03-07-2025 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 3 Meidielings
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5 Afscheid en benoeming Kinderburgemeester
Menthe van der Zee benoemd tot nieuwe kinderburgemeester van Noardeast-Fryslân
In een spannende raadsvergadering op 3 juli 2025 werd Menthe van der Zee uit Easternijtsjerk officieel benoemd tot kinderburgemeester van de gemeente Noardeast-Fryslân. De benoeming volgt op een intensief verkiezingsproces dat begon in maart van dit jaar.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd niet alleen afscheid genomen van de huidige kinderburgemeester, maar ook de nieuwe kinderburgemeester geïnstalleerd. De vertrekkende kinderburgemeester, Esmee Goet, blikte terug op een jaar vol bijzondere ervaringen. "Ik heb ontzettend veel geleerd, zoals het schrijven van mijn eerste tekst voor de Sinterklaasintocht en het luisteren naar anderen zonder meteen een mening te hebben," vertelde Esmee. Ze benadrukte hoe waardevol het jaar voor haar was en bedankte iedereen voor de steun.De benoeming van Menthe van der Zee werd met enthousiasme ontvangen. De jury, onder leiding van mevrouw Schoorstra, prees Menthe om haar presentatievaardigheden en haar duidelijke doel om zich in te zetten voor kinderen die het thuis moeilijker hebben. "Menthe richtte zich in haar opdracht echt tot de kinderen, wat de doorslag gaf voor de jury," aldus Schoorstra.
Menthe zelf toonde zich enthousiast en klaar voor haar nieuwe rol. "Ik heb er veel zin in en vind het spannend," zei ze na haar benoeming. Ze legde de belofte af en ontving de symbolische ketting van haar voorganger Esmee.
De benoeming van een kinderburgemeester is een initiatief van de gemeente om kinderen op jonge leeftijd kennis te laten maken met democratisch bestuur. Het verkiezingsproces begon in maart 2025, waarbij leerlingen uit groep 7 van basisscholen in de gemeente werden uitgenodigd om deel te nemen. Na een selectieproces met presentaties en een finaleopdracht, werd Menthe als winnaar gekozen.
De kosten voor de verkiezing worden gedekt uit bestaande budgetten en de wervingscampagne voor een opvolger start in maart 2026. Met de benoeming van Menthe van der Zee als kinderburgemeester, kijkt de gemeente uit naar een jaar vol nieuwe initiatieven en betrokkenheid van de jongere inwoners.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de benoeming van Menthe van der Zee uit Easternijtsjerk tot kinderburgemeester voor de periode van 3 juli 2025 tot 2 juli 2026. De benoeming volgt op een verkiezingsproces dat begon in maart 2025, waarbij leerlingen uit groep 7 van basisscholen in de gemeente werden uitgenodigd om deel te nemen. Na een selectieproces met presentaties en een finaleopdracht, werd Menthe van der Zee door een jury als winnaar gekozen. Het doel van de kinderburgemeester is om kinderen op jonge leeftijd kennis te laten maken met democratisch bestuur. De kosten voor de verkiezing worden gedekt uit bestaande budgetten en de wervingscampagne voor een opvolger start in maart 2026. De benoeming werd officieel bekrachtigd tijdens de raadsvergadering op 3 juli 2025.
Menthe van der Zee beneamd ta nije berneboargemaster.n Noardeast-Fryslân
Yn in spannende riedsgearkomste op 3 july 2025 waard Menthe van der Zee út Easternijtsjerk offisjeel beneamd ta berneboargemaster fan de gemeente Noardeast-Fryslân. De beneaming folget op in yntinsyf ferkiezingsproses dat yn maart fan dit jier begûn.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard net allinnich ôfskied nommen fan de hjoeddeiske berneboargemaster, mar ek de nije berneboargemaster ynstallearre. De ôftredende berneboargemaster, Esmee Goet, seach werom op in jier fol bysûndere ûnderfiningen. "Ik ha ûnfoarstelber folle leard, lykas it skriuwen fan myn earste tekst foar de Sinteklaasyntocht en it harkjen nei oaren sûnder fuortendaliks in miening te hawwen," fertelde Esmee. Se beklamme hoe weardefol it jier foar har wie en betanke elkenien foar de stipe.De beneaming fan Menthe van der Zee waard mei entûsjasme ûntfongen. De sjuery, ûnder lieding fan frou Schoorstra, priizge Menthe om har presintaasjefeardichheden en har dúdlike doel om har yn te setten foar bern dy't it thús dreger hawwe. "Menthe rjochte har yn har opdracht echt op de bern, wat de trochslach joech foar de sjuery," sei Schoorstra.
Menthe sels toande har entûsjast en klear foar har nije rol. "Ik ha der in soad sin yn en fyn it spannend," sei se nei har beneaming. Se lei de belofte ôf en krige de symboalyske keatling fan har foargonger Esmee.
De beneaming fan in berneboargemaster is in inisjatyf fan de gemeente om bern op jonge leeftyd kennis meitsje te litten mei demokratysk bestjoer. It ferkiezingsproses begûn yn maart 2025, wêrby't learlingen út groep 7 fan basisskoallen yn de gemeente útnûge waarden om diel te nimmen. Nei in seleksjeproses mei presintaasjes en in finaleopdracht, waard Menthe as winner keazen.
De kosten foar de ferkiezing wurde dekt út besteande budzjetten en de wervingskampanje foar in opfolger begjint yn maart 2026. Mei de beneaming fan Menthe van der Zee as berneboargemaster, sjocht de gemeente út nei in jier fol nije inisjativen en belutsenens fan de jongere ynwenners.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de beneaming fan Menthe van der Zee út Easternijtsjerk ta berneboargemaster foar de perioade fan 3 july 2025 oant 2 july 2026. De beneaming folget op in ferkiezingsproses dat yn maart 2025 begûn, wêrby't learlingen út groep 7 fan basisskoallen yn de gemeente útnûge waarden om diel te nimmen. Nei in seleksjeproses mei presintaasjes en in finale-opdracht, waard Menthe van der Zee troch in sjuery as winner keazen. It doel fan de berneboargemaster is om bern op jonge leeftyd yn 'e kunde komme te litten mei demokratysk bestjoer. De kosten foar de ferkiezing wurde dekt út besteande budzjetten en de wervingskampanje foar in opfolger begjint yn maart 2026. De beneaming waard offisjeel bekrêftige tidens de riedsgearkomste op 3 july 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming kinderburgemeester" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het raadsvoorstel stelt voor om Menthe van der Zee uit Easternijtsjerk te benoemen tot kinderburgemeester voor de periode van 3 juli 2025 tot 2 juli 2026. De verkiezing vond plaats onder leerlingen van groep 7 van basisscholen binnen de gemeente. Na een selectieproces, waarbij 30 kandidaten zich aanmeldden, werd Menthe van der Zee door een jury als winnaar gekozen. Het doel is om kinderen op jonge leeftijd kennis te laten maken met democratisch bestuur.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het beschrijft het selectieproces, de betrokkenheid van scholen, en de rol van de jury. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s vermeld, wat suggereert dat er geen grote bezwaren of problemen zijn geïdentificeerd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de benoeming van de kinderburgemeester. Dit is een formele goedkeuring van de door de jury voorgestelde kandidaat.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk een ceremoniële en educatieve functie heeft. De raad moet echter beslissen of zij de benoeming van de voorgestelde kandidaat steunen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie in termen van bredere beleidsdoelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de benoeming van Menthe van der Zee als kinderburgemeester.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van basisscholen en leerlingen in het proces. Er is een lespakket ontwikkeld en gastlessen zijn gegeven om kinderen te betrekken bij het democratisch proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gericht is op educatie en participatie van jongeren.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de kosten worden gedekt uit bestaande budgetten. Er is geen sprake van een begrotingswijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kinderburgemeester Menthe van der Zee Easternijtsjerk Verkiezing Basisscholen Jury Lespakket Democratisch bestuur Gastlessen AdmiraliteitsdagenVerfijning van de zoekopdracht:
Kinderburgemeester Nef
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T.A. van der Veen - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T.A. van der Veen - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.K. Dijkstra - Griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Kinderburgemeester Nef
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
Agendapunt 6 Meerjarenprognose Grondexploitaties 2025
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2025, inclusief de geactualiseerde grondexploitatiebegrotingen. Deze actualisatie is verplicht volgens het Besluit begroting en verantwoording en biedt inzicht in de financiële stand van zaken van de grondexploitaties. De prognose bevat vertrouwelijke informatie om lopende en toekomstige onderhandelingen niet te schaden. De financiële effecten van de actualisatie worden verwerkt in de jaarrekening 2024 en de programmabegroting 2026. Er zijn risico's geïdentificeerd, zoals het renterisico, en er zijn voorzieningen getroffen voor negatieve resultaten van bepaalde projecten. De werkzaamheden zijn uitgevoerd binnen de bestaande personele formatie. Het raadsbesluit is op 3 juli 2025 in een openbare vergadering vastgesteld.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de fêststelling fan de Mearjierrenprognose Grûnekploitaasjes 2025, ynklusyf de bywurke grûnekploitaasjebegrotingen. Dizze bywurking is ferplichte neffens it Beslút begrutting en ferantwurding en biedt ynsjoch yn de finansjele stân fan saken fan de grûnekploitaasjes. De prognose befettet fertroulike ynformaasje om rinnende en takomstige ûnderhannelingen net te skeinen. De finansjele effekten fan de bywurking wurde ferwurke yn de jierrekken 2024 en de programmabegroting 2026. Der binne risiko's identifisearre, lykas it rinterisiko, en der binne foarsjennings troffen foar negative resultaten fan bepaalde projekten. De wurksumheden binne útfierd binnen de besteande personiele formaasje. It riedsbeslút is op 3 july 2025 yn in iepenbiere gearkomste fêststeld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Meerjarenprognose Grondexploitaties 2025". Het voorstel betreft de vaststelling van de geactualiseerde grondexploitatiebegrotingen voor 2025 door de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân. Deze actualisatie is verplicht volgens het Besluit begroting en verantwoording en biedt inzicht in de financiële stand van zaken van de grondexploitaties. Het voorstel bevat ook een begrotingswijziging en legt een geheimhoudingsplicht op vanwege mogelijke financiële en economische nadelen bij openbaarmaking. Het doel is om voldoende budget beschikbaar te stellen voor voorgenomen ontwikkelingen en om de rechtmatigheid van de jaarrekening 2024 te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het voldoet aan de wettelijke verplichtingen en de noodzakelijke financiële informatie bevat. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële stand van zaken en de risico's die gepaard gaan met de grondexploitaties.
Rol van de Raad:
De raad moet de geactualiseerde grondexploitatiebegrotingen vaststellen. Dit is een wettelijke verplichting en onderdeel van de planning- en controlcyclus van de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de begrotingen en de bijbehorende financiële risico's. Er zijn geen expliciete politieke keuzes vermeld, maar de raad moet de financiële implicaties en risico's van de grondexploitaties overwegen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële gegevens en risico's. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor vaststelling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2025 en de geactualiseerde grondexploitatiebegrotingen vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie in het voorstel. De geheimhouding van de informatie beperkt de mogelijkheid tot bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, waaronder toevoegingen aan en vrijval van verliesvoorzieningen en tussentijdse winstnemingen. Deze financiële effecten zijn verwerkt in de jaarrekening 2024 en zullen worden opgenomen in de programmabegroting 2026. Er is geen specifieke dekking voor de financiële gevolgen vermeld, maar de effecten zijn verwerkt in de bestaande begrotingscyclus.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meerjarenprognose Grondexploitaties 2025 Grondexploitatiebegrotingen Actualisatie Verliesvoorziening Winstneming Financiële effecten Renterisico Planning- en control cyclus Geheimhouding Boekjaar 2024Verfijning van de zoekopdracht:
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 7 Jaarstukken Noardeast-Fryslân
Gemeente Noardeast-Fryslân: Financiële Jaarstukken 2024 goedgekeurd, maar zorgen blijven
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft de jaarstukken van 2024 goedgekeurd, ondanks zorgen over de financiële toekomst. Het positieve saldo van ruim een miljoen euro wordt toegevoegd aan de algemene reserve, maar de discussie in de raad maakte duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over de jaarstukken van 2024 werd duidelijk dat de financiële situatie van de gemeente Noardeast-Fryslân zowel positieve als zorgwekkende elementen bevat. Het voorstel om € 310.000 uit de bestemmingsreserve voor wethouderspensioenen te onttrekken en € 23.000 voor de rekenkamer te reserveren, werd zonder veel tegenstand aangenomen. Ook het nieuwe fietsplan, waarvoor € 100.000 is gereserveerd, kreeg groen licht.De jaarrekening laat een positief saldo van € 1.083.469 zien, dat aan de algemene reserve wordt toegevoegd. Toch klonk er bezorgdheid in de raad. "De cijfers zijn goed onderbouwd, maar we mogen onze ogen niet sluiten voor wat er aankomt," waarschuwde een van de raadsleden. De auditcommissie heeft aangegeven dat er meer grip moet komen op de financiën om een artikel 12-status te voorkomen.
Een ander raadslid benadrukte dat de gemeente in 2024 zes miljoen euro meer heeft uitgegeven dan er binnenkwam. "Het saldo van baten en lasten is negatief, en dat zet de algemene reserve onder druk," klonk het kritisch. De accountant had in zijn rapport ook stevige opmerkingen gemaakt over het gebrek aan controle en kennis binnen de gemeente.
Toch was er ook ruimte voor optimisme. "We hebben geconstateerd dat de organisatie de opvolging van adviezen actief heeft opgepakt en diverse verbeteringen in gang heeft gezet," aldus een ander raadslid. De FNP-fractie sprak haar vertrouwen uit in het nieuwe college, dat volgens hen strakkere kaders hanteert voor financiële sturing.
De ChristenUnie sloot zich hierbij aan, maar benadrukte dat de gemeente nog niet volledig in controle is. "Het is tijd voor nadere actie," klonk het. Het college erkende de zorgen en gaf aan dat er al verbeterplannen in werking zijn gesteld.
Uiteindelijk stemde de raad unaniem in met het voorstel, maar de boodschap was duidelijk: er moet hard gewerkt worden om de financiële situatie van de gemeente te verbeteren. De jaarstukken moeten voor 15 juli 2025 bij de Provincie worden ingediend om aan wettelijke verplichtingen te voldoen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de jaarstukken 2024. Het voorstel omvat onder andere het onttrekken van € 310.000 uit de bestemmingsreserve voor wethouderspensioenen vanwege gewijzigde rekenrente en indexatie van pensioenen. Daarnaast wordt voorgesteld om € 23.000 te reserveren voor de rekenkamer en € 100.000 voor een nieuw fietsplan, met het doel om een piek in de regeling op te vangen. Het saldo van de jaarrekening 2024, na resultaatbestemming, bedraagt € 1.083.469 en wordt toegevoegd aan de algemene reserve. Het mandaat voor uitgaven en toevoegingen aan de reserves wordt bij het college belegd. De jaarstukken moeten voor 15 juli 2025 bij de Provincie worden ingediend om aan wettelijke verplichtingen te voldoen.
Gemeente Noardeast-Fryslân: Finansjele Jierstikken 2024 goedkard, mar soargen bliuwe
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat de jierstikken fan 2024 goedkard, nettsjinsteande soargen oer de finansjele takomst. It positive saldo fan goed in miljoen euro wurdt tafoege oan de algemiene reserve, mar de diskusje yn de ried makke dúdlik dat der noch in protte wurk oan de winkel is.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste oer de jierstikken fan 2024 waard dúdlik dat de finansjele situaasje fan de gemeente Noardeast-Fryslân sawol positive as soarchwekkende eleminten befettet. It foarstel om € 310.000 út de bestimmingsreserve foar wethâlderspensjoenen te ûntnimmen en € 23.000 foar de rekkenkeamer te reservearjen, waard sûnder folle tsjinstân oannommen. Ek it nije fytsplan, wêrfoar't € 100.000 reservearre is, krige grien ljocht.De jierrekken lit in posityf saldo fan € 1.083.469 sjen, dat oan de algemiene reserve tafoege wurdt. Dochs klonk der soarch yn de ried. "De sifers binne goed ûnderboud, mar wy meie ús eagen net slute foar wat der oankomt," warskôge ien fan de riedsleden. De auditkommisje hat oanjûn dat der mear grip komme moat op de finânsjes om in artikel 12-status foar te kommen.
In oar riedslid beklamme dat de gemeente yn 2024 seis miljoen euro mear útjûn hat as der binnenkaam. "It saldo fan baten en lêsten is negatyf, en dat set de algemiene reserve ûnder druk," klonk it kritysk. De akkountant hie yn syn rapport ek stevige opmerkings makke oer it gebrek oan kontrôle en kennis binnen de gemeente.
Dochs wie der ek romte foar optimisme. "Wy hawwe konstatearre dat de organisaasje de opfolging fan advizen aktyf oppakt hat en ferskate ferbetteringen yn gong set hat," sei in oar riedslid. De FNP-fraksje spruts har fertrouwen út yn it nije kolleezje, dat neffens harren strangere kaders hantearret foar finansjele stjoering.
De ChristenUnie sleat him hjirby oan, mar beklamme dat de gemeente noch net folslein yn kontrôle is. "It is tiid foar neiere aksje," klonk it. It kolleezje erkende de soargen en joech oan dat der al ferbetterplannen yn wurking steld binne.
Uteinlik stimde de ried unanym yn mei it foarstel, mar de boadskip wie dúdlik: der moat hurd wurke wurde om de finansjele situaasje fan de gemeente te ferbetterjen. De jierstikken moatte foar 15 july 2025 by de Provinsje yntsjinne wurde om oan wetlike ferplichtingen te foldwaan.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de fêststelling fan de jierstikken 2024. It foarstel omfiemet ûnder oare it ûntnimmen fan € 310.000 út de bestimmingsreserve foar wethâlderspensjoenen fanwegen wizige rekkenrinte en yndeksaasje fan pensjoenen. Derneist wurdt foarsteld om € 23.000 te reservearjen foar de rekkenkeamer en € 100.000 foar in nij fytsplan, mei as doel om in pyk yn de regeling op te fangen. It saldo fan de jierrekken 2024, nei resultaatbestimming, bedraacht € 1.083.469 en wurdt tafoege oan de algemiene reserve. It mandaat foar útjeften en tafoegings oan de reserves wurdt by it kolleezje lein. De jierstikken moatte foar 15 july 2025 by de Provinsje yntsjinne wurde om oan wetlike ferplichtingen te foldwaan.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Jaarstukken 2024
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2024" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om de jaarstukken 2024 vast te stellen, een bedrag van € 310.000 te onttrekken uit de bestemmingsreserve Wethouderspensioenen, en mandaten voor uitgaven en toevoegingen aan deze reserve bij het college te beleggen. Daarnaast wordt voorgesteld om € 23.000 te reserveren voor de rekenkamer en € 100.000 voor een nieuw fietsplan. Het resterende saldo van € 1.083.469 wordt toegevoegd aan de algemene reserve.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke financiële beslissingen en mandaten omvat die nodig zijn voor de afsluiting van het boekjaar 2024. Het bevat gedetailleerde financiële informatie en de bijbehorende argumenten.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de jaarstukken vast te stellen en de voorgestelde financiële beslissingen goed te keuren. Dit omvat het vaststellen van de bestemming van overschotten en het verlenen van mandaten aan het college.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van financiële middelen, zoals het al dan niet instellen van een bestemmingsreserve voor het fietsplan en het mandaat voor de wethouderspensioenen. Er is ook een keuze in hoe het overschot van de jaarrekening wordt gebruikt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de goedkeuring door de raad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2024 vast te stellen en de voorgestelde financiële beslissingen goed te keuren, inclusief de mandaten voor het college.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met specifieke bedragen voor de bestemmingsreserves en de algemene reserve. De dekking van de fietsregeling wordt deels structureel geregeld vanuit het budget voor woon-werkverkeer.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2024 Bestemmingsreserve Wethouderspensioenen Algemene reserve Fietsplan Resultaatbestemming Accountantscontrole Rechtmatigheidsverantwoording Rekeningenresultaat Rekenrente Woon-werkverkeer regelingVerfijning van de zoekopdracht:
A. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.A. Buwalda - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. Prins - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
L. Sijtsma - CDA
A.A. Buwalda - FNP
K. de Jager - ChristenUnie
M. Prins - wethouder
L. Vellinga - wethouder
Agendapunt 8 1e Turap 2025 (tussenrapportage)
Gemeente Noardeast-Fryslân worstelt met financiële tegenvallers
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân debatteerde over de eerste tussentijdse rapportage van 2025, die een negatief resultaat van € 2,7 miljoen laat zien. Ondanks eerdere meevallers blijft er een positief saldo van € 1,7 miljoen over. De discussie draaide om de financiële uitdagingen en de noodzaak van scherpe keuzes.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân stond de eerste tussentijdse rapportage van 2025 centraal. Het rapport toont een negatief resultaat van € 2,7 miljoen, wat vragen opriep bij de raadsleden. "Hoe is het mogelijk dat we alweer met financiële tegenvallers te maken hebben?" vroeg raadslid Keizer zich af. De zorgen richtten zich vooral op de kosten van projecten zoals het Sonnemaplein en de Foijengaweg.De S!N-fractie uitte haar bezorgdheid over de culturele sector binnen de gemeente. "Cultuur is heel belangrijk in onze gemeente," benadrukte een S!N-raadslid. De fractie drong aan op gesprekken met culturele organisaties om de impact van de bezuinigingen te bespreken.
Ook de VVD en het CDA lieten van zich horen. "De vooruitzichten zijn niet positief," stelde Ferwerda van de VVD. "De noodzaak om scherp aan de wind te zeilen is duidelijk." Het CDA wees op de noodzaak van een tweede bezuinigingsronde gezien de huidige cijfers.
De ChristenUnie toonde zich bezorgd over de structurele exploitatie. "De financiële positie blijft kwetsbaar," aldus De Jager van de ChristenUnie. Hij benadrukte de noodzaak van inzicht en moed om de bezuinigingen tot een succes te maken.
Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân wees op de positieve punten, zoals de professionele opvang van Oekraïners en verbeterde dienstverlening. Toch waarschuwde Braaksma voor de financiële risico's en het uitstel van projecten.
Wethouder Prins erkende de zorgen en benadrukte dat het college hard werkt aan oplossingen. "We willen dit jaar echt stappen zetten," zei ze. "Er is al een bezuinigingsronde geweest en we zijn bezig met een tweede."
De raad stemde uiteindelijk in met de negen beslispunten van het raadsvoorstel. De discussie over de kadernota 2026-2029, die een gemengd financieel perspectief schetst, werd aangevangen. De raad zal kritisch moeten kijken naar de balans tussen inkomsten en uitgaven om de financiële weerbaarheid van de gemeente te verbeteren.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de 1e tussentijdse rapportage 2025 en de bijbehorende begrotingswijzigingen. De rapportage toont een negatief resultaat van € 2,7 miljoen, dat ten laste wordt gebracht van het begrotingsresultaat, waardoor een positief saldo van € 1,7 miljoen overblijft. Er worden diverse investeringskredieten voorgesteld, waaronder € 22.500 voor een tweedehands afvalinzamelingsvoertuig en verhogingen voor projecten zoals het Sonnemaplein en de Foijengaweg. Ook worden enkele investeringskredieten herverdeeld, zoals het laten vervallen van het krediet voor de Bernhardstrjitte en de Oudhuisterweg, om andere projecten te financieren. Het doel is om de raad te informeren over de voortgang en financiële stand van zaken van de eerste vier maanden van 2025.
Gemeente Noardeast-Fryslân wrakselet mei finansjele tsjinslaggen
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân debattearre oer de earste tuskentiidske rapportaazje fan 2025, dy't in negatyf resultaat fan € 2,7 miljoen sjen lit. Nettsjinsteande eardere meifallers bliuwt der in posityf saldo fan € 1,7 miljoen oer. De diskusje draaide om de finansjele útdagings en de needsaak fan skerpe keuzes.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan de gemeente Noardeast-Fryslân stie it earste tuskentiidske rapport fan 2025 sintraal. It rapport toant in negatyf resultaat fan € 2,7 miljoen, wat fragen opropte by de riedsleden. "Hoe is it mooglik dat wy alwer mei finansjele tsjinslaggen te meitsjen hawwe?" frege riedslid Keizer him ôf. De soargen rjochten har benammen op de kosten fan projekten lykas it Sonnemaplein en de Foijengaweg.De S!N-fraksje útere har soargen oer de kulturele sektor binnen de gemeente. "Kultuer is hiel wichtich yn ús gemeente," beklamme in S!N-riedslid. De fraksje drong oan op petearen mei kulturele organisaasjes om de ynfloed fan de besunigings te besprekken.
Ek de VVD en it CDA lieten fan har hearre. "De foarútsichten binne net posityf," stelde Ferwerda fan de VVD. "De needsaak om skerp oan de wyn te silen is dúdlik." It CDA wiisde op de needsaak fan in twadde besunigingsronde sjoen de hjoeddeistige sifers.
De ChristenUnie toande him soargen oer de strukturele eksploitaasje. "De finansjele posysje bliuwt kwetsber," aldus De Jager fan de ChristenUnie. Hy beklamme de needsaak fan ynsjoch en moed om de besunigings ta in súkses te meitsjen.
Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân wiisde op de positive punten, lykas de profesjonele opfang fan Oekraïners en ferbettere tsjinstferliening. Dochs warskôge Braaksma foar de finansjele risiko's en it útstel fan projekten.
Wethâlder Prins erkende de soargen en beklamme dat it kolleezje hurd wurket oan oplossingen. "Wy wolle dit jier echt stappen sette," sei se. "Der is al in besunigingsronde west en wy binne dwaande mei in twadde."
De ried stimde úteinlik yn mei de njoggen beslispunten fan it riedsfoarstel. De diskusje oer de kadernota 2026-2029, dy't in mingd finansjeel perspektyf sketst, waard oanfitten. De ried sil kritysk sjen moatte nei de balâns tusken ynkomsten en útjeften om de finansjele wjerberens fan de gemeente te ferbetterjen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de fêststelling fan de 1e tuskentiidske rapportaazje 2025 en de byhearrende begruttingswizigingen. De rapportaazje lit in negatyf resultaat fan € 2,7 miljoen sjen, dat ten koste giet fan it begruttingsresultaat, wêrtroch in posityf saldo fan € 1,7 miljoen oerbliuwt. Der wurde ferskate ynvestearringskrediten foarsteld, wêrûnder € 22.500 foar in twaddehâns ôffalynsammelingsfoertuig en ferhegingen foar projekten lykas it Sonnemaplein en de Foijengawei. Ek wurde guon ynvestearringskrediten op 'e nij ferdield, lykas it ferfallen litten fan it kredyt foar de Bernhardstrjitte en de Aldhuisterwei, om oare projekten te finansieren. It doel is om de ried te ynformearjen oer de foarútgong en finansjele stân fan saken fan de earste fjouwer moannen fan 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "1e Tussenrapportage 2025". Het voorstel betreft de vaststelling van de eerste tussentijdse rapportage van 2025 en de bijbehorende begrotingswijzigingen. De rapportage informeert de raad over de voortgang van de eerste vier maanden van 2025 en de verwachte financiële resultaten aan het einde van het jaar. Het voorstel omvat aanpassingen in investeringskredieten voor diverse projecten, waaronder de aanschaf van een tweedehands voertuig voor afvalinzameling en herinrichtingsprojecten. Het totale nadeel van € 2,7 miljoen wordt ten laste gebracht van het begrotingsresultaat, resulterend in een positief saldo van € 1,7 miljoen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële overzichten en specifieke aanpassingen in investeringskredieten. Echter, details over de inhoud van de projecten en de participatie van belanghebbenden ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet de tussentijdse rapportage vaststellen en de voorgestelde begrotingswijzigingen goedkeuren. Dit omvat het beoordelen van de financiële implicaties en het maken van keuzes over de voorgestelde investeringen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van investeringen en de toewijzing van middelen, vooral gezien de verschuivingen in investeringskredieten en de impact op de begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden doelen voor de projecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van participatie-informatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de rapportage en de bijbehorende begrotingswijzigingen goed te keuren, inclusief de specifieke investeringskredieten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of belanghebbenden, wat een gemis is in termen van transparantie en betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn voor projecten zoals de herinrichting van wegen en pleinen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel resulteert in een negatief resultaat van € 2,7 miljoen, dat wordt gecompenseerd door onttrekkingen aan reserves, resulterend in een positief saldo van € 1,7 miljoen. De dekking van extra investeringen wordt deels gerealiseerd door het laten vervallen van andere investeringskredieten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussentijdse rapportage 2025 Begrotingswijziging Investeringskrediet Financiële verordening Inzameling afval Sonnemaplein Foijengaweg Kollumerpomp Skeperij Ie Fietspad Doniaweg Hallum Oudhuisterweg MarrumVerfijning van de zoekopdracht:
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.A. Buwalda - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. Prins - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
L. Sijtsma - CDA
A.A. Buwalda - FNP
K. de Jager - ChristenUnie
A. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
M. Prins - wethouder
Agendapunt 9 Kadernota 2026 - 2029
Gemeente Noardeast-Fryslân stemt in met Kadernota 2026-2029 ondanks verdeeldheid
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met de Kadernota 2026-2029, die dient als basis voor de begroting van 2026. De nota schetst een financieel perspectief met zowel positieve als negatieve saldi in de komende jaren. Het debat over de nota toonde echter verdeeldheid binnen de raad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 3 juli 2025 werd de Kadernota 2026-2029 besproken en goedgekeurd. De nota laat een positief saldo zien voor de jaren 2026 en 2027, maar voorspelt een negatief saldo voor 2028 en 2029. De financiële positie van de gemeente blijft kwetsbaar, wat volgens de nota vraagt om een kritische blik op de balans tussen inkomsten en uitgaven.De vergadering begon met lof voor de bijdragen van de verschillende fracties. "Het is altijd mooi om te zien hoe iedereen vanuit zijn eigen perspectief en waarden bijdraagt," aldus een raadslid. Toch was er ook kritiek, vooral vanuit de oppositie. De fractie van de PvdA gaf aan niet te kunnen instemmen met de voorgestelde bezuinigingen in het sociale domein. "De keuzes die nu gemaakt worden, zijn niet de onze," aldus de PvdA-fractie.
De discussie over de kadernota werd verder bemoeilijkt door zorgen over de financiële haalbaarheid van verschillende projecten. "Alle partijen maken zich grote zorgen over de financiële situatie van onze gemeente," zei een raadslid. Er werd specifiek gewezen op de druk op culturele activiteiten en de bezuinigingen binnen het sociale domein.
Een ander punt van discussie was de huisvesting van statushouders. De fractie van Liberaal Noardeast-Fryslân uitte kritiek op de structurele reservering van 350.000 euro per jaar voor de huisvesting van statushouders. "Waarom wordt dit niet overgelaten aan de volgende raad?" vroeg een raadslid zich af.
Ondanks de verdeeldheid stemde de meerderheid van de raad in met de kadernota. Het college van burgemeester en wethouders kreeg de opdracht om de nota verder uit te werken in de begroting voor 2026, die voor 15 november 2025 moet worden vastgesteld. De oppositiepartijen S!N en PvdA stemden tegen de nota, terwijl de overige partijen hun steun gaven.
De goedkeuring van de kadernota markeert een belangrijke stap in het financiële beleid van de gemeente Noardeast-Fryslân, maar de verdeeldheid binnen de raad laat zien dat er nog veel werk aan de winkel is om tot een breed gedragen begroting te komen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de instemming met de Kadernota 2026-2029, die dient als basis voor de begroting van 2026. De Kadernota schetst een financieel perspectief waarbij de jaren 2026 en 2027 een positief saldo laten zien, terwijl 2028 en 2029 een negatief saldo voorspellen. De financiële positie van de gemeente blijft kwetsbaar, waardoor er kritisch gekeken moet worden naar de balans tussen inkomsten en uitgaven. De Kadernota voldoet aan de eisen van financieel toezicht en legt de contouren vast voor de conceptbegroting 2026, die voor 15 november 2025 moet worden vastgesteld. Er zijn bezuinigingen en nieuwe beleidsmaatregelen voorgesteld om de financiële weerbaarheid te verbeteren. De raad heeft op 3 juli 2025 ingestemd met de Kadernota als kader voor de op te stellen begroting.
Gemeente Noardeast-Fryslân stimt yn mei Kadernota 2026-2029 nettsjinsteande ferdieldheid
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei de Kadernota 2026-2029, dy't tsjinnet as basis foar de begrutting fan 2026. De nota sketst in finansjeel perspektyf mei sawol positive as negative saldo's yn 'e kommende jierren. It debat oer de nota toande lykwols ferdieldheid binnen de ried.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste op 3 july 2025 waard de Kadernota 2026-2029 besprutsen en goedkard. De nota lit in posityf saldo sjen foar de jierren 2026 en 2027, mar foarseit in negatyf saldo foar 2028 en 2029. De finansjele posysje fan de gemeente bliuwt kwetsber, wat neffens de nota freget om in krityske blik op de balâns tusken ynkomsten en útjeften.De gearkomste begûn mei lof foar de bydragen fan de ferskate fraksjes. "It is altyd moai om te sjen hoe't elkenien fanút syn eigen perspektyf en wearden bydraacht," sa sei in riedslid. Dochs wie der ek krityk, foaral fanút de opposysje. De fraksje fan de PvdA joech oan net ynstimme te kinnen mei de foarstelde besunigings yn it sosjale domein. "De keuzes dy't no makke wurde, binne net ús keuzes," sa sei de PvdA-fraksje.
De diskusje oer de kadernota waard fierder bemuoilike troch soargen oer de finansjele helberens fan ferskate projekten. "Alle partijen meitsje har grutte soargen oer de finansjele situaasje fan ús gemeente," sei in riedslid. Der waard spesifyk wiisd op de druk op kulturele aktiviteiten en de besunigings binnen it sosjale domein.
In oar punt fan diskusje wie de húsfesting fan statushâlders. De fraksje fan Liberaal Noardeast-Fryslân útte krityk op de strukturele reservearring fan 350.000 euro per jier foar de húsfesting fan statushâlders. "Wêrom wurdt dit net oerlitten oan de folgjende ried?" frege in riedslid him ôf.
Nettsjinsteande de ferdieldheid stimde de mearderheid fan de ried yn mei de kadernota. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders krige de opdracht om de nota fierder út te wurkjen yn de begrutting foar 2026, dy't foar 15 novimber 2025 fêststeld wurde moat. De opposysjepartijen S!N en PvdA stimden tsjin de nota, wylst de oare partijen harren stipe joegen.
De goedkarring fan de kadernota markearret in wichtige stap yn it finansjele belied fan de gemeente Noardeast-Fryslân, mar de ferdieldheid binnen de ried lit sjen dat der noch in soad wurk oan de winkel is om ta in breed droegen begrutting te kommen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de ynstimming mei de Kadernota 2026-2029, dy't tsjinnet as basis foar de begrutting fan 2026. De Kadernota sketst in finansjeel perspektyf wêrby't de jierren 2026 en 2027 in posityf saldo sjen litte, wylst 2028 en 2029 in negatyf saldo foarsizze. De finansjele posysje fan de gemeente bliuwt kwetsber, wêrtroch der kritysk sjoen wurde moat nei de balâns tusken ynkomsten en útjeften. De Kadernota foldocht oan de easken fan finansjeel tafersjoch en leit de kontoeren fêst foar de konseptbegrutting 2026, dy't foar 15 novimber 2025 fêststeld wurde moat. Der binne besunigings en nije beliedsmjittige maatregels foarsteld om de finansjele wjerberens te ferbetterjen. De ried hat op 3 july 2025 ynstimd mei de Kadernota as kader foar de op te stellen begrutting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota 2026". Het voorstel betreft de goedkeuring van de Kadernota 2026-2029 door de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân. Deze nota schetst het financieel perspectief voor de komende jaren, waarbij de jaren 2026 en 2027 een positief saldo laten zien, terwijl 2028 en 2029 een negatief saldo tonen. Het doel is om de financiële situatie van de gemeente te verbeteren door een kritische balans tussen inkomsten en uitgaven te behouden. De Kadernota dient als basis voor de op te stellen begroting 2026 en de meerjarenraming 2027-2029.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een gedetailleerd financieel overzicht biedt en de noodzaak van bezuinigingen en investeringen benadrukt. Echter, specifieke details over de bezuinigingsmaatregelen en de impact daarvan op de dienstverlening ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de Kadernota goed te keuren, wat de basis vormt voor de toekomstige begroting en meerjarenraming. De raad moet ook toezien op de naleving van de financiële kaders en toezichtseisen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van uitgaven en bezuinigingen, en hoe om te gaan met de verwachte negatieve saldi in 2028 en 2029. Er moeten keuzes worden gemaakt over investeringen in infrastructuur en voorzieningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige bezuinigingen en rijksbijdragen kan onzekerheden met zich meebrengen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de Kadernota 2026-2029 als kader voor de op te stellen begroting 2026.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een persbericht wordt opgesteld in samenwerking met de Eenheid Communicatie, maar er is geen specifieke informatie over burgerparticipatie of inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het mogelijk impliciet meespeelt in investeringsbeslissingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een positief saldo in 2026 en 2027, maar een negatief saldo in 2028 en 2029. Er wordt aangegeven dat bezuinigingen en rijksbijdragen nodig zijn om de financiële positie te verbeteren, maar specifieke dekkingsmaatregelen worden niet gedetailleerd beschreven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2026-2029 Financieel perspectief Begroting 2026 Meerjarenraming 2027-2029 Financieel toezicht Bezuinigingslijst A Structureel saldo Prijsstijgingen Rijksbijdragen InvesteringenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Alliantie Schooltuinen". De motie benadrukt het belang van gezond eten, biodiversiteit en ervaringsgericht onderwijs voor basisschoolkinderen in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het stelt voor om deze doelen te verwezenlijken via het initiatief van de Alliantie Schooltuinen en de jaarlijkse 'Week van de Schooltuin'. De motie vraagt het college om basisscholen actief te ondersteunen bij deelname aan deze initiatieven en om de 'Week van de Schooltuin' jaarlijks te promoten via gemeentelijke kanalen.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig, maar mist specifieke details over hoe de gemeente de scholen precies zal ondersteunen en welke middelen daarvoor beschikbaar zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet de motie bespreken en besluiten of ze het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan educatieve en ecologische initiatieven zoals de Alliantie Schooltuinen en of ze bereid zijn om gemeentelijke middelen en kanalen hiervoor in te zetten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijk plan voor realisatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en middelen zijn niet gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie impliceert participatie door scholen en de gemeente, maar er is geen specifieke vermelding van bredere participatie van ouders of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie zich richt op biodiversiteit en gezond eten, wat bijdraagt aan duurzame educatie en leefstijl.
Financiële Gevolgen:
De motie stelt dat er geen structurele investeringen nodig zijn als de gemeente grond, contacten en communicatie inzet. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Alliantie Schooltuinen Week van de Schooltuin Sûn iten Bioferskaat Underwiis Basisskoallebern Gouden Wortel PR Bewustwurding SkoaltunenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Diele is duorsum" (Delen is duurzaam). De motie erkent dat steeds meer inwoners initiatieven nemen om goederen, vervoer en voorzieningen te delen, zoals een gereedschapsbibliotheek, ruilkasten en autodelen. Deze initiatieven dragen bij aan duurzaamheid en gemeenschapsverbondenheid, maar blijven vaak onzichtbaar voor inwoners. De motie verzoekt het college om bestaande dorpscontactpersonen en communicatiekanalen te gebruiken om deze initiatieven in kaart te brengen en zichtbaar te maken op de gemeentelijke website. Daarnaast moet de boodschap 'delen is duurzaam' worden geïntegreerd in de gemeentelijke duurzaamheidscommunicatie.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het identificeert het probleem, stelt een oplossing voor en geeft duidelijke richtlijnen voor de uitvoering. Echter, het mist specifieke tijdslijnen en meetbare doelen.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten de motie goedkeuren en het college opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze prioriteit willen geven aan het zichtbaar maken van deelinitiatieven en het promoten van duurzaamheid. Dit kan invloed hebben op de toewijzing van middelen en aandacht binnen de gemeentelijke communicatie.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en een evaluatiemechanisme. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door gebruik te maken van bestaande dorpscontactpersonen en communicatiekanalen om initiatieven in kaart te brengen en te promoten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, aangezien het delen van middelen bijdraagt aan circulaire doelen en milieuvriendelijkheid.
Financiële gevolgen:
De motie suggereert dat de zichtbaarheid van deelinitiatieven kan worden vergroot zonder extra kosten, door gebruik te maken van bestaande structuren. Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dielinisjativen Duorsumens Mienskip Sirkulêre doelen Arkbieb Ruilkasten Autodielen Sjochberens Doarpskontaktpersoanen KommunikaasjekanalenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Lokale preventieve structuur ophelje". De motie richt zich op het versterken van de gemeenschap en sociale cohesie in de gemeente Noardeast-Fryslân door bestaande dorps- en wijkagenda's uit te breiden met een focus op preventieve signalen en behoeften op het gebied van welzijn, jeugd, zorg, armoede en leefbaarheid. Het voorstel benadrukt dat dit geen extra kosten met zich meebrengt, maar wel bewustwording en prioritering vereist. Het college wordt verzocht om samen met lokale partijen deze agenda's in te vullen en jaarlijks te rapporteren over de opgehaalde preventieve behoeften en de gemeentelijke of lokale respons hierop.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke verzoeken aan het college en geeft aan welke stappen genomen moeten worden om de preventieve structuur te versterken. Echter, het mist specifieke details over hoe de implementatie precies zal plaatsvinden en welke meetbare doelen worden nagestreefd.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te beoordelen, goed te keuren en toezicht te houden op de uitvoering ervan. De raad moet geïnformeerd worden over de voortgang en resultaten van de preventieve structuur.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan preventieve maatregelen binnen de gemeenschap en of ze de voorgestelde aanpak ondersteunen. Dit omvat het kiezen voor een proactieve benadering van sociale problemen en het versterken van lokale samenwerking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke acties en betrokken partijen benoemt, ontbreken meetbare doelen en een tijdlijn voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en effectiviteit zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen of verwerpen. Dit besluit bepaalt of het college de voorgestelde acties moet uitvoeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door lokale partijen, zoals dorpsbelangen en vrijwilligers, te betrekken bij het invullen van de dorps- en wijkagenda's. Dit bevordert lokale betrokkenheid en samenwerking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in deze motie. De focus ligt meer op sociale cohesie en preventie van sociale problemen.
Financiële gevolgen:
De motie stelt dat het opzetten van een preventieve bril op bestaande processen geen extra geld hoeft te kosten. Er wordt echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van eventuele kosten besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lokale previntive struktuer Mienskip en sosjale gearhing Previntive sinjalen Doarpen- en wykaginda’s Beliedsadviseurs Subsydzje-ynfrastruktuer Bewustwurding en prioritearring Wolwêzen, jeugd, soarch, earmoed en leefberens Lokale partijen Rapportearjen previntive behoeftenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Stoppen met verdere ontwikkeling van een AZC in Noardeast-Fryslân." De motie roept op om te stoppen met de ontwikkeling van een asielzoekerscentrum (AZC) in de gemeente Noardeast-Fryslân. Het college is momenteel bezig met de ontwikkeling van een AZC, wat kosten met zich meebrengt en druk legt op de gemeentelijke middelen. Er zijn zorgen over de maatschappelijke inpasbaarheid en de druk op lokale voorzieningen. De motie stelt dat er geen wettelijke noodzaak meer is voor een permanent AZC en dat het stoppen van de plannen financiële stabiliteit kan bieden. Het college wordt opgeroepen om de ontwikkeling te stoppen en de raad te informeren over de financiële gevolgen.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in termen van het benoemen van de redenen voor het stoppen van de ontwikkeling van het AZC. Het bevat constateringen, overwegingen en een duidelijke oproep aan het college. Echter, het biedt geen gedetailleerde analyse van de maatschappelijke impact of alternatieve oplossingen voor de opvang van asielzoekers.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om te beslissen over de motie en daarmee het beleid van de gemeente te sturen. De raad moet de argumenten voor en tegen de ontwikkeling van het AZC afwegen en een besluit nemen dat het beste aansluit bij de belangen van de gemeente en haar inwoners.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het voortzetten van de ontwikkeling van het AZC, met de bijbehorende kosten en maatschappelijke impact, of het stoppen van de ontwikkeling om financiële stabiliteit te bevorderen. Dit besluit kan invloed hebben op de lokale gemeenschap en de opvang van asielzoekers.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke tijdlijn voor de uitvoering. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de motie biedt geen alternatieven voor de opvang van asielzoekers.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of de motie wordt aangenomen of verworpen. Dit besluit bepaalt of de ontwikkeling van het AZC wordt stopgezet.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke vormen van participatie van de lokale gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen:
De motie wijst op de financiële druk die de ontwikkeling en exploitatie van een AZC op de gemeentelijke begroting legt. Het stoppen van de ontwikkeling zou bijdragen aan financiële stabiliteit, maar de motie geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van de kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
AZC (asielzoekerscentrum) Ontwikkeling Projectkosten Begroting Maatschappelijke inpasbaarheid Draagkracht Begrotingsruimte Financiële stabiliteit Wettelijke noodzaak BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
-
250703 Motie LNF-VVD - Volledige schrapping budget huisvesting extra statushouders boven de taakstelling.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Art. 48 RvO: Volledige schrapping budget huisvesting extra statushouders boven de taakstelling
Samenvatting: De motie, ingediend tijdens de raadsvergadering van 3 juli 2025, stelt voor om het volledige budget van € 1.100.000 voor de huisvesting van extra statushouders boven de taakstelling te schrappen. Dit voorstel komt voort uit de constatering dat het college een bezuiniging van € 750.000 op dit budget heeft opgenomen, waardoor er nog € 350.000 zonder duidelijk doel resteert. De indieners van de motie vinden het financieel onverantwoord om extra middelen te reserveren voor dit doel in tijden van noodzakelijke bezuinigingen. Het schrappen van het volledige bedrag zou ruimte bieden voor verlichting op andere beleidsvelden die directer ten goede komen aan de inwoners van de gemeente.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, overwegingen en het verzoek aan het college beschrijft. Echter, het mist een gedetailleerde uitleg over de gevolgen van het schrappen van het budget voor de huisvesting van extra statushouders en hoe dit de gemeente en de betrokkenen zou kunnen beïnvloeden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om te beslissen over de goedkeuring of afwijzing van de motie. De raad moet de financiële en sociale implicaties van het schrappen van het budget overwegen en een besluit nemen dat in het beste belang van de gemeente en haar inwoners is.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de motie, wat betekent dat er geen extra budget wordt gereserveerd voor de huisvesting van statushouders boven de taakstelling, of het afwijzen van de motie, wat zou betekenen dat het budget behouden blijft. Dit is een keuze tussen financiële bezuinigingen en sociale verantwoordelijkheid.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het schrappen van een specifiek bedrag. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen specifieke termijn wordt genoemd voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist een gedetailleerd plan voor de herverdeling van de vrijgekomen middelen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen of verwerpen. Dit besluit zal afhangen van de prioriteiten van de raad met betrekking tot financiële bezuinigingen en sociale verantwoordelijkheid.
Participatie
De motie vermeldt niets over participatie van de betrokkenen of de gemeenschap in het besluitvormingsproces. Dit kan een gemiste kans zijn om de betrokkenheid en input van de gemeenschap te vergroten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie. Het voorstel richt zich voornamelijk op financiële overwegingen en bezuinigingen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van het voorstel zijn duidelijk: het schrappen van € 1.100.000 uit de begroting. De motie suggereert dat deze middelen kunnen worden herverdeeld naar andere beleidsvelden die directer ten goede komen aan de inwoners, maar specificeert niet welke beleidsvelden dit zijn of hoe de herverdeling precies zal plaatsvinden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting Statushouders Bezuinigingen Budget Taakstelling Financieel onverantwoord Beleidsvelden Begroting Verlichting InwonersVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Structureel opnemen van Dorpen- en Wijkenfonds". De motie stelt voor om het Dorpen- en Wijkenfonds, dat tot en met 2026 incidenteel is geraamd, vanaf 2027 structureel op te nemen in de meerjarenbegroting van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het fonds heeft bewezen succesvol te zijn in het versterken van de leefbaarheid en het stimuleren van sociale samenhang in dorpen en wijken. De motie benadrukt de behoefte aan continuïteit en zekerheid voor inwoners en dorpsbelangen en roept het college op om structurele dekking voor het fonds te vinden en dit op te nemen in de begrotingscyclus.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het bevat een duidelijke constatering van het probleem, een overweging van de noodzaak voor verandering, en een oproep tot actie. Echter, het mist specifieke details over hoe de structurele dekking precies gerealiseerd zal worden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te bespreken, te stemmen en indien aangenomen, het college op te dragen om de voorgestelde wijzigingen door te voeren in de begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vinden om het Dorpen- en Wijkenfonds structureel te maken en of zij bereid zijn om de benodigde financiële middelen hiervoor vrij te maken.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals een gedetailleerd plan voor het vinden van structurele dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de financiële dekking is niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en daarmee het college opdracht geven om het fonds structureel op te nemen in de begroting.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie door te wijzen op de positieve effecten van het fonds op bewonersinitiatief en sociale samenhang.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar het versterken van de leefbaarheid en sociale samenhang kan indirect bijdragen aan duurzame gemeenschappen.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een jaarlijkse structurele uitgave van € 350.000 vanaf 2027. Er wordt gevraagd om structurele dekking voor te stellen in de Programmabegroting 2026–2029, maar specifieke bronnen voor deze dekking worden niet genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dorpen- en Wijkenfonds Leefbaarheid Bewonersinitiatief Sociale samenhang Eigenaarschap Continuïteit Structurele borging Meerjarenbegroting Programmabegroting Structurele dekkingVerfijning van de zoekopdracht:
A.A. Buwalda - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. van der Meulen - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. van der Meulen - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
D. van der Meulen - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
D. van der Meulen - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. van der Meulen - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. Prins - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.A. Buwalda - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. van der Meulen - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. van der Meulen - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. van der Meulen - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
G.J. Schoorstra - CDA
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Vellinga - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
01:20:00 - 01:27:21 - 01:33:50 - 01:37:56 - 01:38:24 - 01:39:24 - 01:41:21 - 01:41:43 - 01:42:01 - 01:45:25 - 01:52:46 - 01:52:47 - 01:55:04 - 01:55:39 - 01:57:41 - 01:59:58 - 02:00:51 - 02:00:56 - 02:02:10 - 02:05:58 - 02:23:45 - 02:25:04 - 02:27:23 - 02:28:25 - 02:30:53 - 02:31:37 - 02:32:24 - 02:32:44 - 02:38:20 - 02:41:43 - 02:42:19 - 02:43:05 - 02:43:41 - 02:44:52 - 02:46:21 - 02:47:45 - 02:49:05 - 02:50:46 - 02:50:47 - 02:51:05 - 02:51:48 - 02:53:11 - 02:54:28 - 02:55:11 - 02:56:34 - 02:57:07 - 02:58:22 - 02:59:01 - 02:59:52 - 03:01:27 - 03:02:15 - 03:03:23