10-09-2020 It Beslút
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 3 Mededelingen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst raadsbijeenkomst d.d. 2 juli 2020
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
Agendapunt 4.a Nota Frysk Taalbelied
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân stelt een nieuw Fries taalbeleid voor, genaamd "Mei elkoar foarút mei it Frysk", om de meertaligheid te behouden en te versterken na de herindeling van de voormalige gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland. Het beleid omvat nieuwe beleidsvoornemens gericht op onderwijs, streektalen en cultuur. De gemeenteraad stemt in met de nota en de bijbehorende taalverordening, en stelt een jaarlijks budget van €26.000 vast voor de uitvoering van de beleidsvoornemens. Voor 2020 wordt een extra budget van €10.000 beschikbaar gesteld. Het beleid wordt gecommuniceerd via de gemeentelijke website en aan medewerkers, verenigingen en scholen.
Samenvatting
De gemeente Noardeast-Fryslân stelt in nij Frysk taalbelied foar, neamd "Mei elkoar foarút mei it Frysk", om de meartaligens te behâlden en te fersterkjen nei de herynjouwing fan de foarige gemeenten Dongeradiel, Ferwerderadiel en Kollumerlân. It belied befettet nije beliedsfoarnimmens rjochte op ûnderwiis, streektalen en kultuer. De gemeenteried stimt yn mei de noat en de byhearrende taalferoardening, en stelt in jierliksk budzjet fan €26.000 fêst foar de útfiering fan de beliedsfoarnimmens. Foar 2020 wurdt in ekstra budzjet fan €10.000 beskikber steld. It belied wurdt kommunisearre fia de gemeentlike webside en oan meiwurkers, ferienings en skoallen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Nota Frysk taalbelied
Samenvatting: Het voorstel betreft de harmonisatie van het Friese taalbeleid in de gemeente Noardeast-Fryslân na de herindeling van de voormalige gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland. Het doel is om het gebruik van de Friese taal te bevorderen en te versterken, in overeenstemming met internationale verdragen. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de nota "Mei elkoar foarút mei it Frysk" en de bijbehorende taalverordening. Er wordt een jaarlijks budget van €26.000 voorgesteld voor de uitvoering van beleidsvoornemens, met een extra budget van €10.000 voor 2020.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting van de voorgestelde beleidsmaatregelen, financiële implicaties en de noodzaak van harmonisatie. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke beleidsvoornemens en hun impact zou nuttig zijn.
Rol van de Raad
De raad speelt een beslissende rol bij het goedkeuren van de nota en de taalverordening. Ze moeten ook instemmen met de voorgestelde budgetten voor de uitvoering van het beleid.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de mate van ondersteuning voor het Friese taalbeleid en de toewijzing van financiële middelen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioriteit van meertaligheid binnen de gemeente.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de financiële middelen kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de nota en de taalverordening, en de voorgestelde budgetten goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het nieuwe taalbeleid op de gemeentelijke website wordt geplaatst en dat medewerkers worden geïnformeerd. Er is echter weinig detail over bredere participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, hoewel het behoud van culturele en taalkundige diversiteit een vorm van sociale duurzaamheid kan zijn.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vraagt om een jaarlijks budget van €26.000 en een extra €10.000 voor 2020. Het is onduidelijk hoe deze bedragen precies worden gedekt, hoewel ze worden meegenomen in de begrotingsbehandeling voor 2021. Er is een risico dat zonder extra budget de beleidsvoornemens niet kunnen worden uitgevoerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Frysk taalbelied Meartaligens Taalferoardering Beliedsfoarnimmens Harmonisaasje Subsydzjeregelingen Bestjoerlike oerienkomst Twataligens Finansjele aspekten Koalysje-agindaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. de Graaf - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Visser
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.J. Vander Tol
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A.J. Soepboer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. de Graaf - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
Agendapunt 4.a.1 Amendemint
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Fryske Plaknammen". Het voorstel beoogt de harmonisatie van Friese plaatsnamen binnen de gemeente Noardeast-Fryslân. Dit houdt in dat de Friese en historische toponiemen officieel worden opgenomen en gebruikt voor alle plaatsen in de gemeente. De wijziging zal ook zichtbaar zijn op bewegwijzering, tenzij er bezwaar wordt gemaakt door een representatief orgaan van de plaats. Het amendement benadrukt het belang van cultuurhistorische en economische waarde van Friese plaatsnamen en stelt voor om de kosten te dekken via provinciale subsidies.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de intenties, de juridische basis, en de financiële dekking. Er is echter weinig detail over de implementatie en de betrokkenheid van de gemeenschap.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement goedkeuren en toezien op de uitvoering ervan. Ze spelen een cruciale rol in het besluitvormingsproces en het waarborgen van de betrokkenheid van de gemeenschap.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de harmonisatie van Friese plaatsnamen willen ondersteunen, rekening houdend met culturele, historische en economische overwegingen. Ze moeten ook beslissen over de toewijzing van middelen en de betrokkenheid van de gemeenschap.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (via de implementatie van borden), en tijdgebonden (uitgroei- en ingroeibeleid). Het mist echter specifieke details over de haalbaarheid en de betrokkenheid van de gemeenschap. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er is ruimte voor meer detail.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen om het amendement aan te nemen of te verwerpen. Gezien de stemming lijkt er brede steun te zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de gemeenschap betrokken kan worden via de Topografyske Wurkgroep Fryslân, maar biedt weinig detail over hoe participatie concreet vorm krijgt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het voorstel een 'uitgroei- en ingroeibeleid' voor borden suggereert om kosten en verspilling te minimaliseren.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden deels gedekt door provinciale subsidies, met een financiering van 70% tot een maximum van €40.000 per jaar. Dit biedt enige financiële zekerheid, maar er is geen gedetailleerd kostenoverzicht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fryske Plaknammen Frysk taalbelied Harmonisaasje Toponimen Ferwerderadiel Topografyske Wurkgroep Fryslân Provinsjale subsydzjes Kultuer-histoaryske wearde Ekonomyske wearde Mei-inoar foar it FryskVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Acceptatie bod voormalige basisschool Reitsum
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de verkoop van een voormalig schoolgebouw in Reitsum door de gemeente Noardeast-Fryslân. Het gebouw, dat in 2003 is gebouwd, wordt verkocht aan Stichting Dorpshuis De Vlieterpen voor € 150.000,-. Dit is de enige partij die interesse heeft getoond en plannen heeft die passen binnen de huidige maatschappelijke bestemming van het gebouw. De verkoopprijs ligt echter aanzienlijk lager dan de getaxeerde marktwaarde, wat resulteert in een afboeking van € 321.500,- op de boekwaarde van het pand. Deze afboeking wordt ten laste van de Algemene Reserve gebracht. De raad heeft ingestemd met deze afboeking en de bijbehorende begrotingswijziging. De verkoop is noodzakelijk om te voorkomen dat de gemeente blijft opdraaien voor de onderhoudskosten en kapitaallasten van een ongebruikt gebouw.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet de ferkeap fan in earder skoallegebou yn Reitsum troch de gemeente Noardeast-Fryslân. It gebou, dat yn 2003 boud is, wurdt ferkeap oan Stichting Doarpshûs De Vlieterpen foar € 150.000,-. Dit is de iennichste partij dy't ynteresse toand hat en plannen hat dy't passe binnen de hjoeddeistige maatskiplike bestimming fan it gebou. De ferkeappriis leit lykwols aanzienlik leger as de taksearre merkweardichheid, wat resulteart yn in ôfskriuwing fan € 321.500,- op de boekweardichheid fan it pand. Dizze ôfskriuwing wurdt ten koste fan de Algemiene Reserve brocht. De ried hat ynstimd mei dizze ôfskriuwing en de byhearrende begrotingswiziging. De ferkeap is needsaaklik om te foarkommen dat de gemeente opdraait foar de ûnderhâldskosten en kapitaallasten fan in ûngebrûkt gebou.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Acceptatie bod voormalige basisschool Reitsum". Het college van burgemeester en wethouders van Noardeast-Fryslân heeft besloten het schoolgebouw in Reitsum te verkopen. De raad heeft geen bezwaar tegen de verkoop, mits het gebouw een maatschappelijke bestemming behoudt. Stichting Dorpshuis De Vlieterpen is de enige geïnteresseerde partij en heeft een bod van €150.000 uitgebracht, onder voorbehoud van financiering en vergunningen. De verkoop vereist een afboeking van €321.500 op de boekwaarde, ten laste van de Algemene Reserve. De raad moet instemmen met deze afboeking en de bijbehorende begrotingswijziging.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële implicaties en voorwaarden voor de verkoop. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de toekomstige invulling door de koper.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de afboeking op de boekwaarde en de begrotingswijziging. Ze moeten ook beoordelen of de verkoop in lijn is met gemeentelijk beleid en belangen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het accepteren van een lager bod dan de getaxeerde waarde of het behouden van het pand met bijbehorende kosten. Ze moeten ook overwegen of de maatschappelijke bestemming voldoende gewaarborgd is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen voor de toekomstige invulling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwijking van het verkoopbeleid kan als zodanig worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet instemmen met de afboeking van €321.500 en de 24e begrotingswijziging van 2020 vaststellen.
Participatie:
Er is weinig participatie beschreven; slechts één partij heeft interesse getoond. Er lijkt geen breed participatieproces te zijn geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de maatschappelijke bestemming kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
De verkoop leidt tot een afboeking van €321.500 ten laste van de Algemene Reserve. De structurele kapitaallasten van €32.400 per jaar vervallen, wat gunstig is voor het begrotingsresultaat. De dekking komt uit de Algemene Reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Basisschool Reitsum Stichting Dorpshuis De Vlieterpen Boekwaarde Algemene Reserve Marktwaarde Maatschappelijke bestemming Afboeking Kapitaallasten Omgevingsvergunning BestemmingsplanwijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Reitsma-hazelhoff
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
Inspreker Raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
D. Ferwerda - VVD
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J. Talsma
F.J. Klaver
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F.J. Klaver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
S. Keizer - Sociaal in Noardeast-Fryslân (S!N)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
T. Berends
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
01:04:28 - 01:09:05 - 01:10:14 - 01:11:11 - 01:15:00 - 01:16:40 - 01:17:03 - 01:26:41 - 01:27:57 - 01:28:56 - 01:29:09 - 01:30:19 - 01:32:34 - 01:33:46 - 01:36:32 - 01:38:59 - 01:41:46 - 01:44:01 - 01:46:27 - 01:47:41 - 01:53:04 - 01:53:06 - 01:53:52 - 01:54:02 - 01:54:36 - 02:03:46 - 02:05:59 - 02:07:55 - 02:09:42 - 02:10:04 - 02:10:25 - 02:10:38 - 02:10:52 - 02:11:26 - 02:11:52 - 02:12:17 - 02:13:03 - 02:13:36 - 02:14:04 - 02:14:11 - 02:15:10 - 02:16:23 - 02:16:47 - 02:17:30 - 02:19:16 - 02:20:19 - 02:21:02 - 02:22:38 - 02:23:02 - 02:23:35 - 02:24:39
F. Reitsma-hazelhoff -
Agendapunt 5 Restaurant functie Markt 38 te Dokkum
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een verzoek van Marktontwikkeling Dokkum BV om een restaurant (horeca categorie 2) te openen in het voormalige pand Van Sinderen aan de Markt 38 in Dokkum. Hoewel het bestemmingsplan lichte horeca (categorie 1) toestaat, past het initiatief niet binnen de huidige Visie Binnenstad Dokkum, die nieuwe horeca voornamelijk aan de Zijl/Diepswal concentreert. Vanwege de specifieke locatieomstandigheden en de karakteristieke kenmerken van het pand, zoals de ligging nabij de ijsfontein en de omvangrijke schaal, wordt voorgesteld om in dit geval af te wijken van de visie. Het pand is momenteel tijdelijk in gebruik voor detailhandel, maar een restaurantfunctie wordt gezien als een positieve ruimtelijke ontwikkeling die bijdraagt aan het behoud van het pand en de aantrekkelijkheid van de omgeving. De raad wordt geadviseerd om medewerking te verlenen aan de restaurantfunctie, met als doel de fysieke leefomgeving functioneler en aantrekkelijker in te richten en de cultuurhistorische waarden te beschermen. Het besluit is genomen in de raadsvergadering van 10 september 2020.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet in fersyk fan Marktûntwikkeling Dokkum BV om in restaurant (horeka kategory 2) iepenje te mei yn it eardere gebou fan Van Sinderen oan de Markt 38 yn Dokkum. Alhoewol it bestimmingsplan ljochte horeca (kategory 1) tastiet, past it ynisjatyf net binnen de hjoeddeistige Visie Binnenstad Dokkum, dy't nije horeca foaral oan de Zijl/Diepswal konsintrearret. Fanwegen de spesifike lokaasjekondysjes en de karaktersityske eigenskippen fan it gebou, lykas de lizzing neist de iisfontein en de omfangrike skaal, wurdt foarsteld om yn dit gefal ôf te wiken fan de visie. It gebou wurdt op it stuit tydlik brûkt foar detailehannel, mar in restaurantfunksje wurdt sjoen as in posityf romtelike ûntwikkeling dy't bydraacht oan it behâld fan it gebou en de oantreklikheid fan de omjouwing. De ried wurdt oanrieden om meiwurking te ferlienen oan de restaurantfunksje, mei as doel de fysike libbensomjouwing funksjoneel en oantreklik yn te rjochtsjen en de kultuerhistoaryske wearde te beskermjen. It beslút is nommen yn de riedsfergadering fan 10 septimber 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel 2020/Z255074-2020: Afwijking van de Visie Binnenstad Dokkum voor Horeca Categorie 2 op Markt 38
Samenvatting: Het voorstel betreft het verlenen van medewerking aan de vestiging van een restaurant op Markt 38 in Dokkum, wat een afwijking van de Visie Binnenstad Dokkum inhoudt. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) uit kritiek op de versnelde behandeling van het voorstel en benadrukt de noodzaak van gelijke behandeling van horecaondernemers. KHN wijst op eerdere afwijzingen voor horeca op deze locatie en vreest voor precedentwerking. Ze vragen om uitstel van de besluitvorming tot 24 september 2020 om voldoende inspraak te garanderen.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel lijkt niet volledig, aangezien het geen uitgebreide onderbouwing biedt voor de afwijking van de Visie Binnenstad Dokkum. Er ontbreekt een gedetailleerde analyse van de impact op bestaande horecaondernemers en de lokale economie.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen of zij instemt met de afwijking van de Visie Binnenstad Dokkum om horeca op Markt 38 toe te staan. Ze moeten ook overwegen of de versnelde behandeling gerechtvaardigd is.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van nieuwe economische initiatieven en het beschermen van bestaande ondernemers. Ze moeten ook beslissen of ze de Visie Binnenstad Dokkum willen handhaven of aanpassen.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn inconsistenties, zoals het gebrek aan duidelijke criteria voor het afwijken van de bestaande visie en de korte termijn voor inspraak.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het voorstel goedkeuren, afwijzen of uitstellen voor verdere inspraak en overleg.
Participatie
Het voorstel biedt momenteel onvoldoende ruimte voor participatie, gezien de kritiek van KHN op de korte termijn voor inspraak.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er is geen analyse van de economische impact op bestaande horecaondernemers of de bredere lokale economie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Horeca Visie Binnenstad Dokkum Markt 38 Ondernemers Gelijke behandeling Precedent Restaurant Coronamaatregelen Overleg BanenverliesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft een informatieverzoek voor Markt 38 te Dokkum, waarbij de initiatiefnemer, Marktontwikkeling Dokkum BV, een restaurant (horeca categorie 2) wil openen in het voormalige pand Van Sinderen. Het perceel heeft een gemengde bestemming, maar het initiatief past niet in het huidige bestemmingsplan en de Visie Binnenstad Dokkum. De raad wordt geadviseerd om in deze specifieke situatie af te wijken van de Visie Binnenstad Dokkum 2016, vanwege locatie specifieke omstandigheden en de kenmerken van het pand, zoals de ligging nabij de ijsfontein en de karakteristieke aard van het gebouw.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de locatie specifieke omstandigheden en de redenen waarom een afwijking van de Visie Binnenstad Dokkum gerechtvaardigd is. Er is echter weinig informatie over de financiële gevolgen en hoe deze gedekt worden.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het afwijken van de Visie Binnenstad Dokkum om een restaurantfunctie op Markt 38 toe te staan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de bestaande visie en het toestaan van een uitzondering voor dit specifieke geval. Dit kan precedentwerking hebben voor toekomstige aanvragen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de flexibiliteit van de visie kan ter discussie staan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om medewerking te verlenen aan een horeca categorie 2 functie op Markt 38 en af te wijken van de Visie Binnenstad Dokkum.
Participatie:
Er is een zorgvuldig participatietraject aan de Visie Binnenstad Dokkum voorafgegaan. Verdere communicatie en participatie zullen via de ontwikkelaar plaatsvinden in de formele vergunningenprocedure.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële aspecten genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Markt 38 Dokkum Horeca categorie 2 Visie Binnenstad Dokkum Restaurant Bestemmingsplan Cultuurhistorische waarden Herinvulling IJsfontein Karakteristiek pandVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Uitvoering Motie 10 september 2020
Samenvatting: De memo van het college van burgemeester en wethouders informeert de raad over de uitvoering van een motie van 10 september 2020. De motie verzoekt het college om de raad te informeren over aanvragen die niet passen binnen de Visie Binnenstad Dokkum 2016. Het college zal maandelijks rapporteren over nieuwe aanvragen en eenmalig over lopende aanvragen die mogelijk in strijd zijn met de visie. De memo verduidelijkt dat alleen formele aanvragen onder de motie vallen, niet de informele informatieverzoeken, vanwege hun vertrouwelijke aard.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt welke stappen het college zal nemen om de motie uit te voeren. Het onderscheid tussen formele en informele aanvragen is goed uitgelegd, hoewel er mogelijk meer details hadden kunnen worden gegeven over hoe de raad de informatie zal gebruiken.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om geïnformeerd te worden over aanvragen die niet passen binnen de Visie Binnenstad Dokkum 2016 en om besluiten te nemen over lopende plannen die mogelijk in strijd zijn met deze visie.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen hoe om te gaan met aanvragen die niet passen binnen de Visie Binnenstad Dokkum 2016. Dit kan betekenen dat ze moeten kiezen tussen het handhaven van de huidige visie of het overwegen van aanpassingen aan de visie.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden (maandelijkse en eenmalige rapportages), maar er is geen duidelijke meetbare doelstelling of evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de rapportages op besluitvorming is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten hoe zij de informatie over de aanvragen wil gebruiken en of er verdere actie nodig is om de Visie Binnenstad Dokkum 2016 te handhaven of aan te passen.
Participatie
Het voorstel zegt weinig over participatie van andere belanghebbenden buiten de raad en het college. Er is geen vermelding van betrokkenheid van burgers of andere stakeholders in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de naleving van de Visie Binnenstad Dokkum 2016.
Financiële Gevolgen
De memo vermeldt geen specifieke financiële gevolgen van het voorstel. Er is geen informatie over eventuele kosten of hoe deze gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie Binnenstad Dokkum Aanvragen Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Bestemmingsplan Wet ruimtelijke ordening (Wro) Informatievoorziening Motie College van burgemeester en wethouders Formele aanvragenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B.H. Wijbenga
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K. de Jager - ChristenUnie
J.G. Kramer - Voorzitter raad
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
H. Jouta - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
W. Van Der Veen
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
J.M. Klinkenberg
J.M. Klinkenberg
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
E. Hanemaaijer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
E. Hanemaaijer
J. Talsma
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
E. Hanemaaijer
J. Talsma
J. Talsma
A. Van Der Aar
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
E. Hanemaaijer
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
E. Hanemaaijer
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
E. Hanemaaijer
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
02:24:39 - 02:27:29 - 02:29:34 - 02:37:34 - 02:38:39 - 02:40:09 - 02:41:47 - 02:44:00 - 02:49:18 - 02:52:57 - 02:52:57 - 02:53:23 - 02:53:23 - 02:53:48 - 02:53:48 - 02:55:05 - 02:55:05 - 02:56:54 - 02:56:54 - 02:59:39 - 02:59:39 - 03:00:03 - 03:00:03 - 03:02:36 - 03:02:36 - 03:04:25 - 03:04:25 - 03:05:32 - 03:05:32 - 03:05:49 - 03:05:49 - 03:08:11 - 03:08:11 - 03:09:10 - 03:09:10 - 03:09:42 - 03:09:42 - 03:10:58 - 03:10:58 - 03:12:34 - 03:12:34 - 03:12:55 - 03:12:55 - 03:12:57
B.H. Wijbenga -
K. de Jager - ChristenUnie
R. Slijver -
H. Jouta - FNP
W. Van Der Veen -
Agendapunt 5.a Motie Plannen in afwijking van binnenstadsvisie
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân op 10 september 2020 werd een motie besproken met betrekking tot plannen die afwijken van de binnenstadsvisie van Dokkum. De motie werd ingediend naar aanleiding van een aanvraag voor het openen van een restaurant op de Markt 38 te Dokkum, wat niet binnen de huidige bestemmingsplannen en visies past. Het college drong aan op een positief besluit, ondanks dat eerdere soortgelijke aanvragen zonder overleg met de raad waren afgewezen. De raad benadrukte het belang van het bieden van ruimte aan ondernemers, vooral in crisistijden, en riep het college op om alle afwijkende aanvragen aan de raad voor te leggen. De motie werd aangenomen met 17 stemmen voor en 10 tegen.
Samenvatting
Tidens de riedsfergadering fan de gemeente Noardeast-Fryslân op 10 septimber 2020 waard in motie besprutsen mei betrekking ta plannen dy't ôfwike fan de binnenstêdsfisy fan Dokkum. De motie waard yntsjinne nei oanlieding fan in oanfraach foar it iepenjen fan in restaurant op de Merk 38 te Dokkum, wat net yn de hjoeddeistige bestimmingsplannen en fisy's past. It kolleezje drong oan op in posityf beslút, ûndanks dat eardere deselde oanfraachen sûnder oerlis mei de ried ôfwiisd wiene. De ried benadrukke it belang fan it bieden fan romte oan ûndernimmers, benammen yn krisistiden, en roan it kolleezje op om alle ôfwikende oanfraachen oan de ried foar te lizzen. De motie waard oannommen mei 17 stimmen foar en 10 tsjin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Plannen in afwijking van de binnenstadsvisie". Het betreft een motie ingediend tijdens de raadsvergadering van de gemeente Noardeast-Fryslân op 10 september 2020. De motie roept het college op om alle aanvragen die niet binnen de Visie Binnenstad Dokkum passen, direct aan de raad voor te leggen. Dit is naar aanleiding van een specifieke aanvraag voor een restaurant op de Markt 38 te Dokkum, waarvoor binnen de huidige bestemmingsplannen geen ruimte is. De motie benadrukt het belang van flexibiliteit in tijden van crisis en vraagt om meer betrokkenheid van de raad bij dergelijke beslissingen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de directe kwestie en het verzoek aan het college. Echter, het biedt geen gedetailleerde richtlijnen of criteria voor het beoordelen van toekomstige aanvragen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om een meer actieve rol te spelen in het beoordelen van aanvragen die afwijken van de binnenstadsvisie. De motie vraagt om transparantie en betrokkenheid van de raad bij beslissingen die afwijken van bestaande plannen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het strikt handhaven van de bestaande binnenstadsvisie of het bieden van meer flexibiliteit aan ondernemers, vooral in tijden van economische onzekerheid.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden in zijn verzoek om directe inzage en besluitvorming door de raad. Echter, het is minder meetbaar en realistisch omdat het geen duidelijke criteria biedt voor het beoordelen van afwijkende plannen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college willen verplichten om alle afwijkende aanvragen aan hen voor te leggen voor beoordeling en besluitvorming.
Participatie:
De motie impliceert een grotere participatie van de raad in het besluitvormingsproces, maar vermeldt niet expliciet de betrokkenheid van andere belanghebbenden zoals burgers of ondernemers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich meer op het proces van besluitvorming dan op financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Binnenstadsvisie Restaurant Markt 38 Horeca categorie 2 College Aanvragen Ondernemers Crisis Visie Binnenstad Dokkum InzageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Historische schepen in Museumhaven Dokkum
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft een uitbreiding van de regeling voor het aanleggen van historische schepen in de museumhaven van Dokkum. Het doel is om de binnenstad aantrekkelijker te maken en Dokkum's imago als watersportstad te versterken. De nieuwe regeling staat toe dat onbewoonde historische schepen het hele jaar door in de museumhaven kunnen liggen zonder liggeld te betalen, met een maximum van zes schepen. Charterschepen krijgen in de zomerperiode vrijstelling van liggelden voor maximaal twee nachten. Als de museumhaven vol is, kunnen schepen aanleggen aan het Zuiderbolwerk. Schippers ontvangen een tegemoetkoming van €50 voor stroomkosten voor verlichting van hun schepen. De gederfde inkomsten voor de havenmeester worden gecompenseerd. De regeling wordt niet uitgebreid naar andere locaties in de gemeente. De promotie van de regeling zal plaatsvinden via stadspromotie Dokkum. De financiële consequenties worden gedekt door het budget voor toerismebevordering.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân behellet in útwreiding fan de regeling foar it oanlizzen fan histoaryske skippen yn de museumhaven fan Dokkum. It doel is om de binnenstêd oantrekliker te meitsjen en it imago fan Dokkum as wettersportstêd te fersterkjen. De nije regeling stiet ta dat ûnbewenne histoaryske skippen it hiele jier troch yn de museumhaven lizze kinne sûnder liggeld te beteljen, mei in maksimum fan seis skippen. Charterskippen krije yn de simmerperioade frijstelling fan liggelden foar maksimaal twa nachten. As de museumhaven fol is, kinne skippen oanlizze oan it Zuiderbolwurk. Skippers ûntfange in tegemoetkoming fan €50 foar stroomkosten foar ferljochting fan harren skippen. De misrûn ynkomsten foar de havenmaster wurde kompensearre. De regeling wurdt net útwreide nei oare lokaasjes yn de gemeente. De promoasje fan de regeling sil plakfine troch stedspropaganda Dokkum. De finansjele konsekwinsjes wurde dekt troch it budzjet foar toerismebefoardering.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Museumhaven Dokkum
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Museumhaven Dokkum" en richt zich op het uitbreiden van de regeling voor historische schepen in de museumhaven van Dokkum. Het doel is om de binnenstad aantrekkelijker te maken en Dokkum's imago als watersportstad te versterken. De nieuwe regeling biedt onbewoonde historische schepen het hele jaar vrijstelling van liggelden en charterschepen in de zomerperiode voor maximaal twee nachten. Bij volle bezetting van de museumhaven wordt de aanlegkade aan het Zuiderbolwerk als alternatieve ligplaats aangewezen. Schippers krijgen een tegemoetkoming in stroomkosten, en de havenmeester wordt gecompenseerd voor gederfde inkomsten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen voor de uitbreiding van de regeling, financiële compensatie, en promotieactiviteiten. Echter, het houdt geen rekening met tijdelijke maatregelen voor horeca-ondernemers rond de kades.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en besluiten over de uitbreiding van de regeling voor historische schepen in de museumhaven.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen het aantrekken van historische schepen en het behoud van ligplaatsen voor pleziervaart. Ook moet worden overwogen of de regeling buiten de museumhaven moet worden uitgebreid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal schepen en de duur van vrijstellingen. Het is echter minder specifiek over de langetermijneffecten en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op horeca-ondernemers is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de voorgestelde uitbreidingen en compensatieregelingen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de noodzaak van promotie en samenwerking binnen stadspromotie Dokkum, maar er is weinig directe participatie van bewoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de verlichting van schepen kan bijdragen aan een aantrekkelijker en levendiger stadsbeeld.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten compensatie voor de havenmeester en een tegemoetkoming in stroomkosten, gedekt door het budget voor toerismebevordering. Er wordt rekening gehouden met een lagere opbrengst van liggelden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Museumhaven Dokkum Historische schepen Liggelden Charterschepen Zuiderbolwerk Verlichting Stroomkosten Pleziervaart Promotie ToerismeVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
B. Koonstra - FNP
R. Slijver
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.E. Boerema - wethouder
A. Van Der Aar
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 8 Vaststellen beeldkwaliteitsplan Stadsdock Dokkum
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het beeldkwaliteitsplan voor het project Stadsdock Dokkum, een woningbouwontwikkeling aan de westzijde van Dokkum. Het plan omvat de bouw van 25 watergebonden woningen, zowel vrijstaand als twee-onder-een-kap, rondom een centraal gelegen waterpartij. Het gebied is verdeeld in drie deelgebieden met elk een eigen karakter, maar met een gemeenschappelijk modern landelijk thema. Het plan legt nadruk op klimaatadaptief bouwen, met veel groen en waterafvoer naar oppervlaktewater. Het beeldkwaliteitsplan is aangepast na inspraak en overleg, en voorziet in moderne in plaats van traditionele woningen. De gemeenteraad heeft het plan vastgesteld, waarmee de juridische en planologische basis voor de ontwikkeling is gelegd. De ontwikkelaar draagt de kosten voor de aanleg van voorzieningen, die na voltooiing overgaan naar de gemeente. Er is geen exploitatieplan nodig vanwege een bestaande exploitatieovereenkomst.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet de fêststelling fan it byldkwaliteitsplan foar it Stadsdock Dokkum-projekt, in wenningbouûntwikkeling oan de westkant fan Dokkum. It plan behellet de bou fan 25 wettergebûne wenningen, sawol frijsteand as twa-onder-ienskap, om in sintraal lein wetterpartij hinne. It gebiet is ferdield yn trije dielgebieten mei elk har eigen karakters, mar mei in gemeenschapplik modern lânsk tema. It plan leit de nadruk op klimaatadaptief bouwen, mei in soad grien en wetterôffier nei oppervlaktewetter. It byldkwaliteitsplan is oanpast nei ynspraak en oerlis, en foarsjocht yn moderne yn pleats fan tradisjonele wenningen. De gemeenteried hat it plan fêststeld, wêrmei't de juridyske en planologyske basis foar de ûntwikkeling lein is. De ûntwikkelder draacht de kosten foar de oanlis fan foarsjennings, dy't nei foltôging oergean nei de gemeente. Der is gjin eksploitaasjepan nedich fanwege in besteande eksploitaasjeoerienkomst.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen beeldkwaliteitsplan Stadsdock Dokkum". Het plan maakt de bouw van 25 watergebonden woningen aan de westzijde van Dokkum mogelijk, door de bestemming van het gebied te wijzigen van 'agrarisch-cultuurgrond' en 'bedrijf' naar 'woonbestemming'. Het beeldkwaliteitsplan, ontwikkeld door Zwanenburg, onderscheidt drie deelgebieden met verschillende woningtypes, allemaal gericht op een hoog ambitieniveau en klimaatadaptief bouwen. De raad wordt geadviseerd het beeldkwaliteitsplan vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de plannen, de betrokken partijen, en de procedurele stappen die zijn genomen. Echter, er zijn enkele aanpassingen geweest na de inspraakperiode, wat wijst op eerdere inconsistenties.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het beeldkwaliteitsplan vast te stellen. Dit is een cruciale stap om de juridische en planologische basis voor de woningbouwontwikkeling te leggen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het beeldkwaliteitsplan, waarbij ze rekening moeten houden met de esthetische en functionele aspecten van de voorgestelde woningbouw, evenals de impact op de omgeving en gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de locatie. Echter, eerdere inconsistenties in het beeldkwaliteitsplan wijzen op een gebrek aan duidelijkheid en consistentie, wat inmiddels is aangepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het beeldkwaliteitsplan vast te stellen, waarmee de bouw van de woningen juridisch-planologisch mogelijk wordt gemaakt.
Participatie:
Er is inspraak geweest conform de gemeentelijke inspraakverordening. Het plan is ter inzage gelegd en er is overleg geweest met belanghebbenden, hoewel er geen zienswijzen zijn ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de nadruk op klimaatadaptief bouwen en de integratie van groen en water in het plan.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt voor de gemeente, aangezien het een private ontwikkeling betreft. De ontwikkelaar draagt de kosten voor de aanleg van voorzieningen, en de gemeente verhaalt de voorbereidingskosten op de ontwikkelaar. Er is geen exploitatieplan nodig vanwege een bestaande exploitatieovereenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beeldkwaliteitsplan Stadsdock Dokkum Woningbouw Watergebonden woningen Deelgebieden Welstandscriteria Klimaat adaptief bouwen Ontwikkelaar Zwanenburg Architectenbureau AdemaVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 9 Vaststellen verordening rechtmatigheid Participatiewet, IOAW en IOAZ 2020
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor de rechtmatigheid van de Participatiewet, IOAW en IOAZ. Deze verordening is noodzakelijk vanwege de wettelijke verplichting om regels vast te leggen over onder andere het verlagen van uitkeringen, het verlenen van individuele toeslagen en het bestrijden van misbruik. Door de fusie van de gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. is harmonisatie van de regelgeving nodig. De nieuwe verordening voegt verschillende bestaande verordeningen samen, wat de toegankelijkheid en eenvoud vergroot. Inhoudelijke wijzigingen zijn mogelijk gemaakt door nieuwe jurisprudentie en wensen uit de uitvoeringspraktijk. De verordening omvat regels over afstemming van uitkeringen, individuele inkomenstoeslagen en studietoeslagen, en handhaving en fraudepreventie. De raad wordt gevraagd de verordening vast te stellen, die op 1 november 2020 in werking treedt. De Participatieraad Sociaal Domein heeft advies gegeven, maar niet alle adviezen zijn overgenomen. De financiële impact van de wijzigingen is minimaal, maar er kan een positief effect zijn op uitvoeringsniveau.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat te krijen mei it fêststellen fan in nije feroardening foar de rjochtmatigens fan de Participatiewet, IOAW en IOAZ. Dizze feroardening is needsaaklik fanwege de wettelike ferplichting om regels fêst te lizzen oer ûnder oaren it ferleegjen fan útkearingen, it jaan fan yndividuele taheakken en it bestriden fan misbrûk. Troch de fúzje fan de gemeenten Dongeradiel, Ferwerderadiel en Kollumerlân c.a. is harmonisaasje fan de regeljouwing nedich. De nije feroardening focht ferskillende besteande feroardeningen gear, wat de tagonklikens en ienfâld fergruttet. Ynhâldlike feroaringen binne mooglik makke troch nije jurisprudentie en winsken út de útfieringspraktyk. De feroardening befettet regels oer ôfstimming fan útkearingen, yndividuele ynkomstetaheakken en stúdytaheakken, en hânfetting en fraudepreventie. De ried wurdt frege de feroardening fêst te stellen, dy't op 1 novimber 2020 yn wurking treedt. De Participatieraad Sociaal Domein hat advis jûn, mar net alle advis binne oernommen. De finansjele ympakt fan de feroaringen is minimaal, mar der kin in posityf effekt wêze op útfieringsnivo.
-
Raadsvoorstel vaststellen verordening rechtmatigheid Participatiewet, IOAW en IOAZ 2020.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening rechtmatigheid Participatiewet, IOAW en IOAZ". Het voorstel betreft de harmonisatie en samenvoeging van verschillende verordeningen binnen de gemeente Noardeast-Fryslân, die voortkomen uit de Participatiewet, IOAW en IOAZ. Het doel is om regels vast te leggen voor het verlagen van uitkeringen, het verlenen van individuele toeslagen en het bestrijden van misbruik. Door de samenvoeging van de gemeenten Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. is harmonisatie noodzakelijk. De verordening beoogt kostenbesparing, juridische correcties en vereenvoudiging van de uitvoering, met inachtneming van digitalisering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde uitleg over de wijzigingen en de noodzaak ervan. Er zijn bijlagen toegevoegd voor verdere toelichting, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde verordening vaststellen en zorgen dat deze per 1 november 2020 in werking treedt. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van de rechtmatigheid en effectiviteit van de lokale regelgeving.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de harmonisatie van de verordeningen en de voorgestelde wijzigingen, zoals de hoogte van de toeslagen en de aanpak van handhaving en fraudepreventie. Er moet ook een keuze gemaakt worden over de frequentie van herziening van de toeslagen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn enkele punten die meer specificiteit kunnen gebruiken, zoals de exacte financiële impact van de wijzigingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de raad moet alert zijn op de uitvoering van de wijzigingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen en in werking te laten treden per 1 november 2020.
Participatie:
De Participatieraad Sociaal Domein is om advies gevraagd, wat wijst op enige mate van participatie. Er zijn echter punten van advies die niet worden opgevolgd, zoals de jaarlijkse indexering van de toeslagen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op sociale regelgeving en harmonisatie.
Financiële Gevolgen:
Er wordt verwacht dat de wijzigingen geen tot marginale invloed hebben op de begroting. Er is geen specifieke dekking nodig, maar er kan een positief effect zijn op uitvoeringsniveau. De financiële gevolgen zijn niet volledig gekwantificeerd, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiewet Verordening Uitkering Harmonisatie Inkomentoeslag Studietoeslag Handhaving Fraudepreventie Kostenbeheersing Sociaal DomeinVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 10 Gezamenlijke rekenkamercommissie Noardeast-Fryslân en Dantumadiel
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de oprichting van een gezamenlijke rekenkamercommissie voor de gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel. Op 18 september 2019 werd een startnotitie vastgesteld waarin de samenwerking tussen beide gemeenten werd beschreven. Een begeleidingscommissie heeft een visiedocument opgesteld dat richting geeft aan de rekenkamercommissie en is gebruikt voor de werving van externe leden. De raden worden gevraagd om het visiedocument, de conceptverordening en de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren. De oprichting is noodzakelijk omdat beide gemeenten momenteel niet voldoen aan de wettelijke verplichting om een rekenkamerfunctie te hebben. Financieel dragen beide gemeenten jaarlijks bij op basis van het aantal inwoners. De formele ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst en installatie van de commissieleden vindt plaats op 1 oktober 2020.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet de oprjochting fan in gesamelike rekkenskipskommissje foar de gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel. Op 18 septimber 2019 is in startnotysje fêststeld dêr't de gearwurking tusken beide gemeenten yn beskreaun wurdt. In begeleidingskommissje hat in fyzjedokumint opsteld dat stjoer jout oan de rekkenskipskommissje en dat brûkt is foar de werving fan eksterne leden. De rieden wurde frege om it fyzjedokumint, it konseptferoardening en de gearwurkingsôfspraak goed te keuren. De oprjochting is needsaaklik om't beide gemeenten op dit stuit net foldogge oan de wetlike ferplichting om in rekkenskipsfunksje te hawwen. Finansjeel drage beide gemeenten jierliks by op basis fan it oantal ynwenners. De formele ûndertekening fan de gearwurkingsôfspraak en ynstallaasje fan de kommisjeleden fynt plak op 1 oktober 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de oprichting van een gezamenlijke rekenkamercommissie voor de gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel. Het doel is om te voldoen aan de wettelijke verplichting van een rekenkamerfunctie en om de politieke en bestuurlijke controle te versterken. Het voorstel omvat de vaststelling van een visiedocument, een samenwerkingsovereenkomst en een verordening. De samenwerkingsovereenkomst legt zakelijke afspraken vast, zoals budget en kostenverdeling. De raden worden gevraagd om deze documenten goed te keuren, waarna de commissie formeel wordt opgericht en de leden worden geïnstalleerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke documenten en stappen bevat om de rekenkamercommissie op te richten. Het omvat een visiedocument, een samenwerkingsovereenkomst en een verordening, die alle aspecten van de oprichting en werking van de commissie dekken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het visiedocument, de samenwerkingsovereenkomst en de verordening goed te keuren. Hiermee geeft de raad formeel toestemming voor de oprichting van de gezamenlijke rekenkamercommissie.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de samenwerking met de gemeente Dantumadiel en de vaststelling van de documenten die de werking van de rekenkamercommissie regelen. Dit omvat ook de keuze om de rekenkamerfunctie gezamenlijk in te vullen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria kunnen verder worden uitgewerkt, vooral op het gebied van specifieke doelstellingen en evaluatiecriteria.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het visiedocument, de samenwerkingsovereenkomst en de verordening goed te keuren, waarmee de oprichting van de gezamenlijke rekenkamercommissie wordt geformaliseerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een persbericht is uitgegaan over de oprichting van de rekenkamercommissie, maar er is weinig detail over bredere participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gericht is op bestuurlijke en organisatorische aspecten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een budget van € 1,00 per inwoner per jaar, dat door beide gemeenten wordt verstrekt. Dit budget wordt jaarlijks geïndexeerd. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien het budget binnen de bestaande financiële kaders van de gemeenten valt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Dantumadiel Visiedocument Samenwerkingsovereenkomst Begeleidingscommissie Verordening Gemeentewet Budget Externe leden GriffierVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Begroting 2021 Gemeenschappelijke Regeling NEF werk- en leerbedrijf
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft de ontwerpbegroting van de Gemeenschappelijke Regeling Noardeast-Fryslân (GR NEF) voor 2021. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van deze ontwerpbegroting en geen zienswijze in te dienen. De begroting bevat extra middelen voor het handhaven van re-integratietrajecten, een keuze die de gemeente al heeft gemaakt, maar waar de gemeente Dantumadiel nog over moet beslissen. De GR NEF benadrukt haar rol in arbeidsmobiliteit en waarschuwt voor de bedreiging van rijksfinanciering voor een inclusieve arbeidsmarkt. De effecten van de coronacrisis zijn niet in de begroting opgenomen. De nieuwbouwvoorbereidingen zijn bijna afgerond en er is een egalisatiereserve gevormd om meerkosten op te vangen. De gemeentelijke bijdrage voor 2021 is lager dan in 2020 en vergelijkbaar met 2019. De begroting leidt tot een bijstelling van het gemeentelijke budget in de komende jaren. De raad besluit om geen zienswijze in te dienen over de ontwerpbegroting.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op de ûntwerpbegroting fan de Gemeenschappelijke Regeling Noardeast-Fryslân (GR NEF) foar 2021. De ried wurdt frege om kennis te nimmen fan dizze ûntwerpbegroting en gjin beswier yn te tsjinjen. De begroting befettet ekstra middels foar it haadholden fan re-integratietrajecten, in kar dy't de gemeente al makke hat, mar dêr't de gemeente Dantumadiel noch oer beslisse moat. De GR NEF benadrukt har rol yn arbeidsmobiliteit en warskôget foar de bedriging fan ryksfinansiering foar in ynkluzyf arbeidsmerk. De effekten fan de coronakrisis binne net ynklaaid yn de begroting. De nijboufoarbereidings binne hast ôfrûn en der is in egalisatiereserve foarme om mearkosten op te fangen. De gemeentlike bydrage foar 2021 is leger as yn 2020 en fergelykber mei 2019. De begroting liedt ta in bystelling fan it gemeentlike budzjet yn de kommende jierren. De ried beslút om gjin beswier yn te tsjinjen oer de ûntwerpbegroting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting GR NEF 2021". De raad van de gemeente Noardeast-Fryslân wordt gevraagd kennis te nemen van de ontwerpbegroting van de Gemeenschappelijke Regeling Noardeast-Fryslân (GR NEF) voor 2021 en geen zienswijze in te dienen. De begroting omvat extra middelen voor het handhaven van re-integratietrajecten, een keuze die de gemeente al heeft gemaakt. De begroting benadrukt de rol van GR NEF in arbeidsmobiliteit en waarschuwt voor toekomstige financieringsproblemen vanuit het Rijk. De effecten van de coronacrisis zijn niet meegenomen in de begroting. De gemeentelijke bijdrage voor 2021 is lager dan in 2020.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de mogelijke gevolgen van de coronacrisis en hoe deze kunnen worden gecompenseerd.
Rol van de Raad:
De raad moet kennisnemen van de ontwerpbegroting en besluiten geen zienswijze in te dienen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begroting zonder aanvullende zienswijzen, ondanks de onzekerheden rondom de coronacrisis en toekomstige financiering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een coronacrisis-impactanalyse is een tekortkoming.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de ontwerpbegroting en geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De gemeentelijke bijdrage voor 2021 is € 1.136.373, wat lager is dan in 2020. De begroting leidt tot een meerjarige bijstelling van het gemeentelijke budget, met fluctuaties in de komende jaren. De financiële gevolgen worden deels gedekt door een egalisatiereserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting NEF 2021 Re-integratietrajecten Inclusieve arbeidsmarkt Rijksbudgetten Efficiencykorting Egalisatiereserve Participatiewet Wsw (Wet sociale werkvoorziening) Gemeentelijke bijdrage NieuwbouwVerfijning van de zoekopdracht:
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
A. Van Der Aar
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
E. Hanemaaijer
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
E. Hanemaaijer
J. Talsma
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
E. Hanemaaijer
J. Talsma
J. Talsma
A. Van Der Aar
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
E. Hanemaaijer
E. Hanemaaijer
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
E. Hanemaaijer
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
E. Hanemaaijer
E. Hanemaaijer
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J. Talsma
J. Talsma
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
G.T. Schaafstal - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
F. Breeuwsma - FNP
F. Breeuwsma - FNP
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
B. Koonstra - FNP
B. Koonstra - FNP
R. Slijver
R. Slijver
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
P. Braaksma - Gemeentebelangen Noardeast-Fryslân
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.E. Boerema - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.E. Boerema - wethouder
J.E. Boerema - wethouder
A. Van Der Aar
A. Van Der Aar
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
02:52:57 - 02:52:57 - 02:53:23 - 02:53:23 - 02:53:48 - 02:53:48 - 02:55:05 - 02:55:05 - 02:56:54 - 02:56:54 - 02:59:39 - 02:59:39 - 03:00:03 - 03:00:03 - 03:02:36 - 03:02:36 - 03:04:25 - 03:04:25 - 03:05:32 - 03:05:32 - 03:05:49 - 03:05:49 - 03:08:11 - 03:08:11 - 03:09:10 - 03:09:10 - 03:09:42 - 03:09:42 - 03:10:58 - 03:10:58 - 03:12:34 - 03:12:34 - 03:12:55 - 03:12:55 - 03:12:57 - 03:13:25 - 03:13:25 - 03:13:29 - 03:13:29 - 03:16:00 - 03:16:00 - 03:16:48 - 03:16:48 - 03:19:13 - 03:19:13 - 03:19:41 - 03:19:41 - 03:20:13 - 03:20:19
Agendapunt 12 Incidentrisicoprofiel Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Noardeast-Fryslân betreft het incidentrisicoprofiel van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF). Dit profiel, dat geen beleid op zich is maar een hulpmiddel voor beleidsvorming, is aan de gemeenten aangeboden met de mogelijkheid om voor 21 september 2020 een zienswijze in te dienen. De raad heeft besloten geen zienswijze in te dienen. Het incidentrisicoprofiel, dat voortkomt uit de verplichtingen van de Wet veiligheidsregio’s, brengt risico’s op branden, rampen en crises in kaart. Het profiel is onderverdeeld in vier thema’s: brand, technische hulpverlening, incidentbestrijding gevaarlijke stoffen en waterongevallen. Voor de gemeente Noardeast-Fryslân zijn specifieke risico’s geïdentificeerd, zoals de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen in Kollum en Dokkum. De financiële aspecten zijn reeds opgenomen in de gemeentelijke begroting en er is geen financiële beleidswijziging nodig. De communicatie en participatie omvatten betrokkenheid van Friese gemeenten en de VRF, met een verzoek aan de gemeenteraad om een zienswijze in te dienen. Het besluit is genomen in de raadsvergadering van 10 september 2020.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Noardeast-Fryslân hat betrekking op it ynsidintrisikoprofiel fan de Feiligensregio Fryslân (VRF). Dit profiel, dat gjin belied op himsels is mar in helpmiddel foar beliedsfjorming, is oanbean oan de gemeenten mei de mooglikheid om foar 21 septimber 2020 in sjenwize yn te tsjinjen. De ried hat besletten gjin sjenwize yn te tsjinjen. It ynsidintrisikoprofiel, dat ûntstiet út de ferplichtingen fan de Wet feiligensregio's, bringt risiko's op brannen, rampen en krisen yn kaart. It profiel is ûnderferdield yn fjouwer tema's: brân, technyske helpferliening, ynsidintebestriding gefaarlike stoffen en wetterûngelokken. Foar de gemeente Noardeast-Fryslân binne spesifike risiko's identifisearre, lykas de oanwêzichheid fan gefaarlike stoffen yn Kollum en Dokkum. De finansjele aspekten binne al opnommen yn de gemeentlike begrutting en der is gjin finansjele beliedswiziging nedich. De kommunikaasje en partisipaasje behelje belutsenheid fan Fryske gemeenten en de VRF, mei in fersyk oan de gemeenteried om in sjenwize yn te tsjinjen. It beslút is nommen yn de riedsfergadering fan 10 septimber 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Incidentrisicoprofiel Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting: De Veiligheidsregio Fryslân heeft een regionaal incidentrisicoprofiel opgesteld, dat aan de gemeenten is aangeboden. Dit profiel dient als ondersteunend product voor beleidsvorming en is geen beleid op zich. Het profiel analyseert risico's op branden, rampen en crises, met een focus op dagelijkse incidenten die basisbrandweerzorg vereisen. De raad van de gemeente Noardeast-Fryslân wordt gevraagd om voor 21 september 2020 een zienswijze in te dienen, maar besluit geen zienswijze in te dienen. Het profiel is geactualiseerd en onderverdeeld in thema's zoals brand, technische hulpverlening, incidentbestrijding gevaarlijke stoffen en waterongevallen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde analyse biedt van de risico's binnen de gemeente en de regio. Het bevat specifieke gegevens en analyses per thema en locatie, wat de raad in staat stelt een geïnformeerde beslissing te nemen.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het incidentrisicoprofiel te beoordelen en eventueel een zienswijze in te dienen. In dit geval heeft de raad besloten geen zienswijze in te dienen, wat betekent dat zij akkoord gaan met het voorgelegde profiel.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze is of de raad al dan niet een zienswijze wil indienen over het incidentrisicoprofiel. Dit kan invloed hebben op hoe de gemeente omgaat met risico's en veiligheidsmaatregelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de risicoanalyses die zijn uitgevoerd. Het is echter niet volledig SMART omdat er geen specifieke tijdsgebonden doelen of acties zijn gedefinieerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij een zienswijze willen indienen over het incidentrisicoprofiel. In dit geval heeft de raad besloten geen zienswijze in te dienen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de Friese gemeenten en de Veiligheidsregio Fryslân betrokken zijn bij het proces. Er is ook afstemming geweest binnen de gemeente met het team Fergunningverliening.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op veiligheid en risicobeheer.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien de bekostiging van de Veiligheidsregio Fryslân al structureel is opgenomen in de gemeentelijke begroting. Er wordt geen financiële beleidswijziging gevraagd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Incidentrisicoprofiel Veiligheidsregio Fryslân Risicoprofiel Brand Technische Hulpverlening (THV) Incidentbestrijding gevaarlijke stoffen (IBGS) Waterongevallen Gemeentebeeld Risicoanalyse Kwetsbare objectenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 12.a Motie vreemd - Compensatie sport- en cultuurverenigingen
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 10 september 2020 een motie aangenomen om te onderzoeken welke financiële middelen beschikbaar zijn om sport- en cultuurverenigingen te compenseren voor de schade door het coronavirus. De motie benadrukt dat het voortbestaan van deze verenigingen onder druk staat en dat ze belangrijk zijn voor de leefbaarheid in de gemeente. De raad verzoekt het college om op korte termijn met een voorstel te komen. De motie werd unaniem aangenomen door alle aanwezige partijen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Noardeast-Fryslân hat op 10 septimber 2020 in motie oannommen om te ûndersykjen hokker finansjele middels beskikber binne om sport- en kultuerferienings te kompensearjen foar de skade troch it coronafirus. De motie benadrukt dat it fuortbestean fan dizze ferienings ûnder druk stiet en dat se wichtich binne foar de libbensberens yn de gemeente. De ried freget it kolleezje om op koarte termyn mei in foarstel te kommen. De motie waard ienstemmich oannommen troch alle oanwêzige partijen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp: Compensatie sport- en cultuurverenigingen
Samenvatting: De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft een motie aangenomen om het college te verzoeken te onderzoeken welke financiële ruimte er binnen de rijksmiddelen is om sport- en cultuurverenigingen te compenseren voor de schade door het coronavirus. De motie benadrukt het belang van deze verenigingen voor de leefbaarheid van de gemeente en verwijst naar vergelijkbare maatregelen in andere gemeenten en de landelijke steun van 777 miljoen euro. Het college wordt gevraagd om op korte termijn met een voorstel te komen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in de context van het probleem en de noodzaak voor compensatie. Het verwijst naar vergelijkbare initiatieven in andere gemeenten en landelijke steunmaatregelen. Echter, het mist specifieke details over de omvang van de benodigde compensatie en de exacte criteria voor ondersteuning.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college te verzoeken onderzoek te doen naar de financiële mogelijkheden en om een concreet voorstel voor compensatie te ontwikkelen. De raad heeft de motie unaniem aangenomen, wat aangeeft dat er brede steun is voor het initiatief.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de prioritering van middelen voor sport- en cultuurverenigingen en de afweging tussen korte- en langetermijnoplossingen. De raad moet beslissen hoeveel middelen beschikbaar worden gesteld en welke verenigingen in aanmerking komen voor compensatie.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doel om compensatie te onderzoeken, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden plan voor uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het college te volgen in het onderzoek naar financiële ruimte en het ontwikkelen van een compensatievoorstel. Dit besluit is al genomen met de unanieme goedkeuring van de motie.
Participatie
De motie zelf zegt weinig over participatie van de verenigingen in het proces. Het zou nuttig zijn om de betrokken verenigingen te betrekken bij het onderzoek en de ontwikkeling van het compensatievoorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie. De focus ligt op financiële compensatie en het behoud van verenigingen.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om onderzoek naar de financiële ruimte binnen de rijksmiddelen, maar specificeert niet de exacte financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is aan het college om dit in het vervolgonderzoek te verduidelijken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Compensatie Sportverenigingen Cultuurverenigingen Coronavirus Inkomsten Leefbaarheid Rijksmiddelen Schade Voorstel Maatschappelijke instellingenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Kramer - Voorzitter raad
K.C. Merkus
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. de Graaf - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
P. de Graaf - wethouder
P. de Graaf - wethouder
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.H. Lammering - Partij van de Arbeid (PvdA)
J.G. Kramer - Voorzitter raad
J.G. Kramer - Voorzitter raad
Agendapunt 12.b Motie vreemd - Autoluwe binnenstad Dokkum
Samenvatting
De gemeenteraad van Noardeast-Fryslân heeft op 10 september 2020 een motie aangenomen over het autoluw maken van de binnenstad van Dokkum. De motie, ingediend door S!N, CDA, CU, VVD, en FNP, benadrukt de noodzaak van ander mobiliteitsgedrag om de stad duurzaam, leefbaar en bereikbaar te houden. Momenteel is de Diepswal in Dokkum gedeeltelijk autoluw op bepaalde dagen en tijden, wat positief wordt ervaren door ondernemers en bezoekers. De raad verzoekt het college om in overleg met belanghebbenden te onderzoeken hoe de autoluwheid kan worden uitgebreid qua straten, tijdstippen en periodes. Het college moet hiervoor voor 1 januari 2021 een voorstel indienen. De motie werd aangenomen met 23 stemmen voor en 4 tegen.
Samenvatting
De ried fan Noardeast-Fryslân hat op 10 septimber 2020 in motie oannommen oer it autoluw meitsjen fan de binnenstêd fan Dokkum. De motie, yntsjinne troch S!N, CDA, CU, VVD, en FNP, benadrukt de needsaak fan oar mobiliteitsgedrach om de stêd duorsum, libber en berikber te hâlden. Op dit stuit is de Diepswal yn Dokkum diels autoluw op bepaalde dagen en tiden, wat posityf ûnderfinen wurdt troch ûndernimmers en besikers. De ried freget it kolleezje om yn oerlis mei belanghawwenden te ûndersykjen hoe't de autoluwens útwreide wurde kin wat strjitten, tiden en perioden oanbelanget. It kolleezje moat hjirfoar foar 1 jannewaris 2021 in foarstel yntsjinje. De motie waard oannommen mei 23 stimmen foar en 4 tsjin.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Autoluwe binnenstad Dokkum". Het doel van de motie is om het college te verzoeken om in overleg met belanghebbenden te onderzoeken hoe de autoluwheid van de binnenstad van Dokkum kan worden uitgebreid. Dit betreft het aantal straten, tijdstippen en periodes in het jaar. De huidige autoluwe situatie op de Diepswal wordt als positief ervaren door ondernemers en bezoekers. Het college moet voor 1 januari 2021 een voorstel aan de raad voorleggen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de criteria voor het onderzoek en de exacte betrokkenheid van belanghebbenden.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze geeft opdracht aan het college om onderzoek te doen en een voorstel te ontwikkelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van autoluwheid en de balans tussen bereikbaarheid, leefbaarheid en economische belangen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: Specifiek (uitbreiding autoluwheid), Meetbaar (voorstel voor 1 januari 2021), en Tijdsgebonden (deadline). Het is minder specifiek over de criteria voor succes en de exacte betrokkenheid van belanghebbenden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het voorstel van het college, na onderzoek, goedkeuren en implementeren.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door overleg met belanghebbenden, maar specificeert niet wie deze belanghebbenden zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie gericht is op het bevorderen van ander mobiliteitsgedrag om de stad leefbaar en bereikbaar te houden.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou in het voorstel van het college moeten worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Autoluwe binnenstad Dokkum Mobiliteitsgedrag Duurzaam Leefbaar Bereikbaar Diepswal Ondernemers Bezoekers BelanghebbendenVerfijning van de zoekopdracht: