17-10-2024 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0 It Fragemomint
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. van der Staal - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
H. Jouta - FNP
M. van der Staal - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
H. Jouta - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Onbekende spreker
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
H. Jouta - FNP
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
Agendapunt 2 Fêststelle aginda
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 3 Meidielings
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 4 Fêststelle beslutelist 3 oktober 2024
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 5 Wijzigen verordening starterslening
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een wijziging van de verordening "Starterslening gemeente Noardeast-Fryslân 2021". De wijziging houdt in dat de starterslening voortaan ook van toepassing is op nieuwbouwwoningen, naast bestaande woningen, binnen de maximale koopsom van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Dit besluit is genomen om meer starters te ondersteunen bij het realiseren van hun woonwensen, in lijn met de gemeentelijke inzet op betaalbare nieuwbouw en de dynamiek van de woningmarkt. De wijziging heeft geen financiële gevolgen, aangezien het budget tot 2032 vastligt. Na goedkeuring door de raad wordt de wijziging gecommuniceerd naar lokale makelaars en hypotheekverstrekkers. Het besluit treedt in werking de dag na bekendmaking.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet in feroaring fan de feroardening "Starterslening gemeente Noardeast-Fryslân 2021". De feroaring hâldt yn dat de starterslening fan no ôf ek fan tapassing is op nijbouwen, neist besteande wenningen, binnen de maksimale keapsom fan de Nasjonale Hypotheek Garantie (NHG). Dit beslút is nommen om mear starters te stypjen by it realisearjen fan har wenwênsken, yn line mei de gemeentlike ynset op betaalbere nijbou en de dynamyk fan de wenningmerk. De feroaring hat gjin finansjele gefolgen, om't it budzjet fêstlein is oant 2032. Nei goedkarring troch de ried wurdt de feroaring kommunisearre nei lokale makelaars en hypotheekferstrekker. It beslút giet yn wurking de dei nei bekendmakking.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijzigen verordening starterslening
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de verordening "Starterslening gemeente Noardeast-Fryslân 2021" om ook nieuwbouwwoningen onder de regeling te laten vallen. Dit is een reactie op de veranderende woningmarkt en de vraag van starters naar nieuwbouwwoningen. De wijziging beoogt de toegankelijkheid van woningen voor starters te vergroten door de lening ook beschikbaar te stellen voor nieuwbouw, naast bestaande woningen. De maximale koopsom blijft gekoppeld aan de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). De wijziging heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien het budget tot 2032 vastligt.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden voor de wijziging, de beoogde effecten, en de gevolgen voor de betrokken partijen beschrijft. Het bevat ook een overzicht van de communicatie- en participatiestappen na goedkeuring.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel goedkeuren om de verordening te wijzigen. Dit is een formele stap die nodig is om de wijziging van kracht te laten worden.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de uitbreiding van de starterslening naar nieuwbouwwoningen steunt. Dit kan invloed hebben op de beschikbaarheid van woningen voor starters en de ontwikkeling van nieuwbouwprojecten in de gemeente.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging die wordt voorgesteld. Het is relevant en tijdgebonden, aangezien het direct na bekendmaking in werking treedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijziging van de verordening goed te keuren, zodat deze in werking kan treden.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat na goedkeuring de lokale makelaars en hypotheekverstrekkers geïnformeerd worden. Er is geen directe participatie van burgers in het besluitvormingsproces beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van verbouwkosten voor bestaande woningen, maar is geen centraal thema in de voorgestelde wijziging.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien het budget voor de starterslening tot 2032 vastligt. De wijziging betreft alleen de definitie van de toepassingsbereik van de lening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Starterslening Nieuwbouw Woningmarkt Verordening NHG-grens Betaalbaarheid Verbeterkosten Programmabureau gebiedsontwikkeling Riedswurkgroep Betêlber wenjen DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 6 Vaststellen Visie op Wonen met Welzijn & Zorg
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van de "Visie op Wonen met Welzijn en Zorg". Deze visie is ontwikkeld om in te spelen op de toenemende zorgvraag, vooral door de vergrijzing, en het tekort aan geschikte woningen voor ouderen en andere zorgbehoevenden. De visie biedt strategische kaders voor een regionaal dekkend woon-, welzijn- en zorgaanbod en is opgesteld in samenwerking met diverse betrokken partijen, zoals woningcorporaties en zorgorganisaties. Het doel is om een toekomstbestendig zorglandschap te creëren dat voldoet aan wettelijke verplichtingen en regionale behoeften. De visie omvat drie hoofdopgaven: vitale dorpen en wijken, passende woningen en woonomgeving, en houdbare zorg en ondersteuning. Er zijn geen directe financiële consequenties aan de vaststelling van de visie verbonden, maar de uitvoering vraagt om creatief gebruik van bestaande budgetten. Na vaststelling wordt de uitvoeringsagenda verder uitgewerkt in samenwerking met stakeholders.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan de "Fisy op Wenjen mei Wolwêzen en Soarch". Dizze fisy is ûntwikkele om yn te spyljen op de tanimmende soarchfraach, benammen troch de fergrizing, en it tekoart oan geskikte wenningen foar âlderen en oare soarchbehoevenden. De fisy biedt strategyske kaders foar in regionaal dekkend wen-, wolwêzen- en soarchoanbod en is opsteld yn gearwurking mei ferskate belutsen partijen, lykas wenningkorporaasjes en soarchorganisaasjes. It doel is om in takomstbestindich soarchlânskip te skeppen dat foldocht oan wetlike ferplichtingen en regionale behoeften. De fisy befettet trije haadútdagings: vitale doarpen en wyken, passende wenningen en wenomjouwing, en haalbere soarch en stipe. Der binne gjin direkte finansjele gefolgen ferbûn oan it fêststellen fan de fisy, mar de útfiering freget om kreatyf gebrûk fan besteande budzjetten. Nei fêststelling wurdt de útfieringsaginda fierder útwurke yn gearwurking mei belanghawwenden.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen Visie op Wonen met Welzijn & Zorg
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Visie op Wonen met Welzijn & Zorg". Het voorstel richt zich op het ontwikkelen van een strategische visie voor een regionaal dekkend woon-, welzijn- en zorgaanbod in Noordoost Friesland. Het doel is om in te spelen op de toenemende zorgvraag, vooral door de vergrijzing, en het tekort aan geschikte woningen voor ouderen en zorgbehoevenden. De visie is opgesteld in samenwerking met diverse stakeholders en biedt kaders voor toekomstbestendige zorg en huisvesting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijke visie en strategische kaders biedt, ondersteund door betrokken partijen. Het bevat ook een overzicht van de uitdagingen en de noodzaak van regionale samenwerking.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de visie formeel vast te stellen. Dit is een cruciale stap om de strategische richting te bekrachtigen en de uitvoering van de visie mogelijk te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de visie, wat impliceert dat ze de voorgestelde strategische richting en de samenwerking met regionale partners ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering en financiering blijven vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de visie vast te stellen, waarmee ze de strategische richting en samenwerking met stakeholders bekrachtigen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van diverse stakeholders bij de ontwikkeling van de visie. Er is ook input van eerdere raadsavonden verwerkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de context van het verduurzamen van de verpleeghuisvoorraad en het creëren van een toekomstbestendig zorglandschap.
Financiële gevolgen:
Het vaststellen van de visie heeft geen directe financiële consequenties. Er is echter geen extra budget beschikbaar gesteld voor de uitvoering, wat toekomstige financiële uitdagingen kan opleveren. De gemeente moet creatief omgaan met bestaande budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie op Wonen met Welzijn en Zorg Zorgvraag Ouderen Zorgpersoneel Woningaanbod Verduurzaming Regionale samenwerking Stakeholders Volkshuisvestingsprogramma UitvoeringsagendaVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Onbekende spreker
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 7 Toekomst MFC Burdaard
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de herstructurering van het Multifunctioneel Centrum (MFC) It Spektrum in Burdaard. De gemeente stelt voor om € 3 miljoen te reserveren voor de herstructurering, met als doel de basisvoorzieningen voor de gemeenschap te behouden en de exploitatie van het MFC stabiel te maken. Het voorstel omvat het behoud van ruimtes voor sportverenigingen, dorpsactiviteiten, binnensport en bewegingsonderwijs, en kinderopvang. De gemeente blijft eigenaar van het MFC om een stabiele exploitatie te waarborgen, met een evaluatiemoment elke vijf jaar. Er wordt ook € 30.000 gereserveerd voor het inhuren van externe deskundigen om het herstructureringsproces te ondersteunen. De herstructurering moet leiden tot meer inkomsten door verhuur aan externe partijen en verduurzaming van het gebouw om energiekosten te verlagen. Het uiteindelijke doel is om de leefbaarheid van de gemeenschap te versterken en de basisvoorzieningen toekomstbestendig te maken.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de herstrukturaasje fan it Multifunksjoneel Sintrum (MFC) It Spektrum yn Burdaard. De gemeente stelt foar om € 3 miljoen te reservearjen foar de herstrukturaasje, mei as doel de basisfoarsjennings foar de mienskip te behâlden en de eksploitaasje fan it MFC stabyl te meitsjen. It foarstel behelst it behâld fan romtes foar sportferienings, doarpsaktiviteiten, yndersport en bewegingsûnderwiis, en bernedeistige. De gemeente bliuwt eigener fan it MFC om in stabile eksploitaasje te wierborkjen, mei in evaluaasjemomint elke fiif jier. Der wurdt ek € 30.000 reservearre foar it ynhieren fan eksterne spesjalisten om it herstrukturaasjeproses te stypjen. De herstrukturaasje moat liede ta mear ynkommen troch ferhier oan eksterne partijen en ferduorsumjen fan it gebou om enerzjykosten te ferleegjen. It úteinlike doel is om de libbensberens fan de mienskip te fersterkjen en de basisfoarsjennings takomstbestindich te meitsjen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Toekomst MFC Burdaard
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Toekomst MFC Burdaard" en richt zich op de herstructurering van het Multifunctioneel Centrum (MFC) It Spektrum in Burdaard. Het doel is om de basisvoorzieningen voor de gemeenschap te behouden en de exploitatie van het MFC financieel stabiel te maken. De gemeente wil eigenaar blijven van het MFC en €3 miljoen reserveren voor herstructurering, met een extra €30.000 voor externe deskundigen. Het voorstel benadrukt het belang van participatie met de lokale gemeenschap en verduurzaming van het gebouw.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uiteenzetting van de huidige situatie, de voorgestelde oplossingsrichting, en de financiële implicaties. Het bevat ook een overzicht van eerdere opties en waarom deze niet haalbaar zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde herstructurering en de bijbehorende financiële middelen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de kaders en het toezien op de uitvoering van het plan.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende oplossingsrichtingen, waarbij de focus ligt op het behoud van basisvoorzieningen en financiële haalbaarheid. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van gemeentelijk eigenaarschap en betrokkenheid.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen en doelen. Het is tijdgebonden met een planning tot januari 2025. Echter, er zijn onzekerheden over de haalbaarheid van huurders en de exacte kosten van verduurzaming, wat de realistische en tijdgebonden aspecten kan beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de herstructurering van het MFC verder te onderzoeken en de benodigde financiële middelen beschikbaar te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van samenwerking met de lokale gemeenschap (mienskip) en heeft een participatietraject doorlopen. Er is echter teleurstelling bij de projectgroep over de gekozen oplossingsrichting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van het voorstel, met plannen voor verduurzaming van het gebouw om energiekosten te verlagen.
Financiële Gevolgen:
De totale investering voor herstructurering wordt geraamd op €3 miljoen, gedekt door het ontwikkelfonds. Er is een extra €30.000 gereserveerd voor onderzoek. De financiële risico's zijn verbonden aan de afhankelijkheid van huurders en mogelijke fluctuaties in onderhouds- en energiekosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herstructurering Multifunctioneel Centrum (MFC) It Spektrum Basisvoorzieningen Verduurzaming Exploitatie Mienskip Burdaard-Jislum Sportvoorzieningen Binnensport en bewegingsonderwijs Buitenschoolse en peuteropvang Reserve ontwikkelfondsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Schrappen vijfjaarlijks evaluatiemoment" en betreft een wijziging van een besluitpunt over de toekomst van het Multifunctioneel Centrum (MFC) in Burdaard. Het amendement stelt voor dat de gemeente Noardeast-Fryslân eigenaar blijft van het MFC met als doel een stabiele exploitatie te waarborgen. Het oorspronkelijke voorstel om een vijfjaarlijks evaluatiemoment in te stellen, wordt hiermee geschrapt. Het amendement is ingediend door M. van der Meij van de partij S!N en is aangenomen met unanieme steun van de raad.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op het schrappen van het evaluatiemoment. Het biedt echter geen uitgebreide toelichting of onderbouwing waarom het evaluatiemoment wordt geschrapt, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te stemmen over de voorgestelde wijziging. In dit geval heeft de raad het amendement unaniem aangenomen, wat betekent dat zij instemt met het schrappen van het evaluatiemoment.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet behouden van een evaluatiemoment. Door het schrappen van dit moment, kiest de raad voor een continuïteit in eigenaarschap zonder periodieke heroverweging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden kader voor de exploitatie van het MFC. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een evaluatiemoment kan als een gemis worden gezien in termen van monitoring en aanpassing.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen om het amendement aan te nemen of te verwerpen. In dit geval is het amendement aangenomen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan impliciet relevant zijn als het gaat om de exploitatie en het onderhoud van het MFC.
Financiële gevolgen:
Het amendement geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het ontbreken van een evaluatiemoment kan impliceren dat er minder kosten zijn voor evaluaties, maar dit wordt niet expliciet vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
MFC Burdaard Evaluatiemoment Exploitatie Amendement Eigenaar Stemming Ingediend Toelichting Openbare vergadering AuthentificatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Schrappen vijfjaarlijks evaluatiemoment" en betreft agendapunt 7 over de toekomst van het MFC Burdaard. Het amendement wijzigt het voorgestelde besluitpunt 3, zodat de gemeente eigenaar blijft van het MFC met als doel een stabiele exploitatie te waarborgen. Het amendement is ingediend door M. van der Meij (S!N) en aangenomen met steun van meerdere partijen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op het wijzigen van een besluitpunt. Het biedt echter weinig toelichting over de redenen voor het schrappen van het evaluatiemoment en de implicaties daarvan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de voorgestelde wijziging in het besluitpunt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het schrappen van het vijfjaarlijkse evaluatiemoment in het belang is van de gemeente en of het behouden van eigenaarschap bijdraagt aan een stabiele exploitatie van het MFC.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van het schrappen van een evaluatiemoment, maar mist tijdsgebonden elementen en een duidelijke uitleg van de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de rationale achter de wijziging is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het amendement om het vijfjaarlijkse evaluatiemoment te schrappen en de gemeente als eigenaar te behouden.
Participatie:
Het amendement vermeldt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit amendement.
Financiële gevolgen:
Het amendement geeft geen informatie over de financiële gevolgen van het schrappen van het evaluatiemoment of hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
MFC Burdaard Evaluatiemoment Exploitatie Amendement Stabiele Eigenaar Stemming Ingediend Toelichting Openbare vergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Onderzoek naar behoud zwembad MFC Burdaard". Het voorstel vraagt het college om het zwembad van MFC Burdaard mee te nemen in het herstructureringsonderzoek van het multifunctioneel centrum. Het zwembad voorziet in een lokale behoefte, zoals zwemlessen en recreatief zwemmen. De motie verzoekt om inzicht in de renovatiekosten, de mogelijkheid om het zwembad energieneutraal te maken, de marktconforme huurprijs en de haalbaarheid van verhuur of verkoop aan een zelfstandige ondernemer.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het specificeren van de aspecten die onderzocht moeten worden, zoals kosten en mogelijkheden voor energieneutraliteit. Echter, het mist details over de tijdslijn en specifieke methoden voor het onderzoek.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen of het zwembad wordt meegenomen in het herstructureringsonderzoek. De raad moet de motie goedkeuren of verwerpen, wat invloed heeft op de toekomst van het zwembad.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de motie, wat kan leiden tot behoud en renovatie van het zwembad, of het volgen van het oorspronkelijke voorstel van het college om het zwembad niet mee te nemen in het onderzoek.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde onderzoeken, maar mist tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de energieneutraliteit en marktconforme huur kan complex zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het zwembad wordt meegenomen in het herstructureringsonderzoek. De motie is niet aangenomen, wat betekent dat het zwembad niet in het onderzoek wordt opgenomen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van de gemeenschap of belanghebbenden in het onderzoek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de vraag om het zwembad energieneutraal te maken. Dit aspect kan bijdragen aan de lange termijn levensvatbaarheid van het zwembad.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om inzicht in de kosten voor renovatie en energieneutraliteit, maar geeft geen details over hoe deze kosten gedekt zouden worden. Dit blijft een open vraag die verdere aandacht vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zwembad MFC Burdaard Herstructurering Onderzoek Renovatiekosten Energieneutraal Marktconforme huur Verhuur Verkoop Speciale doelgroepenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Onderzoek naar behoud zwembad MFC Burdaard". Het voorstel vraagt het college om het zwembad van MFC Burdaard mee te nemen in het herstructureringsonderzoek van het multifunctioneel centrum. Het zwembad vervult een belangrijke rol in de gemeenschap door zwemlessen en recreatieve activiteiten aan te bieden. De motie verzoekt om een kostenanalyse voor renovatie en verduurzaming van het zwembad, en om te onderzoeken of het zwembad commercieel levensvatbaar is, bijvoorbeeld door verhuur of verkoop aan een ondernemer.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn verzoeken, aangezien het specifieke aspecten van de kosten en mogelijkheden voor het zwembad adresseert. Echter, het biedt geen gedetailleerde tijdlijn of specifieke methodologie voor het onderzoek.
Rol van de raad:
De raad speelt een beslissende rol door te stemmen over de motie en daarmee richting te geven aan het college over het al dan niet meenemen van het zwembad in het herstructureringsonderzoek.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de motie, wat betekent dat het zwembad als belangrijk onderdeel van de gemeenschap wordt gezien, of het afwijzen ervan, wat kan duiden op andere prioriteiten of budgettaire overwegingen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde onderzoeken en analyses. Het is echter minder tijdgebonden en er zijn geen duidelijke verantwoordelijkheden of deadlines aangegeven, wat het minder SMART maakt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het college het zwembad moet meenemen in het herstructureringsonderzoek. De motie is niet aangenomen, wat betekent dat de raad heeft besloten het zwembad niet in het onderzoek op te nemen.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie van de gemeenschap in het besluitvormingsproces, hoewel het belang van het zwembad voor verschillende doelgroepen wordt benadrukt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie vraagt om de kosten voor het energieneutraal maken van het zwembad te onderzoeken.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een kostenanalyse voor renovatie en verduurzaming, maar geeft geen specifieke financiële dekking aan. Het is onduidelijk hoe deze kosten gedekt zouden worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor verdere besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zwembad MFC Burdaard Herstructurering Onderzoek Renovatiekosten Energieneutraal Marktconforme huur Verhuur Verkoop Speciale doelgroepenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. van der Meulen - ChristenUnie
A.A. Buwalda - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
L. Sijtsma - CDA
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
D. van der Meulen - ChristenUnie
A.A. Buwalda - FNP
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
M. vd Meij-Baron - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
L. Sijtsma - CDA
Onbekende spreker -
Agendapunt 8 Project Holwerd aan Zee
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de beëindiging van de deelname aan het project Holwerd aan Zee. Het project, dat in 2019 werd gestart met een intentieverklaring, is na uitgebreide onderzoeken en kostenanalyses als financieel onhaalbaar beoordeeld, met een tekort van circa € 60 miljoen. De gemeente besluit daarom de gereserveerde € 4,9 miljoen in te zetten voor gebiedsgerichte ontwikkeling in de kuststrook, met een focus op economische ontwikkeling, landbouw en ecologie. Een bedrag van € 250.000 wordt specifiek gereserveerd voor de uitwerking van een integraal voorstel voor deze ontwikkeling. Het besluit benadrukt de noodzaak van een integrale benadering om de leefbaarheid en economische vitaliteit in het kustgebied te versterken.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it ein fan de dielnimming oan it projekt Holwerd oan See. It projekt, dat yn 2019 begûn is mei in yntinsjeferklearring, is nei útwreide ûndersiken en kostenanalysen beoardiele as finansjeel net haalber, mei in tekoart fan om en by € 60 miljoen. De gemeente beslút dêrom de reservearre € 4,9 miljoen yn te setten foar gebietsgerjochte ûntwikkeling yn de kuststreek, mei in fokus op ekonomyske ûntwikkeling, lânbou en ekology. In bedrach fan € 250.000 wurdt spesifiek reservearre foar de útwurking fan in yntegraal foarstel foar dizze ûntwikkeling. It beslút benadrukt de needsaak fan in yntegrale oanpak om de leefberens en ekonomyske vitaliteit yn it kustgebiet te fersterkjen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Project Holwerd aan Zee". Het raadsvoorstel beoogt de beëindiging van de deelname van de gemeente Noardeast-Fryslân aan het project Holwerd aan Zee, vanwege de onhaalbaarheid van het project door een begrotingstekort van € 60 miljoen en het ontbreken van sluitende afspraken over Eigendom, Beheer en Onderhoud (EBO). Het gereserveerde bedrag van € 4,9 miljoen wordt behouden in een Ontwikkelfonds voor gebiedsgerichte ontwikkeling in de kuststrook, met € 250.000 gereserveerd voor verdere uitwerking van een nieuw voorstel.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke argumenten en een uitgebreide toelichting op de financiële en organisatorische aspecten. Het bevat bijlagen die verdere onderbouwing bieden.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de beëindiging van de deelname aan het project en de herbestemming van de gereserveerde middelen. Daarnaast moet de raad het college opdracht geven om met een nieuw voorstel te komen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de beëindiging van het project en de herbestemming van de middelen. Dit omvat keuzes over prioriteiten in gebiedsontwikkeling en de inzet van gemeentelijke middelen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële herbestemming en tijdslijnen voor nieuwe voorstellen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid van toekomstige projecten blijft afhankelijk van externe factoren en cofinanciering.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de deelname aan het project te beëindigen, de middelen te herbestemmen en het college opdracht te geven voor een nieuw voorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat betrokken partijen en Dorpsbelang Holwert worden geïnformeerd, maar er is geen uitgebreide participatie beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de ecologische en economische doelen voor de kuststrookontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, met een herbestemming van € 4,9 miljoen. De dekking voor verdere uitwerking van nieuwe plannen komt uit dit bedrag, maar er is geen volledige dekking voor alle toekomstige kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Holwerd aan Zee Kuststrook Ontwikkelfonds A2 Natuurvariant Eigendom, Beheer en Onderhoud (EBO) Cofinanciering Gebiedsgerichte ontwikkeling Dijkversterking Toerisme & recreatie Brede welvaartVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J. Andringa - FNP
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
L. Sijtsma - CDA
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Dekkema - ChristenUnie
J. Andringa - FNP
S.J. Vogelzang - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
L. Sijtsma - CDA
M. de Boer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Onbekende spreker -
Agendapunt 9 Definitief gemeentelijk mobiliteitsprogramma
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het definitieve gemeentelijk mobiliteitsprogramma (gmp) dat op 17 oktober 2024 in de raadsvergadering wordt besproken. Het gmp richt zich op het verbeteren van verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid, met een nadruk op verkeersveiligheid en fietsverkeer. Belangrijke maatregelen zijn snelheidsverlagingen op bepaalde wegen en het monitoren van geluidssituaties langs drukke wegen. Het participatieproces omvatte een enquête onder inwoners en expertsessies met maatschappelijke organisaties. Er zijn 15 zienswijzen ontvangen, wat leidde tot drie aanpassingen in het gmp. De raad heeft geen wensen of bedenkingen geuit over het gmp, maar wel een voorstel gedaan voor een veiliger oversteekplaats in Kollum. Voor de uitvoering van het gmp is € 700.000 beschikbaar, en het college zal proberen aanvullende subsidies te verkrijgen. De realisatie van de maatregelen wordt verwacht in de tweede helft van 2025.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it definitive gemeentlik mobiliteitsprogramma (gmp) dat op 17 oktober 2024 yn de riedsfergadering besprutsen wurdt. It gmp rjochtet him op it ferbetterjen fan ferkearsfeiligens, berikberens, leefberens en duorsumens, mei in benammen oandacht foar ferkearsfeiligens en fytsferkear. Belangrike maatregels binne snelheidsferlagingen op bepaalde wegen en it monitoren fan lûdsituasjes langs drokke wegen. It partisipaasjeproses befette in enkête ûnder ynwenners en ekspertsessies mei maatskiplike organisaasjes. Der binne 15 sjenwizen ûntfongen, wat liede ta trije oanpassings yn it gmp. De ried hat gjin winsken of betinkings útsprutsen oer it gmp, mar wol in foarstel dien foar in feiligere oerstekplak yn Kollum. Foar de útfiering fan it gmp is € 700.000 beskikber, en it kolleezje sil besykje oanfoljende subsydzjes te krijen. De realisaasje fan de maatregels wurdt ferwachte yn de twadde helte fan 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Definitief gemeentelijk mobiliteitsprogramma (gmp)" van de gemeente Noardeast-Fryslân. Het programma richt zich op het verbeteren van verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid. Belangrijke maatregelen zijn het verlagen van snelheden op bepaalde wegen en het verbeteren van fietsverkeer. Het programma is aangepast na een inspraakperiode en bevat nu een evaluatieplan en tijdelijke verkeersveiligheidsmaatregelen. Er is een budget van €700.000 beschikbaar, maar aanvullende financiering is nodig. Participatie vond plaats via enquêtes en expertsessies. De raad wordt gevraagd geen wensen of bedenkingen te uiten over het definitieve programma.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen en een participatieproces. Er zijn echter financiële onzekerheden en niet alle maatregelen zijn gedekt.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en kan wensen of bedenkingen kenbaar maken. In dit geval wordt voorgesteld geen wensen of bedenkingen te uiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde maatregelen en de financiële planning, ondanks de onzekerheden over de volledige financiering.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART: specifieke maatregelen en doelen zijn genoemd, maar de tijdlijn en financiering zijn niet volledig SMART. Er zijn geen grote inconsequenties, maar de financiële dekking is een aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel zonder wensen of bedenkingen, of dat zij aanvullende eisen stelt.
Participatie:
Er is een uitgebreid participatieproces geweest met enquêtes en expertsessies, wat bijdraagt aan de legitimiteit van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met aandacht voor verkeersveiligheid en milieuvriendelijke vervoersopties.
Financiële gevolgen:
Er is €700.000 beschikbaar, maar dit dekt niet alle maatregelen. Het college zal proberen aanvullende subsidies te verkrijgen. De financiële onzekerheid is een belangrijk aandachtspunt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentelijk mobiliteitsprogramma (gmp) Verkeersveiligheid Bereikbaarheid Leefbaarheid Duurzaamheid Zienswijzen Snelheidsverlaging Duurzaam Veilig Fietsverkeer LaadvoorzieningenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Fietspad Triemsterloane" en stelt voor om het fietspad ter hoogte van De Trieme/Triemsterloane te wijzigen in een voorrangskruising. Momenteel heeft het verkeer op de weg voorrang op het verkeer van het fietspad, wat verwarring en onveiligheid veroorzaakt. Binnen 100 meter zijn er drie oversteekplaatsen waar langzaam verkeer voorrang heeft. Het amendement beoogt de verkeersveiligheid en duidelijkheid te verbeteren door ook hier een voorrangskruising te maken. Dit voorstel is gebaseerd op lokale input tijdens een schouw met ambtenaren en Plaatselijk Belang De Trieme.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn uitleg en motivatie. Het biedt een duidelijke reden voor de wijziging en verwijst naar lokale betrokkenheid en observaties. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de uitvoering en eventuele kosten.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in het mobiliteitsprogramma wordt aangenomen. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet doorvoeren van deze wijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige verkeerssituatie of het aanpassen van de voorrangssituatie om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het prioriteren van verkeersveiligheid boven andere overwegingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen, een tijdsgebonden plan en een uitvoeringsstrategie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van een financiële onderbouwing is een tekortkoming.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen of verworpen. In dit geval is het amendement niet aangenomen.
Participatie:
Het voorstel verwijst naar participatie door middel van een schouw met ambtenaren en Plaatselijk Belang De Trieme, wat wijst op enige mate van lokale betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar verkeersveiligheid kan indirect bijdragen aan duurzame mobiliteit door het bevorderen van fietsgebruik.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat ontbreekt en dat de raad mogelijk heeft beïnvloed in hun beslissing om het amendement niet aan te nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietspad Triemsterloane Voorrangskruising Verkeersveiligheid Verwarring Oversteekplaatsen Langzaam verkeer Simmerwei Trekweg Plaatselijk Belang De Trieme Lokaal maatwerkVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Art. 47 RvO Agendapunt: 9 - Oversteekplaats Tochmalaan Kollum
Samenvatting: Het amendement stelt voor om een veiligere oversteekplaats te realiseren aan de Tochmalaan in Kollum, ter hoogte van de Tjerk Hiddesstraat, nabij verzorgingshuis Meckama State. Dit is een reactie op de zorgen van de cliëntenraad van Meckama en de bredere gemeenschap, inclusief schoolgaande kinderen. Het voorstel suggereert een oversteekplaats vergelijkbaar met die bij de Harddraversbrug en Stroobosser Trekweg in Dokkum. Het benadrukt de noodzaak van lagere snelheden en verwijst naar het coalitieakkoord en het Strategisch Plan Verkeersveiligheid, die verkeersveiligheid als prioriteit stellen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de noodzaak van de oversteekplaats onderbouwt met verwijzingen naar bestaande plannen en veiligheidsstatistieken. Echter, details over de exacte uitvoering en kosten zijn beperkt.
Rol van de Raad
De raad speelt een beslissende rol bij het goedkeuren van het amendement en het opnemen van de voorgestelde wijzigingen in het gemeentelijk mobiliteitsprogramma.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of ze prioriteit geven aan verkeersveiligheid en de wensen van de lokale gemeenschap boven andere mogelijke investeringen. Dit kan ook invloed hebben op de verdeling van middelen binnen het mobiliteitsprogramma.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen, zoals exacte snelheidslimieten of tijdlijnen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen en de voorgestelde wijzigingen in het mobiliteitsprogramma door te voeren.
Participatie
Het voorstel verwijst naar de betrokkenheid van de cliëntenraad van Meckama en de bredere gemeenschap, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het verbeteren van verkeersveiligheid kan bijdragen aan een duurzamere leefomgeving door het bevorderen van lopen en fietsen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekkingsbronnen aan. Dit kan een punt van zorg zijn bij de verdere uitwerking en implementatie van het plan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oversteekplaats Tochmalaan Verkeersveiligheid Kwetsbare verkeersdeelnemers Snelheidsverlaging Meckama State Ongevallenscore Scootmobiels Tjerk Hiddesstraat Strategisch Plan verkeersveiligheid (SPV) Schoolgaande kinderenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Oversteekplaats Tochmalaan Kollum". Het richt zich op het verbeteren van de verkeersveiligheid bij de oversteekplaats aan de Tochmalaan in Kollum, nabij de Tjerk Hiddesstraat en het verzorgingshuis Meckama State. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een veiligere oversteekplaats, vergelijkbaar met die bij de Harddraversbrug en Stroobosser Trekweg in Dokkum. Dit is vooral belangrijk voor kwetsbare verkeersdeelnemers zoals ouderen en schoolgaande kinderen. Het amendement stelt voor om de snelheid bij de huidige oversteekplaats te verlagen naar 30 km/h, in lijn met het gemeentelijk mobiliteitsprogramma en het Strategisch Plan Verkeersveiligheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke context en onderbouwing voor de noodzaak van een veiligere oversteekplaats. Het verwijst naar bestaande plannen en beleidsdocumenten, zoals het gemeentelijk mobiliteitsprogramma en het Strategisch Plan Verkeersveiligheid.
Rol van de raad:
De raad speelt een beslissende rol bij het aannemen van het amendement. Ze moeten de voorgestelde wijzigingen in het mobiliteitsprogramma goedkeuren en de prioriteit van verkeersveiligheid in hun beleid bevestigen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van verkeersveiligheid en de toewijzing van middelen voor de verbetering van de oversteekplaats. Ze moeten ook overwegen hoe dit voorstel past binnen bredere mobiliteits- en veiligheidsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gewenste uitkomst (een veiligere oversteekplaats). Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte maatregelen die genomen zullen worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de implementatie zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen en de voorgestelde wijzigingen in het mobiliteitsprogramma door te voeren.
Participatie:
Het voorstel verwijst naar de betrokkenheid van de cliëntenraad van Meckama en benadrukt de belangen van lokale bewoners, waaronder kwetsbare groepen zoals ouderen en kinderen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het verbeteren van verkeersveiligheid kan bijdragen aan een duurzamere leefomgeving door het bevorderen van lopen en fietsen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt om de haalbaarheid van het voorstel te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oversteekplaats Tochmalaan Verkeersveiligheid Kwetsbare verkeersdeelnemers Snelheidsverlaging Meckama State Ongevallenscore Scootmobiels Tjerk Hiddesstraat Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) Schoolgaande kinderenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement getiteld "Fietspad Triemsterloane" stelt voor om het fietspad ter hoogte van De Trieme/Triemsterloane te wijzigen in een voorrangskruising. Momenteel heeft het verkeer op de weg voorrang op het verkeer van het fietspad, wat verwarring en onveiligheid veroorzaakt. Binnen 100 meter zijn er drie oversteekplaatsen waar langzaam verkeer voorrang heeft. Het amendement beoogt de verkeersveiligheid en duidelijkheid te verbeteren door ook hier een voorrangskruising te maken. Dit voorstel kwam naar voren tijdens een schouw met ambtenaren en Plaatselijk Belang De Trieme.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de huidige situatie beschrijft, de problemen identificeert en een specifieke oplossing voorstelt. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de uitvoering en de kosten.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te debatteren en te stemmen. Het is hun verantwoordelijkheid om te beslissen of de voorgestelde wijziging in het mobiliteitsprogramma wordt aangenomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige verkeerssituatie of het aanpassen van de voorrangssituatie om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het prioriteren van verkeersveiligheid boven andere overwegingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen, een tijdsgebonden plan en een gedetailleerde uitvoeringsstrategie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een kostenanalyse is een tekortkoming.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen of verworpen. In dit geval is het amendement niet aangenomen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie door middel van een schouw met ambtenaren en Plaatselijk Belang De Trieme, wat aangeeft dat er enige mate van lokale betrokkenheid is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar verkeersveiligheid kan indirect bijdragen aan duurzame mobiliteit door het bevorderen van fietsgebruik.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden aan, wat een belangrijk gemis is voor een volledig begrip van de impact van de voorgestelde wijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietspad Triemsterloane Voorrangskruising Verkeersveiligheid Verwarring Oversteekplaatsen Langzaam verkeer Simmerwei Trekweg Plaatselijk Belang De Trieme Lokaal maatwerkVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
L. Sijtsma - CDA
T.A. van der Veen - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
F. Breeuwsma - FNP
K. de Jager - ChristenUnie
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
L. Sijtsma - CDA
T.A. van der Veen - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
F. Breeuwsma - FNP
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
F. Breeuwsma - FNP
K. de Jager - ChristenUnie
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J. van Midlum - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Onbekende spreker
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
Onbekende spreker
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Onbekende spreker
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
T.A. van der Veen - Liberaal Noardeast-Fryslân (LNF)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
M. van der Staal - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
M. van der Staal - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
Agendapunt 10 Concept-visiedocument FUMO 2024 - 2028
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het indienen van een zienswijze op het concept-visiedocument FUMO 2024-2028. De gemeenteraad wordt geadviseerd om een zienswijze in te dienen, zodat het document kan worden aangepast en breed gedragen kan worden door de deelnemers van de FUMO. Er zijn verschillende argumenten voor het indienen van de zienswijze, waaronder het ontbreken van een geconsolideerde missie en visie, de financiële consequenties die in het document zijn opgenomen, en het feit dat de visie van de deelnemers niet is meegenomen. Daarnaast wordt benadrukt dat het perspectief van de burger onvoldoende is meegenomen in het document. De gemeenteraad heeft besloten de zienswijze in te dienen met de toevoeging dat er meer aandacht moet zijn voor het burgerperspectief. Het document zal op 10 oktober 2024 worden behandeld in It Petear en op 17 oktober 2024 in It Beslút. De zienswijze moet uiterlijk 25 oktober 2024 worden ingediend bij het dagelijks bestuur van de FUMO.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it yndienen fan in sicht op it konsept-fisydokumint FUMO 2024-2028. De gemeenteried wurdt oanrêden om in sicht yn te tsjinjen, sadat it dokumint oanpast wurde kin en breed droegen wurde kin troch de dielnimmers fan de FUMO. Der binne ferskillende arguminten foar it yndienen fan it sicht, lykas it ûntbrekken fan in konsolidearre missy en fisy, de finansjele gefolgen dy't yn it dokumint opnommen binne, en it feit dat de fisy fan de dielnimmers net meinaam is. Dêrneist wurdt benadrukt dat it perspektyf fan de boarger net genôch meinaam is yn it dokumint. De gemeenteried hat besletten om it sicht yn te tsjinjen mei de tafoeging dat der mear omtinken wêze moat foar it boargerperspektyf. It dokumint sil op 10 oktober 2024 behannele wurde yn It Petear en op 17 oktober 2024 yn It Beslút. It sicht moat foar 25 oktober 2024 yntsjinne wurde by it deistich bestjoer fan de FUMO.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Concept-visiedocument FUMO 2024 - 2028
Samenvatting: Het voorstel betreft het indienen van een zienswijze op het concept-visiedocument van de FUMO voor de periode 2024-2028. De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân wordt uitgenodigd om feedback te geven op het document, dat op 18 juli 2024 is ontvangen. De zienswijze moet uiterlijk 25 oktober 2024 worden ingediend. Het doel is om het document aan te passen zodat het breed gedragen wordt door alle deelnemers van de FUMO. Belangrijke punten van kritiek zijn het ontbreken van een geconsolideerde missie en visie, de financiële consequenties die in het document zijn opgenomen, en het gebrek aan betrokkenheid van de visies van de deelnemers en het burgerperspectief.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele belangrijke tekortkomingen. Er ontbreekt een geconsolideerde versie van de missie en visie, en de financiële consequenties zijn niet adequaat behandeld binnen het visiedocument. Bovendien is de visie van de deelnemers en het burgerperspectief onvoldoende meegenomen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen op het concept-visiedocument. Dit biedt de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke inhoud van het document en ervoor te zorgen dat het de belangen van de gemeente en haar burgers goed vertegenwoordigt.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de huidige inhoud van het visiedocument of dat zij wijzigingen wil voorstellen. Dit omvat keuzes over de financiële implicaties, de betrokkenheid van de visies van de deelnemers, en de mate waarin het burgerperspectief wordt meegenomen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn inconsistenties, zoals het ontbreken van een geconsolideerde missie en visie en de onduidelijkheid over de financiële consequenties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de bijgevoegde zienswijze in te dienen, met de toevoeging dat het burgerperspectief beter moet worden meegenomen in het visiedocument.
Participatie
Het voorstel erkent dat de visie van de deelnemers en het burgerperspectief onvoldoende zijn meegenomen. Er wordt gevraagd om meer aandacht voor de belangen van burgers in het omgevingsbeleid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet een rol spelen in de milieuthema’s die de FUMO behandelt.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt financiële gevolgen, namelijk de inhuur van 4 FTE's met een totale kostenpost van €460.000 per jaar. Er wordt echter aangegeven dat het opnemen van deze financiële consequenties in een missie en visie niet wenselijk is en dat dit thuishoort in kadernota’s en begrotingen. Er is geen specifieke dekking voor deze kosten aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
FUMO Concept-visiedocument Zienswijze Missie en visie Milieutaken Deelnemers Omgevingswet Basistaken Plustaken BurgerperspectiefVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgerperspectief FUMO Omgevingsbeleid Visiedocument 2024-2028 Omgevingswet Inwonerparticipatie Onderzoeksraad voor Veiligheid Technische en juridische kaders Communicatie Klantgerichte cultuurVerfijning van de zoekopdracht: