23-11-2023 It Debat
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
J. Kramer - Burgemeester
J. Nutma - S!N
J. Nutma - S!N
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 2 Huisvestingsverordening
Kop: Gemeente Noardeast-Fryslân Debatteert over Huisvestingsverordening
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân kwam bijeen voor een verkennend debat over de huisvestingsverordening. Het rapport van onderzoeksbureau RIGO adviseert om alleen de verplichte urgentieverordening op te nemen, maar de raad is verdeeld over de noodzaak van aanvullende maatregelen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân werd er druk gedebatteerd over de invulling van de huisvestingsverordening. Het rapport van RIGO, dat als basis diende voor de discussie, adviseert om alleen de verplichte urgentieverordening op te nemen. Andere instrumenten zoals opkoopbescherming en toeristische verhuur werden als niet nuttig of proportioneel voor de gemeente beschouwd.De discussie werd geopend door een raadslid dat aangaf zich te kunnen vinden in het advies van RIGO. "Als het later nodig blijkt, kunnen we altijd nog andere instrumenten toevoegen," klonk het pragmatisch. Er werd gepleit voor een flexibele aanpak waarbij per geval wordt bekeken wat nuttig is. "We zouden graag mensen met een sociaal-economische binding voorrang geven, vooral in de kleinere kernen," werd er gesuggereerd.
Het CDA was kritisch over de noodzaak van een uitgebreide huisvestingsverordening. "De woningmarkt in onze gemeente is toegankelijk, maar er ligt wel druk op," aldus een CDA-raadslid. Er werd gewezen op de goede doorstroming en het feit dat er geen sprake is van verdringing door speculanten uit het Westen. "Geen huisvestingsverordening, althans niet de opgetuigde kerstboomversie," was de conclusie.
De FNP daarentegen hield vast aan de noodzaak van een huisvestingsverordening. "Het probleem is er gewoon," stelde een FNP-raadslid. Er werd gepleit voor het opnemen van regels die voorrang geven aan lokale inwoners. "Een huisvestingsverordening zonder binding is een lege huls," klonk het stellig.
De Partij van de Arbeid uitte zorgen over de betaalbaarheid van woningen. "Er is een dringende behoefte aan betaalbare huurwoningen," werd er benadrukt. Er werd gepleit voor meer gemeentelijke betrokkenheid bij woningbouwprojecten om de betaalbaarheid te waarborgen.
De VVD vroeg zich af hoe de gemeente invloed kan uitoefenen op de betaalbaarheid van woningen, gezien de hoge bouwkosten. "Hoe zien jullie dat we betaalbare woningen kunnen realiseren?" vroeg een VVD-raadslid zich af.
De wethouder benadrukte dat de gemeente op koers ligt met de woningbouwplannen en dat er voldoende sociale huurwoningen worden gerealiseerd. "We hebben een duidelijke lijn en werken hard aan de realisatie van onze doelen," aldus de wethouder.
Het debat maakte duidelijk dat er binnen de raad verschillende visies zijn op de invulling van de huisvestingsverordening. De besluitvorming hierover staat gepland voor begin 2024, waarbij de input van de expertmeeting een belangrijke rol zal spelen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een verkennend debat over de huisvestingsverordening, gepland voor 23 november 2023. Het doel is om de gemeenteraad te laten discussiëren over de mogelijke opname van optionele instrumenten in de verordening, naast de verplichte urgentieverordening. Het rapport van RIGO, een onafhankelijk onderzoeksbureau, adviseert om alleen de verplichte urgentieverordening op te nemen, aangezien andere instrumenten zoals opkoopbescherming en toeristische verhuur niet nuttig of proportioneel worden geacht voor de gemeente. Alternatieve sturingsmogelijkheden worden voorgesteld, zoals afspraken met projectontwikkelaars en het bevorderen van nieuwbouw. Het debat moet leiden tot een besluit over de invulling van de huisvestingsverordening, met besluitvorming gepland voor begin 2024. Extra instrumenten zouden aanzienlijke financiële en organisatorische gevolgen hebben.
Hol: Gemeente Noardeast-Fryslân Debattearret oer Hûsfeestingsferoardening
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân kaam gear foar in ferkenjend debat oer de hûsfeestingsferoardening. It rapport fan ûndersykbuero RIGO advisearret om allinnich de ferplichte urginsjefoardering op te nimmen, mar de ried is ferdield oer de needsaak fan oanfoljende maatregels.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan de gemeente Noardeast-Fryslân waard der drok debattearre oer de ynfolling fan de hûsfeestingsferoardening. It rapport fan RIGO, dat as basis tsjinde foar de diskusje, advisearret om allinnich de ferplichte urginsjeferoardening op te nimmen. Oare middels lykas oankoopbeskerming en toeristyske ferhier waarden as net nuttich of proportioneel foar de gemeente beskôge.De diskusje waard iepene troch in riedslid dat oanjoech him fine te kinnen yn it advys fan RIGO. "As it letter nedich bliuken docht, kinne wy altyd noch oare middels tafoegje," klonk it pragmatysk. Der waard pleite foar in fleksibele oanpak dêr't per gefal besjoen wurdt wat nuttich is. "Wy soene graach minsken mei in sosjaal-ekonomyske bining foarrang jaan wolle, benammen yn de lytse doarpen," waard der suggerearre.
It CDA wie kritysk oer de needsaak fan in útwreide hûsfeestingsferoardening. "De wenmerk yn ús gemeente is tagonklik, mar der leit wol druk op," sa in CDA-riedslid. Der waard wiisd op de goede trochstreaming en it feit dat der gjin sprake is fan ferdringing troch spekulanten út it Westen. "Gjin hûsfeestingsferoardening, althans net de optúge krystbeamfersy," wie de konklúzje.
De FNP hâldde lykwols fêst oan de needsaak fan in hûsfeestingsferoardening. "It probleem is der gewoan," stelde in FNP-riedslid. Der waard pleite foar it opnimmen fan regels dy't foarrang jaan oan lokale ynwenners. "In hûsfeestingsferoardening sûnder bining is in leech hûs," klonk it stellig.
De Partij van de Arbeid útsoarge soargen oer de betaalberens fan wenningen. "Der is in dringende behoefte oan betaalbere hierwenningen," waard der benadrukt. Der waard pleite foar mear gemeentlike belutsenheid by wenningbouprojekten om de betaalberens te wierborken.
De VVD frege har ôf hoe't de gemeente ynfloed útoefenje kin op de betaalberens fan wenningen, sjoen de hege boukosten. "Hoe sjen jimme dat wy betaalbere wenningen realisearje kinne?" frege in VVD-riedslid har ôf.
De wethâlder benadrukte dat de gemeente op koers leit mei de wenningbouplannen en dat der genôch sosjale hierwenningen realisearre wurde. "Wy hawwe in dúdlike line en wurkje hurd oan de realisaasje fan ús doelen," sa de wethâlder.
It debat makke dúdlik dat der binnen de ried ferskillende visjes binne op de ynfolling fan de hûsfeestingsferoardening. De beslútfoarming hjir oer stiet pland foar begjin 2024, wêrby't de yngong fan de ekspertmeeting in wichtige rol spylje sil.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei in ferkennend debat oer de hûsfeestingsferoardening, pland foar 23 novimber 2023. It doel is om de gemeenteried te litten diskusjearjen oer de mooglike yntegraasje fan opsjonele ynstellingen yn de feroardening, neist de ferplichte urginsjeferoardening. It rapport fan RIGO, in ûnôfhinklik ûndersykbuero, advisearret allinnich de ferplichte urginsjeferoardening op te nimmen, om't oare ynstellingen lykas oankopbeskerming en toeristyske ferhier net nuttich of proportioneel achte wurde foar de gemeente. Alternatieve stjoermogelijkheden wurde foarsteld, lykas ôfspraken mei projektûntwikkelers en it befoarderjen fan nijbou. It debat moat liede ta in beslút oer de ynfolling fan de hûsfeestingsferoardening, mei beslútvorming pland foar begjin 2024. Ekstra ynstellingen soene aanzjenlike finansjele en organisatoaryske gefolgen hawwe.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Discussiestuk huisvestingsverordening voor It Debat 23 november". Het doel is om de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân te laten debatteren over de invulling van de huisvestingsverordening, met name over de optionele instrumenten die naast de verplichte urgentieverordening kunnen worden opgenomen. Het rapport van RIGO adviseert om geen aanvullende instrumenten op te nemen, omdat deze niet noodzakelijk of proportioneel zijn voor de gemeente. De raad moet de voor- en nadelen van deze instrumenten afwegen en een besluit nemen over de invulling van de verordening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg van de verschillende instrumenten en alternatieve sturingsmogelijkheden. Het bevat ook een advies van een onafhankelijke partij (RIGO) en geeft inzicht in de financiële en organisatorische implicaties van het toevoegen van extra instrumenten.
Rol van de raad:
De raad moet debatteren over de voorgestelde invulling van de huisvestingsverordening en uiteindelijk een besluit nemen over welke instrumenten, naast de verplichte urgentieverordening, moeten worden opgenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het advies om geen aanvullende instrumenten op te nemen en of ze een doelgroepenverordening willen vaststellen. Ze moeten ook overwegen of ze andere zienswijzen hebben op de voorstellen van het college.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het vooral een verkennend karakter heeft. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen voor de implementatie van de verordening, behalve dat de besluitvorming begin 2024 plaatsvindt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de participatie van inwoners ontbreekt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen over de invulling van de huisvestingsverordening, met name of ze naast de verplichte urgentieverordening nog andere instrumenten willen opnemen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners geweest in dit proces, wat een gemis kan zijn in termen van draagvlak en input van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het toevoegen van extra instrumenten aan de huisvestingsverordening heeft financiële gevolgen, met een geschatte jaarlijkse kostenstijging van €80.000 tot €90.000 per extra fte. De exacte kosten zijn afhankelijk van de gekozen instrumenten en moeten nog verder worden uitgewerkt in een aanvullend voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsverordening Urgentieverordening Opkoopbescherming RIGO Woningvoorraadbeheer Doelgroepenverordening Toeristische verhuur Alternatieve sturingsmogelijkheden Sociale huurwoningen Anti-speculatiebedingVerfijning van de zoekopdracht:
J. Nutma - S!N
J. Kramer - Burgemeester
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
A.A. Buwalda - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.H. Lammering - PvdA
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.H. Lammering - PvdA
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
T. Admiraal
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. Nutma - S!N
J.H. Lammering - PvdA
J. Nutma - S!N
J. Nutma - S!N
J. Nutma - S!N
J. Nutma - S!N
J. Nutma - S!N
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J.H. Lammering - PvdA
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J. Nutma - S!N
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J. Nutma - S!N
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
A.A. Buwalda - FNP Noardeast-Fryslân
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
A.A. Buwalda - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
A.A. Buwalda - FNP Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J.H. Lammering - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Dekkema - ChristenUnie Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
G.T. Schaafstal - PvdA
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
D. Ferwerda - VVD Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
H.S. Halbersma - CDA Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
00:06:19 - 00:12:20 - 00:14:18 - 00:16:11 - 00:16:56 - 00:17:48 - 00:21:45 - 00:25:41 - 00:28:18 - 00:32:52 - 00:33:20 - 00:33:36 - 00:34:56 - 00:37:42 - 00:39:03 - 00:42:47 - 00:43:41 - 00:43:59 - 00:44:32 - 00:45:27 - 00:46:08 - 00:49:23 - 00:50:01 - 00:50:46 - 00:50:49 - 00:55:16 - 00:55:19 - 00:57:37 - 00:59:37 - 01:00:20 - 01:00:47 - 01:01:22 - 01:02:05 - 01:02:32 - 01:03:22 - 01:04:53 - 01:07:51 - 01:08:06 - 01:09:33 - 01:10:25 - 01:12:00 - 01:12:44 - 01:13:12 - 01:14:04 - 01:14:45 - 01:14:51 - 01:15:23 - 01:16:08 - 01:18:39 - 01:20:59 - 01:21:43 - 01:22:01
T. Admiraal -
G.T. Schaafstal - PvdA
Agendapunt 3 Omgevingsvisie
Gemeente Noardeast-Fryslân Debatteert over Omgevingsvisie: "Zijn we bereid om naar onze eigen visie te handelen?"
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân boog zich over de ontwerp-Omgevingsvisie, een document dat de toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen van de gemeente moet sturen. De visie, die in lijn is met de Omgevingswet die op 1 januari 2024 in werking treedt, is het resultaat van een uitgebreide dialoog met de samenleving. Het voorstel vraagt de raad om de visie inspraakrijp te verklaren, zodat inwoners en stakeholders hun zienswijzen kunnen indienen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat spraken verschillende fracties hun waardering uit voor de ontwerp-Omgevingsvisie. De ChristenUnie, vertegenwoordigd door de heer Dekkema, prees het ambitieniveau van de visie en herkende veel van hun eigen verkiezingsprogramma erin. "Onze fractie herkent zich in hoe we als gemeente willen zijn," aldus Dekkema. Hij merkte echter op dat het oostelijke deel van de gemeente wat onderbelicht is en vroeg om meer aandacht voor de culturele en sociale verschillen in dat gebied.De discussie richtte zich ook op de vraag of de gemeenteraad bereid is om daadwerkelijk naar de visie te handelen. Dekkema stelde kritische vragen over de consistentie tussen de visie en het huidige coalitieakkoord, met name op het gebied van circulaire economie en veiligheid bij evenementen. "Zijn wij als Raad ook bereid om de uitgangspunten uit die omgevingsvisie in onze keuzes en onze besluitvorming te betrekken of niet?" vroeg hij retorisch.
De FNP, vertegenwoordigd door de heer Brugsma, benadrukte het belang van participatie en waarschuwde voor de valkuilen van bureaucratisering. "Participatie is het ei van Columbus, maar het moet wel werkbaar blijven," stelde Brugsma. Hij uitte zijn zorgen over de vrijblijvendheid van het participatietraject en riep op tot een meer gestructureerde aanpak.
Het CDA, bij monde van de heer Schoorstra, benadrukte de noodzaak van een duidelijke tijdspad voor de implementatie van de omgevingsprogramma's. Hij pleitte voor meer aandacht voor dierenwelzijn binnen de visie en stelde voor om dit onderwerp in een amendement op te nemen.
Wethouder Kampstra reageerde op de opmerkingen van de raadsleden en benadrukte het belang van participatie en flexibiliteit binnen de visie. Hij stelde voor om in toekomstige Raadsvoorstellen expliciet te vermelden wanneer er van de visie wordt afgeweken en waarom.
Het debat maakte duidelijk dat er brede steun is voor de ontwerp-Omgevingsvisie, maar ook dat er nog vragen en aandachtspunten zijn die in de inspraakperiode verder uitgewerkt moeten worden. De gemeenteraad zal in mei 2024 een definitieve beslissing nemen over de vaststelling van de visie.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de goedkeuring van een ontwerp-Omgevingsvisie, die in lijn is met de Omgevingswet die op 1 januari 2024 in werking treedt. Deze visie beschrijft de kwaliteiten, uitdagingen en gewenste ontwikkelingsrichtingen van de gemeente en dient als kader voor toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen. De visie is opgesteld na een uitgebreide dialoog met de samenleving en moet door de gemeenteraad worden vastgesteld. Het voorstel vraagt de raad om de ontwerp-Omgevingsvisie inspraakrijp te verklaren, zodat inwoners en stakeholders hun zienswijzen kunnen indienen. Er is geen Plan-Milieueffectrapportage uitgevoerd, omdat de visie te globaal is voor een milieutoets. Na de inspraakperiode van zes weken zal het college van B&W een zienswijzenota opstellen en eventuele wijzigingen doorvoeren, met een verwachte vaststelling door de raad in mei 2024. Het voorstel heeft geen financiële consequenties. Communicatie over de inspraakmogelijkheid vindt plaats via diverse kanalen.
Gemeente Noardeast-Fryslân Debattearret oer Omjouwingsfisy: "Binne wy beried om nei ús eigen fisy te hanneljen?"
De ried fan Noardeast-Fryslân bûgde har oer de ûntwerp-Omjouwingsfisy, in dokumint dat de takomstige romtelike ûntwikkelingen fan de gemeente stjoere moat. De fisy, dy't yn line is mei de Omjouwingswet dy't op 1 jannewaris 2024 yn wurking treedt, is it resultaat fan in útwreide dialooch mei de mienskip. It foarstel freget de ried om de fisy ynspraakryp te ferklearjen, sadat ynwenners en belanghawwenden har sichtwizen yntsjinje kinne.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens it debat sprutsen ferskate fraksjes harren waardering út foar de ûntwerp-Omjouwingsfisy. De ChristenUnie, fertsjintwurdige troch de hear Dekkema, priizge it ambysjenivo fan de fisy en rekkenje in soad fan harren eigen ferkiezingsprogramma der yn. "Us fraksje rekkenet har yn hoe't wy as gemeente wêze wolle," sa sei Dekkema. Hy makke lykwols op dat it eastlike diel fan de gemeente wat ûnderbeljocht is en frege om mear omtinken foar de kulturele en sosjale ferskillen yn dat gebiet.De diskusje rjochte har ek op de fraach oft de gemeenteried beried is om daadwurklik nei de fisy te hanneljen. Dekkema stelde krityske fragen oer de konsistinsje tusken de fisy en it hjoeddeiske koalysjeakkoart, benammen op it mêd fan sirkulêre ekonomy en feiligens by eveneminten. "Binne wy as Raad ek beried om de útgongspunten út dy omjouwingsfisy yn ús karren en ús beslútfoarming te belibjen of net?" frege er retorysk.
De FNP, fertsjintwurdige troch de hear Brugsma, benadrukte it belang fan partisipaasje en warskôge foar de falgrêven fan burokratisearring. "Partisipaasje is it aai fan Columbus, mar it moat wol wurkber bliuwe," stelde Brugsma. Hy út syn soargen oer de frijbliuwendheid fan it partisipaasjetraject en ropt op ta in mear struktueren oanpak.
It CDA, troch de hear Schoorstra, benadrukte de needsaak fan in dúdlik tiidspaad foar de ymplemintaasje fan de omjouwingsprogramma's. Hy pleite foar mear omtinken foar bieldewelwêzen binnen de fisy en stelde foar om dit ûnderwerp yn in amendemint op te nimmen.
Wethâlder Kampstra reagearre op de opmerkings fan de riedsleden en benadrukte it belang fan partisipaasje en fleksibiliteit binnen de fisy. Hy stelde foar om yn takomstige Raadsfoarstellen eksplisyt te fermelden wannear't der fan de fisy ôfwykt wurdt en wêrom.
It debat makke dúdlik dat der brede stipe is foar de ûntwerp-Omjouwingsfisy, mar ek dat der noch fragen en omtinkpunten binne dy't yn de ynspraakperioade fierder útwurke wurde moatte. De gemeenteried sil yn maaie 2024 in definityf beslút nimme oer de fêststelling fan de fisy.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei de goedkarring fan in ûntwerp-Omjouwingsfisy, dy't yn line is mei de Omjouwingswet dy't op 1 jannewaris 2024 yn wurking treedt. Dizze fisy beskriuwt de kwaliteiten, útdagings en winske ûntwikkelingsrjochtingen fan de gemeente en docht tsjin as kader foar takomstige romtelike ûntwikkelings. De fisy is opsteld nei in útwreide dialooch mei de mienskip en moat fêststeld wurde troch de gemeenteried. It foarstel freget de ried om it ûntwerp-Omjouwingsfisy ynspraakryp te ferklearjen, sadat ynwenners en belanghawwenden har mienings yntsjinje kinne. Der is gjin Miljeueffektanalyse útfierd, om't de fisy te globaal is foar in miljeutoets. Nei de ynspraakperioade fan seis wiken sil it kolleezje fan B&W in mieningsnota opstelle en eventuele feroaringen trochfiere, mei in ferwachte fêststelling troch de ried yn maaie 2024. It foarstel hat gjin finansjele gefolgen. Kommunikaasje oer de ynspraakmooglikheid fynt plak fia ferskate kanalen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Ontwerp-Omgevingsvisie Noardeast-Fryslân
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerp-Omgevingsvisie Noardeast-Fryslân". Het voorstel betreft de goedkeuring van een ontwerp-Omgevingsvisie die de kwaliteiten, opgaven en ontwikkelingsrichtingen van de gemeente Noardeast-Fryslân beschrijft. Deze visie dient als kader voor toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen en is opgesteld in dialoog met de samenleving. Het doel is om de visie inspraakrijp te verklaren, zodat inwoners en stakeholders hun zienswijzen kunnen indienen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de inhoud en het doel van de Omgevingsvisie. Het bevat informatie over de participatie en de wettelijke verplichtingen. Echter, er is geen Plan-MER uitgevoerd, wat een mogelijke lacune kan zijn in de milieutoetsing.
Rol van de Raad:
De raad moet de ontwerp-Omgevingsvisie goedkeuren en inspraakrijp verklaren. Daarnaast beoordeelt de raad of het participatieproces adequaat is verlopen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de ontwerp-Omgevingsvisie voldoende aansluit bij de wensen en behoeften van de gemeenschap en of het participatieproces voldoende is geweest. Ook moet de raad overwegen of het ontbreken van een Plan-MER gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke planning voor inspraak en vaststelling. Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk, vooral door het ontbreken van een Plan-MER. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afwezigheid van een milieueffectrapportage kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de ontwerp-Omgevingsvisie en deze inspraakrijp te verklaren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de dialoogfase en de mogelijkheid voor inwoners en stakeholders om zienswijzen in te dienen. Dit wordt ondersteund door communicatie via diverse kanalen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de doelen zoals "Duorsum" (duurzaam) en de focus op gezondheid en leefomgeving. Echter, de afwezigheid van een Plan-MER kan de aandacht voor milieueffecten verminderen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële consequenties. Er wordt geen informatie gegeven over de dekking van eventuele toekomstige kosten die voortvloeien uit de implementatie van de Omgevingsvisie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerp-Omgevingsvisie Omgevingswet Fysieke leefomgeving Participatieproces Zienswijze Toekomstvisie Dialoogfase Beleidskader Foto van de Leefomgeving OmgevingsplanVerfijning van de zoekopdracht: