16-12-2020 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.J. Vander Tol -
T. Berends -
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 3 Mededelingen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. de Graaf - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijsten raadsbijeenkomsten 3 en 10 december 2020
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. de Graaf - wethouder
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 4.b Motie vreemd - Yes we can
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 16 december 2020 een motie aangenomen om zich aan te sluiten bij de campagne "Yes we can", die oproept tot het invoeren van statiegeld op blikjes. De motie werd ingediend door verschillende partijen, waaronder GROEN nof, PvdA, FNP, CU, S!N, CDA en GB, en werd unaniem aangenomen. De campagne is een reactie op de toenemende vervuiling door blikjes in de natuur en heeft als doel om de Nederlandse regering te bewegen om nog in de huidige regeerperiode statiegeld op blikjes in te voeren. De motie benadrukt de noodzaak van brede steun voor deze campagne.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 16 desimber 2020 in moasje oannommen om him oan te sluten by de kampanje "Yes we can", dy't opropt ta it ynfieren fan statiegeld op blikjes. De moasje waard yntsjinne troch ferskate partijen, wêrûnder GROEN nof, PvdA, FNP, CU, S!N, CDA en GB, en waard unanym oannommen. De kampanje is in reaksje op de tanimmende fersmoarging troch blikjes yn de natuer en hat as doel om de Nederlânske regearing te bewegen om noch yn de hjoeddeiske regearperioade statiegeld op blikjes yn te fieren. De moasje beklammet de needsaak fan brede stipe foar dizze kampanje.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Yes we can" en roept de gemeente Noardeast-Fryslân op om zich aan te sluiten bij een campagne die pleit voor het invoeren van statiegeld op blikjes. Dit is een reactie op de vervuiling en natuurschade veroorzaakt door blikjes in de natuur. De campagne, gesteund door diverse organisaties en gemeenten, wil druk uitoefenen op de Nederlandse regering om statiegeld op blikjes in te voeren binnen de huidige regeerperiode.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, het doel en de gewenste actie beschrijft. Het biedt echter geen gedetailleerd plan van aanpak of tijdlijn voor de uitvoering.
Rol van de raad:
De raad speelt een beslissende rol door te stemmen over de motie en daarmee de steun van de gemeente voor de campagne te formaliseren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de campagne willen steunen en daarmee impliciet druk willen uitoefenen op de regering om statiegeld op blikjes in te voeren.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen, een tijdsgebonden kader en een concreet actieplan, waardoor het niet volledig SMART is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en daarmee de gemeente aansluiten bij de campagne "Yes we can".
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers, maar impliceert wel een bredere maatschappelijke betrokkenheid door de steun van diverse organisaties en gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien de motie gericht is op het verminderen van zwerfafval en natuurschade.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt worden. Het is voornamelijk een symbolische steunbetuiging zonder financiële verplichtingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Blikjes Vervuiling Natuurschade Statiegeldalliantie Campagne Yes we can Statiegeld Nederlandse regering Ondersteuning ToenameVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg -
B. Visser -
Agendapunt 5 Vaststellen Onderwijs Huisvestingsprogramma en -overzicht 2021
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van het Huisvestingsprogramma en -overzicht 2021, met een focus op onderwijshuisvesting. Er zijn aanvragen van verschillende schoolbesturen voor bekostiging van voorzieningen, waaronder tijdelijke uitbreiding en vervangende nieuwbouw. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de toekenning van voorzieningen voor de Burgerschool, De Pionier en De Fjouwerhoeke, en de afwijzing van andere aanvragen zoals die van Nynke van Hichtum en De Rank. De Burgerschool in Dokkum krijgt € 70.000 voor tijdelijke uitbreiding vanwege een groeiend aantal leerlingen. De aanvraag voor vervangende nieuwbouw van de Burgerschool wordt aangehouden, maar er wordt perspectief geboden op nieuwbouw in het toekomstige Scholenpark Dokkum. Voor De Pionier en De Fjouwerhoeke wordt vervangende nieuwbouw toegekend, maar de financiering moet nog worden vastgesteld. Aanvragen voor herstel van constructiefouten bij 't Oegh en De Springplanke worden afgewezen. De financiële aspecten worden besproken, waarbij de raad wordt voorgesteld om de begroting aan te passen om de kapitaallasten te dekken. Na vaststelling worden de schoolbesturen formeel geïnformeerd.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer de fêststelling fan it Húsfestingsprogramma en -oersjoch 2021, mei in fokus op ûnderwiishúsfesting. Der binne oanfragen fan ferskate skoalbestjoeren foar bekostiging fan foarsjennings, wêrûnder tydlike útwreiding en ferfangende nijbou. De ried wurdt frege yn te stimmen mei de takennings fan foarsjennings foar de Burgerskoalle, De Pionier en De Fjouwerhoeke, en de ôfwiizing fan oare oanfragen lykas dy fan Nynke van Hichtum en De Rank. De Burgerskoalle yn Dokkum krijt € 70.000 foar tydlike útwreiding fanwegen in groeiend tal learlingen. De oanfraach foar ferfangende nijbou fan de Burgerskoalle wurdt oanholden, mar der wurdt perspektyf bean op nijbou yn it takomstige Skoallenpark Dokkum. Foar De Pionier en De Fjouwerhoeke wurdt ferfangende nijbou takend, mar de finansiering moat noch fêststeld wurde. Oanfragen foar herstel fan konstruksjefouten by 't Oegh en De Springplanke wurde ôfwiisd. De finansjele aspekten wurde besprutsen, wêrby't de ried foarsteld wurdt om de begrutting oan te passen om de kapitaallêsten te dekken. Nei fêststelling wurde de skoalbestjoeren formeel ynformearre.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststelling Huisvestingsprogramma en -overzicht 2021
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling Huisvestingsprogramma en -overzicht 2021" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het raadsvoorstel vraagt om instemming voor de toekenning van tijdelijke en vervangende nieuwbouwvoorzieningen voor diverse scholen, waaronder de Burgerschool en De Pionier in Dokkum, en De Fjouwerhoeke in Hantumhuizen. Daarnaast worden enkele aanvragen afgewezen, zoals die voor de Nynke van Hichtum en De Hoeksteen. Het voorstel omvat ook een begrotingswijziging om €70.000 beschikbaar te stellen voor de tijdelijke uitbreiding van de Burgerschool.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de achtergrond, argumenten, en financiële implicaties van de voorgestelde maatregelen. Echter, er zijn enkele kanttekeningen en onzekerheden, zoals de noodzaak van vergunningen en de dekking van kosten.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het huisvestingsprogramma en de bijbehorende financiële wijzigingen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voorgestelde maatregelen en het aanpassen van de begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van onderwijshuisvesting, de toekenning van middelen voor tijdelijke en vervangende nieuwbouw, en de afwijzing van bepaalde aanvragen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de lange termijn visie voor onderwijsvoorzieningen in de gemeente.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde maatregelen en financiële implicaties. Echter, de tijdsgebondenheid is minder duidelijk voor sommige projecten, zoals de vervangende nieuwbouw van De Pionier, die afhankelijk is van toekomstige wetgeving. Er zijn geen grote inconsistenties, maar er zijn onzekerheden over vergunningen en financiële dekking.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het huisvestingsprogramma en -overzicht 2021 vast te stellen, €70.000 beschikbaar te stellen voor de tijdelijke uitbreiding van de Burgerschool, en de begroting aan te passen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met de schoolbesturen en dat de voorgenomen besluiten zijn besproken tijdens het OOGO. Na vaststelling worden de schoolbesturen formeel geïnformeerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op het voldoen aan de ruimtebehoefte en wettelijke verplichtingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een bedrag van €70.000 voor de tijdelijke uitbreiding van de Burgerschool. Er zijn ook aanzienlijke kosten verbonden aan de vervangende nieuwbouw van De Pionier en De Fjouwerhoeke, die in toekomstige begrotingen moeten worden opgenomen. De dekking voor deze kosten wordt deels voorzien door begrotingswijzigingen en toekomstige perspectiefnota's.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderwijshuisvesting Burgerschool Tijdelijke uitbreiding Vervangende nieuwbouw Scholenpark Dokkum Leerlingenaantal Prognoses Roobol Arlanta ConstructiefoutVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
Agendapunt 5.1 Motie CBS de Fjouwerhoeke, vervangende nieuwbouw
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 16 december 2020 een motie aangenomen betreffende de vervangende nieuwbouw van CBS de Fjouwerhoeke in Hantumhuizen. Het college had geadviseerd de aanvraag voor nieuwbouw goed te keuren. Tijdens een eerder debat bleek dat de raad de voorkeur gaf aan nieuwbouw, ondanks zorgen over dalende prognoses. De motie verzoekt het college om samen met het schoolbestuur, de gemeente, ouders en inwoners een toekomstgericht en flexibel ontwerp te ontwikkelen dat dynamische duurzaamheid bevordert. Het ontwerp moet de mogelijkheid bieden om kleine eenheden af te splitsen en te verhuren, en indien mogelijk de karakteristieke kenmerken van de omgeving integreren. De motie werd aangenomen met 19 stemmen voor en 9 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 16 desimber 2020 in moasje oannommen oangeande de ferfangende nijbou fan CBS de Fjouwerhoeke yn Hantumhuzen. It kolleezje hie advisearre de oanfraach foar nijbou goed te kearen. Under in earder debat die bliken dat de ried de foarkar joech oan nijbou, nettsjinsteande soargen oer sakjende prognoses. De moasje freget it kolleezje om tegearre mei it skoalbestjoer, de gemeente, âlden en ynwenners in takomstgerichte en fleksibele ûntwerp te ûntwikkeljen dat dynamyske duorsumens befoarderet. It ûntwerp moat de mooglikheid biede om lytse ienheden ôf te splitsen en te ferhieren, en as mooglik de karakteristike skaaimerken fan de omjouwing te yntegrearjen. De moasje waard oannommen mei 19 stimmen foar en 9 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beantwoording motie CBS De Fjouwerhoeke". Het voorstel betreft de vervangende nieuwbouw van CBS De Fjouwerhoeke, waarbij het schoolbestuur Arlanta als bouwheer optreedt. Arlanta zal conceptscenario's ontwikkelen die voldoen aan de motie-eisen, zoals dynamische duurzaamheid en flexibiliteit in ontwerp. Deze scenario's worden eerst met de gemeente besproken en daarna aan ouders en inwoners voorgelegd. Arlanta heeft een deskundige aangetrokken om het proces te begeleiden. De raad wordt op de hoogte gehouden van de voortgang.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de stappen beschrijft die zijn genomen om de motie uit te voeren. Het geeft aan dat er overleg is geweest met het schoolbestuur en dat er een proces is gestart om de motie te implementeren.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op de uitvoering van de motie en om geïnformeerd te worden over de voortgang van de scenario's die door Arlanta worden ontwikkeld.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde aanpak en de rol van Arlanta als bouwheer acceptabel zijn. Daarnaast moeten ze beoordelen of de voorgestelde scenario's voldoen aan de eisen van de motie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat er geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen zijn genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de tijdlijn en meetbare resultaten zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde aanpak en of ze verdere richtlijnen of eisen willen stellen aan het proces.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de conceptscenario's aan ouders en inwoners van de omliggende dorpen zullen worden voorgelegd, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien de motie vraagt om een toekomstgericht en flexibel ontwerp dat dynamische duurzaamheid bevordert.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt en besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
CBS De Fjouwerhoeke Vervangende nieuwbouw Arlanta Schoolbestuur Dynamische duurzaamheid Toekomstgericht ontwerp Flexibel ontwerp Conceptscenario's Ondersteuning Ouders en inwonersVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "MOTIE Art. 49 RvO Motie naar aanleiding van agendapunt nr. 5 in de raadsvergadering van 16 december 2020" en betreft de vervangende nieuwbouw van CBS de Fjouwerhoeke in Hantumhuizen. De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft, na beraadslaging, besloten om het college te verzoeken samen met het schoolbestuur, ouders en inwoners een toekomstgericht en flexibel ontwerp voor de nieuwbouw te ontwikkelen. Dit ontwerp moet dynamische duurzaamheid bevorderen en de mogelijkheid bieden om kleine eenheden af te splitsen en te verhuren. Tevens wordt gevraagd om de karakteristieke kenmerken van de omgeving in het ontwerp te integreren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijke richtlijnen en suggesties biedt voor de nieuwbouw van de school. Het benoemt de betrokken partijen en de gewenste kenmerken van het ontwerp. Echter, specifieke details over de uitvoering en financiële dekking ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol van besluitvormer en toezichthouder. Ze hebben de motie aangenomen en geven hiermee richting aan het college en het schoolbestuur voor de verdere ontwikkeling van het project.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van de motie, die een flexibele en duurzame aanpak voorstaat, of alternatieve oplossingen die mogelijk minder toekomstgericht zijn. Er is ook een keuze gemaakt om de lokale gemeenschap te betrekken bij het proces.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke suggesties doet, ontbreken meetbare doelen, een tijdlijn en concrete financiële plannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de flexibele en duurzame aanpak is niet onderbouwd.
Besluit van de Raad:
De raad heeft besloten de motie aan te nemen, waarmee ze het college verzoeken de genoemde suggesties te implementeren in de nieuwbouwplannen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door te verzoeken dat de gemeente, ouders en inwoners samen optrekken in het nieuwbouwproces, wat wijst op een inclusieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met nadruk op dynamische duurzaamheid en een toekomstgericht ontwerp.
Financiële Gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van het project te waarborgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
CBS de Fjouwerhoeke Vervangende nieuwbouw Hantumhuizen Dalende prognoses Dynamische duurzaamheid Toekomstgericht ontwerp Creatieve flexibilisering Indelingsprincipes Karakteristieke kenmerken BûtengebietVerfijning van de zoekopdracht:
J.M. Klinkenberg
J.M. Klinkenberg -
Agendapunt 5.2 Motie Tijdelijke uitbreiding Burgerschool Dokkum
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân besprak op 16 december 2020 de tijdelijke uitbreiding van de Burgerschool in Dokkum. De school heeft een tekort aan ruimte en vraagt om een tijdelijke uitbreiding van 90 m², hoewel het college voorstelt om slechts 50 m² toe te kennen voor €70.000. Er is echter discussie over de noodzaak van een vergunning en de impact op de buurt. De motie, ingediend door C. Klinkenberg, verzoekt het college om te onderzoeken of de leegstaande lokalen van CBS de Bron een betere en goedkopere oplossing kunnen bieden voor de tijdelijke huisvesting van de leerlingen. De motie werd niet aangenomen, met één stem voor en 27 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân bespruts op 16 desimber 2020 de tydlike útwreiding fan de Burgerskoalle yn Dokkum. De skoalle hat in tekoart oan romte en freget om in tydlike útwreiding fan 90 m², hoewol't it kolleezje foarstelt om allinnich 50 m² ta te kennen foar €70.000. Der is lykwols diskusje oer de needsaak fan in fergunning en de ynfloed op de buert. De moasje, yntsjinne troch C. Klinkenberg, freget it kolleezje om te ûndersykjen oft de leechsteande lokalen fan CBS de Bron in bettere en goedkeapere oplossing biede kinne foar de tydlike húsfesting fan de learlingen. De moasje waard net oannommen, mei ien stim foar en 27 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie naar aanleiding van agendapunt nr. 5 in de raadsvergadering van 16 december 2020: Tijdelijke uitbreiding Burgerschool Dokkum
Samenvatting: De motie betreft een voorstel voor de tijdelijke uitbreiding van de Burgerschool in Dokkum, die kampt met ruimtegebrek. De school heeft volgens prognoses de komende vier jaar een tekort van 90 m². Hoewel er formeel recht is op permanente uitbreiding, vraagt de school om een tijdelijke oplossing in afwachting van een toekomstige verhuizing naar het Scholenpark. Het college stelt voor om 50 m² tijdelijke huisvesting toe te kennen voor €70.000. De motie verzoekt het college om te onderzoeken of leegstaande lokalen van CBS de Bron een goedkopere en buurtvriendelijkere oplossing kunnen bieden.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het adresseren van de directe behoefte aan extra ruimte voor de Burgerschool. Het biedt echter geen uitgebreide analyse van alternatieve oplossingen, zoals het gebruik van leegstaande lokalen bij CBS de Bron, wat in de motie wordt aangekaart.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen, te debatteren over de voorgestelde oplossingen en uiteindelijk een besluit te nemen over de goedkeuring of afwijzing van de motie.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van de voorgestelde tijdelijke uitbreiding van 50 m² of het onderzoeken van alternatieve oplossingen zoals het gebruik van leegstaande lokalen bij CBS de Bron. Dit omvat ook het afwegen van financiële kosten, buurtbelangen en de lange termijn visie voor de school.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen duidelijke tijdlijn of meetbare doelen bevat voor het onderzoek naar alternatieve huisvesting. Er zijn ook inconsistenties in de aanpak van de ruimtebehoefte, zoals het verschil tussen de voorgestelde 50 m² en de berekende behoefte van 90 m².
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of ze het college verzoeken om de voorgestelde tijdelijke uitbreiding goed te keuren of om alternatieve oplossingen te onderzoeken, zoals het gebruik van leegstaande lokalen bij CBS de Bron.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden, zoals ouders, leraren of buurtbewoners, in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Echter, het gebruik van bestaande leegstaande lokalen kan als een duurzamere oplossing worden beschouwd.
Financiële gevolgen
Het voorstel omvat een financiële toewijzing van €70.000 voor de tijdelijke uitbreiding van 50 m². Er wordt echter geen gedetailleerde financiële analyse gegeven over hoe deze kosten worden gedekt of hoe ze zich verhouden tot de kosten van alternatieve oplossingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgerschool Dokkum Tijdelijke uitbreiding Leerlingenaantal Scholenpark Integraal Huisvestingsplan Tijdelijke huisvesting CBS de Bron Dokkum Leegstaande lokalen Vergunning BuurtbelastingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Tijdelijke uitbreiding Burgerschool Dokkum". Het voorstel richt zich op de tijdelijke uitbreiding van de Burgerschool in Dokkum, die kampt met ruimtegebrek. De school heeft volgens prognoses de komende vier jaar een tekort van 90 m². Hoewel er formeel recht is op permanente uitbreiding, vraagt de school om een tijdelijke oplossing, omdat ze in de toekomst naar het Scholenpark wil verhuizen. Het college stelt voor om 50 m² tijdelijke huisvesting toe te kennen voor €70.000. De motie verzoekt het college om te onderzoeken of leegstaande lokalen van CBS de Bron een goedkopere en betere oplossing bieden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die verder onderzoek vereisen, zoals de mogelijkheid om gebruik te maken van leegstaande lokalen van CBS de Bron. Het voorstel mist echter gedetailleerde informatie over de haalbaarheid en kosten van deze alternatieve oplossing.
Rol van de Raad:
De raad moet de motie beoordelen en beslissen of het college het verzoek moet uitvoeren om alternatieve huisvestingsmogelijkheden te onderzoeken.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de tijdelijke uitbreiding zoals voorgesteld door het college of het onderzoeken van alternatieve oplossingen zoals voorgesteld in de motie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijn of meetbare doelen bevat voor het onderzoek naar alternatieve huisvesting. Er zijn ook inconsistenties, zoals de discrepantie tussen de voorgestelde 50 m² en de benodigde 90 m².
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het college willen verzoeken om de voorgestelde alternatieve huisvestingsmogelijkheden te onderzoeken. De motie is echter niet aangenomen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden, zoals ouders of buurtbewoners, in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het gebruik van bestaande leegstaande lokalen mogelijk een duurzamere oplossing kan zijn.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel van het college omvat een bedrag van €70.000 voor de tijdelijke huisvesting. De motie suggereert dat het gebruik van leegstaande lokalen een goedkopere oplossing kan zijn, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse van deze optie. Het is onduidelijk hoe de kosten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgerschool Dokkum Tijdelijke uitbreiding Leerlingenaantal Scholenpark Integraal Huisvestingsplan Tijdelijke huisvesting CBS de Bron Dokkum Leegstaande lokalen Vergunning BuurtbelastingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.D. De Vries
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Toren - Adjunct-griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Toren - Adjunct-griffier
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
00:38:25 - 00:38:31 - 00:40:41 - 00:40:57 - 00:41:01 - 00:41:51 - 00:41:58 - 00:42:35 - 00:42:40 - 00:42:46 - 00:44:00 - 00:49:49 - 00:51:26 - 00:51:38 - 00:53:14 - 00:54:06 - 00:54:21 - 00:54:40 - 00:56:06 - 00:57:03 - 00:57:27 - 00:57:35 - 00:58:00 - 00:59:32 - 00:59:50 - 01:00:23 - 01:02:06 - 01:02:29 - 01:04:08 - 01:04:27 - 01:04:45 - 01:05:14 - 01:05:16 - 01:05:25 - 01:06:02 - 01:06:43 - 01:07:09 - 01:11:48
K.C. Merkus -
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 5.3 Motie CBS 't Oegh - Vervanging vloer
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft tijdens de vergadering op 16 december 2020 een motie besproken met betrekking tot de vloerproblemen in CBS 't Oegh in Munnekezijl. De vloerproblemen zijn al meer dan 15 jaar bekend en worden als een constructiefout erkend. Deze problemen vallen onder vervangende nieuwbouw en niet onder regulier onderhoud. De situatie maakt de school onbruikbaar voor onderwijs vanwege veiligheidsrisico's. De gemeente is verantwoordelijk voor goede onderwijshuisvesting. De motie roept het college op om samen met de school tot een oplossing te komen. De motie is ingediend door W. v.d. Bent (CDA), VVD, ALL, en PvdA. De uitkomst van de stemming over de motie is niet vermeld.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat tidens de gearkomste op 16 desimber 2020 in moasje besprutsen mei betrekking ta de flierproblemen yn CBS 't Oegh yn Munnekezijl. De flierproblemen binne al mear as 15 jier bekend en wurde as in konstruksjeflater erkend. Dizze problemen falle ûnder ferfangende nijbou en net ûnder regulier ûnderhâld. De situaasje makket de skoalle net brûkber foar ûnderwiis fanwegen feiligensrisiko's. De gemeente is ferantwurdlik foar goede ûnderwiishúsfesting. De moasje ropt it kolleezje op om tegearre mei de skoalle ta in oplossing te kommen. De moasje is yntsjinne troch W. v.d. Bent (CDA), VVD, ALL, en PvdA. De útkomst fan de stimming oer de moasje is net fermeld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie naar aanleiding van agendapunt nr. 5 in de raadsvergadering van 16 december 2020
Samenvatting: De motie betreft de vervanging van de vloer in CBS ’t Oegh in Munnekezijl. De vloerconstructie is al meer dan 15 jaar problematisch en wordt als constructiefout erkend. Dit probleem valt niet onder regulier onderhoud, maar onder vervangende nieuwbouw. De huidige situatie maakt de school onbruikbaar voor onderwijs vanwege veiligheidsrisico's. De gemeente is verantwoordelijk voor adequate onderwijshuisvesting. De motie roept het college op om samen met de school tot een oplossing te komen voor de vloerproblemen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van het probleem en de noodzaak voor actie. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan van aanpak of tijdlijn voor de uitvoering.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten het college aanzetten tot actie en de uitvoering van de motie monitoren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en daarmee prioriteit geven aan de veiligheid en functionaliteit van de school. Dit kan invloed hebben op budgettaire keuzes en prioriteiten binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering is vaag.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de vloerproblematiek op te lossen.
Participatie
De motie vermeldt samenwerking met de school, wat enige mate van participatie impliceert, maar het is niet duidelijk hoe deze participatie vorm krijgt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de keuze van materialen en methoden voor de vervanging van de vloer.
Financiële Gevolgen
De motie geeft geen specifieke financiële details of hoe de kosten gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
CBS ’t Oegh Vervanging vloer Munnekezijl Constructiefout Vervangende nieuwbouw Onderwijshuisvesting Veiligheid Schoolbestuur Inspanningsverplichting OnderwijsfunctieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "CBS ’t Oegh / Vervanging vloer". Het betreft een motie die de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân oproept om samen met het schoolbestuur van CBS 't Oegh een oplossing te vinden voor de problemen met de vloerconstructie van de school. De vloer is al meer dan 15 jaar een probleem en wordt als een constructiefout erkend. De huidige situatie maakt de school onbruikbaar voor onderwijs vanwege veiligheidsrisico's. De motie benadrukt de verantwoordelijkheid van de gemeente voor adequate onderwijshuisvesting en roept op tot een inspanningsverplichting om de vloer te vervangen.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en de noodzaak voor actie. Echter, het biedt geen specifieke details over de aard van de oplossing of de tijdlijn voor de uitvoering.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten de motie aannemen en het college oproepen om actie te ondernemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de verantwoordelijkheid voor de vervanging van de vloer willen nemen en hoe ze de samenwerking met het schoolbestuur willen vormgeven.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke details over de uitvoering en tijdlijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie is vrij algemeen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de inspanningsverplichting aan te gaan.
Participatie:
De motie vermeldt samenwerking met het schoolbestuur, wat enige mate van participatie impliceert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de keuze van materialen en methoden voor de vloerconstructie.
Financiële Gevolgen:
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
CBS ’t Oegh Vervanging vloer Munnekezijl Constructiefout Vervangende nieuwbouw Onderwijshuisvesting Veiligheid Schoolbestuur Inspanningsverplichting OnderwijsfunctieVerfijning van de zoekopdracht:
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W.A. Van Der Bent
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
A.J. Soepboer -
K.C. Merkus -
J.J. Vander Tol -
D. Ferwerda - VVD
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.M. Klinkenberg -
Agendapunt 6 Vaststellen belastingverordeningen 2021
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân voor 2021 richt zich op het vaststellen van nieuwe belastingverordeningen en het aanpassen van tarieven. De tarieven voor belastingen, heffingen en rechten worden verhoogd met 1,8% op basis van de consumentenprijsindex, met uitzondering van leges en toeristenbelasting die respectievelijk met 20% en 50% stijgen. De parkeerbelastingen stijgen met 15%. De totale verwachte belastingopbrengst voor 2021 bedraagt € 25.963.534. De vrijstelling voor zonneparken in de onroerendezaakbelastingen vervalt. De raad besluit tot het vaststellen van diverse belastingverordeningen en het verhogen van het legestarief voor kabels en leidingen naar € 0,90 per meter om extra toezichtkosten te dekken. De begroting wordt aangepast om deze wijzigingen te weerspiegelen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân foar 2021 rjochtet him op it fêststellen fan nije belestingferoarderingen en it oanpassen fan tariven. De tariven foar belestingen, heffingen en rjochten wurde ferhege mei 1,8% op basis fan de konsumintenpriisyndeks, útsein foar leges en toeristebelesting dy't respektivelik mei 20% en 50% omheech geane. De parkearbelestingen stige mei 15%. De totale ferwachte belestingopbringst foar 2021 bedraacht € 25.963.534. De frijstelling foar sinneparken yn de ûnreplikegoedbelestingen ferfalt. De ried beslút ta it fêststellen fan ferskate belestingferoarderingen en it ferheegjen fan it legestarief foar kabels en liedingen nei € 0,90 per meter om ekstra tafersjochkosten te dekken. De begrutting wurdt oanpast om dizze wizigingen te reflektearjen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Gemeentelijk belastingbeleid 2021 en vaststellen belastingverordeningen 2021
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Gemeentelijk belastingbeleid 2021 en vaststellen belastingverordeningen 2021" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het doel is om de jaarlijkse belastingverordeningen vast te stellen, waarbij de tarieven worden aangepast aan de inflatie van 1,8% volgens de HICP. Specifieke aanpassingen zijn onder andere een stijging van de toeristenbelasting en parkeerbelastingen, en een verhoging van de leges voor een betere kostendekking. De vrijstelling voor zonneparken in de OZB vervalt. De totale verwachte belastingopbrengst voor 2021 is € 25.963.534.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en volledig, met een uitgebreide toelichting op de verschillende belastingcategorieën en de financiële implicaties. Het bevat tabellen met tarieven en opbrengsten, en een duidelijke uitleg van de wijzigingen ten opzichte van het vorige jaar.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde belastingverordeningen vaststellen en de begrotingswijziging goedkeuren. Dit omvat het goedkeuren van de tariefverhogingen en het afschaffen van de vrijstelling voor zonneparken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de verhoging van diverse belastingtarieven en het afschaffen van de OZB-vrijstelling voor zonneparken. Dit zijn keuzes die invloed hebben op de lokale economie en de financiële lasten voor inwoners en bedrijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie kunnen politiek gevoelig zijn, vooral gezien de impact van COVID-19. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de economische impact van de pandemie kan de verwachtingen beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de belastingverordeningen voor 2021 vast te stellen, de begrotingswijziging goed te keuren en de OZB-vrijstelling voor zonneparken te laten vervallen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of belanghebbenden in het voorstel. De communicatie lijkt voornamelijk gericht op publicatie na goedkeuring.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de afschaffing van de OZB-vrijstelling voor zonneparken, wat kan worden gezien als een stap om de financiële voordelen voor duurzame energieprojecten te heroverwegen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een verwachte totale opbrengst van € 25.963.534. De dekking van extra kosten voor toezicht op kabels en leidingen wordt gerealiseerd door een verhoging van de leges, wat voldoende is om de kosten te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieven Kostendekking Leges Toeristenbelasting Parkeerbelastingen Onroerendezaakbelastingen (OZB) Afvalstoffenheffing Rioolheffing ZonneparkenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 6.1 Amendemint Toeristenbelasting 2021 (vrijstelling kinderen)
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Verordening toeristenbelasting 2021 (vrijstelling kinderen)" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het voorstel voegt een vierde lid toe aan artikel 3 van de verordening, waarin kinderen tot en met 12 jaar worden vrijgesteld van toeristenbelasting. Dit amendement is ingediend als reactie op de verhoging van de toeristenbelasting van €1,- naar €1,50 per overnachting, wat een zware impact heeft op de toerismesector. De vrijstelling voor kinderen wordt gezien als een marketinginstrument om gezinnen aan te trekken. De dekking voor de vrijstelling wordt gezocht in de extra opbrengsten van de toeristenbelasting in 2020.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de wijziging in de verordening beschrijft, de reden voor de vrijstelling toelicht en een mogelijke dekking voor de financiële gevolgen aangeeft. Echter, gedetailleerdere financiële analyses en lange termijn effecten worden niet uitgebreid besproken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te debatteren en uiteindelijk te beslissen over de goedkeuring ervan. De raad moet de belangen van de toerismesector, gezinnen en de gemeentelijke financiën afwegen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de toerismesector en gezinnen door kinderen vrij te stellen van de belasting, of het behouden van de belastinginkomsten zonder vrijstellingen. Dit vraagt om een afweging tussen economische stimulans en financiële haalbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerd plan voor de evaluatie van de impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is gebaseerd op aannames over toekomstige inkomsten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement aannemen, wat betekent dat kinderen tot en met 12 jaar worden vrijgesteld van de toeristenbelasting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de toerismesector betrokken is geweest bij het aandragen van de vrijstellingsvraag, maar verdere participatie van andere belanghebbenden wordt niet genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel erkent dat er financiële gevolgen zijn door het verlies aan inkomsten van de vrijstelling, maar stelt dat deze gedekt kunnen worden door de meeropbrengsten van de toeristenbelasting in 2020. Een gedetailleerde financiële analyse ontbreekt echter.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toeristenbelasting Vrijstelling Kinderen Verhoging Toerismesector Kosten Opbrengsten Marketinginstrument Gezinnen DekkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.2 Motie Rioolheffing percelen met minimaal waterverbruik
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân op 16 december 2020 werd een motie besproken met betrekking tot de rioolheffing voor percelen met minimaal waterverbruik. De heffing zou met 500% stijgen, van 50 euro naar 250 euro per jaar. De eigenaren van deze percelen vonden een kleine verhoging redelijk, maar 500% te veel. De raad verzocht het college om, naar voorbeeld van de gemeente Waadhoeke, de kosten te baseren op watergebruik en afvalwaterproductie. Voor percelen met minder dan 10 m³ waterverbruik zou een lager tarief moeten gelden. Het college werd gevraagd om voor de begroting van 2022 een voorstel te doen met inzicht in de financiële gevolgen, waarbij de kostendekkendheid van de rioolheffing behouden blijft. De motie werd unaniem aangenomen door de raad.
Samenvatting
Tidens de riedsgearkomste fan de gemeente Noardeast-Fryslân op 16 desimber 2020 waard in moasje besprutsen mei betrekking ta de rioelheffing foar perselen mei minimaal wetterferbrûk. De heffing soe mei 500% stige, fan 50 euro nei 250 euro yn it jier. De eigners fan dizze perselen fûnen in lytse ferheging ridlik, mar 500% te folle. De ried frege it kolleezje om, nei foarbyld fan de gemeente Waadhoeke, de kosten te basearjen op wettergebrûk en ôffalwetterproduksje. Foar perselen mei minder as 10 m³ wetterferbrûk soe in leger taryf jilde moatte. It kolleezje waard frege om foar de begrutting fan 2022 in foarstel te dwaan mei ynsjoch yn de finansjele gefolgen, wêrby't de kostendekkendheid fan de rioelheffing behâlden bliuwt. De moasje waard unanym oannommen troch de ried.
-
210528 Collegebrief aan raad - motie rioolheffing van percelen met een minimaal waterverbruik.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Rioolheffing percelen met minimaal waterverbruik" verzoekt het college om een verlaagd rioolheffingstarief in te voeren voor percelen met een waterverbruik van minder dan 10 m³ per jaar, vergelijkbaar met de regeling in de gemeente Waadhoeke. Het doel is om de financiële gevolgen inzichtelijk te maken en de kostendekkendheid van de rioolheffing te handhaven. De motie is een reactie op de harmonisatie van belastingverordeningen in 2019, die leidde tot hogere tarieven voor sommige percelen. Het college onderzoekt de financiële en administratieve implicaties van deze aanpassing.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele aandachtspunten. Het biedt een duidelijke achtergrond en motivatie, maar mist gedetailleerde financiële analyses en concrete stappen voor implementatie.
Rol van de Raad:
De raad speelt een beslissende rol bij het goedkeuren van de voorgestelde aanpassingen in de rioolheffing en het beoordelen van de financiële en maatschappelijke implicaties.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige regeling of het invoeren van een verlaagd tarief voor percelen met minimaal waterverbruik, wat kan leiden tot een verschuiving van de belastingdruk.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking en administratieve haalbaarheid zijn nog onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde aanpassing in de rioolheffing willen goedkeuren en hoe ze de financiële gevolgen willen opvangen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, maar erkent wel het belang van maatschappelijk draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het voorstel kan indirect bijdragen aan duurzaam watergebruik door lagere tarieven voor percelen met minimaal verbruik.
Financiële Gevolgen:
De aanpassing leidt tot een geschatte derving van €25.000 per jaar, die moet worden gecompenseerd door een lichte verhoging van de basistarieven. De perceptiekosten kunnen stijgen door de noodzaak om waterverbruik te verifiëren. Het voorstel onderzoekt nog de meest kostenefficiënte manier om deze gegevens te verzamelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rioolheffing Waterverbruik Verlaagd tarief Percelen Wateraansluiting Harmonisatie Fiscale faciliteit Belastbare feit Gemeentelijke riolering PerceptiekostenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als onderwerp "Rioolheffing percelen met minimaal waterverbruik". Het betreft een verzoek aan het college van de gemeente Noardeast-Fryslân om de rioolheffing voor percelen met minimaal waterverbruik te herzien. De huidige verhoging van 500% wordt als onredelijk beschouwd. De motie stelt voor om de heffing te baseren op daadwerkelijk watergebruik, met een lager tarief voor gebruik onder 10 m³. Het college wordt gevraagd om voor de begroting van 2022 een voorstel te doen dat de financiële gevolgen inzichtelijk maakt en de kostendekkendheid waarborgt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel een probleemstelling als een oplossingsrichting biedt. Het vraagt om een herziening van de heffingsstructuur en om inzicht in de financiële gevolgen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze heeft de motie aangenomen en vraagt het college om een voorstel uit te werken en terug te koppelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige heffingsstructuur of het aanpassen ervan op basis van watergebruik. Dit heeft implicaties voor rechtvaardigheid en kostendekkendheid.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: Specifiek en Meetbaar (watergebruik onder 10 m³), maar mist concrete Tijdsgebonden elementen voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de kostendekkendheid moet nog worden aangetoond.
Besluit van de Raad:
De raad heeft de motie aangenomen en het college verzocht om een voorstel voor de begroting van 2022.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie, maar impliceert dat er overleg is geweest met eigenaren van de percelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het voorstel aanzet tot bewuster watergebruik.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt expliciet om inzicht in de financiële gevolgen en de waarborging van kostendekkendheid, maar biedt zelf geen gedetailleerde financiële analyse. Het college moet dit in het voorstel voor 2022 uitwerken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rioolheffing Waterverbruik Verhoging Percelen Afvalwater Tarief Kostendekkendheid Begroting 2022 Gemeente Waadhoeke DongeradeelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.D. De Vries
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
T. Berends
F. Breeuwsma - FNP
T. Berends
F. Breeuwsma - FNP
T. Berends
F. Breeuwsma - FNP
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.D. De Vries -
R. Slijver -
F.J. Klaver -
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Agendapunt 7 Ontheffing woonplaatsvereiste wethouder Berends
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het verlenen van een ontheffing van het woonplaatsvereiste aan wethouder T. Berends van de gemeente Noardeast-Fryslân. Sinds zijn benoeming op 2 januari 2019 woont Berends in Onnen, buiten de gemeente, wat in strijd is met de wettelijke vereisten voor het wethouderschap. De Gemeentewet biedt echter de mogelijkheid om in bijzondere gevallen een ontheffing van een jaar te verlenen. Eerdere ontheffingen werden verleend op 2 januari en 19 december 2019. De huidige ontheffing loopt af op 2 januari 2021. De gemeenteraad moet beslissen of er sprake is van een bijzonder geval om de ontheffing met een jaar te verlengen. Zonder verlenging voldoet Berends niet aan de wettelijke vereisten, wat het einde van zijn wethouderschap zou betekenen. Er zijn geen extra kosten verbonden aan de verlenging van de ontheffing. Het besluit om de ontheffing te verlenen is op 16 december 2020 door de gemeenteraad goedgekeurd.
Samenvatting
It foarstel fan de ried giet oer it ferlienen fan in ûntheffing fan de wenplakfereaske oan wethâlder T. Berends fan de gemeente Noardeast-Fryslân. Sûnt syn beneaming op 2 jannewaris 2019 wennet Berends yn Onnen, bûten de gemeente, wat yn striid is mei de wetlike fereasken foar it wethâlderskip. De Gemeentewet biedt lykwols de mooglikheid om yn bysûndere gefallen in ûntheffing fan in jier te ferlienen. Eardere ûntheffingen waarden ferliend op 2 jannewaris en 19 desimber 2019. De hjoeddeiske ûntheffing rint ôf op 2 jannewaris 2021. De gemeenteried moat beslute oft der sprake is fan in bysûnder gefal om de ûntheffing mei in jier te ferlingjen. Sûnder ferlinging foldocht Berends net oan de wetlike fereasken, wat it ein fan syn wethâlderskip betsjutte soe. Der binne gjin ekstra kosten ferbûn oan de ferlinging fan de ûntheffing. It beslút om de ûntheffing te ferlienen is op 16 desimber 2020 troch de gemeenteried goedkard.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Ontheffing woonplaatsvereiste wethouder Berends". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om de ontheffing van het woonplaatsvereiste voor wethouder T. Berends te verlengen. Berends woont in Onnen en voldoet daarmee niet aan de wettelijke vereisten voor het wethouderschap in Noardeast-Fryslân. De Gemeentewet biedt de mogelijkheid om in bijzondere gevallen een ontheffing te verlenen voor een jaar. De raad moet beoordelen of er sprake is van een bijzonder geval om de ontheffing te verlengen. Zonder verlenging voldoet Berends niet aan de wettelijke eisen en zou zijn wethouderschap eindigen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de wettelijke context en de noodzaak van de ontheffing duidelijk uiteenzet. Het bevat alle relevante informatie voor de raad om een beslissing te nemen.
Rol van de Raad:
De raad moet beoordelen of er sprake is van een bijzonder geval dat een verlenging van de ontheffing rechtvaardigt. Vervolgens moet de raad beslissen of de ontheffing voor een jaar wordt verlengd.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de ontheffing als een bijzonder geval beschouwen en of zij de continuïteit van het wethouderschap van Berends belangrijk genoeg vinden om de ontheffing te verlengen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de ontheffing van het woonplaatsvereiste voor wethouder Berends verlengen voor een jaar.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om een juridische en administratieve kwestie.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het verlengen van de ontheffing. Het voorstel vermeldt expliciet dat er geen extra kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontheffing Ingezetenschap Wethouder T. Berends Gemeentewet Onnen Artikel 36a Verlenging Wettelijke vereisten Bijzonder gevalVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Vaststellen geharmoniseerde welstandsnota Noardeast-Fryslân
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van een geharmoniseerde Welstandsnota voor de gemeente Noardeast-Fryslân, die per 1 januari 2021 in werking treedt. Deze nota is een samenvoeging van de welstandsnota's van de voormalige gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a., die in 2019 fuseerden tot Noardeast-Fryslân. Het doel is om een uniform toetsingskader voor welstandseisen te creëren, zonder nieuwe beleidsbenaderingen te introduceren. De harmonisatie richt zich op het opheffen van kleine verschillen tussen de bestaande nota's en het vereenvoudigen van de systematiek. De nota bevat criteria voor kleine bouwplannen, gebiedsgerichte en objectgerichte criteria, en houdt rekening met recente beleidswijzigingen. Als de nota niet wordt vastgesteld, vervallen de oude welstandsnota's per 1 januari 2021, wat zou leiden tot een welstandsvrije gemeente zonder sturing op het uiterlijk van bouwwerken. Er zijn geen inspraakreacties ontvangen tijdens de terinzagelegging van het ontwerp.
Samenvatting
It foarstel fan de ried giet oer de fêststelling fan in harmonisearre Wolstânsnota foar de gemeente Noardeast-Fryslân, dy't op 1 jannewaris 2021 yn wurking treedt. Dizze nota is in gearfoeging fan de wolstânsnota's fan de eardere gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerlân c.a., dy't yn 2019 fusearren ta Noardeast-Fryslân. It doel is om in unifoarm toetsingskader foar wolstânseasken te meitsjen, sûnder nije beliedsbenaderingen yn te fieren. De harmonisaasje rjochtet him op it opheffen fan lytse ferskillen tusken de besteande nota's en it ferienfâldigjen fan de systematyk. De nota befettet kritearia foar lytse bouplannen, gebietsgerichte en objektgerichte kritearia, en hâldt rekken mei resinte beliedsferoarings. As de nota net fêststeld wurdt, ferfalle de âlde wolstânsnota's op 1 jannewaris 2021, wat liede soe ta in wolstânsfrije gemeente sûnder stjoering op it uterlik fan bouwwurken. Der binne gjin ynspraakreaksjes ûntfongen tidens de terinzagelegging fan it ûntwerp.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Geharmoniseerde Welstandsnota Noardeast-Fryslân". Het voorstel betreft de samenvoeging van de drie bestaande welstandsnota’s van de voormalige gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. tot één geharmoniseerd document. Dit nieuwe document, de Welstandsnota Noardeast-Fryslân, biedt een uniform toetsingskader voor welstandseisen binnen de gemeente. De harmonisatie is gericht op het opheffen van kleine verschillen tussen de nota’s en het creëren van een consistent beleid zonder nieuwe beleidsbenaderingen te introduceren. De nota treedt in werking op 1 januari 2021, wanneer de oude nota’s vervallen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van harmonisatie uitlegt, de verschillen tussen de oude nota’s beschrijft en de wijzigingen in de nieuwe nota duidelijk aangeeft. Het bevat ook een tijdlijn en een besluitvormingsproces.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en de geharmoniseerde Welstandsnota vaststellen als het nieuwe toetsingskader voor welstandseisen. De raad speelt een beslissende rol in het in werking laten treden van de nota per 1 januari 2021.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het vaststellen van de geharmoniseerde nota of het behouden van de oude nota’s, wat zou leiden tot inconsistenties en mogelijk een welstandsvrije gemeente. De keuze heeft invloed op de ruimtelijke kwaliteit en de consistentie van het beleid.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen, een tijdlijn en meetbare uitkomsten heeft. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de geharmoniseerde Welstandsnota vast te stellen en deze per 1 januari 2021 in werking te laten treden.
Participatie:
Er is geen participatie geweest, aangezien er geen inspraakreacties zijn ontvangen tijdens de ter visie legging van het ontwerp. De commissie voor welstand heeft ook geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om te reageren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op harmonisatie en consistentie van welstandseisen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het voorstel, en er is geen begrotingswijziging nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Welstandsnota Harmonisatie Fusiegemeenten Toetsingkader Ruimtelijke ontwikkeling Beleidsregels Gebiedsgerichte criteria Objectgerichte criteria Beeldkwaliteitsplan OmgevingsvergunningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Benoemen accountant (aanbesteding accountantsdiensten)
Samenvatting
In het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân wordt voorgesteld om HZG Accountants & Adviseurs uit Groningen te benoemen als accountant voor de boekjaren 2021 tot en met 2023, met een optie tot verlenging van drie keer één jaar. Dit voorstel volgt op een Europese aanbestedingsprocedure die samen met de gemeente Dantumadiel en werkleerbedrijf NEF is doorlopen. Het document "Kaderstelling Europese Aanbesteding Accountantsdiensten 2020" diende als basis voor deze procedure. De gemeenteraad heeft op 25 juni 2020 dit document vastgesteld en nu wordt uitvoering gegeven aan het benoemingsbesluit. Het huidige contract met de accountant loopt af op 1 januari 2021, waardoor het noodzakelijk is een nieuwe accountant aan te stellen om een gezond financieel beleid voor de lange termijn te waarborgen. De auditcommissie heeft het college van burgemeester en wethouders geïnformeerd over de uitkomst van de aanbesteding en de benoeming van HZG Accountants.
Samenvatting
Yn it riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân wurdt foarsteld om HZG Accountants & Adviseurs út Grins te beneamen as akkountant foar de boekjierren 2021 oant en mei 2023, mei in opsje ta ferlinging fan trije kear ien jier. Dit foarstel folget op in Jeropeeske oanbestegingsproseduere dy't tegearre mei de gemeente Dantumadiel en wurkleerbedriuw NEF trochrûn is. It dokumint "Kaderstelling Europese Aanbesteding Accountantsdiensten 2020" tsjinne as basis foar dizze proseduere. De gemeenteried hat op 25 juny 2020 dit dokumint fêststeld en no wurdt útfiering jûn oan it beneamingsbeslút. It hjoeddeistige kontrakt mei de akkountant rint ôf op 1 jannewaris 2021, wêrtroch it needsaaklik is in nije akkountant oan te stellen om in sûn finansjeel belied foar de lange termyn te garandearjen. De auditkommisje hat it kolleezje fan boargemaster en wethâlders ynformearre oer de útkomst fan de oanbesteging en de beneaming fan HZG Accountants.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de benoeming van HZG Accountants & Adviseurs te Groningen als accountant voor de gemeente Noardeast-Fryslân voor de boekjaren 2021 t/m 2023, met een optie tot verlenging van drie keer één jaar. Na een Europese aanbestedingsprocedure, uitgevoerd in samenwerking met de gemeente Dantumadiel en werkleerbedrijf NEF, is HZG geselecteerd op basis van een "Best Value" aanpak. Het huidige contract met de accountant loopt af op 1 januari 2021, waardoor een nieuwe benoeming noodzakelijk is om de continuïteit van de accountantsdiensten te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de aanbestedingsprocedure en de keuze voor HZG Accountants. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor de raad om een weloverwogen besluit te nemen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om het benoemingsbesluit te nemen, waarmee zij de continuïteit van de accountantsdiensten waarborgt en toeziet op een gezond financieel beleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de benoeming van HZG Accountants, waarbij zij de resultaten van de aanbestedingsprocedure en de voorgestelde contractvoorwaarden in overweging neemt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om HZG Accountants & Adviseurs te benoemen als accountant voor de genoemde boekjaren, met de optie tot verlenging.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel, behalve de betrokkenheid van de auditcommissie en het college van burgemeester en wethouders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de benoeming van een accountant.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedekt binnen de meerjarige begroting voor accountantsdiensten. Er zijn geen extra kosten of financiële risico's aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
HZG Accountants & Adviseurs Europese aanbestedingsprocedure Kaderstelling Europese Aanbesteding Accountantsdiensten 2020 Auditcommissie Boekjaren 2021 t/m 2023 Gezond financieel beleid Projectteam Best Value aanpak Gemeente Dantumadiel Werkleerbedrijf NEFVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Geldend verklaren geurverordeningen voor gemeente Noardeast-Fryslân
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het geldig verklaren van de geurverordening van de voormalige gemeente Kollumerland c.a. voor de nieuwe gemeente Noardeast-Fryslân. Dit is noodzakelijk omdat per 1 januari 2021 de verordeningen van de voormalige gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. komen te vervallen. De verordeningen van Dongeradeel en Ferwerderadiel zijn inhoudelijk gelijk aan die van Kollumerland, en hun adressenbijlagen worden overgenomen. Dit besluit zorgt ervoor dat de bestaande regelgeving wordt voortgezet in afwachting van nieuw geurbeleid, dat in april 2021 verwacht wordt. Het vaststellen van deze verordening heeft geen financiële gevolgen en wordt gepubliceerd op de landelijke overheidswebsite. Het besluit is genomen tijdens de raadsvergadering op 16 december 2020.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer it jildich ferklearjen fan de geurferoardering fan de eardere gemeente Kollumerlân c.a. foar de nije gemeente Noardeast-Fryslân. Dit is nedich om't per 1 jannewaris 2021 de feroarderingen fan de eardere gemeenten Dongeradiel, Ferwerderadiel en Kollumerlân c.a. komme te ferfallen. De feroarderingen fan Dongeradiel en Ferwerderadiel binne ynhâldlik gelyk oan dy fan Kollumerlân, en harren adressenbylagen wurde oernommen. Dit beslút soarget derfoar dat de besteande regeljouwing fuortset wurdt yn ôfwachting fan nij geurbelied, dat yn april 2021 ferwachte wurdt. It fêststellen fan dizze feroardering hat gjin finansjele gefolgen en wurdt publisearre op de lanlike oerheidswebside. It beslút is nommen tidens de riedsgearkomste op 16 desimber 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Geldend verklaring gemeentelijke verordening geurhinder en veehouderij Kollumerland c.a. voor gemeente Noardeast-Fryslân". Het voorstel houdt in dat de geurverordening van de voormalige gemeente Kollumerland c.a. van kracht wordt verklaard voor de gemeente Noardeast-Fryslân. Dit is nodig omdat per 1 januari 2021 de verordeningen van de voormalige gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. vervallen. De verordening van Kollumerland c.a. wordt overgenomen, inclusief de adressenbijlagen van Dongeradeel en Ferwerderadiel, om de continuïteit van het beleid te waarborgen totdat nieuw geurbeleid is vastgesteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de gevolgen van de geldend verklaring van de verordening beschrijft. Het biedt een tijdelijke oplossing in afwachting van nieuw geurbeleid.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de geldend verklaring van de verordening. Dit is een formele stap om de continuïteit van het geurbeleid te waarborgen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de verordening van Kollumerland c.a. willen overnemen als tijdelijke maatregel. Dit kan politieke implicaties hebben voor de agrarische sector en omwonenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van een gedetailleerd plan voor de nieuwe verordening kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening van Kollumerland c.a. geldend te verklaren voor de gemeente Noardeast-Fryslân.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden genoemd, behalve dat het besluit wordt gepubliceerd op de landelijke website van de overheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, zoals aangegeven in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geurverordening Kollumerland c.a. Dongeradeel Ferwerderadiel Veehouderij Ruimtelijke kwaliteit Wet Arhi Adressenbijlagen Geurbeleid InventarisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10.a Motie vreemd - Aanvulling bomenbeleidsplan
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 16 december 2020 een motie aangenomen over het bomenbeleidsplan. De motie benadrukt het belang van bomen voor klimaatregulatie, zoals het verminderen van temperatuurverschillen, het verbeteren van de luchtkwaliteit en het bevorderen van biodiversiteit. De raad wil dat het college onderzoekt waar klimaatbestendige bomen geplant kunnen worden als onderdeel van een bredere aanpak tegen klimaatverandering. De motie werd unaniem aangenomen door alle aanwezige partijen, waaronder GROEN nof, PvdA, CU, VVD, CDA, S!N, FNP en GB.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 16 desimber 2020 in moasje oannommen oer it beammenbeliedsplan. De moasje beklammet it belang fan beammen foar klimaatregulaasje, lykas it ferminderjen fan temperatuerferskillen, it ferbetterjen fan de luchtkwaliteit en it befoarderjen fan biodiversiteit. De ried wol dat it kolleezje ûndersiket wêr't klimaatbestindige beammen plante wurde kinne as ûnderdiel fan in bredere oanpak tsjin klimaatferoaring. De moasje waard unanym oannommen troch alle oanwêzige partijen, ynklusyf GROEN nof, PvdA, CU, VVD, CDA, S!N, FNP en GB.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Aanvulling op bomenbeleidsplan". Het voorstel roept het college van de gemeente Noardeast-Fryslân op om bij de ontwikkeling van een bomenbeleidsplan te onderzoeken waar klimaatbestendige bomen geplant kunnen worden. Deze bomen moeten bijdragen aan het terugdringen van klimaatverandering als onderdeel van een totaalaanpak. De motie benadrukt de voordelen van bomen, zoals verkoeling, vermindering van fijnstof, en verbetering van biodiversiteit en bodemkwaliteit.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn overwegingen en constateringen. Het benoemt de voordelen van bomen en de noodzaak van een klimaatbestendige aanpak. Echter, het mist specifieke details over hoe het onderzoek uitgevoerd moet worden en welke criteria gehanteerd worden voor klimaatbestendigheid.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en sturende rol door het college op te roepen om het bomenbeleidsplan uit te breiden met een onderzoek naar klimaatbestendige bomen. De raad heeft de motie unaniem aangenomen, wat duidt op brede politieke steun.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is de prioritering van klimaatbestendigheid en duurzaamheid binnen het bomenbeleidsplan. De raad moet beslissen hoe deze prioriteiten worden geïntegreerd in het bredere gemeentebeleid.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare criteria, een tijdsbestek, en concrete stappen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer gedetailleerde richtlijnen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college de opdracht te geven het bomenbeleidsplan uit te breiden met een onderzoek naar klimaatbestendige bomen. Dit besluit is al genomen, gezien de unanieme goedkeuring van de motie.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van beleidsontwikkeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, gezien de focus op klimaatbestendige bomen en hun rol in het terugdringen van klimaatverandering.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere uitwerking, aangezien onderzoek en implementatie van klimaatbestendige bomen kosten met zich mee kunnen brengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bomenbeleidsplan Klimaatverandering Klimaatbestendige bomen Biodiversiteit CO2-reductie Waterafvoer Fijnstof Temperatuurverschillen Bodemkwaliteit VerkoelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: