05-06-2024 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 7 Ontwerpbesluit Gemeenschappelijke Regeling FUMO 2024
Gemeente Noardeast-Fryslân: Geen Zienswijzen op Nieuwe Regeling FUMO
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft besloten geen zienswijzen in te dienen op de ontwerp gemeenschappelijke regeling FUMO 2024. Deze regeling, die voortvloeit uit de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen, beoogt de democratische legitimatie te versterken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 5 juni 2024 werd het voorstel om geen zienswijzen in te dienen op de ontwerp gemeenschappelijke regeling FUMO 2024 besproken. De regeling bevat verplichte onderdelen zoals regels voor uittreding, zienswijzen op besluiten en evaluaties. De huidige regeling voldoet al aan veel van deze vereisten en er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de wijziging.Het debat begon met een vraag van de heer Lammering van de PvdA, die zijn zorgen uitte over de verkeerssituatie in Dokkum tijdens het toeristenseizoen. "Het toeristenseizoen is weer begonnen en dat betekent dat op de doorgaande route in Dokkum de brug heel vaak openstaat," aldus Lammering. Hij wees op de lange files en de CO2-uitstoot door auto's die hun motor niet uitzetten. Mevrouw Slijters van het college erkende het probleem en beloofde te kijken naar mogelijke oplossingen, zoals het plaatsen van borden om automobilisten te attenderen hun motor uit te zetten.
Na het beantwoorden van deze vraag, ging de raad verder met de agenda. Het voorstel om geen zienswijzen in te dienen op de FUMO-regeling werd zonder verdere discussie aangenomen. De voorzitter bevestigde dat het voorstel als hamerstuk werd behandeld en dat de raad hiermee akkoord ging.
De vergadering vervolgde met andere agendapunten, waaronder de wijziging van de gemeenschappelijke regeling van de Veiligheidsregio Friesland. Ook dit punt werd zonder tegenstemmen aangenomen.
Met de goedkeuring van het voorstel heeft de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân een stap gezet in de richting van de definitieve vaststelling van de regeling, die in 2025 wordt verwacht.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de ontwerp gemeenschappelijke regeling FUMO 2024. Het voorstel is om geen zienswijzen in te dienen op deze regeling. De wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen, die op 1 juli 2022 in werking trad, beoogt de democratische legitimatie te versterken door gemeenteraden meer invloed te geven. De GR FUMO bevat verplichte onderdelen zoals regels voor uittreding, zienswijzen op besluiten, en evaluaties. De huidige regeling voldoet al aan veel van deze vereisten. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de wijziging. Het proces voorziet in het verzamelen van zienswijzen, die verwerkt worden in een nota voor het dagelijks bestuur van de FUMO. De definitieve vaststelling van de regeling wordt verwacht in 2025. De raad van Noardeast-Fryslân heeft op 5 juni 2024 besloten geen zienswijzen in te dienen.
Gemeente Noardeast-Fryslân: Gjin Sjochpunten op Nije Regeling FUMO
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat besletten gjin sicht op de ûntwerp gemeenschappelijke regeling FUMO 2024 yn te tsjinjen. Dizze regeling, dy't ûntstien is troch de feroaring fan de Wet gemeenschappelijke regelingen, hat as doel om de demokratyske legitimaasje te fersterkjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering op 5 juny 2024 waard it foarstel om gjin sichtwizen yn te tsjinjen op de ûntwerp gemeenschappelijke regeling FUMO 2024 besprutsen. De regeling befettet ferplichte ûnderdielen lykas regels foar úttreding, sichtwizen op besluten en evaluaties. De hjoeddeiske regeling foldocht al oan in soad fan dizze easken en der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan de feroaring.It debat begûn mei in fraach fan de hear Lammering fan de PvdA, dy't syn soargen útspruts oer de ferkearssituaasje yn Dokkum tiidens it toeristysk seizoen. "It toeristysk seizoen is wer begûn en dat betsjut dat op de trochgeande rûte yn Dokkum de brêge hiel faak iepen stiet," sa sei Lammering. Hy wiisde op de lange files en de CO2-útstjit troch auto's dy't har motor net útskeakelje. Frou Slijters fan it kolleezje erkende it probleem en beloofde te sjen nei mooglike oplossingen, lykas it pleatsen fan boarchen om automobilisten te warskôgjen har motor út te setten.
Nei it beäntwurdzjen fan dizze fraach, gie de ried fierder mei de aginda. It foarstel om gjin sichtwizen yn te tsjinjen op de FUMO-regeling waard sûnder fierdere diskusje oannommen. De foarsitter befestige dat it foarstel as hamerstik behannele waard en dat de ried dêrmei akkoart gie.
De fergadering ferfette mei oare agindapunten, wêrûnder de feroaring fan de gemeenschappelijke regeling fan de Feiligensregio Fryslân. Ek dit punt waard sûnder tsjinstimmen oannommen.
Mei de goedkarstimming fan it foarstel hat de gemeenteried fan Noardeast-Fryslân in stap set yn 'e rjochting fan de definitive fêststelling fan de regeling, dy't yn 2025 ferwachte wurdt.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân giet oer it ûntwerp fan de gemeenschappelijke regeling FUMO 2024. It foarstel is om gjin sichtwizen yn te tsjinjen op dizze regeling. De feroaring fan de Wet gemeenschappelijke regelingen, dy't op 1 july 2022 yn wurking trad, hat as doel de demokratyske legitimaasje te fersterkjen troch gemeenterieden mear ynfloed te jaan. De GR FUMO befettet ferplichte ûnderdielen lykas regels foar úttreding, sichtwizen op besluten, en evaluaties. De hjoeddeistige regeling foldocht al oan in soad fan dizze easken. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan de feroaring. It proses foarsjocht yn it ynsamelen fan sichtwizen, dy't ferwurke wurde yn in nota foar it deistich bestjoer fan de FUMO. De definitive fêststelling fan de regeling wurdt ferwachte yn 2025. De ried fan Noardeast-Fryslân hat op 5 juny 2024 besletten gjin sichtwizen yn te tsjinjen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbesluit Gemeenschappelijke Regeling FUMO 2024". Het voorstel betreft een wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling FUMO, die voortvloeit uit de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen per 1 juli 2022. De wijziging beoogt de democratische legitimatie te versterken door de invloedsmogelijkheden van de gemeenteraden te vergroten. De raad van de gemeente Noardeast-Fryslân wordt voorgesteld geen zienswijzen in te dienen op de ontwerpregeling.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de relevante wijzigingen en verplichtingen van de Wet gemeenschappelijke regelingen behandelt en de redenen voor het niet indienen van zienswijzen duidelijk uiteenzet.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen of zij zienswijzen willen indienen op de ontwerpregeling. Het voorstel is om dit niet te doen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met het voorstel om geen zienswijzen in te dienen, wat impliceert dat zij instemmen met de voorgestelde wijzigingen zonder verdere opmerkingen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete doelen of evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijzen in te dienen op de ontwerpregeling.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie een onderwerp van discussie is, maar er is geen eenduidig beeld over hoe dit moet worden vastgelegd. Het voorstel is om participatie over te laten aan de deelnemers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële middelen gemoeid met de wijziging van de GR FUMO, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling FUMO Wet gemeenschappelijke regelingen Zienswijzen Democratische legitimatie Begroting Evaluatie Participatie Actieve informatieplicht Uittreding Dagelijks bestuurVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 5 Wijzigen Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Fryslân
Gemeente Noardeast-Fryslân Versterkt Democratische Legitimatie Veiligheidsregio
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met een wijziging van de gemeenschappelijke regeling voor de Veiligheidsregio Fryslân. Deze aanpassing, in lijn met de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) van 1 juli 2022, beoogt de democratische legitimatie te versterken zonder financiële gevolgen of risico's.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een wijziging van de gemeenschappelijke regeling voor de Veiligheidsregio Fryslân, in lijn met de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) van 1 juli 2022. Deze wijziging beoogt de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. De gemeenteraad heeft eerder kennisgenomen van de voorgestelde wijzigingen en geen zienswijze ingediend. De wijzigingen omvatten onder andere de mogelijkheid tot het instellen van een regionale adviescommissie, uitbreiding van de zienswijzemogelijkheden, verhoogde participatie van inwoners en belanghebbenden, en een verplichte evaluatie van de regeling elke vier jaar. Er zijn geen financiële gevolgen of specifieke risico's verbonden aan deze wijzigingen. Na goedkeuring door de raad kan het college het wijzigingsbesluit ondertekenen en wordt het besluit gepubliceerd en toegezonden aan de Veiligheidsregio Fryslân.
Gemeente Noardeast-Fryslân Fersterket Demokratyske Legitimaasje Fan Feiligensregio.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei in feroaring fan de gemeenschappelijke regeling foar de Feiligensregio Fryslân. Dizze oanpassing, yn line mei de feroare Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) fan 1 july 2022, hat as doel om de demokratyske legitimaasje te fersterkjen sûnder finansjele gefolgen of riziko's.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei in feroaring fan de gemeenschappelijke regeling foar de Veiligheidsregio Fryslân, yn oerienstimming mei de feroare Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) fan 1 july 2022. Dizze feroaring hat as doel om de demokratyske legitimaasje fan gemeenschappelijke regelingen te fersterkjen. De gemeenteried hat earder kennis nommen fan de foarstelde feroaringen en gjin miening yntsjinne. De feroaringen behelje ûnder oaren de mooglikheid om in regionale adviskommisje yn te stellen, útwreiding fan de mieningsmooglikheden, ferhege partisipaasje fan ynwenners en belanghawwenden, en in ferplichte evaluatie fan de regeling eltse fjouwer jier. Der binne gjin finansjele gefolgen of spesifike riziko's ferbûn oan dizze feroaringen. Nei goedkarring troch de ried kin it kolleezje it feroaringsbeslút ûndertekenje en wurdt it beslút publisearre en tastjoerd oan de Veiligheidsregio Fryslân.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Fryslân". Het doel is om de regeling aan te passen aan de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) van 1 juli 2022, die de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen wil versterken. De wijzigingen omvatten onder andere de mogelijkheid tot het instellen van een regionale adviescommissie, uitbreiding van de zienswijzeprocedure, verhoogde participatie van inwoners en belanghebbenden, en een verplichte evaluatie van de regeling elke vier jaar. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze wijzigingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het behandelt de noodzakelijke wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling en biedt een duidelijk overzicht van de aanpassingen die nodig zijn om te voldoen aan de gewijzigde Wgr.
Rol van de raad:
De raad moet toestemming verlenen aan het college van Burgemeester en Wethouders om in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen. De raad heeft eerder kennisgenomen van de wijzigingen en besloten geen zienswijze in te dienen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijzigingen die de democratische legitimatie van de gemeenschappelijke regeling versterken. Dit omvat keuzes over de mate van participatie en inspraak die zij willen bieden aan inwoners en belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college toestemming te verlenen om in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen van de gemeenschappelijke regeling.
Participatie:
Het voorstel verhoogt de participatiemogelijkheden door inwoners en belanghebbenden te betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid, zoals vastgelegd in artikel 9b.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Democratische legitimatie Zienswijze Participatie Adviescommissie Evaluatie Begrotingscyclus Inspraakpositie Gemeenschappelijke regelingVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 10 Dekking middelen Programmanager Dienstverlening
Gemeente Noardeast-Fryslân zet in op betere dienstverlening met nieuwe programmamanager
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met het aanstellen van een programmamanager om de dienstverlening te optimaliseren. De kosten van €150.000 worden gedekt uit de Algemene Reserve.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de financiering van een programmamanager voor het Programma Dienstverlening, met als doel de dienstverlening van de gemeente te optimaliseren. De kosten van de programmamanager, geraamd op €150.000, worden voorgesteld te dekken uit de Algemene Reserve. Het programma richt zich op het verbeteren van klantgerichte dienstverlening, het versterken van de organisatie en het bevorderen van een dienstverleningsbewustzijn binnen het management. De programmamanager zal een Plan van Aanpak opstellen, waarin de details van het programma verder worden uitgewerkt. Eventuele extra kosten zullen later aan de raad worden voorgelegd. Na goedkeuring van het voorstel zal de werving van de programmamanager plaatsvinden, waarna deze na de zomer kan starten. De raad zal periodiek geïnformeerd worden over de voortgang van het programma.
Gemeente Noardeast-Fryslân set yn op bettere tsjinstferliening mei in nije programmamanager.
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei it oanstelle fan in programma-manager om de tsjinstferliening te optimalisearjen. De kosten fan €150.000 wurde dekt út de Algemene Reserve.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de finansiering fan in programma-manager foar it Programma Dienstferliening, mei as doel om de tsjinstferliening fan de gemeente te optimalisearjen. De kosten fan de programma-manager, rame op €150.000, wurde foarsteld te dekken út de Algemene Reserve. It programma rjochtet him op it ferbetterjen fan klantgerjochte tsjinstferliening, it fersterkjen fan de organisaasje en it befoarderjen fan in tsjinstferlieningbewustwêzen binnen it management. De programma-manager sil in Plan fan Oanpak opstelle, dêr't de details fan it programma fierder útwurke wurde. Eventuele ekstra kosten sille letter oan de ried foarlein wurde. Nei goedkarring fan it foarstel sil de werving fan de programma-manager plakfine, wêrnei't dizze nei de simmer begjinne kin. De ried sil periodyk ynformaasje krije oer de foargong fan it programma.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Dekking kosten programmamanager dienstverlening". Het betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân om de kosten van een programmamanager voor het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening te dekken uit de Algemene Reserve. De programmamanager zal een centrale rol spelen in het ontwikkelen en uitvoeren van een programma dat de dienstverlening van de gemeente optimaliseert, met als doel een klantgerichte en toekomstbestendige organisatie te creëren. De kosten worden geraamd op €150.000 en de dekking uit de Algemene Reserve maakt een snelle start mogelijk.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de beschrijving van de doelstellingen, de rol van de programmamanager, en de financiële implicaties. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de specifieke taken en verantwoordelijkheden van de programmamanager en de exacte inhoud van het Plan van Aanpak.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de financiering van de programmamanager uit de Algemene Reserve. Daarnaast zal de raad periodiek geïnformeerd worden over de voortgang van het programma.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde investering in de programmamanager willen goedkeuren, gezien de impact op de Algemene Reserve en de prioriteit die ze geven aan het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat voor de resultaten van de programmamanager. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van een nog op te stellen Plan van Aanpak kan als een risico worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met het financieren van de programmamanager uit de Algemene Reserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de raad periodiek geïnformeerd zal worden over de voortgang, maar er is geen specifieke vermelding van participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: de kosten van de programmamanager bedragen €150.000, te dekken uit de Algemene Reserve. De impact op de reserve is gespecificeerd, maar er is geen verdere informatie over hoe eventuele additionele kosten gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmamanager Dienstverlening Algemene Reserve Dienstverlening Kwaliteit Klanttevredenheid Externe inhuur Plan van Aanpak Informatiehuishouding Visie CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 6 Begroting 2025 en jaarstukken 2023 Veiligheidsregio Fryslân
Veiligheidsregio Fryslân: Gemeente Noardeast-Fryslân stemt in met jaarstukken en begroting
Ondanks zorgen over ontbrekende accountantsverklaring en reserves, stemt de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân in met de jaarstukken 2023 en de programmabegroting 2025 van de Veiligheidsregio Fryslân. De definitieve besluitvorming volgt in juli 2024.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de jaarstukken 2023 en de programmabegroting 2025 van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF). De raad besluit geen zienswijze in te dienen op deze stukken en stemt in met een bijgaande brief aan de VRF. De jaarstukken 2023 tonen een financieel voordelig saldo van € 562.000, ondanks uitdagingen zoals materieeltekorten en arbeidsmarktkrapte. De begroting 2025 is in lijn met de eerder vastgestelde kaderbrief en houdt rekening met het naderende "ravijnjaar 2026". Er zijn echter zorgen over het ontbreken van een accountantsverklaring en rechtmatigheidsverantwoording bij de jaarstukken. Ook is er kritiek op de besluitvorming rondom het opheffen en instellen van reserves door de VRF. De gemeentelijke bijdrage aan de VRF voor 2025-2028 is berekend op basis van inwonersaantal en jaarlijkse indexatie. De definitieve besluitvorming over de stukken vindt plaats op 10 juli 2024.
Feiligheidsregio Fryslân: Gemeente Noardeast-Fryslân stimt yn mei jierstikken en begrutting.
Yn spyt fan soargen oer it ûntbrekken fan in aksjearjochting en reserfes, stimt de ried fan Noardeast-Fryslân yn mei de jierstikken 2023 en de programma-begroting 2025 fan de Feiligensregio Fryslân. De definitive beslútvorming folget yn july 2024.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de jierstikken 2023 en de programmabegroting 2025 fan de Feiligensregio Fryslân (VRF). De ried beslút gjin sjenwize yn te tsjinjen op dizze stikken en stimt yn mei in bygeande brief oan de VRF. De jierstikken 2023 litte in finansjeel foardielich saldo sjen fan € 562.000, ûndanks útdagings lykas materiaaltekoarten en arbeidsmerkkrapte. De begroting 2025 is yn line mei de earder fêststelde kaderbrief en hâldt rekken mei it neikommende "ravijnjier 2026". Der binne lykwols soargen oer it ûntbrekken fan in akkountantsferklearring en rjochtmatigheidsferantwurding by de jierstikken. Ek is der krityk op de beslútvorming omtrint it opheffen en ynstellen fan reserves troch de VRF. De gemeentlike bydrage oan de VRF foar 2025-2028 is bepaald op basis fan it ynwennertal en jierlikse yndeks. De definitive beslútvorming oer de stikken fynt plak op 10 july 2024.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Zienswijze Jaarrekening 2023 & Begroting 2025 Veiligheidsregio Fryslân". Het voorstel beoogt een zienswijze in te dienen bij het Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) over de jaarrekening 2023 en de begroting 2025. Het vraagt om het resultaat van 2023 en vrijgevallen bestemmingsreserves terug te storten naar de deelnemende gemeentes. Daarnaast wordt de VRF gevraagd om de functieherwaardering binnen de bestaande begroting op te vangen of via een begrotingswijziging voor te leggen aan de gemeenteraden. Ook wordt aandacht gevraagd voor de dreigende financiële kortingen voor gemeentes.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het adresseert zowel de jaarrekening als de begroting en geeft duidelijke richtlijnen voor de gewenste financiële handelingen. Echter, meer gedetailleerde financiële onderbouwing zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en goedkeuren van de zienswijze die wordt ingediend bij de VRF. Ze moeten beslissen over de financiële strategie en de communicatie met de VRF.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde financiële terugstorting en de aanpak van de functieherwaardering steunen. Ze moeten ook beslissen hoe ze omgaan met de dreigende financiële kortingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het opvangen van de functieherwaardering binnen de bestaande begroting is niet onderbouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze zoals voorgesteld in te dienen en de communicatie met de VRF en andere gemeentes te coördineren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op de samenwerking tussen gemeentes en de VRF.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële implicaties, zoals de terugstorting van reserves en de aanpak van functieherwaardering. Er wordt echter niet gedetailleerd aangegeven hoe deze gevolgen gedekt worden, wat een punt van zorg kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Jaarrekening 2023 Begroting 2025 Veiligheidsregio Fryslân (VRF) Bestemmingsreserves Functieherwaardering Begrotingswijziging Financiële korting Gemeentes BedrijfsvoeringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2025 en jaarstukken 2023 Veiligheidsregio Fryslân". Het raadsvoorstel stelt voor om geen zienswijze in te dienen op de jaarstukken 2023 en de programmabegroting 2025 van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF). De stukken geven inzicht in de bijdrage van de VRF aan een veilig en gezond Fryslân, met aandacht voor gezondheid, crisisbeheersing en brandweer. De financiële resultaten van 2023 zijn positief, en de begroting voor 2025 is in lijn met de vastgestelde kaders. Er zijn echter zorgen over ontbrekende accountantsverklaringen en de juiste besluitvorming omtrent reserves.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er ontbreken belangrijke elementen zoals een accountantsverklaring en rechtmatigheidsverantwoording. Dit kan de besluitvorming bemoeilijken.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij een zienswijze indient op de jaarstukken en de begroting van de VRF. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijze in te dienen, ondanks de ontbrekende accountantsverklaring en rechtmatigheidsverantwoording.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral door het ontbreken van specifieke informatie over de rechtmatigheid en de status van de jaarstukken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen en in te stemmen met de bijgaande brief aan de VRF.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een groei van de bijdrage van de gemeente Noardeast-Fryslân aan de VRF met €147.000 voor 2025. Dit wordt meegenomen in de Kadernota 2025. Er is geen specifieke dekking aangegeven voor deze verhoging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Jaarstukken 2023 Programmabegroting 2025 Gezondheid Crisisbeheersing Brandweer Financiële verordening Rechtmatigheidsverantwoording Reserves Ravijnjaar 2026Verfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J.J. Postema - FNP
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 9 Vaststelling bestemmingsplan ‘Dokkum – Tusken de Fearten’
Nieuwe Woonwijk in Dokkum: Gemeenteraad Stemmen in voor Bestemmingsplan
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft ingestemd met het bestemmingsplan 'Dokkum – Tusken de Fearten', dat de weg vrijmaakt voor de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk met maximaal 29 woningen. Het plan, dat de westelijke stadsrand van Dokkum moet afronden, kreeg na een debat de goedkeuring van de meerderheid van de raadsleden.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van het bestemmingsplan 'Dokkum – Tusken de Fearten'. Dit plan omvat de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk met maximaal 29 woningen, gelegen ten westen van Dokkum. Het doel is om de westelijke stadsrand af te ronden en de woningmarkt te bevorderen. Het bestemmingsplan is aangepast naar aanleiding van zeven ingediende zienswijzen. Er is een ecologisch onderzoek uitgevoerd, waarbij een waterspitsmuis is gevonden. Voor de otter wordt buiten het plangebied een otterholt gerealiseerd. De gemeente en K. Jellema B.V. ontwikkelen elk hun eigen grondgebied, waarbij de gemeente verantwoordelijk is voor het bouw- en woonrijp maken van beide gebieden. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat de kosten via een anterieure exploitatieovereenkomst zijn geregeld. De realisatie van het plan resulteert in een positief financieel resultaat. De benodigde kredieten worden beschikbaar gesteld via een begrotingswijziging. Het vastgestelde bestemmingsplan wordt ter inzage gelegd, waarna beroep kan worden ingesteld bij de Raad van State.
Nije Wiken yn Dokkum: Gemeenteried stimt foar Bestimmingsplan
De ried fan Noardeast-Fryslân hat ynstimd mei it bestimmingsplan 'Dokkum - Tusken de Fearten', dat de wei frij makket foar de ûntwikkeling fan in nije wenwyk mei maksimaal 29 wenningen. It plan, dat de westlike stedsrâne fan Dokkum ôfrûne moat, krige nei in debat de goedkarring fan de mearderheid fan de riedsleden.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei de fêststelling fan it bestimmingsplan 'Dokkum - Tusken de Fearten'. Dit plan behellet de ûntwikkeling fan in nije wenwyk mei maksimaal 29 wenningen, lizzen westlik fan Dokkum. It doel is om de westlike stedsrâne ôf te rûnjen en de wenningmerk te befoarderjen. It bestemmingsplan is oanpast nei oanlieding fan sân yntsjinne sichtwizen. Der is in ekologysk ûndersyk útfierd, dêr't in wetterspitsmûs fûn is. Foar de útter wurdt bûten it plangebiet in útterhûs realisearre. De gemeente en K. Jellema B.V. ûntwikkelje elk har eigen grûngebiet, dêr't de gemeente ferantwurdlik is foar it bou- en wenrypmakken fan beide gebieten. Der is gjin eksploitaasjeplan nedich, om't de kosten fia in anterieure eksploitaasjeoerienkomst regeld binne. De realisaasje fan it plan resultearret yn in posityf finansjeel resultaat. De needsaaklike kredyten wurde beskikber steld troch in begrotingswiziging. It fêststelde bestemmingsplan wurdt ter ynseach lein, wêrnei berop ynsteld wurde kin by de Ried fan Steat.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendemint Art. 47 RfO Agindapunt: 9 (Bestemmingsplan ‘Dokkum – Tusken de Fearten’) Underwerp: Fytspaad". Het amendement stelt voor om niet akkoord te gaan met het voorgestelde tracé van het fiets- en wandelpad zoals opgenomen in de Nota van zienswijzen voor het bestemmingsplan 'Dokkum – Tusken de Fearten'. De raad vraagt het college om een separaat voorstel te ontwikkelen waarin zowel het huidige als het alternatieve tracé (west variant) worden geëvalueerd. Het pad is onderdeel van de agrarische bestemming, waardoor er geen aanpassingen in de regels of plankaart nodig zijn bij een wijziging van het tracé.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk maakt wat de raad van het college verwacht: een nieuw voorstel met een afweging van de voor- en nadelen van beide tracés. Echter, het mist specifieke details over de criteria die gebruikt moeten worden voor deze afweging.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om te beslissen over het al dan niet goedkeuren van het amendement en om richting te geven aan het college voor verdere uitwerking van het tracé van het fiets- en wandelpad.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het huidige voorgestelde tracé en het alternatieve tracé dat door omwonenden is aangedragen. Dit vereist een afweging van belangen van verschillende belanghebbenden, zoals omwonenden, gebruikers van het pad en mogelijk andere betrokken partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke criteria of tijdslijnen bevat voor de evaluatie van de tracés. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke evaluatiecriteria kan tot interpretatieverschillen leiden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen of te verwerpen. In dit geval is het amendement aangenomen.
Participatie:
Het voorstel erkent de inbreng van omwonenden door het alternatieve tracé dat zij hebben aangedragen mee te nemen in de evaluatie. Dit wijst op een zekere mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn bij de keuze van het tracé, bijvoorbeeld in termen van milieu-impact en bevordering van duurzaam vervoer.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de verdere uitwerking van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Fytspaad (Fietspad) Kuierpaad (Wandelpad) Tracé Nota van zienswijzen Alde Sylsried Alternative Trasee (West variant) Agraryske Bestimming (Agrarische bestemming) Amendemint Foar- en neidielen (Voor- en nadelen)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendemint Art. 47 RfO Agindapunt: 9 (Bestemmingsplan ‘Dokkum – Tusken de Fearten’) Underwerp: Fytspaad". Het amendement stelt voor om niet akkoord te gaan met het voorgestelde tracé van het fiets- en wandelpad zoals opgenomen in de Nota van zienswijzen voor het bestemmingsplan 'Dokkum – Tusken de Fearten'. De raad vraagt het college om een separaat voorstel te ontwikkelen waarin zowel het huidige als het alternatieve tracé (west variant) worden geëvalueerd. Het pad is onderdeel van de agrarische bestemming, waardoor er geen aanpassingen in de regels of plankaart nodig zijn bij een wijziging van het tracé.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk maakt wat de raad van het college verwacht: een nieuw voorstel met een afweging van de voor- en nadelen van beide tracés. Echter, het mist specifieke details over de criteria die gebruikt moeten worden voor deze afweging.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om te beslissen over het al dan niet goedkeuren van het amendement en om richting te geven aan het college voor verdere uitwerking van het tracé van het fiets- en wandelpad.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het huidige voorgestelde tracé en het alternatieve tracé dat door omwonenden is aangedragen. Dit vereist een afweging van belangen van verschillende belanghebbenden, zoals omwonenden, gebruikers van het pad en mogelijk andere betrokken partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke criteria of tijdslijnen bevat voor de evaluatie van de tracés. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke evaluatiecriteria kan tot interpretatieverschillen leiden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen of te verwerpen. In dit geval is het amendement aangenomen.
Participatie:
Het voorstel erkent de inbreng van omwonenden door het alternatieve tracé dat zij hebben aangedragen mee te nemen in de evaluatie. Dit wijst op een zekere mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn bij de keuze van het tracé, bijvoorbeeld in termen van milieu-impact en bevordering van duurzaam vervoer.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de verdere uitwerking van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Fytspaad (Fietspad) Kuierpaad (Wandelpad) Tracé Nota van zienswijzen Alde Sylsried Alternative Trasee (West variant) Agraryske Bestimming (Agrarische bestemming) Amendemint Foar- en neidielen (Voor- en nadelen)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststelling bestemmingsplan ‘Dokkum – Tusken de Fearten’
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan ‘Dokkum – Tusken de Fearten’". Het plan beoogt de ontwikkeling van een landschappelijke woonwijk met maximaal 29 woningen in Dokkum, gericht op het afronden van de westelijke stadsrand. Het concept omvat natuur- en landschapsinclusief wonen met multifunctioneel groen. Het bestemmingsplan is aangepast na zeven zienswijzen en voorziet in een positieve financiële uitkomst. Er is geen exploitatieplan nodig vanwege onderlinge afspraken met K. Jellema B.V.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is gedetailleerd en omvat alle noodzakelijke documenten, zoals het bestemmingsplan, de nota van zienswijzen, en de grondexploitatie. Het biedt een uitgebreide toelichting op de wijzigingen en financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan, de nota van zienswijzen, en het beeldkwaliteitsplan vaststellen. Daarnaast moet de raad besluiten geen exploitatieplan vast te stellen en de benodigde kredieten goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de bijbehorende documenten, inclusief de financiële aspecten. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn enkele onduidelijkheden, zoals de precieze invulling van het fiets- en wandelpad. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de geheimhouding van de grondexploitatie kan vragen oproepen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de bijbehorende documenten vast te stellen, geen exploitatieplan vast te stellen, en de kredieten goed te keuren.
Participatie:
Er is participatie geweest in de vorm van zienswijzen, die hebben geleid tot aanpassingen in het plan. De indieners van zienswijzen worden geïnformeerd over de uitkomsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk aspect van het voorstel, met nadruk op natuur- en landschapsinclusief wonen en multifunctioneel groen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen, met een positief resultaat uit de grondexploitatie. De benodigde kredieten worden gedekt door de algemene reserve, met een gedetailleerde mutatieoverzicht van de reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Dokkum – Tusken de Fearten Beeldkwaliteitsplan Zienswijzen Woningmarkt Ecologisch onderzoek Waterspitsmuis Otter Grondexploitatie BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 2 Fêststelle aginda
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist 23 maaie 2024
J. Kramer - Burgemeester
A.A. Buwalda - FNP
J. Kramer - Burgemeester
E. Vellinga
J. Kramer - Burgemeester
G.J. Schoorstra - CDA
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
Agendapunt 11 Sluten
J. Kramer - Burgemeester
L. Sijtsma - CDA
J. Kramer - Burgemeester
F. Breeuwsma - FNP
J. Kramer - Burgemeester
F. Breeuwsma - FNP
J. Kramer - Burgemeester
K. de Jager - ChristenUnie
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J. Kramer - Burgemeester
L. Sijtsma - CDA
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
L. Sijtsma - CDA
J. Kramer - Burgemeester
F. Breeuwsma - FNP
J. Kramer - Burgemeester
K. de Jager - ChristenUnie
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J. Kramer - Burgemeester
J. Dekkema - ChristenUnie
J. Kramer - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
J. Kramer - Burgemeester
00:15:15 - 00:16:54 - 00:18:37 - 00:18:45 - 00:19:14 - 00:20:32 - 00:22:39 - 00:23:04 - 00:23:26 - 00:23:48 - 00:24:40 - 00:24:57 - 00:26:12 - 00:26:58 - 00:27:31 - 00:28:45 - 00:29:28 - 00:30:12 - 00:30:32 - 00:31:49 - 00:32:38 - 00:34:29 - 00:35:31 - 00:35:50 - 00:36:53 - 00:37:27 - 00:38:03 - 00:38:22 - 00:39:02 - 00:44:51 - 00:45:49 - 00:46:11
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J. Dekkema - ChristenUnie
Agendapunt 8 Voorkeurslocatie permanente AZC opvanglocatie in Dokkum
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de oprichting van een permanent asielzoekerscentrum (azc) in Dokkum voor minimaal 10 jaar, met een capaciteit van maximaal 250 opvangplaatsen. De voorgestelde locatie voor het azc is het perceel in de Watertorenbuurt. Dit besluit volgt op een draagvlakonderzoek en een locatiescan die 22 potentiële locaties in kaart bracht, waarvan de Watertorenbuurt als voorkeurslocatie naar voren kwam. Het voorstel benadrukt de noodzaak voor een permanente opvangoplossing vanwege de druk op de asielopvang en de verantwoordelijkheid van de gemeente om bij te dragen aan de oplossing van de opvangcrisis. Het vervolgproces omvat onder andere het opstellen van een bestuursovereenkomst met het COA, het ontwikkelen van een ontwerp- en inrichtingsplan, en het intensiveren van gesprekken met onderwijs- en gezondheidszorginstellingen. Er zijn kanttekeningen en risico's benoemd, zoals de maatschappelijke gevoeligheid van asielopvang, mogelijke effecten op de woningmarkt, onderwijs en gezondheidszorg, en de noodzaak voor participatie en aandacht voor leefbaarheid en veiligheid. De financiële aspecten worden verder uitgewerkt in samenwerking met het COA, waarbij de gemeente geen directe kosten verwacht. Het raadsbesluit is genomen op 5 juni 2024.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet de oprjochting fan in permanint asylsikerssintrum (azc) yn Dokkum foar minimaal 10 jier, mei in kapasiteit fan maksimaal 250 opfangplakken. De foarstelde lokaasje foar it azc is it perceel yn de Watertorenbuert. Dit beslút folget op in draachflakûndersyk en in lokaasjescan dy't 22 potinsjele lokaasjes yn kaart brocht, wêrfan de Watertorenbuert as foarkarslokaasje nei foaren kaam. It foarstel benadrukt de needsaak foar in permaninte opfangoplossing fanwegen de druk op de asylopfang en de ferantwurdlikheid fan de gemeente om by te dragen oan de oplossing fan de opfangkrisis. It ferfolchproses behellet ûnder oaren it opstelle fan in bestjoersôfspraak mei it COA, it ûntwikkeljen fan in ûntwerp- en ynrjochtingsplan, en it yntinsivearjen fan petearen mei ûnderwiis- en sûnenssoarchynstellingen. Der binne kanttekenings en riziko's neamd, lykas de maatskiplike gefoeligens fan asylopfang, mooglike effekten op de wenningmerk, ûnderwiis en sûnenssoarch, en de needsaak foar partisipaasje en omtinken foar leefberens en feiligens. De finansjele aspekten wurde fierder útwurke yn gearwurking mei it COA, wêrby't de gemeente gjin direkte kosten ferwachtet. It riedsbeslút is nommen op 5 juny 2024.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Voorkeurslocatie permanente azc opvanglocatie in Dokkum". Het raadsvoorstel beoogt de vestiging van een permanent asielzoekerscentrum (azc) in Dokkum voor minimaal 10 jaar, met een capaciteit van maximaal 250 opvangplaatsen. De Watertorenbuurt is als voorkeurslocatie aangewezen. Het voorstel omvat ook de opdracht aan het college om het vervolgproces te organiseren, inclusief het opstellen van een bestuursovereenkomst met het COA en het betrekken van omwonenden en relevante organisaties in het ontwerpproces.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de voorgestelde locatie, de argumenten voor de keuze, en de stappen voor het vervolgproces. Er zijn echter enkele kanttekeningen en risico's die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de impact op de lokale gemeenschap en de woningmarkt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de vestiging van het azc en de locatiekeuze. De raad moet ook het college opdracht geven om het vervolgproces te organiseren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de vestiging van een azc in Dokkum en welke locatie het meest geschikt is. Dit omvat het afwegen van de belangen van de lokale gemeenschap, de noodzaak van asielopvang, en de aanbevelingen van het college en de politie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van locatie en capaciteit. Het is tijdgebonden met een minimumtermijn van 10 jaar. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en realistische tijdsplanning van het vervolgproces kunnen verder worden gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de vestiging van een azc in Dokkum en de Watertorenbuurt als voorkeurslocatie aanwijst.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door het betrekken van omwonenden en relevante organisaties in een klankbordgroep voor de ontwikkeling en het functioneren van het azc.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien het COA de kosten voor realisatie en huisvesting draagt. De gemeente ontvangt compensatie via het gemeentefonds en mogelijk een Rijksvergoeding voor onderwijs. Eventuele voorbereidingskosten worden op het Rijk verhaald. De financiële aspecten worden verder uitgewerkt na de locatiekeuze.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Asielzoekerscentrum (azc) Dokkum Watertorenbuurt Locatiescan Vervolgproces Opvangcrisis Veiligheidsplan Participatie Woningmarkt GezondheidszorgVerfijning van de zoekopdracht: