25-06-2020 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2.a.1 Variant 2A Harddraverspark (verworpen)
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 25 juni 2020 een motie besproken over de ontwikkeling van het Harddraverspark, specifiek variant 2A "Park door de Markt". Na jaren van overleg en onderzoek hebben alle betrokken partijen deze variant omarmd. De motie riep het college op om dit plan verder uit te werken en financieel te onderbouwen, waarbij een deel van de financiering uit een bestaand budget voor sportverplaatsing zou komen en de rest in de komende begroting zou worden opgenomen. De motie werd ingediend door J. Talsma van ELP-NEF, samen met ALL en PvdA, maar werd niet aangenomen, met 3 stemmen voor en 24 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 25 juny 2020 in motie besprutsen oer de ûntwikkeling fan it Harddraverspark, spesifike variant 2A "Park troch de Merk". Nei jierren fan oerlis en ûndersyk hawwe alle belutsen partijen dizze variant omearme. De motie ropt it kolleezje op om dit plan fierder út te wurkjen en finansjeel te ûnderbouwen, wêrby in part fan de finansiering út in besteand budzjet foar sportferpleatsing komme soe en de rest yn de kommende begrutting opnaam wurde soe. De motie waard yntsjinne troch J. Talsma fan ELP-NEF, tegearre mei ALL en PvdA, mar waard net oannommen, mei 3 stimmen foar en 24 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Variant 2A Harddraverspark". Het betreft een voorstel van de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om het plan Model 2A "Park door de Markt" verder uit te werken en financieel te onderbouwen. Dit plan is gepresenteerd op 22 juni 2020 en wordt door alle betrokken partijen omarmd. De motie roept op om de financiële dekking deels te halen uit het restant van 1,7 miljoen euro bestemd voor sportverplaatsing en vraagt om 1,5 miljoen euro beschikbaar te stellen in de komende begroting voor de realisatie van fase 3 van het park.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in termen van de stappen die moeten worden genomen en de financiële aspecten die moeten worden overwogen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de exacte plannen en de impact ervan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de goedkeuring en financiering van het plan. Ze moeten beoordelen of de voorgestelde financiële dekking en de verdere uitwerking van het plan in lijn zijn met de gemeentelijke prioriteiten en budgetten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde financiële middelen willen toewijzen aan dit project, gezien andere mogelijke prioriteiten binnen de gemeente. Ze moeten ook beslissen of ze het plan Model 2A willen steunen, ondanks de tegenstand van een meerderheid van de partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onderbouwing kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie willen aannemen en de voorgestelde financiële middelen willen toewijzen. In dit geval is de motie niet aangenomen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat alle betrokken partijen de variant 2A omarmen, wat suggereert dat er enige mate van participatie en overeenstemming is bereikt onder de belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in de motie, maar kan impliciet een rol spelen in de ontwikkeling van een park.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten het gebruik van het restant van 1,7 miljoen euro bestemd voor sportverplaatsing en de toewijzing van 1,5 miljoen euro in de komende begroting. De dekking wordt deels aangegeven, maar verdere financiële onderbouwing is nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harddraverspark Variant 2A Model 2A "Park door de Markt" Financiële dekking Sportverplaatsing Begroting Fase 3 Overleg Onderzoek RealiseringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Art. 49 RvO Motie vreemd aan de orde van de dag - Variant 2A Harddraverspark
Samenvatting: De motie betreft de ontwikkeling van het Harddraverspark in de gemeente Noardeast-Fryslân. Na jaren van overleg en onderzoek is er overeenstemming bereikt over variant 2A, genaamd "Park door de Markt". De motie roept het college op om dit plan verder uit te werken en financieel te onderbouwen. Het voorstel suggereert dat een deel van de financiering afkomstig moet zijn van het resterende budget voor sportverplaatsing, terwijl de overige benodigde 1,5 miljoen euro in de komende begroting moet worden opgenomen. De motie werd ingediend door J. Talsma (ELP-NEF) en gesteund door ELP-NEF, ALL, en PvdA, maar werd niet aangenomen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de stappen die moeten worden genomen om het plan verder uit te werken en te financieren. Het geeft echter geen gedetailleerde financiële onderbouwing of een gedetailleerd tijdspad voor de uitvoering.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen, te debatteren en te stemmen over de motie. De raad moet beslissen of zij het college opdracht geven om verder te gaan met de uitwerking en financiering van variant 2A.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde variant 2A steunen en of zij bereid zijn om de benodigde financiële middelen vrij te maken. Dit omvat ook de keuze om een deel van het budget voor sportverplaatsing te herbestemmen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onderbouwing is summier.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen en het college opdracht geven om variant 2A verder uit te werken en te financieren. In dit geval werd de motie niet aangenomen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat alle betrokken partijen de gepresenteerde variant 2A omarmen, wat suggereert dat er enige mate van participatie en overeenstemming is bereikt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of duurzaamheidsoverwegingen zijn meegenomen in variant 2A.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een benodigde investering van 1,5 miljoen euro, naast het gebruik van resterende middelen uit het sportverplaatsingsbudget. Het voorstel geeft aan dat deze middelen in de komende begroting moeten worden opgenomen, maar biedt geen gedetailleerde financiële dekking of analyse.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harddraverspark Variant 2A Model 2A "Park door de Markt" Financiële onderbouwing Sportverplaatsing Begroting Fase 3 Overleg Onderzoek RealiseringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.a.2 Ontwikkelingen Harddraverspark (aangenomen)
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 25 juni 2020 een motie aangenomen over de ontwikkeling van het Harddraverspark. De raad wil met een frisse blik naar de toekomstige ontwikkelingen kijken en benadrukt dat het belangrijk is om de maatschappelijke belangen van alle betrokken partijen in acht te nemen. De motie stelt kaders voor de ontwikkeling, waaronder het behoud en de ontwikkeling van recreatieve voorzieningen, het versterken van de structuur van de binnenstad, en het integreren van parkeervoorzieningen in de plannen. Ook moet de ontwikkeling haalbaar en betaalbaar zijn, bij voorkeur met externe financiering, en gefaseerd kunnen worden uitgevoerd. Het college wordt opgeroepen om voor 1 januari 2021 een voorstel aan de raad te presenteren binnen deze kaders. De motie is ingediend door CDA, FNP, S!N, ChristenUnie en VVD en is aangenomen met 21 stemmen voor en 6 tegen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 25 juny 2020 in motie oannommen oer de ûntwikkeling fan it Harddraverspark. De ried wol mei in frisse blik nei de takomstige ûntwikkelingen sjen en benadrukt dat it wichtich is om de maatskiplike belangen fan alle belutsen partijen yn acht te nimmen. De motie stelt kaders foar de ûntwikkeling, dêrûnder it behâld en de ûntwikkeling fan rekreative foarsjennings, it fersterkjen fan de struktuer fan de binnenstêd, en it yntegrearjen fan parkearfoarsjennings yn de plannen. Ek moat de ûntwikkeling haalber en betaalber wêze, by foarkar mei eksterne finansiering, en fazeard útfierd wurde kinne. It kolleezje wurdt oproppen om foar 1 jannewaris 2021 in foarstel oan de ried te presintearjen binnen dizze kaders. De motie is yntsjinne troch CDA, FNP, S!N, ChristenUnie en VVD en is oannommen mei 21 stimmen foar en 6 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Ontwikkeling Harddraverspark". Het betreft een motie van de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân, waarin wordt opgeroepen tot een frisse blik op de ontwikkeling van het Harddraverspark. De motie benadrukt dat de ontwikkeling van het park en de mogelijke sportverplaatsing integraal moeten worden bekeken. Er worden kaders gesteld voor de ontwikkeling, zoals het behoud van recreatieve voorzieningen, het versterken van de binnenstad, en het belang van haalbaarheid en betaalbaarheid. Het college wordt opgeroepen om voor 1 januari 2021 een voorstel te doen binnen deze kaders.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het stellen van kaders voor de ontwikkeling van het Harddraverspark. Het biedt een duidelijke richting en houdt rekening met verschillende belangen, zoals recreatie, structuurversterking en financiële haalbaarheid.
Rol van de raad:
De raad speelt een sturende rol door het stellen van kaders en het oproepen van het college om met een voorstel te komen. De raad heeft de verantwoordelijkheid om de belangen van de gemeenschap te behartigen en te zorgen voor een evenwichtige ontwikkeling.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de integrale benadering van de parkontwikkeling en sportverplaatsing, het behoud van recreatieve voorzieningen, en de financiële haalbaarheid. Er moet ook worden besloten hoe om te gaan met de belangen van huidige gebruikers en de binnenstad.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar meetbaarheid en realisme zijn minder concreet uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en betaalbaarheid kunnen nader worden gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en het college op te dragen een voorstel te ontwikkelen binnen de gestelde kaders.
Participatie:
De motie impliceert participatie door te benadrukken dat alle partijen met een frisse blik moeten deelnemen aan de ontwikkelingen, maar specificeert niet hoe deze participatie vorm krijgt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp, maar kan relevant zijn in de context van recreatieve voorzieningen en structuurversterking.
Financiële gevolgen:
De motie stelt dat de ontwikkeling haalbaar en betaalbaar moet zijn, bij voorkeur met externe financiering. Er worden echter geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harddraverspark Ontwikkeling Sportverplaatsing Maatschappelijke belangen Recreatieve voorzieningen Structuurversterkend Parkeren Haalbaar en betaalbaar Gefaseerde uitvoering Externe financieringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Het lijkt erop dat de tekst die je hebt ingevoerd, niet correct is of niet de juiste informatie bevat om een analyse te maken van een voorstel, amendement of motie. De tekst bevat veel niet-gerelateerde tekens en lijkt geen samenhangende informatie te bieden over een specifiek voorstel of motie.
Om een gedetailleerde analyse te kunnen maken, heb ik de volgende informatie nodig:
1. De titel van het voorstel, amendement of motie.
2. Een samenvatting van het voorstel, amendement of motie.
3. Details over de inhoud en doelstellingen van het voorstel.
4. Informatie over de betrokken partijen en hun standpunten.
5. Eventuele financiële implicaties en hoe deze gedekt worden.
6. Informatie over participatie en duurzaamheid, indien relevant.
Als je deze informatie kunt verstrekken, kan ik je helpen met een uitgebreide analyse.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.a.3 Gezamenlijk plan Harddraverspark (verworpen)
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 25 juni 2020 een motie besproken over het Harddraverspark. Ondanks jarenlang onderzoek en overleg is er nog geen eenduidig plan voor het park, wat het tot een hoofdpijndossier maakt. De raad benadrukt dat er flexibiliteit nodig is van alle betrokken partijen om tot een waardevol plan voor Dokkum te komen, waarbij ook alternatieve locaties voor sport en camping overwogen moeten worden. Het college wordt opgeroepen om uiterlijk in juni 2021 een gezamenlijk gedragen plan te presenteren. De motie, ingediend door B. Wijbenga (GB), werd echter niet aangenomen, met 24 stemmen tegen en 3 voor.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 25 juny 2020 in motie besprutsen oer it Harddraverspark. Ûndanks jierrenlang ûndersyk en oerlis is der noch gjin iendúdich plan foar it park, wat it ta in kopzorge dossier makket. De ried benadrukt dat der fleksibiliteit nedich is fan alle belutsen partijen om ta in weardefol plan foar Dokkum te kommen, dêr't ek alternative lokaasjes foar sport en kemping oerwoegen wurde moatte. It kolleezje wurdt oproppen om uiterlik yn juny 2021 in sûnderling droegen plan te presintearjen. De motie, yntsjinne troch B. Wijbenga (GB), waard lykwols net oannommen, mei 24 stimmen tsjin en 3 foar.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Art. 49 RvO Motie vreemd aan de orde van de dag - Gezamenlijk plan Harddraverspark
Samenvatting: De motie roept op tot het ontwikkelen van een gezamenlijk plan voor het Harddraverspark in Dokkum. Ondanks jaren van onderzoek en overleg is er nog geen eenduidig plan. De motie benadrukt de noodzaak van flexibiliteit en samenwerking tussen betrokken partijen, inclusief de mogelijkheid van alternatieve locaties voor sport en camping. Het doel is om een plan te creëren dat de binnenstad versterkt, door gebruikers wordt gedragen en publieksvriendelijk is. Financiële transparantie is essentieel om valse verwachtingen te voorkomen. Het college wordt opgeroepen om uiterlijk in juni 2021 een gedragen plan te presenteren.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de problematiek en de noodzaak voor een gezamenlijk plan. Echter, het biedt geen gedetailleerde stappen of concrete maatregelen om de samenwerking te bevorderen.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college op te roepen tot actie en het uitspreken van vertrouwen in de betrokken partijen. De raad moet ook een besluit nemen over de motie.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of ze het college willen steunen in het ontwikkelen van een nieuw plan en of ze bereid zijn om de voorgestelde flexibiliteit en alternatieve locaties te overwegen.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek en tijdgebonden (uiterlijk juni 2021), maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke stappen of verantwoordelijkheden gedefinieerd, wat kan leiden tot inconsistenties in de uitvoering.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze de motie willen aannemen en het college de opdracht willen geven om een nieuw plan te ontwikkelen. In dit geval is de motie niet aangenomen.
Participatie
De motie benadrukt het belang van samenwerking en participatie van alle betrokken partijen, maar biedt geen specifieke strategieën om dit te realiseren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in de motie, hoewel het impliciet kan worden meegenomen in de ontwikkeling van een publieksvriendelijk en versterkend plan voor de binnenstad.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om financiële transparantie, maar geeft geen specifieke details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden moeten worden. Dit blijft een open vraag die verdere aandacht vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harddraverspark Gebruikers Omwonenden Ondernemers Betrokken partijen Creatieve ruimte Flexibiliteit Alternatieve locaties Tolhuispark Financiële dekkingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Art. 49 RvO Motie vreemd aan de orde van de dag - Gezamenlijk plan Harddraverspark
Samenvatting: De motie roept het college van de gemeente Noardeast-Fryslân op om samen met betrokken partijen een gezamenlijk plan voor het Harddraverspark te ontwikkelen. Ondanks jarenlang onderzoek en overleg is er nog geen eenduidig plan ontstaan, en de betrokken partijen staan steeds verder van elkaar af. De motie benadrukt de noodzaak van flexibiliteit en samenwerking, en stelt dat alternatieve locaties voor sport en camping moeten worden overwogen. Het plan moet versterkend zijn voor de binnenstad, gedragen worden door huidige gebruikers, en financieel transparant zijn. Het college wordt verzocht om uiterlijk in juni 2021 een plan te presenteren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de problematiek en de noodzaak voor een gezamenlijk plan. Echter, het biedt geen gedetailleerde stappen of specifieke maatregelen om de samenwerking te bevorderen of de impasse te doorbreken.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en sturende rol door het college op te roepen tot actie en door het uitspreken van vertrouwen in het proces. De raad moet ook een besluit nemen over de motie zelf.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij het college de opdracht geeft om een nieuw plan te ontwikkelen en of zij de voorgestelde aanpak en prioriteiten steunen. Er moet ook worden besloten of alternatieve locaties voor sport en camping serieus overwogen moeten worden.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART: het stelt een specifieke deadline (juni 2021) en een duidelijke opdracht (een gezamenlijk plan). Echter, het mist specifieke criteria voor succes en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de deadline kan in twijfel worden getrokken gezien de complexiteit van het dossier.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij de motie steunt en het college de opdracht geeft om het voorgestelde plan te ontwikkelen. In dit geval is de motie niet aangenomen.
Participatie
De motie benadrukt het belang van participatie door alle betrokken partijen, maar biedt geen specifieke strategieën om effectieve participatie te waarborgen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in de motie, maar kan impliciet een rol spelen in de ontwikkeling van een plan dat versterkend is voor de binnenstad en publieksvriendelijk.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om financiële dekking die duidelijk en transparant is, maar biedt geen specifieke details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden moeten worden. Dit blijft een open vraag die verdere uitwerking vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harddraverspark Gebruikers Omwonenden Ondernemers Betrokken partijen Creatieve ruimte Flexibiliteit Alternatieve locaties Tolhuispark Financiële dekkingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie vreemd aan de orde van de dag: Gezamenlijk plan Harddraverspark
Samenvatting: De motie roept het college van de gemeente Noardeast-Fryslân op om samen met betrokken partijen een gezamenlijk plan voor het Harddraverspark te ontwikkelen. Ondanks jarenlang onderzoek en overleg is er nog geen eenduidig plan ontstaan, en de betrokken partijen staan steeds verder van elkaar af. De motie benadrukt de noodzaak van flexibiliteit en samenwerking, en stelt dat alternatieve locaties voor sport en camping moeten worden overwogen. Het plan moet versterkend zijn voor de binnenstad, gedragen worden door huidige gebruikers, en publieksvriendelijk zijn. Financiële dekking moet duidelijk zijn om valse verwachtingen te voorkomen. De motie werd niet aangenomen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de problematiek en de noodzaak voor een gezamenlijk plan. Het benoemt de betrokken partijen en de uitdagingen die zijn ontstaan door eerdere pogingen. Echter, het biedt geen gedetailleerde stappen of concrete oplossingen voor het ontwikkelen van het plan.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college op te roepen tot actie en om toezicht te houden op de voortgang van het proces. De raad moet ook politieke keuzes maken over de richting en prioriteiten van het plan.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze het college willen steunen in het ontwikkelen van een nieuw plan en of ze bereid zijn om alternatieve locaties voor sport en camping te overwegen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de financiële prioriteiten en dekking.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het geeft wel een tijdsframe (uiterlijk juni 2021), maar mist specifieke en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het plan is onzeker zonder concrete stappen.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het college willen oproepen om het voorgestelde plan te ontwikkelen. In dit geval is de motie niet aangenomen, wat betekent dat de raad het voorstel niet steunt.
Participatie
De motie benadrukt het belang van samenwerking met betrokken partijen, maar geeft geen specifieke details over hoe participatie zal worden vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in de motie.
Financiële Gevolgen
De motie benadrukt dat de financiële dekking duidelijk en transparant moet zijn, maar biedt geen specifieke details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harddraverspark Gebruikers Omwonenden Ondernemers Betrokken partijen Creatieve ruimte Flexibiliteit Alternatieve locaties Financiële dekking DokkumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a Amendement Sluitingstijden terrassen (aangenomen)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Sluitingstijden terrassen (APV)" en stelt voor om de sluitingstijden van terrassen in de gemeente Noardeast-Fryslân te harmoniseren. Het voorstel wijzigt artikel 2:29 lid 4 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), zodat terrassen op maandag tot en met donderdag gesloten moeten zijn tussen 00.00 en 08.00 uur, en op vrijdag, zaterdag, zondag en de dag na erkende feestdagen tussen 01.00 en 08.00 uur. Dit volgt het beleid van de voormalige gemeente Ferwerderadiel en beoogt de aantrekkingskracht van terrassen voor inwoners en toeristen te vergroten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de wijziging van de sluitingstijden specificeert en de reden voor de harmonisatie toelicht. Er is echter geen gedetailleerde analyse van de mogelijke gevolgen of alternatieven opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de voorgestelde wijziging van de APV.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige sluitingstijden of het aanpassen ervan volgens het voorgestelde amendement. Dit omvat het afwegen van belangen van ondernemers, inwoners en toeristen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een evaluatieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op de gemeenschap is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat in dit geval al is gebeurd met een meerderheid van stemmen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden zoals ondernemers of inwoners in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het amendement. Eventuele economische impact op lokale bedrijven wordt niet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sluitingstijden Terrassen APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Openbare inrichting Harmonisatie Beleid Ferwerderadiel Dongeradeel Kollumerland ToeristenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Het lijkt erop dat je een analyse wilt van een specifiek voorstel, amendement of motie, maar de tekst die je hebt verstrekt bevat geen specifieke informatie over een dergelijk document. Om een gedetailleerde analyse te geven, heb ik meer context of details nodig over het voorstel, amendement of de motie waar je naar verwijst.
Als je de titel en een samenvatting van het voorstel kunt geven, samen met eventuele specifieke details of secties die je wilt dat ik analyseer, kan ik je beter helpen. Hier zijn enkele algemene richtlijnen voor het analyseren van een voorstel:
1. Titel en Samenvatting: Geef de titel van het voorstel en een korte samenvatting van de inhoud en doelstellingen.
2. Volledigheid: Beoordeel of het voorstel alle noodzakelijke informatie bevat om een weloverwogen beslissing te nemen.
3. Rol van de Raad: Beschrijf de verantwoordelijkheden en betrokkenheid van de raad bij het voorstel.
4. Politieke Keuzes: Identificeer de politieke keuzes en overwegingen die moeten worden gemaakt.
5. SMART-criteria: Evalueer of het voorstel Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden is. Let op eventuele inconsequenties.
6. Besluit van de Raad: Wat moet de raad beslissen of goedkeuren?
7. Participatie: Hoe wordt participatie van belanghebbenden of het publiek behandeld in het voorstel?
8. Duurzaamheid: Is duurzaamheid een belangrijk aspect van het voorstel?
9. Financiële Gevolgen: Wat zijn de financiële implicaties en hoe worden deze gedekt?
Als je meer specifieke informatie kunt geven, kan ik gerichter advies en analyse bieden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herindeling Fusie Gemeente Bestuur Samenwerking Lokale politiek Inspraak Bevolking Regio ToekomstvisieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Amendemint Karbidsjitten (oannommen)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Karbidsjitten (APV gemeente Noardeast-Fryslân 2020)" en stelt voor om de tijden voor carbidschieten op 31 december te wijzigen van "tussen 08.00 en 22.00 uur" naar "tussen 06.00 en 22.00 uur". Dit is bedoeld om de traditie van vroeg beginnen met carbidschieten te behouden, wat bijdraagt aan gemeenschapszin en sociale cohesie in de dorpen en wijken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de wijziging in de APV beschrijft en de reden voor deze wijziging toelicht. Het biedt een specifieke aanpassing en de context waarom deze wijziging gewenst is.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de voorgestelde wijziging in de APV.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de huidige regelgeving of het aanpassen ervan om de traditie van vroeg carbidschieten te ondersteunen. Dit kan invloed hebben op de balans tussen traditie en overlastbeperking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (wijziging van tijdstip), maar mist tijdgebonden doelen buiten de datum van implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op overlast en veiligheid wordt niet besproken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde wijziging van de tijden voor carbidschieten in de APV.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet of er participatie van de gemeenschap heeft plaatsgevonden, maar benadrukt wel het belang van de traditie voor sociale cohesie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om culturele tradities en regelgeving.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het lijkt erop dat er geen directe financiële implicaties zijn, tenzij er indirecte kosten zijn gerelateerd aan handhaving of overlast.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Karbidsjitten Tradysje Harmonisatie Jongerein Mienskipssin Ferbining Sosjale koheezje Aldjiersdei Belied AmendementVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Het lijkt erop dat de tekst die je hebt ingevoerd niet volledig of correct is. Er zijn veel onleesbare tekens en het lijkt erop dat er een probleem is met de opmaak of codering van de tekst. Om een analyse te kunnen maken van een voorstel, amendement of motie, heb ik een duidelijke en leesbare tekst nodig. Kun je de tekst opnieuw invoeren of controleren of er een fout is opgetreden bij het kopiëren en plakken? Als je specifieke vragen hebt over een voorstel, kun je die ook stellen, en ik zal mijn best doen om te helpen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.c Amendement Melding incidentele festiviteiten (aangenomen)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Melding incidentele festiviteiten (APV gemeente Noardeast-Fryslân 2020)" en stelt voor om het aantal dagen of dagdelen voor incidentele festiviteiten te verhogen van maximaal 8 naar 12 per kalenderjaar. Dit is ingegeven door verzoeken van dorpshuizen die aangeven dat meer festiviteiten de exploitatie en leefbaarheid verbeteren. De verruiming is in lijn met andere gemeenten in Fryslân.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de wijziging en de redenen daarvoor beschrijft. Het biedt een heldere toelichting op de voordelen voor dorpshuizen en de gemeenschap.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in de APV wordt aangenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de huidige limiet van 8 dagen of het verhogen naar 12 dagen, rekening houdend met de belangen van dorpshuizen en de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (verhoging van 8 naar 12 dagen), maar mist tijdsgebonden elementen zoals evaluatiemomenten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat in dit geval al is gebeurd met een meerderheid van stemmen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er zienswijzen zijn ingediend, wat wijst op enige mate van participatie van belanghebbenden zoals dorpshuizen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de verbetering van de leefbaarheid kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel suggereert dat meer festiviteiten de exploitatie van dorpshuizen verbeteren, maar er is geen specifieke financiële dekking of impactanalyse opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Incidentele festiviteiten Dorpshuizen Leefbaarheid Exploitatie Zienswijzen Subsidies Sociale contacten Fryslân Kalenderjaar GemeenschapVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Het lijkt erop dat de tekst die je hebt ingevoerd niet volledig of correct is. Er zijn veel onleesbare tekens en het lijkt erop dat de tekst beschadigd is of niet goed is gekopieerd. Om een analyse te maken van een voorstel, amendement of motie, heb ik de volledige en correcte tekst nodig. Kun je de tekst opnieuw invoeren of controleren of je de juiste tekst hebt? Als je specifieke vragen hebt over een voorstel of motie, laat het me weten en ik help je graag verder!Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herindeling Gemeente Fusie Bestuur Samenwerking Lokale politiek Beleid Gemeentelijke herindeling Regio Lokale overheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.d Amendement Toegangstijden horeca (niet aangenomen)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Art. 48 RvO - Toegangstijden horeca (APV gemeente Noardeast-Fryslân 2020)
Samenvatting: Het amendement stelt voor om de toegangstijden voor horecabedrijven in de gemeente Noardeast-Fryslân te verruimen. In plaats van de toegang te beperken tussen 02:00 en 08:00 uur, wordt voorgesteld deze te wijzigen naar 03:00 tot 08:00 uur. Daarnaast wordt voorgesteld om het sluitingsuur voor eetgelegenheden zoals shoarmazaken te verruimen van 03:00 naar 04:00 uur. Dit voorstel is ingediend na overleg met lokale horecaondernemers en Horeca Nederland, die aangeven dat de huidige beperkingen moeilijk te handhaven zijn en de ondernemers onnodig belemmeren. Het amendement werd echter niet aangenomen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke wijzigingen in de APV worden voorgesteld en waarom deze wijzigingen nodig worden geacht. Er is echter weinig detail over de specifieke impact op de handhaving en de mogelijke sociale gevolgen van de verruimde toegangstijden.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen, te debatteren over de voor- en nadelen, en uiteindelijk te stemmen over de aanneming ervan. De raad moet hierbij de belangen van zowel de ondernemers als de gemeenschap in overweging nemen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de lokale horecaondernemers door de toegangstijden te verruimen of het behouden van de huidige beperkingen om mogelijke overlast en handhavingsproblemen te minimaliseren.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde tijdswijzigingen. Het is echter minder duidelijk of het haalbaar en realistisch is, gezien de zorgen over handhaving. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen gesteld voor evaluatie van de impact van de wijzigingen.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen of verwerpen. In dit geval is het amendement verworpen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met Horeca Nederland en lokale ondernemers, wat wijst op enige mate van participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om toegangstijden en niet om milieukwesties.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Er wordt wel impliciet gesuggereerd dat de huidige beperkingen economische druk op de horecaondernemers leggen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toegangstijden Horeca APV Handhaving Ondernemers Rookverbod Shoarmazaken Verruiming Maatregelen AmendementVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement getiteld "Toegangstijden horeca (APV gemeente Noardeast-Fryslân 2020)" stelt voor om de toegangstijden voor horecabedrijven te verruimen. Het voorstel beoogt de toegangstijd te wijzigen van 02:00 naar 03:00 uur en de sluitingstijd van shoarmazaken van 03:00 naar 04:00 uur. Dit is een reactie op de beperkende maatregelen in de concept-APV, die volgens de indieners moeilijk te handhaven zijn en ondernemers benadelen. Het amendement is ingediend door meerdere partijen, maar werd niet aangenomen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke wijzigingen in de APV worden voorgesteld en waarom. De toelichting biedt inzicht in de overwegingen en de context van de wijziging.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijzigingen in de APV worden aangenomen. Dit omvat het afwegen van de belangen van ondernemers, handhaving en de gemeenschap.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van ondernemers door de toegangstijden te verruimen of het handhaven van strengere regels om andere belangen, zoals openbare orde, te beschermen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, maar de haalbaarheid en relevantie zijn discutabel, gezien de zorgen over handhaving. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de effectiviteit van de handhaving blijft een punt van zorg.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen of verwerpen. In dit geval is het amendement verworpen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met horecaondernemers en Horeca Nederland, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om toegangstijden en handhaving.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Echter, impliciet kan de druk op handhaving financiële implicaties hebben voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toegangstijden Horeca APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Handhaving Ondernemers Rookverbod Shoarmazaken Overheid Maatregelen AmendementVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.e Amendement Carbidschieten (niet aangenomen)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Carbidschieten (APV gemeente Noardeast-Fryslân)" en stelt voor om de tijden voor carbidschieten op oudejaarsdag te wijzigen van "tussen 8.00 en 22.00 uur" naar "tussen 6.00 en 18.00 uur". Dit voorstel is ingediend door L. Sytsma (CDA) en beoogt de traditie van vroeg starten met carbidschieten te behouden, terwijl er rekening wordt gehouden met de rust van inwoners en oudejaarsavond-kerkdiensten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is beknopt en richt zich specifiek op de wijziging van de tijden voor carbidschieten. Het biedt een duidelijke toelichting op de reden voor de voorgestelde wijziging, maar mist een uitgebreide analyse van de mogelijke gevolgen of alternatieven.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en stemmen over de voorgestelde wijziging in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) met betrekking tot carbidschieten.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige tijden of het aanpassen ervan om tegemoet te komen aan de traditie en de zorgen van inwoners over overlast en verstoring van kerkdiensten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen zoals de evaluatie van de impact van de wijziging. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beperkte toelichting kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijziging van de tijden voor carbidschieten. Het amendement is niet aangenomen, wat betekent dat de huidige tijden gehandhaafd blijven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op traditie en overlastbeperking.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het amendement. Het voorstel lijkt geen directe financiële impact te hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "AMENDEMENT Art. 48 RvO Agendapunt: 4 Onderwerp: Carbidschieten (APV gemeente Noardeast-Fryslân)." Het voorstel beoogt de tijden voor carbidschieten op oudejaarsdag in de gemeente Noardeast-Fryslân te wijzigen van "tussen 8.00 en 22.00 uur" naar "tussen 6.00 en 18.00 uur." Dit is bedoeld om de traditie van vroeg beginnen met carbidschieten te respecteren, terwijl ook rekening wordt gehouden met inwoners en oudejaarsavond-kerkdiensten.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op de wijziging van de tijden voor carbidschieten. Het bevat een duidelijke toelichting op de reden voor de voorgestelde wijziging. Echter, het biedt geen uitgebreide analyse van de mogelijke gevolgen of alternatieven.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te stemmen over de voorgestelde wijziging in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) met betrekking tot carbidschieten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige tijden voor carbidschieten of het aanpassen ervan om tegemoet te komen aan de traditie en de zorgen van inwoners over verstoring op oudejaarsavond.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van tijdsaanpassing. Het is echter niet volledig SMART, omdat het niet ingaat op de haalbaarheid, relevantie, en tijdsgebondenheid in bredere zin. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er ontbreekt een bredere context of impactanalyse.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde wijziging van de tijden voor carbidschieten. In dit geval is het amendement niet aangenomen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp in dit specifieke voorstel, aangezien het zich richt op een culturele traditie en tijdsaanpassing.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze eventueel gedekt zouden worden. Dit kan een gemis zijn als er implicaties zijn voor handhaving of andere gemeentelijke diensten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening
J.g. Kramer
E. Vellinga
J.g. Kramer
A.r. Van Der Aar
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
J.m. Klinkenberg
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 4 Vaststelling APV Noardeast-Fryslân
Nieuwe APV voor Noardeast-Fryslân: Harmonisatie of Verwarring?
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met een nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening (APV), die de regels van de voormalige gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. harmoniseert. De nieuwe APV, die voor 1 januari 2021 in werking moet treden, reguleert het openbare leven met betrekking tot veiligheid, verkeer, horeca, milieubescherming en overlast.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd er flink gedebatteerd over de nieuwe APV. De inspreker, Jonni De Vries, eigenaar van horecagelegenheden in de regio, uitte zijn zorgen over de voorgestelde toegangstijden voor horecagelegenheden. "In de nieuwe APV worden de toegangstijden op twee uur vastgesteld, terwijl het in Kollumerland altijd drie uur was. Dat willen wij graag zo houden," aldus De Vries. Hij wees erop dat de nieuwe regels moeilijk te handhaven zijn en pleitte voor meer flexibiliteit, vooral gezien de uitdagingen die de horeca al ondervindt door de coronamaatregelen.De discussie in de raad was levendig, met verschillende fracties die amendementen indienden. De FNP-fractie benadrukte het belang van tradities zoals carbidschieten en stelde voor om de tijden hiervoor te verruimen. "Tradities verbinden de gemeenschap," aldus een FNP-raadslid. Dit amendement werd uiteindelijk aangenomen, net als het voorstel om de sluitingstijden van terrassen te verruimen.
Echter, niet alle voorstellen haalden de eindstreep. Het amendement om de toegangstijden voor de horeca te verruimen naar drie uur 's nachts werd verworpen. Burgemeester Kramer benadrukte het belang van balans: "We moeten de belangen van ondernemers en bewoners zorgvuldig afwegen."
De nieuwe APV werd uiteindelijk met een meerderheid van stemmen aangenomen, zij het met enkele wijzigingen. De raad besloot ook om de behandeling van enkele andere moties uit te stellen tot de volgende vergadering, gezien de late avond en de complexiteit van de onderwerpen.
Met de vaststelling van de nieuwe APV zet Noardeast-Fryslân een stap richting harmonisatie, maar de discussie toont aan dat er nog veel werk aan de winkel is om alle belangen in de gemeente te verenigen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van een nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening (APV) voor de gemeente Noardeast-Fryslân, noodzakelijk door de gemeentelijke herindeling. De nieuwe APV vervangt de verordeningen van de voormalige gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. en moet voor 1 januari 2021 in werking treden. De APV reguleert het openbare leven en de openbare ruimte, met regels over veiligheid, verkeer, horeca, milieubescherming en overlast. Er is gestreefd naar harmonisatie van de bestaande APV’s, met gebruik van de model-APV van de VNG. Dit heeft geleid tot enkele nieuwe vergunningstelsels en het schrappen van bepaalde bepalingen. De ontwerp-APV lag ter inzage van 15 april tot 15 mei 2020, waarbij belanghebbenden zienswijzen konden indienen. De raad wordt gevraagd de nieuwe APV vast te stellen om te voldoen aan wettelijke verplichtingen en om de leefbaarheid en veiligheid in de gemeente te waarborgen.
Nije APV foar Noardeast-Fryslân: Harmonisaasje of Ferwarring?
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei in nije Algemene Plaatselijke Verordening (APV), dy't de regels fan de foarige gemeenten Dongeradiel, Ferwerderadiel en Kollumerlân c.a. harmonisearret. De nije APV, dy't foar 1 jannewaris 2021 yn wurking treedt, regulearret it iepenbiere libben mei betrekking ta feiligens, ferkear, horeka, miljeubeskerming en oerlêst.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering waard der flink debattearre oer de nije APV. De ynsprekker, Jonni De Vries, eigner fan horekagelegenheden yn de regio, út syn soargen oer de foarstelde tagongstiden foar horekagelegenheden. "Yn de nije APV wurde de tagongstiden fêststeld op twa oere, wylst it yn Kollumerlân altyd trije oere wie. Dat wolle wy graach sa hâlde," sa sei De Vries. Hy wiisde derop dat de nije regels dreech te hanthaven binne en pleite foar mear fleksibiliteit, benammen sjoen de útdagings dy't de horeka al ûnderfinet troch de coronamaatregels.De diskusje yn de ried wie libbenich, mei ferskillende fraksjes dy't amindeminten yndienen. De FNP-fraksje benadrukte it belang fan tradysjes lykas karbidsjitten en stelde foar om de tiden hjirfoar te ferromje. "Tradysjes ferbine de mienskip," sa sei in FNP-riedslid. Dit amindemint waard úteinlik oannommen, krekt lykas it foarstel om de slutingstiden fan terrassen te ferromjen.
Lykwols, net alle foarstellen haalden de einstreep. It amindemint om de tagongstiden foar de horeka te ferromjen nei trije oere 's nachts waard ferworpen. Boargemaster Kramer benadrukte it belang fan balâns: "Wy moatte de belangen fan ûndernimmers en bewenners soarchfâldich ôfwage."
De nije APV waard úteinlik mei in mearderheid fan stimmen oannommen, al wie it mei in pear oanpassings. De ried besleat ek om de behanneling fan inkele oare moties út te stellen oant de folgjende fergadering, sjoen de lette jûn en de kompleksiteit fan de ûnderwerpen.
Mei de fêststelling fan de nije APV set Noardeast-Fryslân in stap rjochting harmonisaasje, mar de diskusje toant oan dat der noch in soad wurk te dwaan is om alle belangen yn de gemeente te ferienigjen.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet de fêststelling fan in nije Algemene Plaklike Feroardening (APV) foar de gemeente Noardeast-Fryslân, nedich troch de gemeentlike herynjouwing. De nije APV ferfongt de feroardeningen fan de foarige gemeenten Dongeradiel, Ferwerderadiel en Kollumerlân en moat foar 1 jannewaris 2021 yn wurking treedde. De APV regulearret it iepenbiere libben en de iepenbiere romte, mei regels oer feiligens, ferkear, horeka, miljeubeskerming en oerlêst. Der is stribbe nei harmonisaasje fan de besteande APV's, mei gebrûk fan de model-APV fan de VNG. Dit hat lied ta inkele nije fergunningstelsels en it skrassen fan bepaalde bepalingen. De ûntwerp-APV lei ter ynseach fan 15 april oant 15 maaie 2020, wêrby't belanghawwenden beswieren yntsjinje koene. De ried wurdt frege de nije APV fêst te stellen om te foldwaan oan wetlike ferplichtingen en om de leefberens en feiligens yn de gemeente te warberjen.
-
Raadsvoorstel Vaststelling Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Noardeast-Fryslân 2020.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststelling Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Noardeast-Fryslân 2020
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Noardeast-Fryslân 2020". Het doel is om de APV's van de voormalige gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. te harmoniseren tot één APV voor de nieuwe gemeente Noardeast-Fryslân. De nieuwe APV reguleert openbare orde, veiligheid, milieu, en andere gemeentelijke zaken. Het voorstel streeft naar deregulering en harmonisatie, met behoud van lokale specificiteiten. De APV is gebaseerd op de model-APV van de VNG en bevat regels over vergunningen, verboden en uitzonderingen, met als doel de leefbaarheid en veiligheid in de gemeente te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de noodzaak en de inhoudelijke wijzigingen ten opzichte van de oude APV's. Het biedt een grondige basis voor besluitvorming, hoewel de uiteindelijke effectiviteit afhangt van de implementatie en handhaving.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om de nieuwe APV vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde harmonisatie en deregulering, evenals het overwegen van eventuele amendementen, zoals het opnemen van een lachgasverbod.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van deregulering en harmonisatie, en of specifieke lokale regels behouden moeten blijven. Een belangrijke keuze is of er een verbod op lachgasgebruik in de APV moet worden opgenomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de harmonisatie van regels. Het is tijdgebonden met een deadline voor inwerkingtreding. Echter, de effectiviteit (haalbaarheid en relevantie) hangt af van de implementatie en handhaving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de complexiteit kan uitdagingen opleveren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe APV vast te stellen, rekening houdend met eventuele wijzigingen of aanvullingen die tijdens de raadsvergadering worden besproken.
Participatie:
Er is een participatieproces geweest waarbij inwoners en belanghebbenden zienswijzen konden indienen. Dit proces is essentieel voor transparantie en betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een centraal thema, maar aspecten zoals milieubescherming en het verbod op het oplaten van ballonnen wijzen op een zekere aandacht voor duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen vermeld in het voorstel. De kosten en middelen voor implementatie en handhaving worden niet specifiek behandeld, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Harmonisatie Deregulering Veiligheid Vergunningstelsel Model-APV VNG Openbare orde Toezicht en handhaving Zienswijzen OverlastbestrijdingVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
Voorz.a. Van Der Aar
Inspreker Raad
Voorz.a. Van Der Aar
B. Koonstra - FNP
Voorz.a. Van Der Aar
L. Sytsma
Voorz.a. Van Der Aar
R. Slijver
Voorz.a. Van Der Aar
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorz.a. Van Der Aar
J. Talsma
J. Talsma
Voorz.a. Van Der Aar
K. de Jager - ChristenUnie
Voorz.a. Van Der Aar
P.l. Braaksma
Voorz.a. Van Der Aar
D. Ferwerda - VVD
Voorz.a. Van Der Aar
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorz.a. Van Der Aar
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorz.a. Van Der Aar
J.m. Klinkenberg
Voorz.a. Van Der Aar
J. Kramer - Burgemeester
A.j. Soepboer
Voorz.a. Van Der Aar
J. Kramer - Burgemeester
Voorz.a. Van Der Aar
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Voorz.a. Van Der Aar
J. Kramer - Burgemeester
Voorz.a. Van Der Aar
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J. Kramer - Burgemeester
Voorz.a. Van Der Aar
J. Kramer - Burgemeester
Voorz.a. Van Der Aar
J. Talsma
Voorz.a. Van Der Aar
Voorz.a. Van Der Aar
J. Kramer - Burgemeester
J. Talsma
J. Kramer - Burgemeester
P.l. Braaksma
Voorz.a. Van Der Aar
Onbekende spreker
Voorz.a. Van Der Aar
P.l. Braaksma
Voorz.a. Van Der Aar
J. Kramer - Burgemeester
P.l. Braaksma
Voorz.a. Van Der Aar
J. Kramer - Burgemeester
Voorz.a. Van Der Aar
P.l. Braaksma
Voorz.a. Van Der Aar
B. Koonstra - FNP
Voorz.a. Van Der Aar
L. Sytsma
Voorz.a. Van Der Aar
P.l. Braaksma
Voorz.a. Van Der Aar
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J. Talsma
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.g. Kramer
J.e. Boerema
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.e. Boerema
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Voorz.a. Van Der Aar -
00:08:44 - 00:16:04 - 00:20:37 - 00:22:19 - 00:24:12 - 00:24:28 - 00:26:19 - 00:27:20 - 00:28:37 - 00:29:51 - 00:30:43 - 00:30:45 - 00:31:25 - 00:36:52 - 00:39:30 - 00:40:22 - 00:41:00 - 00:41:57 - 00:42:12 - 00:42:55 - 00:42:56 - 00:46:03 - 00:51:01 - 00:51:53 - 00:52:27 - 00:53:25 - 00:53:36 - 00:55:02 - 00:55:41 - 00:56:08
Inspreker Raad -
R. Slijver -
K. de Jager - ChristenUnie
D. Ferwerda - VVD
J.m. Klinkenberg -
A.j. Soepboer -
Onbekende spreker -
Agendapunt 7 Ontwerpbegroting FUMO 2021
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de ontwerpbegroting 2021 en de voorlopige jaarstukken 2019 van de FUMO. De gemeenteraad heeft de ontwerpbegroting 2021 van de FUMO ontvangen en kan zijn zienswijzen hierover naar voren brengen. De reguliere begroting voor 2021 blijft vrijwel gelijk aan die van 2020, met een lichte stijging van de deelnemersbijdrage voor Noardeast-Fryslân. Deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door het wegvallen van een subsidie voor externe veiligheid en indexatie van kosten. De gemeenteraad besluit de ontwerpbegroting en de voorlopige jaarstukken voor kennisgeving aan te nemen en geen zienswijzen in te dienen. De financiële positie van de FUMO is verbeterd, met een positief resultaat in 2019 dat bijdraagt aan het weerstandvermogen. De bijdrage van de gemeente aan de FUMO is lager dan eerder geraamd, wat een financieel voordeel oplevert voor 2021 en 2022.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de ûntwerpbegroting 2021 en de foarlopige jierstikken 2019 fan de FUMO. De gemeenteried hat de ûntwerpbegroting 2021 fan de FUMO ûntfongen en kin syn beskôgings hjirop nei foaren bringe. De reguliere begroting foar 2021 bliuwt hast itselde as dy fan 2020, mei in lytse stiging fan de dielnimmersbydrage foar Noardeast-Fryslân. Dizze stiging wurdt benammen feroarsake troch it fuortfallen fan in subsydzje foar eksterne feiligens en yndeksasje fan kosten. De gemeenteried beslút de ûntwerpbegroting en de foarlopige jierstikken foar kennisname oan te nimmen en gjin beskôgings yn te tsjinjen. De finansjele posysje fan de FUMO is ferbettere, mei in posityf resultaat yn 2019 dat bydraacht oan it werstânsmjittichheid. De bydrage fan de gemeente oan de FUMO is leger as earder ramme, wat in finansjeel foardiel oplevert foar 2021 en 2022.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerpbegroting 2021 FUMO en voorlopige jaarstukken FUMO 2019". De FUMO heeft de ontwerpbegroting 2021 aan de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân toegezonden. De begroting blijft vrijwel gelijk aan die van 2020, met een lichte stijging van de deelnemersbijdrage door het wegvallen van subsidies en indexatie van kosten. De gemeenteraad wordt gevraagd om de ontwerpbegroting en de voorlopige jaarstukken voor kennisgeving aan te nemen en geen zienswijzen in te dienen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met een uitgebreide toelichting op de begrotingsposten en de financiële positie van de FUMO.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om de ontwerpbegroting en de voorlopige jaarstukken voor kennisgeving aan te nemen en geen zienswijzen in te dienen.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel geen aanleiding geeft tot het indienen van zienswijzen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, maar niet tijdgebonden in termen van concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerpbegroting en de voorlopige jaarstukken voor kennisgeving aan te nemen en geen zienswijzen in te dienen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een lichte stijging van de deelnemersbijdrage. De stijging wordt deels gecompenseerd door een vergoeding uit het gemeentefonds voor het wegvallen van subsidies. De financiële positie van de FUMO is verbeterd, met een positief resultaat in 2019.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
FUMO Ontwerpbegroting 2021 Voorlopige jaarstukken 2019 Deelnemersbijdrage Omgevingswet Externe veiligheid Personeelskosten Kapitaallasten Boa-coördinatie Financieel resultaatVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
Agendapunt 8 Aanbesteding accountantsdiensten
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de aanbesteding van accountantsdiensten vanaf het boekjaar 2021. De huidige overeenkomst met de accountant loopt tot 1 januari 2021, waarna een nieuwe accountant moet worden aangesteld via een Europese aanbestedingsprocedure. Deze procedure wordt gezamenlijk uitgevoerd met de gemeente Dantumadiel en werkleerbedrijf NEF. De auditcommissie stelt voor om het document "Kaderstelling Europese Aanbesteding Accountantsdiensten 2020" vast te stellen, dat de richtlijnen en selectiecriteria voor de aanbesteding bevat. Het document is besproken met de auditcommissie en ter informatie aangeboden aan het college van Burgemeester en Wethouders, evenals aan de partners in de aanbesteding. De gemeenteraad heeft het voorstel goedgekeurd, en het projectteam zal de aanbestedingsprocedure opstarten, met de verwachting om in het najaar een voorstel voor de aanstelling van een nieuwe accountant te kunnen presenteren. Het doel is om een gezond financieel beleid voor de lange termijn te waarborgen.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de oanskaffing fan akkountantsdientsen fanôf it boekjier 2021. De hjoeddeistige oerienkomst mei de akkountant rint oant 1 jannewaris 2021, dêrnei moat in nije akkountant oansteld wurde troch in Europeeske oanskaffingsproseduere. Dizze proseduere wurdt sûnderling útfierd mei de gemeente Dantumadiel en wurklearebedriuw NEF. De auditkommissie stelt foar om it dokumint "Kaderstelling Europese Aanbesteding Accountantsdiensten 2020" fêst te stellen, dat de rjochlinen en seleksjekritearia foar de oanskaffing befettet. It dokumint is besprutsen mei de auditkommissie en ter ynformaasje oanbean oan it kolleezje fan Boargemaster en Wethâlders, lykas oan de partners yn de oanskaffing. De gemeenteried hat it foarstel goedkard, en it projektteam sil de oanskaffingsproseduere opstarte, mei de ferwachting om yn it najaar in foarstel foar de oanstelling fan in nije akkountant te presintearjen. It doel is om in sûn finansjeel belied foar de lange termyn te wierborken.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanbesteding accountantsdiensten". Het voorstel betreft de aanstelling van een nieuwe accountant voor de gemeente Noardeast-Fryslân vanaf het boekjaar 2021. Dit gebeurt via een Europese aanbestedingsprocedure, samen met de gemeente Dantumadiel en werkleerbedrijf NEF. De auditcommissie stelt voor om het document "Kaderstelling Europese Aanbesteding Accountantsdiensten 2020" vast te stellen, dat de criteria en wegingen voor de selectie van de accountant bevat. Het huidige contract met de accountant loopt tot 1 januari 2021, en de nieuwe accountant moet tijdig worden aangesteld om de continuïteit van de accountantscontrole te waarborgen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, procedure en betrokken partijen duidelijk beschrijft. Het bevat ook de selectiecriteria en wegingen voor de aanbesteding.
Rol van de raad:
De raad moet het kaderstellingsdocument vaststellen, waarmee de criteria en wegingen voor de selectie van de accountant worden goedgekeurd. Dit is een essentiële stap in de aanbestedingsprocedure.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het kaderstellingsdocument, wat invloed heeft op de selectiecriteria en de uiteindelijke keuze van de accountant.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aanbestedingsprocedure en de selectiecriteria. Het is tijdgebonden, aangezien de nieuwe accountant voor 2021 moet worden aangesteld. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het document "Kaderstelling Europese Aanbesteding Accountantsdiensten 2020" vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel, aangezien het een technische en administratieve aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de aanbesteding van accountantsdiensten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de kosten van de accountantsdiensten, waarvoor al middelen in de begroting zijn opgenomen. Er is geen aanvullende dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aanbesteding Accountantsdiensten Auditcommissie Europese aanbestedingsprocedure Kaderstelling Dienstverleningscontract Projectteam Selectiecriteria Best Value aanpak Financieel beheerVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer -
Agendapunt 9 Aanpassen controleverordening gemeente Noardeast-Fryslân 2020
Gemeente Noardeast-Fryslân Stemt in met Nieuwe Controleverordening
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met een aangepaste controleverordening voor het financieel beheer. Deze aanpassing is een stap richting de aanstelling van een nieuwe accountant vanaf 2021, waarbij continuïteit en zekerheid centraal staan.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van een aangepaste controleverordening voor het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie voor 2020. Vanaf 2021 moet een nieuwe accountant worden aangesteld, waarvoor een Europese aanbestedingsprocedure is gestart. De aanpassingen in de verordening zorgen voor samenhang met het kaderstellingsdocument voor deze aanbesteding. De belangrijkste wijziging betreft de aanstellingstermijn van de accountant, die nu op 3 jaar wordt vastgesteld met de mogelijkheid tot verlenging met 3 keer 1 jaar, in plaats van een variabele periode van maximaal 4 jaar. Dit biedt meer continuïteit en zekerheid. De auditcommissie adviseert de raad akkoord te gaan met de aangepaste verordening. Het projectteam zal na goedkeuring de aanbestedingsprocedure starten en verwacht in het najaar een voorstel voor de aanstelling van een nieuwe accountant te kunnen presenteren. De aangepaste verordening heeft geen financiële gevolgen en communicatie buiten het reguliere bestuurlijke proces is niet van toepassing.
Gemeente Noardeast-Fryslân stimt yn mei Nije Kontroleferoardening.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei in oanpast kontroleferoardening foar it finansjeel behear. Dizze oanpassing is in stap rjochting de oanstelling fan in nije aksjehâlder fanôf 2021, dêr't kontinuïteit en sekerheid sintraal steane.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan in oanpast kontroleferoardening foar it finansjeel behear en de ynrjochting fan de finansjele organisaasje foar 2020. Fanôf 2021 moat in nije akkountant beneamd wurde, dêr't in Europeeske oanskaffingsproseduere foar útset is. De oanpassingen yn de feroardening soargje foar gearhing mei it kaderstellingsdokumint foar dizze oanskaffing. De belangrykste feroaring hat te krijen mei de beneamingstermyn fan de akkountant, dy't no op 3 jier fêststeld wurdt mei de mooglikheid ta ferlinging mei 3 kear 1 jier, yn plak fan in fariabele perioade fan maksimaal 4 jier. Dit biedt mear kontinuïteit en sekerheid. De auditkommissie advisearret de ried akkoart te gean mei de oanpaste feroardening. It projektteam sil nei goedkarring de oanskaffingsproseduere starte en ferwachtet yn it najaar in foarstel foar de beneaming fan in nije akkountant te kinnen presintearjen. De oanpaste feroardening hat gjin finansjele gefolgen en kommunikaasje bûten it reguliere bestjoerlike proses is net fan tapassing.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Controleverordening Noardeast-Fryslân 2020". Het voorstel betreft de aanpassing van de controleverordening voor de gemeente Noardeast-Fryslân, met als doel samenhang te creëren met het kaderstellingsdocument voor de Europese aanbesteding van accountantsdiensten. De belangrijkste wijziging is de verlenging van de aanstellingstermijn van de accountant van maximaal 4 naar maximaal 6 jaar, met een initiële periode van 3 jaar en de mogelijkheid tot verlenging met 3 maal 1 jaar. Dit biedt meer continuïteit en zekerheid. De auditcommissie adviseert de gemeenteraad om de aangepaste verordening vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de voorgestelde wijzigingen en de redenen daarvoor uiteenzet. Het biedt voldoende context over de noodzaak van de aanpassingen en de betrokkenheid van de auditcommissie.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de aangepaste controleverordening vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de nieuwe regels van kracht te laten worden.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft de beslissing om de aanstellingstermijn van de accountant te verlengen, wat invloed heeft op de continuïteit en zekerheid van de accountantsdiensten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aanpassing van de aanstellingstermijn. Het is haalbaar en relevant gezien de context van de Europese aanbesteding. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de aangepaste "Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie 2020" vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat communicatie en participatie buiten het reguliere bestuurlijke proces niet van toepassing zijn, aangezien het een interne werkwijze van de gemeenteraad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de administratieve en organisatorische aspecten van de accountantscontrole.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in het document. De aanpassing heeft geen invloed op de contractafspraken met de huidige accountant.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleverordening Europese aanbesteding Accountant Auditcommissie Financieel beheer Kaderstellingsdocument Aanstellingstermijn Projectteam Gemeentewet Financiële organisatieVerfijning van de zoekopdracht:
J.g. Kramer
J.g. Kramer
Agendapunt 9.c Motie vreemd - Intrekkingsverzoek vergunning niet gerealiseerde biovergister Marrum (CDA, CU, VVD, S!N, GB, FNP, ALL)
Gemeenteraad Noardeast-Fryslân wil vergunningen biovergister Marrum ingetrokken zien
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft unaniem een motie aangenomen om de provincie Fryslân te verzoeken de vergunningen voor een nooit gerealiseerde biovergister in Marrum in te trekken. De vergunningen, die al sinds 2008 en 2011 bestaan, zijn een bron van zorg voor de lokale gemeenschap.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 25 juni 2020 werd een motie besproken die de provincie Fryslân oproept om de vergunningen voor een biovergister in Marrum in te trekken. Deze vergunningen zijn al meer dan tien jaar oud en zijn nooit gebruikt. Engie, het bedrijf dat oorspronkelijk de biovergister wilde realiseren, trok zich in 2017 terug na hevige tegenstand van de lokale gemeenschap.Mevrouw Reitsma, een van de indieners van de motie, benadrukte het belang van de intrekking: "De vergunningen zijn een dreiging die boven het hoofd van de gemeenschap hangt. Het is tijd om deze onzekerheid weg te nemen." Ze wees erop dat de oorspronkelijke redenen voor de vergunningen niet langer van toepassing zijn en dat de provincie destijds al twijfels had over de locatie vanwege het industriële karakter.
De motie werd gezamenlijk ingediend door meerdere partijen, waaronder de ChristenUnie, FNP, VVD en Gemeentebelangen. Het college van burgemeester en wethouders heeft de brief van de lokale gemeenschap ook ontvangen en zal deze aanstaande dinsdag bespreken. Wethouder Berends verklaarde: "Als de raad deze motie aanneemt, zullen wij dit meenemen in onze beraadslagingen en contact opnemen met de provincie."
De stemming over de motie verliep zonder tegenstand. Alle fracties, waaronder de ChristenUnie, CDA, VVD, PvdA, Gemeentebelangen, en FNP, stemden voor. Hiermee is de motie unaniem aangenomen en ligt de bal nu bij het college om actie te ondernemen richting de provincie.
De lokale gemeenschap van Marrum kan opgelucht ademhalen nu de gemeenteraad zich unaniem achter hun zorgen heeft geschaard. De hoop is dat de provincie Fryslân snel gehoor zal geven aan het verzoek om de vergunningen in te trekken en zo een einde te maken aan de jarenlange onzekerheid.
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 25 juni 2020 een motie aangenomen om de provincie Fryslân te verzoeken de vergunningen voor een niet gerealiseerde biovergister in Marrum in te trekken. Deze vergunningen, afgegeven in 2008 en 2011, zijn nooit gebruikt en Engie trok zich in 2017 terug na tegenstand van de lokale gemeenschap. De motie, ingediend door meerdere partijen, benadrukt dat de oorspronkelijke redenen voor de vergunning niet langer van toepassing zijn en dat de provincie destijds al twijfels had over de locatie vanwege het industriële karakter. De raad verzoekt het college om contact op te nemen met de provincie om de intrekking te bevorderen. De motie werd unaniem aangenomen.
Gemeenteried Noardeast-Fryslân wol fergunningen foar biofergister Marrum yntrokken hawwe.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ienriedich in motie oannommen om de provinsje Fryslân te freegjen de fergunningen foar in nea realisearre biofergister yn Marrum yn te lûken. De fergunningen, dy't al sûnt 2008 en 2011 besteane, binne in boarne fan soarch foar de lokale mienskip.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan 25 juny 2020 waard in motie besprutsen dy't de provinsje Fryslân opropt om de fergunningen foar in biofergister yn Marrum yn te lûken. Dizze fergunningen binne al mear as tsien jier âld en binne nea brûkt. Engie, it bedriuw dat oarspronklik de biofergister realisearje woe, luts him yn 2017 werom nei heftige tsjinstân fan de lokale mienskip.Frou Reitsma, ien fan de yndieners fan de motie, benadrukte it belang fan de ynlûking: "De fergunningen binne in dreiging dy't boppe it hol fan de mienskip hinget. It is tiid om dizze ûnsekerheid wei te nimmen." Se wiisde derop dat de oarspronklike redenen foar de fergunningen net mear fan tapassing binne en dat de provinsje destiids al twifels hie oer de lokaasje fanwege it yndustryel karakter.
De motie waard sûnder tsjinstân yntsjinne troch meardere partijen, wêrûnder de ChristenUnie, FNP, VVD en Gemeentebelangen. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat de brief fan de lokale mienskip ek ûntfongen en sil dizze oankommende tiisdei besprekke. Wethâlder Berends ferklearre: "As de ried dizze motie oannimt, sille wy dit meinimme yn ús beraadslagingen en kontakt opnimme mei de provinsje."
De stimming oer de motie ferrûn sûnder tsjinstân. Alle fraksjes, wêrûnder de ChristenUnie, CDA, VVD, PvdA, Gemeentebelangen en FNP, stimden foar. Hjirmei is de motie ienriedich oannommen en leit de bal no by it kolleezje om aksje te ûndernimmen rjochting de provinsje.
De lokale mienskip fan Marrum kin opgelucht ademhelje no't de gemeenteried him ienriedich achter har soargen skoard hat. De hoop is dat de provinsje Fryslân gau gehoar jaan sil oan it fersyk om de fergunningen yn te lûken en sa in ein te meitsjen oan de jierrenlange ûnsekerheid.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 25 juny 2020 in motie oannommen om de provinsje Fryslân te freegjen om de fergunningen foar in net realisearre biofergister yn Marrum yn te lûken. Dizze fergunningen, útjûn yn 2008 en 2011, binne nea brûkt en Engie hat har yn 2017 weromlutsen nei tsjinstân fan de lokale mienskip. De motie, yntsjinne troch meardere partijen, benadrukt dat de oarspronklike redenen foar de fergunning net mear fan tapassing binne en dat de provinsje destiids al twifels hie oer de lokaasje fanwege it yndustryel karakter. De ried freget it kolleezje om kontakt op te nimmen mei de provinsje om de ynlûking te befoarderjen. De motie waard ienriedich oannommen.
-
(aangenomen) 9c Motie Intrekkingsverzoek vergunning niet gerealiseerde biovergister Marrum.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Intrekkingsverzoek vergunning niet gerealiseerde biovergister Marrum". Het betreft een verzoek aan het college van de gemeente Noardeast-Fryslân om zich in te zetten voor de intrekking van vergunningen voor een niet gerealiseerde biovergister in Marrum. Deze vergunningen, afgegeven in 2008 en 2011, zijn nooit gebruikt en de plannen zijn in 2017 gestaakt na tegenstand van de lokale gemeenschap. De motie benadrukt dat de oorspronkelijke redenen voor de vergunningen niet langer van toepassing zijn en roept op tot actie richting de provincie Fryslân, die bevoegd is om de vergunningen in te trekken.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke context, de historische achtergrond van de vergunningen, en de redenen voor het verzoek tot intrekking. Echter, meer gedetailleerde informatie over de huidige stand van zaken en de specifieke gevolgen van de intrekking zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en ondersteunende rol door het college te verzoeken actie te ondernemen richting de provincie Fryslân. De raad heeft de motie unaniem aangenomen, wat de brede politieke steun voor het voorstel onderstreept.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft het al dan niet steunen van de lokale gemeenschap in hun verzoek tot intrekking van de vergunningen. Dit impliceert een keuze voor lokale belangen en duurzaamheid boven industriële ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou sterker zijn met concrete stappen en tijdlijnen voor de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad heeft besloten de motie aan te nemen en het college te verzoeken om in gesprek te gaan met de provincie Fryslân over de intrekking van de vergunningen.
Participatie:
De motie refereert aan participatie door de lokale gemeenschap, met name de betrokkenheid van dorpsbelang Marrum-Westernijkerk en Stichting Duurzaam Marrum, die het intrekkingsverzoek hebben ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie voortkomt uit zorgen over de milieu-impact van de biovergister, zoals geur en vervoersbewegingen, en de wens om duurzame oplossingen te bevorderen.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het richt zich voornamelijk op de beleidsmatige en juridische aspecten van de vergunningintrekking. Eventuele financiële implicaties zouden verder onderzocht moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Biovergister Vergunning Marrum Intrekking Provincie Fryslân Dorpsbelang Marrum-Westernijkerk Stichting Duurzaam Marrum Engie Botniawei Geur en vervoersbewegingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Getekende (aangenomen) 9c Motie Intrekkingsverzoek niet gerealiseerde biovergister Marrum.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Het lijkt erop dat je een tekst hebt geplakt die niet goed is overgekomen, waardoor het moeilijk is om de inhoud te analyseren. Als je een voorstel, amendement of motie hebt die je wilt laten analyseren, kun je deze opnieuw invoeren. Zorg ervoor dat de tekst duidelijk en volledig is, zodat ik je kan helpen met de analyse op basis van de gestelde vragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeente Friesland Inwoners Voorstel Vergadering Besluitvorming Lokale politiek Beleid Discussie StemmenVerfijning van de zoekopdracht: