte ôfstân fan de hjoeddeistige gemeentlike gebouwen en biedt mooglikheden foar multifunksjoneel gebrûk.Tidens it debat benadrukte de hear Talsma fan de ELP dat syn partij de foarkar jout oan in riedseal yn it gemeentehûs, mar er erkende ek de charme fan de tsjerke as lokaasje. "De tsjerke is echt moai, mar wy kinne allinnich stipe jaan as de gemeente eigenaar wurdt fan it gebou," sa sei Talsma.
De Partij van de Arbeid toande har earst skeptysk, mar wie ûnder de yndruk fan de presintaasje fan de arsjitekt. "It is in bysûndere moaie ûntwikkeling," sa sei in wurdfierder fan de partij. "Wy binne benijd nei de miening fan it kolleezje oer dizze opsje."
It CDA joech oan dat it noch te betiid is om in definityf kar te meitsjen en stipe it foarstel foar fierder ûndersyk. "Wy sitte noch yn in ûndersykfase," sa sei in CDA-fertoanwurdiger. "It is wichtich dat wy alle aspekten goed yn byld bringe."
De VVD-fraksje, fertsjintwurdige troch frou Ferwerda, utere har soargen oer de finansjele aspekten fan it ûndersyk. "Wy binne nijsgjirrich nei wat de opdracht wêze sil en wat it úteinlik gean sil kostje," sa sei Ferwerda.
Frou Klinkenberg benadrukte it belang fan goede kommunikaasje mei de boargers oer de finansjele aspekten en de advisen fan de ûndernimmingsried. "De wylde ferhalen dogge de rûntsjes," warskôge se. "It is fan grut belang dat wy hjir dúdlik oer kommunisearje."
Wethâlder Kramer reagearre op de fragen en opmerkings fanút de ried en benadrukte dat it kolleezje serieus wurk makket fan it ûndersyk. "Wy wolle yn juny in wolôfwogen beslút nimme," sa sei Kramer. "It is wichtich dat wy alle opsjes soarchfâldich oerwege."
Nei in útgebreid debat stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel om fierder ûndersyk te dwaan nei de mooglikheid om de riedseal yn de Bonifatiuskerk te situearjen. It definityf beslút wurdt ferwachte yn juny, wannear't de ried in definityf foarstel ûntfange sil.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de sintrale hûshâlding fan it amtlike apparaat en de posysje fan de riedseal. De gemeenteried hat earder besletten om seis aspekten fierder út te wurkjen, ûnder oaren de mooglikheid om de riedseal ekstern te situearjen, spesifyk yn de Bonifatiustsjerke. It kolleezje is begûn mei it ûndersyk nei dizze opsje en stelt foar om de eksterne lokaasje allinnich te rjochtsjen op de Bonifatiuskerk, sjoen de koarte ôfstân ta gemeentlike gebouwen en de mooglikheden foar multifunksjoneel gebrûk. De ried moat kieze tusken de ynterne opsje (hjoeddeiske Variant 3) en de eksterne opsje (Bonifatiuskerk). It kolleezje benadrukt dat de riedseal idealiter yn it gemeentehûs hearre soe te wêzen, mar ûndersiket de eksterne opsje fierder. Finansjele aspekten wurde dekt troch de herindelingsfergoeding. De gemeenteried sil úterlik 1 juny in foarstel ûntfange foar beslútvorming oer de twa opsjes.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Centrale huisvesting ambtelijke apparaat/positie raadszaal" in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het richt zich op het onderzoeken van de mogelijkheden om de raadszaal extern te situeren in de Bonifatiuskerk, als alternatief voor de huidige interne optie (Variant 3). Het college is gestart met dit onderzoek en stelt voor om de externe optie te beperken tot de Bonifatiuskerk. De gemeenteraad moet kiezen tussen de interne en externe variant, waarna een plan van aanpak voor de centrale huisvesting van het ambtelijk apparaat wordt uitgewerkt, met aandacht voor zes specifieke aspecten en de betrokkenheid van belanghebbenden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er ontbreekt gedetailleerde informatie over de kosten en de specifieke inhoud van de zes aspecten die verder uitgewerkt moeten worden.
Rol van de Raad:
De raad moet een besluit nemen over de locatie van de raadszaal (intern of extern) en de verdere uitwerking van het plan van aanpak voor de centrale huisvesting goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behoud van de raadszaal binnen het gemeentehuis of de verplaatsing naar de Bonifatiuskerk, rekening houdend met aspecten als afstand, multifunctioneel gebruik, en de symbolische betekenis van de locatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege het ontbreken van specifieke meetbare doelen en een gedetailleerd tijdpad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afbakening van de externe locatie tot alleen de Bonifatiuskerk kan als beperkt worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen over de locatie van de raadszaal en de verdere uitwerking van het plan van aanpak voor de centrale huisvesting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de klankbordgroep betrokken blijft bij de verdere voorbereiding, maar er is weinig detail over bredere participatie van burgers en andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een aspect dat onderzocht moet worden in relatie tot de Bonifatiuskerk, maar er is geen gedetailleerde uitwerking van hoe duurzaamheid wordt geïntegreerd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig duidelijk, aangezien de kosten voor het onderzoek nog moeten worden bepaald. De kosten worden gedekt door de herindelingsvergoeding, en de raad wordt via financiële rapportages op de hoogte gehouden van de uitgaven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bonifatiuskerk Externe locatie Interne optie Centrale huisvesting Ambtelijk apparaat Kaderbesluit Klankbordgroep Monumentale waarde Herindelingsvergoeding DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
J. Talsma
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
L. Sytsma
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
K. de Jager - ChristenUnie
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
D. Ferwerda - VVD
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
J.m. Klinkenberg
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
J. Kramer - Burgemeester
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J. Kramer - Burgemeester
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
J.g. Kramer -
J. Talsma -
L. Sytsma -
K. de Jager - ChristenUnie
D. Ferwerda - VVD
J.m. Klinkenberg -
Agendapunt 8.a INGETROKKEN Motie Lachgas (GROEN nof, ChristenUnie, PvdA, GBNF)
Gemeenteraad Noardeast-Fryslân in debat over lachgasverbod
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 5 maart 2020 een motie besproken over het verbieden van lachgas. Hoewel het kabinet streeft naar een landelijk verbod, overweegt de gemeente een lokaal verbod in te voeren. De motie, ingediend door GROEN nof, ChristenUnie, PvdA, en GBNF, werd uiteindelijk ingetrokken na een levendig debat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de motie om lachgas te verbieden in de gemeente Noardeast-Fryslân uitgebreid besproken. De initiatiefnemers benadrukten de schadelijke effecten van lachgas op de gezondheid en het welzijn van de inwoners. "Deze motie is gericht op wat wij toch noemen, een schadelijk product: lachgas," aldus de fractie van GROEN nof.De ChristenUnie sloot zich hierbij aan en benadrukte de populariteit van lachgas onder jongeren. "Steeds meer jongeren ontdekken het middel. Het is makkelijk te krijgen en op dit moment nog legaal," aldus een woordvoerder van de partij.
Niet alle partijen waren echter overtuigd van de noodzaak van een lokaal verbod. De EOP-fractie vroeg zich af of er wel voldoende bewijs was voor het gebruik van lachgas in de gemeente en wat een verbod zou opleveren. "Wat levert een eventueel verbod ons op? Zal dat ertoe leiden dat er significant minder gebruikt wordt?" vroeg de heer Merkers zich af.
De DLP-fractie vond de motie te ver gaan en pleitte voor een breder debat over drugsbeleid. "Wij vinden dat dit onder druk valt en dat we het goed willen regelen," aldus de fractie.
De PVV noemde de motie sympathiek, maar wees op de belasting die een lokaal verbod zou leggen op het ambtelijke apparaat. "Het is een belasting op het ambtelijke apparaat en de kosten-batenverhalen zijn moeilijk te overzien," aldus de heer Koolstra.
De RNP pleitte voor meer voorlichting en preventie in plaats van een verbod. "Iedere gebruiker van lachgas verdient een stukje extra aandacht en zorg," aldus mevrouw Wiebinga.
Het CDA sprak zijn zorgen uit over de handhaving van een lokaal verbod, maar steunde de motie als signaal. "Het CDA wil de motie van harte ondersteunen om toch een duidelijk signaal af te geven," aldus de heer Kooistra.
Uiteindelijk besloot de gemeenteraad de motie in te trekken na een voorstel van de burgemeester om het onderwerp op te nemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) zodra er meer duidelijkheid is over landelijke regelgeving. "We wachten het landelijke verbod af en nemen het dan op in de APV," aldus de burgemeester.
De discussie over het lachgasverbod in Noardeast-Fryslân is voorlopig van de baan, maar het onderwerp blijft op de agenda staan voor toekomstige vergaderingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 5 maart 2020 een motie besproken over het verbieden van lachgas. De raad erkent dat het welzijn en de gezondheid van inwoners belangrijk zijn en dat drugsgebruik, inclusief lachgas, schadelijk kan zijn en tot gevaarlijke situaties kan leiden. Het kabinet streeft naar een landelijk verbod op lachgas door dit op te nemen in de opiumwet, maar gemeenten kunnen al vooruitlopen door een verbod in hun Algemene Plaatselijke Verordening (APV) op te nemen. De motie roept het college op om beleid te ontwikkelen voor een lokaal verbod op lachgas en met een voorstel naar de raad te komen. De motie is ingediend door GROEN nof, ChristenUnie, PvdA, en GBNF, maar uiteindelijk ingetrokken.
Gemeenteried Noardeast-Fryslân yn debat oer lachgasferbod
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 5 maart 2020 in motie besprutsen oer it ferbieden fan lachgas. Alhoewol it kabinet stribbet nei in lanlik ferbod, oerweaget de gemeente in lokaal ferbod yn te fieren. De motie, yntsjinne troch GROEN nof, ChristenUnie, PvdA, en GBNF, waard úteinlik yntsjinne nei in libbich debat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard de motie om lachgas te ferbieden yn de gemeente Noardeast-Fryslân útwreide besprutsen. De ynitiatyfnimmers benadrukten de skadelike effekten fan lachgas op de sûnens en it wolwêzen fan de ynwenners. "Dizze motie is rjochte op wat wy dochs neame, in skadelik produkt: lachgas," sa sei de fraksje fan GROEN nof.De ChristenUnie sloot him hjirby oan en benadrukten de populariteit fan lachgas ûnder jongeren. "Stadichoan ûntdekke mear jongeren it middel. It is maklik te krijen en op dit stuit noch legaal," sa in wurdfierder fan de partij.
Net alle partijen wienen lykwols oertsjûge fan de needsaak fan in lokaal ferbod. De EOP-fraksje frege har ôf oft der wol genôch bewiis wie foar it gebrûk fan lachgas yn de gemeente en wat in ferbod oplevere soe. "Wat levert in eventueel ferbod ús op? Sil dat der ta liede dat der betsjutting minder brûkt wurdt?" frege de hear Merkers him ôf.
De DLP-fraksje fûn de motie te fier gean en pleite foar in breder debat oer drugsbelied. "Wy fine dat dit ûnder druk falt en dat wy it goed regelje wolle," sa sei de fraksje.
De PVV neamde de motie sympatyk, mar wiisde op de belêsting dy't in lokaal ferbod op it ambtlik apparaat lizze soe. "It is in belêsting op it ambtlik apparaat en de kosten-batenferhalen binne dreech te oersjen," sa sei de hear Koolstra.
De RNP pleite foar mear foarljochting en previnsje yn plak fan in ferbod. "Elke brûker fan lachgas fertsjinnet in stikje ekstra omtinken en soarch," sa sei frou Wiebinga.
It CDA útspruts syn soargen oer de hânfetting fan in lokaal ferbod, mar stipe de motie as sinjaal. "It CDA wol de motie fan herte stypje om dochs in dúdlik sinjaal ôf te jaan," sa sei de hear Kooistra.
Uteinlik besleat de gemeenteried de motie yn te lûken nei in foarstel fan de boargemaster om it ûnderwerp op te nimmen yn de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) as der mear dúdlikheid is oer lanlik regeljouwing. "Wy wachtsje it lanlik ferbod ôf en nimme it dan op yn de APV," sa sei de boargemaster.
De diskusje oer it lachgasferbod yn Noardeast-Fryslân is foarlopich fan 'e baan, mar it ûnderwerp bliuwt op 'e aginda stean foar takomstige fergaderingen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 5 maart 2020 in motie besprutsen oer it ferbieden fan lachgas. De ried erkent dat it wolwêzen en de sûnens fan ynwenners wichtich binne en dat drugsgebrûk, ynklusyf lachgas, skadelik wêze kin en ta gefaarlike situaasjes liede kin. It kabinet stribbet nei in lanlik ferbod op lachgas troch dit op te nimmen yn de opiumwet, mar gemeenten kinne al foarútrinne troch in ferbod yn har Algemene Plaklike Ferordening (APV) op te nimmen. De motie ropt it kolleezje op om belied te ûntwikkeljen foar in lokaal ferbod op lachgas en mei in foarstel nei de ried te kommen. De motie is yntsjinne troch GROEN nof, ChristenUnie, PvdA, en GBNF, mar úteinlik yntrokken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Lachgas". Deze motie, ingediend door de raad van de gemeente Noardeast-Fryslân, richt zich op het verbieden van lachgas binnen de gemeente. Het benadrukt de schadelijke effecten van lachgas op de gezondheid en de mogelijke gevaarlijke maatschappelijke situaties die het gebruik kan veroorzaken. De motie roept het college op om beleid te ontwikkelen dat leidt tot een verbod op het kopen, verhandelen en gebruiken van lachgas, en om dit verbod op te nemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het de problematiek rondom lachgasgebruik adresseert en een duidelijke oproep doet aan het college om actie te ondernemen. Echter, het mist specifieke details over hoe het beleid eruit zou moeten zien en welke stappen precies genomen moeten worden.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het college op te roepen tot actie en om uiteindelijk te beslissen over het opnemen van een verbod in de APV. De raad fungeert als initiator en controleur van het proces.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het gebruik van lachgas willen verbieden en hoe streng dit verbod moet zijn. Er moet ook worden overwogen hoe dit verbod gehandhaafd zal worden en welke middelen daarvoor nodig zijn.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doel (verbod op lachgas), maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en een gedetailleerd plan van aanpak. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen en het college opdracht geven om het verbod op lachgas in de APV op te nemen.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces van beleidsontwikkeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op gezondheid en veiligheid.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden, vooral met betrekking tot handhaving en communicatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lachgas Gezondheid Verbod Drugs APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Kabinet Minister Grapperhaus Initiatieven Beleidsontwikkeling Maatschappelijke situatiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Lachgas". De motie roept de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân op om initiatieven te nemen en beleid te ontwikkelen voor een verbod op het kopen, verhandelen en gebruiken van lachgas in de gemeente. Dit is in lijn met het streven van het kabinet om lachgas op te nemen in de Opiumwet. De motie benadrukt de schadelijke effecten van lachgas op de gezondheid en de mogelijke gevaarlijke maatschappelijke situaties die kunnen ontstaan door het gebruik ervan.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het de problematiek rondom lachgasgebruik adresseert en een duidelijke oproep doet aan het college om actie te ondernemen. Echter, het mist specifieke details over hoe het verbod geïmplementeerd zou moeten worden en welke stappen precies genomen moeten worden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het college op te roepen tot actie en om uiteindelijk te beslissen over het opnemen van een verbod op lachgas in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eens zijn met het voorgestelde verbod op lachgas en of zij de verantwoordelijkheid willen nemen om dit in de APV op te nemen, vooruitlopend op landelijke wetgeving.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare criteria, een tijdsbestek voor implementatie, en een gedetailleerd plan van aanpak.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college willen oproepen om een verbod op lachgas in de APV op te nemen. Echter, de motie is ingetrokken, wat betekent dat er geen besluit is genomen.
Participatie:
De motie zegt niets over participatie van inwoners of andere belanghebbenden bij het ontwikkelen van het beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt niet de financiële gevolgen van het voorstel, noch hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt zou moeten worden bij de ontwikkeling van beleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lachgas Gezondheid Verbod APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Drugs Maatschappelijke situaties Kabinet Minister Grapperhaus Initiatieven BeleidsontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
K. de Jager - ChristenUnie
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
K.C. Merkus
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
J. Talsma
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
B. Koonstra - FNP
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
K.C. Merkus
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
B.h. Wijbenga
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
D. Kooistra - CDA
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
J.m. Klinkenberg
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
K.C. Merkus
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
B.h. Wijbenga
J. Talsma
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
J. Kramer - Burgemeester
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
J.m. Klinkenberg
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
D. Kooistra - CDA
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
Voorz.dhr.f. Breeuwsma
K. de Jager - ChristenUnie
B. Koonstra - FNP
Agendapunt 8.b Motie Opheffen zuidelijke vaarroute (GROEN nof, FNP, ALL, CDA, PvdA, GBNF, CU)
Gemeenteraad Noardeast-Fryslân wil zuidelijke vaarroute Waddeneilanden sluiten
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie aangenomen om de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden te sluiten voor schepen met schadelijke stoffen en containers. Dit besluit volgt op een incident waarbij een containerschip opnieuw containers verloor, ondanks waarschuwingen van de kustwacht.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 5 maart 2020 werd de motie met 25 stemmen voor en slechts 1 tegen aangenomen. De raad benadrukte de ecologische waarde van de Waddenzee en de gevaren die de zuidelijke vaarroute met zich meebrengt. "De zuidelijke vaarroute is een grote bedreiging voor de flora en fauna van het Waddengebied," stelde mevrouw Schlijver. "Deze moet zo spoedig mogelijk verboden worden voor schepen met schadelijke stoffen en containers."De discussie in de raad was levendig. De heer Lammerink benadrukte dat de motie in lijn is met eerdere zorgen over de Waddenzee. "We moeten solidair zijn met de eilanden die hetzelfde hebben gedaan," zei hij. De VVD-fractie erkende de kwetsbaarheid van het gebied, maar stelde voor om de motie als signaal naar Den Haag te sturen. "Het is een prachtig natuurgebied, maar we moeten ook realistisch zijn over de mogelijkheden," aldus een VVD-raadslid.
Niet iedereen was het eens met de motie. De EOP-fractie uitte zorgen over de praktische uitvoerbaarheid. "Bij zware stormen worden grote schepen al gewaarschuwd. Misschien moeten we de controle en waarschuwingen aanscherpen," suggereerde een EOP-lid.
Ondanks de verschillende meningen werd de motie uiteindelijk aangenomen. De raad roept het college op om de zorgen over te brengen aan minister Cora van Nieuwenhuizen en te pleiten voor een verbod op de zuidelijke vaarroute. "Dit is een belangrijk signaal richting Den Haag," concludeerde de heer Dang namens de indieners van de motie.
Met de aangenomen motie hoopt de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân een bijdrage te leveren aan de bescherming van het kwetsbare Waddengebied en verdere milieuschade te voorkomen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 5 maart 2020 een motie aangenomen over het opheffen van de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden. Deze beslissing kwam nadat opnieuw een containerschip op deze route containers had verloren, ondanks waarschuwingen van de kustwacht om de route te vermijden vanwege storm. De raad constateert dat de zuidelijke vaarroute al jaren als gevaarlijk wordt beschouwd en dat er nog steeds veel afval van eerdere incidenten in de zee ligt. Gezien de ecologische waarde van de Waddenzee en de moeilijkheid om afval op te ruimen, pleit de raad ervoor om de vaarroute te verbieden voor schepen met schadelijke stoffen en containers, en bij storm voor alle vrachtschepen. De motie roept het college op om deze zorgen over te brengen aan minister Cora van Nieuwenhuizen en te pleiten voor een verbod. De motie werd aangenomen met 25 stemmen voor en 1 tegen.
Gemeenteried Noardeast-Fryslân wol súdlike farre route Waddeneilannen slute
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat in motie oannommen om de súdlike farroutrinne boppe de Waadeilannen te sluten foar skippen mei skadelike stoffen en containers. Dit beslút komt nei in foarfal dêr't in containerskip wer containers ferlear, ûndanks warnings fan de kustwacht.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering op 5 maart 2020 waard de moty mei 25 stimmen foar en mar 1 tsjin oannommen. De ried benadrukke de ekologyske wearde fan de Waadsee en de gefaren dy't de súdlike farroun meibringt. "De súdlike farroun is in grutte bedriging foar de flora en fauna fan it Waadgebiet," stelde frou Schlijver. "Dizze moat sa gau mooglik ferbean wurde foar skippen mei skadelike stoffen en containers."De diskusje yn de ried wie libbenich. De hear Lammerink benadrukke dat de moty yn line is mei eardere soargen oer de Waadsee. "Wy moatte solidêr wêze mei de eilannen dy't itselde dien hawwe," sei er. De VVD-fraksje erkende de kwetsberens fan it gebiet, mar stelde foar om de moty as signaal nei Den Haach te stjoeren. "It is in prachtich natuergebiet, mar wy moatte ek realistysk wêze oer de mooglikheden," sa in VVD-riedslid.
Net elkenien wie it iens mei de moty. De EOP-fraksje útte soargen oer de praktyske útfierberens. "By swiere stoarmen wurde grutte skippen al warskôge. Miskien moatte wy de kontrolearringen en warskôgingen oanskerpe," suggerearre in EOP-lid.
Nettsjinsteande de ferskillende mieningen waard de moty úteinlik oannommen. De ried ropt it kolleezje op om de soargen oer te bringen oan minister Cora van Nieuwenhuizen en te pleitsjen foar in ferbod op de súdlike farroun. "Dit is in wichtich signaal rjochting Den Haach," konkludearre de hear Dang namens de yndieners fan de moty.
Mei de oannommen moty hoopet de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân in bydrage te leverjen oan de beskerming fan it kwetsbere Waadgebiet en fierdere miljeuskade te foarkommen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 5 maart 2020 in motie oannommen oer it opheffen fan de súdlike farre route boppe de Waadeilannen. Dizze beslissing kaam nei't wer in kontenerskip op dizze route konteners ferlern hie, ûndanks warskôgings fan de kustwacht om de route te mijden fanwegen stoarm. De ried konstatearret dat de súdlike farre route al jierren as gefaarlik beskôge wurdt en dat der noch altyd in soad ôffal fan eardere ynsidinten yn de see leit. Mei it each op de ekologyske wearde fan de Waadsee en de dreechheid om ôffal op te romjen, pleitet de ried derfoar om de farre route te ferbieden foar skippen mei skadelike stoffen en konteners, en by stoarm foar alle frachtskippen. De motie ropt it kolleezje op om dizze soargen oer te bringen oan minister Cora van Nieuwenhuizen en te pleitsjen foar in ferbod. De motie waard oannommen mei 25 stimmen foar en 1 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Opheffen zuidelijke vaarroute". Het betreft een oproep aan de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden te verbieden voor schepen met schadelijke stoffen en containers, en bij storm voor alle vrachtschepen. Dit naar aanleiding van een incident waarbij een containerschip containers verloor, wat een bedreiging vormt voor het ecologisch waardevolle Waddengebied. De motie vraagt het college om deze zorgen over te brengen aan minister Cora van Nieuwenhuizen en te pleiten voor een verbod op de vaarroute in de genoemde gevallen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de context en de urgentie van het probleem. Het benoemt de ecologische waarde van de Waddenzee, eerdere incidenten, en de risico's van klimaatverandering. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor de implementatie van het verbod of alternatieven voor de scheepvaart.
Rol van de raad:
De raad speelt een adviserende en besluitvormende rol. Ze moeten de motie aannemen en het college opdragen om de zorgen over te brengen aan de minister.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de motie steunen, wat impliceert dat ze prioriteit geven aan ecologische bescherming boven economische belangen van de scheepvaart.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden in zijn oproep tot actie, maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals een concreet tijdspad of evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het verbod is niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de minister te benaderen met het verzoek tot een vaarverbod.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of het publiek, hoewel het verwijst naar de zorgen van diverse organisaties en overheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien de nadruk op het beschermen van de ecologische waarde van de Waddenzee en de impact van klimaatverandering.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich op beleidsverandering op nationaal niveau, wat mogelijk financiële implicaties kan hebben voor de scheepvaartsector.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zuidelijke vaarroute Containers Waddenzee Vervuiling Klimaatverandering Ecologische waarde Flora en fauna Stormen Kustwacht AfvalVerfijning van de zoekopdracht:
-
200407 Collegebrief aan raad inzake Afhandeling motie en toezegging opheffen zuidelijke vaarroute.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afhandeling motie en toezegging 'opheffen zuidelijke vaarroute'". Het betreft een brief aan de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân waarin het college van burgemeester en wethouders de raad informeert over de stappen die zijn ondernomen naar aanleiding van een motie om de zuidelijke vaarroute boven de Waddenzee op te heffen. De motie is onder de aandacht gebracht van de minister van Infrastructuur en Waterstaat en gedeeld met relevante organisaties zoals de Waddenvereniging en het Niedersächsisches Ministerium für Umwelt, Energie, Bauen und Klimaschutz. De raad wordt op de hoogte gehouden van de reactie van de minister.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de raad informeert over de stappen die zijn ondernomen om de motie af te handelen. Het bevat informatie over de communicatie met de minister en andere betrokken organisaties.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op de uitvoering van de motie en om geïnformeerd te blijven over de voortgang en de reactie van de minister.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de beslissing om de zuidelijke vaarroute op te heffen en de betrokkenheid van verschillende stakeholders in dit proces. De raad moet ook beslissen hoe zij verder willen handelen afhankelijk van de reactie van de minister.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat er geen specifieke tijdlijn of meetbare doelen zijn opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een tijdsbestek kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij tevreden zijn met de huidige afhandeling en of zij verdere actie willen ondernemen afhankelijk van de reactie van de minister.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de motie is gedeeld met de Waddenvereniging en een Duits ministerie, wat wijst op enige mate van participatie met externe stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de opheffing van de vaarroute waarschijnlijk verband houdt met de bescherming van het Waddengebied, een UNESCO Werelderfgoed.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een punt van zorg zijn voor de raad als er kosten verbonden zijn aan de uitvoering van de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zuidelijke vaarroute Waddenzee Minister van Infrastructuur en Waterstaat Motie Toezegging Waddenvereniging Niedersächsisches Ministerium für Umwelt, Energie, Bauen und Klimaschutz Verbod Brief AfhandelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Opheffen zuidelijke vaarroute". Het voorstel roept op tot het verbieden van de zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden voor schepen met schadelijke stoffen en containers, en bij storm voor alle vrachtschepen. Dit naar aanleiding van een incident waarbij een containerschip containers verloor, wat een bedreiging vormt voor de ecologische waarde van de Waddenzee. De motie benadrukt de moeilijkheid van het opruimen van afval en de toename van stormen door klimaatverandering. De raad verzoekt het college om deze zorgen over te brengen aan minister Cora van Nieuwenhuizen en te pleiten voor een verbod op de vaarroute.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de context en de urgentie van het probleem. Het benoemt de ecologische risico's en de moeilijkheden bij het opruimen van afval. Echter, het biedt geen gedetailleerde alternatieven voor de vaarroute of een uitgebreide risicoanalyse.
Rol van de raad:
De raad speelt een adviserende en besluitvormende rol door het aannemen van de motie en het verzoek aan het college om actie te ondernemen richting de minister.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het beschermen van het ecologische gebied en de economische belangen van de scheepvaart. Er is ook een keuze in de mate van druk die op de minister wordt uitgeoefend.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden in zijn oproep tot actie, maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals concrete stappen of tijdlijnen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van een verbod is niet geëvalueerd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen om de motie aan te nemen en het college op te dragen de zorgen over te brengen aan de minister.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar verwijst naar de bredere roep van organisaties en overheden voor actie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien de focus op het beschermen van de ecologische waarde van de Waddenzee en de impact van klimaatverandering.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden. Het richt zich voornamelijk op de ecologische en veiligheidsaspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zuidelijke vaarroute Containers Waddenzee Vervuiling Klimaatverandering Ecologische waarde Flora en fauna Stormen Kustwacht AfvalVerfijning van de zoekopdracht:
-
210623 Reactiebrief Ministerie IW nav motie Zuidelijke vaarroute boven de Waddenzee 2ORB5LO.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zuidelijke vaarroute boven de Waddenzee". Het document betreft een voortgangsbrief van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer over de maatregelen die zijn genomen naar aanleiding van het containerverlies van de MSC Zoe boven de Waddenzee. Het bevat een overzicht van de acties die zijn ondernomen om de veiligheid van containertransport te verbeteren en de ecologische impact te minimaliseren. De brief behandelt de voortgang van de aanbevelingen uit het OvV-rapport, internationale samenwerking, en de rol van de Kustwacht in het verbeteren van de informatievoorziening en begeleiding van schepen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het behandelt verschillende aspecten van het probleem, zoals technische maatregelen, internationale samenwerking, en ecologische monitoring. Het lijkt volledig in de zin dat het alle relevante aanbevelingen en acties bespreekt.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op de voortgang van de implementatie van de aanbevelingen en om de minister te controleren op de uitvoering van de voorgestelde maatregelen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate van internationale samenwerking, de inzet van middelen voor monitoring en begeleiding, en de balans tussen economische belangen van de scheepvaart en ecologische bescherming van de Waddenzee.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn duidelijke doelen en tijdlijnen, zoals de implementatie van maatregelen in IMO-verband. Echter, sommige acties zijn afhankelijk van internationale samenwerking, wat de tijdigheid en haalbaarheid kan beïnvloeden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voortgang en de voorgestelde maatregelen voldoende acht en of er aanvullende acties of aanpassingen nodig zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van lokale gemeenschappen of belanghebbenden, maar er is sprake van internationale samenwerking met andere landen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op het beschermen van het mariene milieu en het voorkomen van ecologische schade door containerverlies.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze worden gedekt. Het richt zich meer op beleidsmaatregelen en internationale samenwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
MSC Zoe Waddengebied Containerverlies OvV-rapport Maritieme Veiligheid Informatievoorziening Hydrodynamische fenomenen Verkeersbegeleiding Ecologisch onderzoek MicroplasticsVerfijning van de zoekopdracht: